Kött - och mjölkkonsumtion

Svarar alla. Jag är med så långt som att betesmarkerna håller landskapen öppna, men finns det inget annat smidigt sätt att hålla landskapen öppna utan betesdjur? Säger inte att man inte vill ha betesdjur, men om det nu är ett starkt argument så är det ju intressant att veta om alternativen. Hade skog varit enda rimliga alternativet till betesmark?
Tja det finns ju alltid RoundUp...
Eller terrängfordon och traktorer som spyr avgaser.

Man måste förstå hur vi människor påverkat.
Iinnan vi började hålla betesdjur och bruka mark så var det enda betandet det som vilda djur som älgar och rådjur etc gjorde. De hålelr inga marker öppna.
 
Jag äter kött och jag äter grönt.

De enda principer jag håller mig med är att köttet är svenskt och grönsakerna är egenodlade elelr i möjligaste mån svenskodlade. Min potatis odlas av min granne.

Jag bor mitt i köttproduktion. Runt mig hålls marker öppna av betande nötboskap eller får.
Nöten går ute året runt och har halmade vindskydd. Sommartid äter de bete. Vintertid får de ensilage eller hö i sina stora utefållor. Fåren går ute på sommaren men hålls i lösdrifter under vinter och lamnining, fram tills det finns gräs ute igen. Sedan äter jag en del kanin också. Har en större kaninproducent i närheten och vet att de djuren har det väldig, väldigt bra.

Att äta växtbaserat protein innebär oftast att behöva äta importerad soja. Eller andra importerade bönor. Mycket av det jordbruket skulle aldrig accepteras i vårt land. Varken etiskt eller miljömässigt.

Den biologiska mångfalden är viktig för mig. Och djurvälfärden. Så jag fortsätter att äta kött och jag väljer mina grönsker och rotfrukter.
 
INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (73%), vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt.

Okej. Det är väl vanligt att man har typ ströbröd eller liknande i färs som bindemedel och för att hålla vätska. Min farmor hade i smulad formfranska.
De få gånger jag köper färdiga ser jag det inte som en katastrof. Gör jag själv skippar jag potatismjöl.
 
Även jag (min häst egentligen) har bott mitt ibland hagar med en besättning mjölkkor. Det var verkligen fruktansvärt dygnet runt i flera dagar när bonden tagit kalvarna. Hjälp vad korna ropade förtvivlat efter dem, och var jättestressade. Jag klarade knappt att vara i stallet den perioden.
 
Plus att många av de arter som finns i betesmark behöver gödsel, flera arter främjas av betning men konkurreras ut om allt slås osv.
Något som betande djur också gör är att trampa ner frön från gräs och blommor i marken, vilket gör att de gror bättre...
Detta har jag sett med egna ögon hur det fungerar, efter att mina djur - först får och senare shetlandsponnyer - börjat "efterbeta efter slåtter" på byns naturreservat, som inte betats på minst 40 år. De tidigare enstaka exemplaren av grönsippa, som är ett av skälen till att det är ett reservat, har exploderat i antal och är säkerligen närmare hundra nu...
 
Nånting är åt helvete fel när det är så här. Fattar inte varför vi som enda art ska bälga i oss mjölk livet igenom, en annan arts mjölk och på deras bekostnad. Fy fan.

Fast det går ju att göra på bra, stressfria sätt. Se tex Bondbönans film.

Jag slaktade tjurkalven vid 4 månaders ålder, hans mamma har inte letat efter honom en enda gång (däremot går hon genom staketen i jakten på tjur vid varje brunst)
 
Bandet mellan ko och kalv är väldigt starkt, och min erfarenhet är att korna sörjer betydligt mer om de får ha kalven hos sig först (som i KRAV-produktion) än om den tas direkt.

Själv har jag valt att skaffa hushållsko som får gå med sin kalv och handmjölkas för husbehov, för jag tycker att mjölkindustrin är problematisk (även om det finns gott om BRA gårdar också!)
Det hade jag önskat också men kan tyvärr inte ordna. Hade jag hittat en som hade så hade jag gärna köpt mjölk där. Du är inte sugen på att dra till sthlm med kon? ;)
 
Alltså hellre skog än konventionellt odlad mark, om man ska se det ur ett ekologiskt perspektiv. Naturbeten och slåttervallar är ju gynnsamt för många arter. Att odla konventionellt är det inte.

Jag tycker också att hela diskussionen kring om korna lider eller inte att bli av med sina kalvar är väldigt märklig. Det är ju självklart att de lider. Frågan vi ska ställa oss är hur mycket vi är beredda att låt korna lida för att vi ska få mjölk och ost. För ska vi få tillgång till de produkterna måste vi helt enkelt acceptera att de gör det. Utan att bortförklara och släta över. Och utan att låtsas som att det är produkter vi behöver. Det behöver vi inte alls. Men vi njuter av dem.

Köttdjuren har det nog många gånger bättre, sett ur ett djurvälfärdsperspektiv. Men där bör man istället ta sig en rejäl funderare på hur mycket man är beredd att belasta klimatet med sina matvanor. Det är verkligen inte hållbart att äta sådana mängder nötkött som vi gör idag. Det får vara hur närproducerat som helst, köttproduktion innebär alltid en stor påverkan på klimatet.
 
Såklart, det finns ju inga djur som hänger med morsan hela livet men det görs ju inte i nån omfattning att tala om.

Fatta ramaskri om man gjorde likadant med föl. Höll stoet dräktig bara för att få mjölken och tog fölet direkt. Gissar att myndigheter skulle kopplas in.
 
Okej. Det är väl vanligt att man har typ ströbröd eller liknande i färs som bindemedel och för att hålla vätska. Min farmor hade i smulad formfranska.
De få gånger jag köper färdiga ser jag det inte som en katastrof. Gör jag själv skippar jag potatismjöl.

Jag köper också dessa som vardagsmat. Men de hade gärna fått skippa lite av sockret och mjölet. Det var mest en vinkling på titelns felskrivning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 135
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp