Bukefalos 28 år!

Kött - och mjölkkonsumtion

Den absoluta majoriteten av mark som används i köttproduktion är till för odling av foder, så den kan självklart hålla öppen genom odling av vegetabilier för människor också. Dessutom är det ett förenklat argument att själva köttproduktionen skapar öppna landskap eftersom det kräver att djuren faktiskt får vara ute och beta, vilket långt lägre siffror än önskvärt gör.
Den biologiska mångfalden som betad mark ger antar jag är vad folk vill åt när de säger att de konsumerar kött för de öppna landskapens skulls, men det är helt bakvänt och förljuget att tro att man på något sätt gör nytta ur ett större perspektiv genom att äta djur.
Nja.
Här där jag bor är en större del av den odlade arealen foderproduktion. Inte människomat.
 
Ja, mjölk och mjölkabaserade produkter är en extremt bra dryck att ha med i sin kost i begränsad mängd. Så ja, det är viktigt.
Fast det är ju princip bara vi i norden som tål mjölk. Så vad som är så fantastikt med det kan jag inte begripa. Jag är mjölkallergiker och äter alltså noll mejeriprodukter. Finns alldeles utmärkta alternativ nuförtiden. Ingen behöver så mycket mejeriprodukter som norra Europas invånare äter. Den nya matpyramiden som kommit nu har ju också lagt mejeriprodukter och rött kött, kyckling och ägg högst upp. (nej en lösgodisbit är högst upp).
 
Du tycker det är ok att ta kalv från kviga långt innan de slutat dia?

Människan är den enda art som dricker mjölk hela livet så så viktigt är det inte. Vi är inte ens gjorda för det som vuxna.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nytt-svar-pa-mjolkgatan
Kvigor har inga kalvar.

Och för egen del tycker jag att det är helt ok. Jag vägrar förmänskliga djur. Hellre ser jag att djurs naturliga beteenden och behov tillgodoses. Att ha en kalv hos sig ingår inte i det. Kalvar är stannare. Inte bäbisar som inte klarar sig utan mamma.
 
Det gör jag gärna! Vilka är det?
Jag vet inte var du bor. Men på många håll finns det små gårdar som säljer sin mjölk hemma på gården. I vissa områden finns det mindre mejerier som tar hand om mjölken från endast Krav-bönder (där det ställs högre krav på djurhållningen, det är inte bara ett giftfritt jordbruk ;)).
Du får titta runt där du bor helt enkelt.
I tidningen Land kan man få en del tips också.
 
Kvigor har inga kalvar.

Och för egen del tycker jag att det är helt ok. Jag vägrar förmänskliga djur. Hellre ser jag att djurs naturliga beteenden och behov tillgodoses. Att ha en kalv hos sig ingår inte i det. Kalvar är stannare. Inte bäbisar som inte klarar sig utan mamma.

Nån skrev i tråden: ”Det var verkligen fruktansvärt dygnet runt i flera dagar när bonden tagit kalvarna. Hjälp vad korna ropade förtvivlat efter dem, och var jättestressade. Jag klarade knappt att vara i stallet den perioden.”

Förmänskligade hon bara korna då? Är inte det naturliga behovet för kalven att dia istället för att få mjölkersättning? Varför har kon mjölk om det inte vore det naturliga beteendet för kalven att dia?

Är det enligt dig lika ok att ta fölet från stoet direkt?
 
Frågan vi ska ställa oss är hur mycket vi är beredda att låt korna lida för att vi ska få mjölk och ost. För ska vi få tillgång till de produkterna måste vi helt enkelt acceptera att de gör det. Utan att bortförklara och släta över. Och utan att låtsas som att det är produkter vi behöver.
Sant, men ser du ingen fara med att bara godta människans uselhet liksom? Som princip brukar det ju vara bra att acceptera sina brister för att sen ta itu med dem, men när det kommer till miljöförstöring och köttkonsumtion brukar folks insikter stanna vid "ja jag VET att det är dåligt att äta kött, men ingen kan göra allt!" Analysen är ju helt värdelös om vi inte gör nåt konstruktivt av den.
Alltså jag fattar att det är lika värdelöst att intala sig att det finns grader i helvetet när det handlar om klimatkris och att döda djur, om det nu är något som stör en, men hur är det tänkt att vi ska gå vidare med den vetskapen förutom fullständig avhållsamhet?
 
Jag stödjer svensk produktion, då vi har bättre djurskyddslagar och livsmedelssäkerhet i Sverige än andra länder. Sen gillar jag att stödja det lokala, helst från bönder i närheten för att de ska kunna ha sitt levebröd (där man också vet att djuren haft det bra), samt en levande landsbyggd och öppna landskap.
Jag bryr mig inte om det är dyrare att köpa svenskt, för mig är det en trygghet att veta vart produkterna kommer ifrån. Importering innebär oftast en risk, kan ta köttet som exempel. Utländskt kött har ofta mycket antibiotika, vilket numera är förbjudet att ge i fodret i Sverige utan veterinärs inblandning och det är karenstider på slakt, då inget läkemedel får finnss i kroppen på djuret.
 
Sant, men ser du ingen fara med att bara godta människans uselhet liksom? Som princip brukar det ju vara bra att acceptera sina brister för att sen ta itu med dem, men när det kommer till miljöförstöring och köttkonsumtion brukar folks insikter stanna vid "ja jag VET att det är dåligt att äta kött, men ingen kan göra allt!" Analysen är ju helt värdelös om vi inte gör nåt konstruktivt av den.

Åh, tack! Du satte ord på det jag tänkt en längre tid.
 
Är det enligt dig lika ok att ta fölet från stoet direkt?
Läs på om följare och stannare. Det är inte samma sak.

Och ja, jag har varit med om ston som fått skiljas från sina föl, för att fölen inte överlevt. De bir oroliga men får knappast någon ångest. Efter inte alltför många timmar är de rätt oberörda.

Tror fortfarande att många jämställer skiljandet med att ta ett barn från sina föräldar. Det funkar inte så med ett djur. Bl.a. för att djur lever i nuet.
 
Kvigor har inga kalvar.

Och för egen del tycker jag att det är helt ok. Jag vägrar förmänskliga djur. Hellre ser jag att djurs naturliga beteenden och behov tillgodoses. Att ha en kalv hos sig ingår inte i det. Kalvar är stannare. Inte bäbisar som inte klarar sig utan mamma.
Jag tror du gör det enkelt för dig. Kor har visst starka känslomässiga band till sina avkommor, liksom alla andra djur som vårdar sin avkomma.
 
Ang att gynna biologisk mångfald i öppna landskap så kom det ganska så nyligen en doktorsavhandling som visar att det viktiga är att hålla efter markerna, inte hur det görs. Bete var i någon studie något sämre än slåtter, och i en annan studie något bättre, om jag minns rätt.

Sedan kan jag tycka att det är trevligare med djur som betar den marken om det är den biologiska mångfalden man vill gynna.
 
Får inte många slaktdjur veganskt protein - och det i större mängder än vad en människa skulle kräva för att bli mätt? Samma med vatten, att det går åt enorma mängder vatten att producera kött mot att t.ex. bevattna grödor som vi äter direkt utan att det går via djur? Det är var jag läst här och där.

Svar ja. Och det är ett problem att vi importerar det, Men det är inget absolut behov. Det finns flera proteingrödor för djur som funkar bra att odla i Sverige. Dessutom är behovet litet i en mer ”naturlig” produktion.

Ett annat fel gör inte det första mindre viktigt.
 
Det handlar inte om vad jag vill ha utan hur det framställs. Märkligt att man alltid får den frågan när man kritiserar djurhållning medan de som inte gör det slipper.
Frågan besvaras ofta med snarlika argument, eftersom de som ställer frågan på det sättet oftast använder veganformuleringar.
 
Sant, men ser du ingen fara med att bara godta människans uselhet liksom? Som princip brukar det ju vara bra att acceptera sina brister för att sen ta itu med dem, men när det kommer till miljöförstöring och köttkonsumtion brukar folks insikter stanna vid "ja jag VET att det är dåligt att äta kött, men ingen kan göra allt!" Analysen är ju helt värdelös om vi inte gör nåt konstruktivt av den.
Alltså jag fattar att det är lika värdelöst att intala sig att det finns grader i helvetet när det handlar om klimatkris och att döda djur, om det nu är något som stör en, men hur är det tänkt att vi ska gå vidare med den vetskapen förutom fullständig avhållsamhet?
Med vetskapen så kan man ju ändå göra något åt det och försöka minska på lidandet så gott det går. Med vetskapen så kanske det är värt för konsumenten att betala mer för att djuren ska kunna lida mindre. Eller äta något mindre kött för att lindra det dåliga klimatsamvetet något. Alternativet, att låtsas som att korna inte sörjer sin förlorade avkomma eller vad det nu må vara, kommer aldrig kunna leda till någon förbättring för djuren. Upplysta konsumenter gör bättre val. För sig själva, för djuren och för klimatet.
 
Fast det är ju princip bara vi i norden som tål mjölk. Så vad som är så fantastikt med det kan jag inte begripa. Jag är mjölkallergiker och äter alltså noll mejeriprodukter. Finns alldeles utmärkta alternativ nuförtiden. Ingen behöver så mycket mejeriprodukter som norra Europas invånare äter. Den nya matpyramiden som kommit nu har ju också lagt mejeriprodukter och rött kött, kyckling och ägg högst upp. (nej en lösgodisbit är högst upp).

Nja, det är många andra regioner som har signifikanta delar av befolkningen laktostoleranta. Forskningen tror att det varit enorma evolutionära fördelar att tåla laktos, att ha tillgång till en superföda i svåra tider. I dagens överflöd mindre viktigt, men är fortfarande utmärkt livsmedel för dem som tål.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp