Bukefalos 28 år!

Kött - och mjölkkonsumtion

Det handlar inte om vad jag vill ha utan hur det framställs. Märkligt att man alltid får den frågan när man kritiserar djurhållning medan de som inte gör det slipper.
Detta var det jag svarade på: Fattar inte varför vi som enda art ska bälga i oss mjölk livet igenom, en annan arts mjölk och på deras bekostnad. Fy fan.
Ser inget om kritisera djurhållning i den texten.
 
Ursäkta men you make no sense.

Du är ursäktad.

Du sa: Fast det går ju att göra på bra, stressfria sätt. Se tex Bondbönans film.

Jag sa: Såklart, det finns ju inga djur som hänger med morsan hela livet men det görs ju inte i nån omfattning att tala om.

Makar det inte sense nu kan jag inte göra mer.
 
Detta var det jag svarade på: Fattar inte varför vi som enda art ska bälga i oss mjölk livet igenom, en annan arts mjölk och på deras bekostnad. Fy fan.
Ser inget om kritisera djurhållning i den texten.
Men det du citerar ser jag som ett frustrerat utrop: Vad håller vi på med? Och då blir ditt Vet du vad du äter rätt svårbegripligt.
 
Inte jag heller. Bara någon som anser att varje art har suverän rätt till allt de producerar. Det har väl ändå inte med djurhållning att göra.

Fast nu vill du massuppfitta. Jag sa inget om suverän rätt men att mänskligheten ser det som så nödvändigt att dricka mjölk att vi beter oss som vi gör mot korna - det är inte rätt. Jag skulle inte ha nåt emot att ha en egen hushållsko
 
Detta var det jag svarade på: Fattar inte varför vi som enda art ska bälga i oss mjölk livet igenom, en annan arts mjölk och på deras bekostnad. Fy fan.
Ser inget om kritisera djurhållning i den texten.

Ok nej jag vill helst inte ha de produkter som görs av mjölk - så länge mjölken framställs som den gör.

Ja till ganska stor del vet jag vad jag äter.
 
Fast nu vill du massuppfitta. Jag sa inget om suverän rätt men att mänskligheten ser det som så nödvändigt att dricka mjölk att vi beter oss som vi gör mot korna - det är inte rätt. Jag skulle inte ha nåt emot att ha en egen hushållsko

Ja, mjölk och mjölkabaserade produkter är en extremt bra dryck att ha med i sin kost i begränsad mängd. Så ja, det är viktigt.
 
Men det du citerar ser jag som ett frustrerat utrop: Vad håller vi på med? Och då blir ditt Vet du vad du äter rätt svårbegripligt.
Jaha?
Då frågar man vederbörande.
Och nu frågar jag dig, brukar du alltid gå in och svara åt andra med helt nya ord och antaganden? eller är det bara mot mig, nu?
Om @Elektron tycker att jag är svårbegriplig så förväntar jag mig en fråga från hen.
 
Ok nej jag vill helst inte ha de produkter som görs av mjölk - så länge mjölken framställs som den gör.

Ja till ganska stor del vet jag vad jag äter.
Då förstår jag.
Men det finns mjölk som framställs på mycket djuretiska sätt, köp från dom!
Då ökar trycket på de som är rena mjölkfabriker utan känsla för djuren (och dom hatar jag också, tro mig).
 
Svarar alla. Jag är med så långt som att betesmarkerna håller landskapen öppna, men finns det inget annat smidigt sätt att hålla landskapen öppna utan betesdjur? Säger inte att man inte vill ha betesdjur, men om det nu är ett starkt argument så är det ju intressant att veta om alternativen. Hade skog varit enda rimliga alternativet till betesmark?
Den absoluta majoriteten av mark som används i köttproduktion är till för odling av foder, så den kan självklart hålla öppen genom odling av vegetabilier för människor också. Dessutom är det ett förenklat argument att själva köttproduktionen skapar öppna landskap eftersom det kräver att djuren faktiskt får vara ute och beta, vilket långt lägre siffror än önskvärt gör.
Den biologiska mångfalden som betad mark ger antar jag är vad folk vill åt när de säger att de konsumerar kött för de öppna landskapens skulls, men det är helt bakvänt och förljuget att tro att man på något sätt gör nytta ur ett större perspektiv genom att äta djur.
 
På det etiska planet så håller jag mig borta från mjölkprodukter, fläsk, kyckling och ägg.

Mjölkprodukter för jag inte kan se det som hälsosamt på något sett att ha en kropp som producerar så mycket mjölk.

Fläsk skulle jag kunna tänka mig om jag hittade någon som håller sina grisar ute på ett bra sätt, så som grishållningen ser ut idag så är det uteslutet för min del.

Kyckling och ägg behöver ju knappast skriva om varför, tycker det är fruktansvärt med både hur dom bor och slaktas, turligt nog har pappa och faster höns för jag älskar ägg.

Så det vanliga köttet i butik är ju nötkött och lamm för mig och lamm blir det inte mycket från butik då vi får det av en granne med får.
Tur jag har en jaktfamilj😊
 
Nej , där tycker vi olika både om behovet och att behandlingen av kor skulle vara så kass. Grannen hade mjölkkor fram till 2012 och det var inga djur som hade ett kasst liv, skötta med stor personlig omsorg.

Du tycker det är ok att ta kalv från kviga långt innan de slutat dia?

Människan är den enda art som dricker mjölk hela livet så så viktigt är det inte. Vi är inte ens gjorda för det som vuxna.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nytt-svar-pa-mjolkgatan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp