Kött - och mjölkkonsumtion

Jag har hört om det där med öppna landskap en del, kan du berätta mer om det? Jag känner att jag har lite dålig koll på vad konsekvenserna av utebliven köttproduktion skulle bli.

Precis som @sorbifolia skriver så hålls markerna öppna genom betning samt vall-/spannmålsproduktion. Hade de inte brukats av den anledningen hade där förmodligen stått skog istället - trevligt det också men tänk ett land med enbart skog? Inga öppna ytor?

Där gräs och spannmål odlas är såklart inte den biologiska mångfalden så hög, bättre i den ekologiska produktionen jämfört med den konventionella. Många av våra arter i den biologiska mångfalden finns i de öppna hag- och ängsmarkerna. Genom att områdena betas växer där växter som kräver den typen av miljö och övriga organismer som är knutna till dessa växter. Växer dessa områden igen med sly/skog så krymper möjligheterna för att bibehålla en biologisk mångfald.

Lupintråden i Hem&Hobby tycker jag är ett bra exempel, en hel del av den mark som idag översvämmas av lupiner har tidigare varit mark som på något sätt varit brukad - nu brukas den inte och en art som lupin kan snabbt ta över.
 
Javisst är det naturligt för kon att lämna sin kalv, men inte första tiden och inte utan att komma tillbaka till den...
Det är sant, hon går tillbaka till kalven när juvret blir fullt, för att låta kalven dia. På mjölkgården blir hon istället mjölkad när juvret är fullt.

Tänkte precis fråga om det inte vore möjligt att mjölka korna även om de får ha kalvarna kvar. Det vore det ultimata från mitt synssätt. Tycker inte om att de varesig skiljs direkt eller får vara ihop någon vecka och sedan skiljas...
Läs lite på "bondbönans blogg" på facebook. Hon berättar sansat om hur livet på mjölkgården fungerar. Hon har beskrivit även varför det ofta inte är någon bra idé att kombinera diande kalv och mjölkning.
 
Jag har hört om det där med öppna landskap en del, kan du berätta mer om det? Jag känner att jag har lite dålig koll på vad konsekvenserna av utebliven köttproduktion skulle bli.
Mark som inte används blir skog. Kort och koncist.

Behövs inte foderspannmål eller vallfoder (hö) så brukas inte marken. Det blir skog.
Enhel del marker här i Mellansverige där jag bor går itne ens att bruka rationellt med traktor och redskap men funkar strålande bra som beteshagar. Öppna landskap ÄR brukade åkrar och ängar.

Aningen OT men...
En bekant fick arrendera mark av sin kommun. Det var ett igenväxt gammalt bete. De fällde träd, röjde och efter ett antal år vär det fin grön betesäng. Deras hästar betade där om somrarna.
En sommarkgranne besvärades av hästarna där som förde med sig flugor. Och dessutom inte riktigt gjorde den fina utsikten bättre.
Så kommunen sa upp arrendet. Nu är det tät slyskog där igen.
 
Här finns det ofta hästkött i butikerna men då har vi ju ett slakteri som tar hästar i närheten. Nu snackar jag då hela köttbitar, inte i form av tex korv.

Det finns ett par butikspärlor här också men det är specialbutiker för kött. Och oftast finns häst bara i frysen. Efterfrågan är låg trots kvaliteter som bästa nötköttet.
 
Svarar alla. Jag är med så långt som att betesmarkerna håller landskapen öppna, men finns det inget annat smidigt sätt att hålla landskapen öppna utan betesdjur? Säger inte att man inte vill ha betesdjur, men om det nu är ett starkt argument så är det ju intressant att veta om alternativen. Hade skog varit enda rimliga alternativet till betesmark?
 
Svarar alla. Jag är med så långt som att betesmarkerna håller landskapen öppna, men finns det inget annat smidigt sätt att hålla landskapen öppna utan betesdjur? Säger inte att man inte vill ha betesdjur, men om det nu är ett starkt argument så är det ju intressant att veta om alternativen. Hade skog varit enda rimliga alternativet till betesmark?

Om vi betalar markägarna bra med bidrag så funkar betesputsen för själva öppenheten. Dock sker ingen gödning och själva sättet olika djurslag betar på är också viktigt för vissa arter.

Notera att det dröjer femtiotals år innan det blir skog på riktigt. Tills dess är det ogenomtränglig slyskog som funkar som myggodling.
 
Tja, det var efter att ha besökt en vanlig, svensk grisbonde som jag valde att bli vegetarian :grin: Visst, det var länge sedan, men jag har försökt följa vad som händer kring köttdjuren och så vitt jag vet har det inte tagits några gigantkliv i rätt riktning när det gäller grisarna.

Jag har inga problem med att djur dör, inte ens om de dödas enbart för att bli mat. Däremot vill jag att djuren ska ha haft det så bra som det öht är möjligt fram till dess att de blir mat. Så vitt jag vet så finns det gott om grisar som aldrig får vara ute. Det är trångt, stressigt och inte alls någon kul livsmiljö för dem. Krav-grisar har det bättre, men de flesta grisar är inte sådana.

Vad som sedan gör att jag inte vill äta kött är att titta på hur djuren avlats fram. Jämför man en "naturlig" ko jämfört med en mjölkko så är det en enorm skillnad i tex hur stora juver de har och hur mycket mjölk de producerar. En mjölkko får inte heller leva speciellt länge, och jag tror inte att kroppen mår bra av att vara under sådan påfrestning som det blir av att hela tiden vara dräktig eller ha enormt(!) mycket mjölk i juvret. När jag var på en bondgård förut var det ett flertal kor som fick ha någon form av bh för juvret, för annars fick de skavsår på benen eller juvret... Det känns inte direkt sunt... Och så har vi ju grejen med att de hålls inomhus hela vintrarna osv.

Då tror jag köttkossorna i många fall har det bättre. Häromkring finns det i alla fall gott om köttdjur som går ute hela somrarna och betar och ser mycket välmående ut. De ser hälsosamma ut i kropparna och får gå med sina kalvar till senhösten. Hur de lever på vintern vet jag dock inte.

Vad gäller kyckling och höns/ägg så har jag hittills bara sett sådant som verkat bedrövligt. På flera hemsidor som handlar om sådant ligger det uppe bilder som visar hur det ser ut och hur det går till på gårdarna. Det ser alltid ut att vara trångt, vidrig livsmiljö och stressigt.

Om jag skulle börja äta kött igen, då skulle det vara sådant som kommer från små gårdar där jag vet hur djuren haft det. Som det är nu har jag ingen anledning till det, jag mår bra av min vegetariska kost och tänker att det "bra kött" som finns, det kan köttätarna få ha ifred så att de inte går och köper sämre kött istället.
 
Svarar alla. Jag är med så långt som att betesmarkerna håller landskapen öppna, men finns det inget annat smidigt sätt att hålla landskapen öppna utan betesdjur? Säger inte att man inte vill ha betesdjur, men om det nu är ett starkt argument så är det ju intressant att veta om alternativen. Hade skog varit enda rimliga alternativet till betesmark?
Jag tänker mig att hästar kunde få gå i stooora, fina hagar istället för de små grusrutor som många går i idag... Sedan tror jag att det är orimligt att alla i hela landet börjar leva på vegansk kost, så djur som behöver betesmarker lär det finnas ändå.
 
Undrar vart de stora mängderna åsna som vi importerar tar vägen?
Jag har blivit lite fundersam kring det där. Hörde för ett par år sen att det importerades stora mängder kängurukött till sverige och att den största importören var McDonalds. Men när jag försökte leta fram statistik på sånt så hittade jag absolut ingenting. Börjar tro att både det och åsneköttet är en "urban legend".
 
Bandet mellan ko och kalv är väldigt starkt, och min erfarenhet är att korna sörjer betydligt mer om de får ha kalven hos sig först (som i KRAV-produktion) än om den tas direkt.

Själv har jag valt att skaffa hushållsko som får gå med sin kalv och handmjölkas för husbehov, för jag tycker att mjölkindustrin är problematisk (även om det finns gott om BRA gårdar också!)
Jag minns mina år i England, då vi bodde granne med en mjölkbonde som hade en rejält stor besättning. Där gick korna ute med sina kalvar OCH gick in för att mjölkas. Hur det gick ihop vet jag inte men så var det. (Eller kan det ha varit så, att kalvarna fick dia exklusivt under några månader innan korna övergick till mjölkproduktion för mejeriet??) Kalvarna skildes sen från korna efter några månader - och då var det en misär utan dess like. Vi kunde inte sova om nätterna för korna stod och råmade konstant och förtvivlat efter sina kalvar. Kalvarna hade flyttats rätt långt bort så hur de reagerade vet jag inte. Men jag minns att det tog minst ett par dagar och nätter innan korna lugnat sig och slutat ropa.
 
Svarar alla. Jag är med så långt som att betesmarkerna håller landskapen öppna, men finns det inget annat smidigt sätt att hålla landskapen öppna utan betesdjur?
Kort svar: Nej. Sen är betesmarker som hävdas bara för syns skull (och till stora kostnader) inte mycket bättre än skog kan jag tycka, när vi samtidigt importerar kött från hela världen är det vansinne.

I en del andra europeiska länder diskuteras nu frågan om självförsörjning och böndernas situation. Jag tycker vi i Sverige också borde lyfta denna mycket viktiga fråga.
 
När det gäller veganskt protein finns det många miljöfällor och produktionsetiska.

Får inte många slaktdjur veganskt protein - och det i större mängder än vad en människa skulle kräva för att bli mätt? Samma med vatten, att det går åt enorma mängder vatten att producera kött mot att t.ex. bevattna grödor som vi äter direkt utan att det går via djur? Det är var jag läst här och där.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 135
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp