Bukefalos 28 år!

Körkort - manuell eller automat?

Det är inte alls säkert.
Att komma ut i trafiken och få till ett körkort för att sedan kunna öva trafik i lugn och ro och bli säker, kan mycket väl göra att det blir billigare.
I stället för att kämpa med växlarna och aldrig komma så mycket längre.

Så kan det också bli. Summa sumarum är att det bara är TS plånbok som riskerar att bli lidande. Huvudsaken är ju ändå att man känner sig - och är! - trygg i trafiken.
 
Men är man uppvuxen i ett garage hyser man helt enkelt mer respekt för de som kan växla manuellt, eftersom det är ett intresse man har.
Okej, då så vill jag ha massor av respekt.

Jag har kört manuellt växlad buss i linjetrafik.
6 växlar med hög och låg = 12 framåt och 2 bakåt.
Det blir många växlingar det mellan hållplatserna.

Jag anser ändå att det är en bra idé med körkort för bara automatlåda.
 
Tanken är alltså att köpa bil när jag har körkort (alternativt medan jag övningskör så jag har en bil att övningsköra i på sidan av körskolan om det blir automat). Skulle vara guld att kunna åka iväg utanför stan om vinternätterna och bättre kunna utöva mitt intresse för rymd och foto så det är givet att jag ska ha egen och inte springa och låna bil (vilket jag ändå inte kan) :)

För övrigt - jag funtar inte på automat av lathet utan pga de begränsningar jag har av min funktionsnedsättning. Däremot är jag lat. Så då är det fastställt :)

Självklart försöker jag med manuell först, det säger ju sig självt att det är bättre att kunna det också så går det mot alla odds så är det ju bara bra. Men jag ser det som föga troligt att jag kommer klara av det utan att spendera 10 år på körskola liksom, och då kanske det är värt att begränsa mig till automat istället för att lägga en hel förmögenhet och gråta blod för att få ett manuellt kort tänker jag. Roligare att köra i all ära men körglädje skiter jag i, jag vill inte ha ett körkort för att det vore kul att köra, jag tycker mest att det verkar läskigt (och är läskigt, iaf i traktor som rimligtvis är mindre läskig än en bil). Vill jag färdas på ett kul sätt så har jag cykel.
Jag vill ha körkort för att på ett smidigt sätt ta mig från punkt A till punkt B när jag inte kan cykla, utöver det för att det ser bra ut i cv. That's it, i övrigt har jag noll och inget intresse av att kunna köra.

Ursprungsfrågan var VILKEN av de två vi på Buke tyckte att man ska ta och de allra flesta tycker att man ska ta växlad. Detta förutsatt att man har förutsättningar för det, vilket de allra flesta har oavsett diagnoser och annat.
Nej, det var det inte. Det säger sig självt att manuellt är bättre än bara automat och att automat är bättre än inget. Det är inte raketforskning liksom utan det begriper jag själv utan att fråga buke.

Ursprungsfrågan var hur pass begränsad man blir av att ta för enbart automat, om det finns fördelar, samt bonusfrågan vilka skillnader det egentligen är utöver växelspaken.
 
Men hur vet Trafikverket att du har ADHD?
Läkare måste rapportera till Trafikverket om man har en diagnos som kan påverka bilkörning.
Jag är utredd för massor av saker av den anledningen.
"Petit mal" typ liten epilepsi, narkolepsi och hjärtproblem bl.a. (Jag slockande oförklarligt, vilket visade sig vara utmattning alla gångerna. Dessutom så "inbillnings-sover" jag, jag tror att jag har sovit men har bara varit extremt avslappnad och inåtvänd.)
Jag har inga diagnoser alls som kan påverka bilkörning och får därför fortsätta att köra tung trafik yrkesmässigt.
 
Verkligen? Så om ett barn får diagnosen ADHD vid 6 års ålder finns den uppgiften i Trafikverkets register?
Jag tror att det fungerar så att läkaren måste rapportera om det kommer till dennes kännedom att någon med körkort har en diagnos.
6-åringar har ju med säkerhet inte det.
Möjligtvis så måste de rapportera till Trafikverket när ungdomen blir 15 för AM-körkort o.s.v.

Jag känner sådana som inte skulle dra sig för att ljuga för att få ett körkort och de lyckades inte komma förbi det där.
Så någon kontroll måste det ju vara på något vis.

Det borde finnas någon läkare här som kan svara på det, för det är i den änden som det sitter.
Inte på Trafikverket.
 
Jag tror att det fungerar så att läkaren måste rapportera om det kommer till dennes kännedom att någon med körkort har en diagnos.
6-åringar har ju med säkerhet inte det.
Möjligtvis så måste de rapportera till Trafikverket när ungdomen blir 15 för AM-körkort o.s.v.

Jag känner sådana som inte skulle dra sig för att ljuga för att få ett körkort och de lyckades inte komma förbi det där.
Så någon kontroll måste det ju vara på något vis.

Och jag känner minst en som har AM-kort utan att man tagit hänsyn till tidigare utredning. Såvitt jag vet har den absolut inte kommit Trafikverket till känna.
 
Verkligen? Så om ett barn får diagnosen ADHD vid 6 års ålder finns den uppgiften i Trafikverkets register?
Här är reglerna.
http://www.transportstyrelsen.se/gl...edicin/produkter/de_medicinska_kraven_low.pdf

Så här går det till när de gör kontroll.
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/lagar-och-regler/medicinska-krav/
"Om det behövs, kan uppgifter begäras in från sociala myndigheter."
Jag antar att de då kan se om någon har beviljats stöd för sina funktionshinder.
 
Och jag känner minst en som har AM-kort utan att man tagit hänsyn till tidigare utredning. Såvitt jag vet har den absolut inte kommit Trafikverket till känna.
Om behandlande läkare vet om det så har läkaren gjort bedömningen att det saknar betydelse.
Ansvaret ligger hos läkaren och inte på Trafikverket/Transportstyrelsen.
 
Men för att man har fått en diagnos behöver man ju inte stå under behandling??
Om det inte finns något behov av stöd eller behandling och livet ändå fungerar så tror jag inte att det räknas faktiskt.
Det är ju inget funktionshinder om det inte är något hinder så att säga.
 
Om det inte finns något behov av stöd eller behandling och livet ändå fungerar så tror jag inte att det räknas faktiskt.
Det är ju inget funktionshinder om det inte är något hinder så att säga.

Nej det är lite det jag far efter. Men undrar ju hur det i praktiken görs skillnad. Det finns en hel del diagnosticerade barn som inte "berörs" av sitt funktionshinder på det sättet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 136
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp