Bukefalos 28 år!

Köttets lustar

Jag äter kött (inklusive fisk) men även mycket vegetariskt. Just denna mörka tiden på året äter jag mer kött än annars, har jag insett.

Jag ifrågasätter inte sådant jag blir bjuden på, men äter ganska sällan på restaurang och de hushåll där jag kan tänkas bli bjuden på mat vet jag tänker som jag - svenskt, kravmärkt, ekologiskt, så bra som möjligt. Ibland går det inte och då är det väl inget mer med det. Jag vill inte vara en krånglig gäst. På lokal specificeras ofta varifrån köttet kommer, skulle jag känna mig tveksam väljer jag med nöje vegetariskt.

Jag upplever det motsatta ute på lokal, dvs det specificeras ganska så sällan vart köttet kommer ifrån. Undantaget ganska så fine dining-ställen. Menar du att det alltid står på menyn eller frågar du? :)
 
Jag fattar inte vad du menar med första stycket? Du skriver ju själv att du givetvis köper hem mat som alla kan äta om du får vegangäster? Eller gäller det bara veganer, inte "selektiva köttätare"?
Och hur har du fått det till att jag skulle ställa krav på det sättet på en ev värd? Frågan är ju mer hur man öht tar reda på vad det är som bjuds på utan att framstå som dryg. Och att bara ta med sig egen mat till en middagsbjudning utan närmare förklaring känns ju väldigt märkligt?
Jag förklarar hur jag tänker på det, jag lägger ingen värdering i hur du tänker eller vad du tänker göra.

När det kommer till att bjuda hem folk på mat så tror jag att det är mycket enklare med tex veganer eller vegetarianer eftersom de utesluter viss mat, liksom en titel eller kategori. Man vet vad man ska förvänta sig och vad man ska förhålla sig till utan att utreda eventuella extra krav. Hade en vegan velat ha allting på middagen kravmärkt också hade det ju ställt till större problem än "bara vegan". Så ska man vara petig med maten måste man ju förklara läget för de som bjuder en på middag. Då får man ju fråga rakt ut och förklara läget. "Jag vill inte vara ohövlig på något sätt, men jag undrar vad ni hade tänkt att bjuda på för jag är vegetarian om det inte är kravmärkt kött eller viltkött". De flesta vettiga människor förstår väl en sån grej, och säger de att de tänkte bjuda på en oxfilé från Tyskland är det ju enkelt att fråga om det är okej att du tar med dig eget kött.

Vi har gjort så i min vänkrets att är det tex kräftskiva hemma hos mig så gör jag pajer och tillbehör och då blir någon eller ett par pajer vegansk och resten inte. De som inte äter kräftor får faktiskt ta med sig egen mat då, för jag orkar inte fixa och trixa så att det blir rätt för alla.

Det handlar ju lite också om att stå upp för vad man tror på.

Brorsan är hemmavegan. Men när han är ute och reser eller blir bortbjuden äter han ägg och ost mm, just för att det är så mycket enklare så. Jag själv är mycket petig med vilket kött jag äter hemma, men blir jag bortbjuden ifrågasätter jag inte.
 
Mig veterligen (med en hel del bönder i vänskapskretsen och jobb inom djurindustrin) så är det bättre förtjänst för krav-bönder, och bäst för de som säljer köttet direkt till konsument. Sämst betalt per kilo får de som skickar på kontrakt till Scan.

Så håll du din liberala propaganda för dig själv, om du inte kan backa upp den.

Jag kommenterade bara ett par inlägg i tråden, gjorde ingen ansats om generella sanningar.

Däremot tycker jag att det är självklart att bönder ska få väl betalt för sitt jobb när de jobbar med god djurhållning, annars får man avstå köttet eller produkterna. Där är lokalproducerat en fördel eftersom kunskapen finns närmare.

Ingens räkningar betalas med per kg, så det är totalekvationen som räknas.
 
Däremot tycker jag att det är självklart att bönder ska få väl betalt för sitt jobb när de jobbar med god djurhållning, annars får man avstå köttet eller produkterna. Där är lokalproducerat en fördel eftersom kunskapen finns närmare.
Jag håller helt med dig. Det måste löna sig att ha djurskyddsregler. Jag förstår inte hur det är tillåtet att sälja kött i Sverige, eller för den delen för kommuner mm att upphandla mat, utan att det finns krav på att det köttet når upp till svenska djurskyddsregler.
 
Min man och jag såg något liknande för ett tag sedan, jag har sedan innan haft svårt för kött och köpt svenskt kött de gånger jag köper, men nu blir både jag och mannen lite illamående vid tanken på att köpa typ kyckling eller gris. Han är dock köttälskare så vi ska försöka hitta gårdsbutiker där man vet hur djuren har haft det och annars köra veganskt.
 
Köttkonsumtionen i sig (ffa de rika ländernas köttkonsumtion) är ju en bidragande orsak till att maten "inte räcker till". Vår hejdlösa köttkonsumtion är inte bra för någon; inte för de som äter köttet, inte för djuren och inte för planeten.

Dessutom har jag svårt att sätta likhetstecken mellan omsorg om djur och romantik.

Det jag menar är att vi istället för koncentration på en bra livsmedelsproduktion, hänger oss åt romantiska ideal om en bra produktion (som några i trådens idealiserande av hobby, småskalighet och närproducerat på gårdsnivå) som bara vi i stort överflöd ens kan drömma om att göra.

Köttkonsumtionen i väst bör minska radikalt. Det är vi överens om.
 
Jag upplever det motsatta ute på lokal, dvs det specificeras ganska så sällan vart köttet kommer ifrån. Undantaget ganska så fine dining-ställen. Menar du att det alltid står på menyn eller frågar du? :)

Tycker ofta att det står på menyn, även på lunchställen. Annars frågar jag gärna, särskilt om det handlar om fläsk.
 
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?

Jag har vänner som är vegetarianer, vissa som har allergier och vissa som har kostpreferenser av olika slag.
Jag försöker givetvis bjuda på ngt gott för alla sas.
Och jag tar inte illa upp om någon inte äter ngt.

Själv äter jag främst vilt som någon jag vet jagar på ett sätt som jag tycker känns bra har skjutit.
Men visst köper jag ibland nöt eller kyckling i butik. Då betalar jag gärna extra för krav och eko etc.
Ibland har vi köpt lamm/nöt direkt från någon bonde. Det planerar jag bli ännu bättre på när vi har mer plats för fryst(köpa extrafrys).

Är jag bortbjuden eller äter på restaurang äter jag det som finns.
Jag tycker rent vegetariskt är äckligt tyvärr. Trots att jag testat mkt vällagat sånt.
Så jag kommer nog fortsätta äta kött.
Även om jag på ett sätt inte vill döda djur för det. Men jag är väl en hycklare med dubbelmoral helt enkelt. ;)
Så jag försöker välja kött lite nogrant iaf.
 
Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?

Var så selektiv du vill skulle jag säga, men det kan bli svårt för utomstående att veta vilket kött som är okej för dig. Det är inte mer moraliserande att säga "jag väljer att bara äta kött som är x" än att säga "jag äter inte kött".

Vi äter huvudsakligen veganskt här hemma eftersom jag är gift med en vegan som också är den som oftast lagar mat. Jag äter kött, men väldigt lite och är väldigt selektiv med vilket kött jag äter. När jag inte äter hemma blir det därför vegetarisk mat.
 
Jag tycker att det är sjukt att man kräver att bönder ska driva sin produktionsverksamhet som hobby för att produkten ska bli accepterad. ” Bara bonden inte tjänar pengar så hen klarar livet då är det bra”.
Trevlig känga den där du...

Nej, det är inte ok att dra ner på djurets livskvalitet för att tjäna mer pengar.

Jag tror inte någon riktig bonde har råd att ha bra livskvalitet för djuren, och det säger jag inte för att sparka på bonden, utan för att det tyvärr ser ut så i Sverige.

Produkten ska inte vara accepterad om den blivit framställd på ett dåligt sätt för djuren, punkt.
 
Min man och jag såg något liknande för ett tag sedan, jag har sedan innan haft svårt för kött och köpt svenskt kött de gånger jag köper, men nu blir både jag och mannen lite illamående vid tanken på att köpa typ kyckling eller gris. Han är dock köttälskare så vi ska försöka hitta gårdsbutiker där man vet hur djuren har haft det och annars köra veganskt.

Inte alls gårdsbutik, men har ni kollat in REKO-kyckling? Det är en heeelt annan femma än vanlig kyckling.
 
Bara jag får veta val i god tid så jag har en chans att lösa det eller säga är du ok med att ta med eget kött? så är det mesta ok. Däremot har jag svårt för dem som inte sagt något utan bara sitter vid dukat bord och inte äter något för det inte var rätt...

Köper kött från reko-ringar och en lokal bonde. El används till kycklingen och har förstått att det är bättre. Gris slaktas efter kort transport så inte 100% tyvärr men ändå utan blodlukt osv för det sker utanför och med el. Ute på restaurang beställer jag gärna vegetariskt om det går och inte är soja eller gluten i. Jag undviker soja och palmolja så 100% som bara går. Jag tror vi kommer långt på att föra diskussionen.
 
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?
Nu kanske jag låter lite knasig men om orsaken till att man slutar äta vissa typer av kött är att man inte vill gynna marknaden på vissa sätt och man också tänker ur vissa miljösynvinklar. Dvs det är ett aktivt, genomtänkt ställningstagande med en målbild.

I så fall tänker jag mig att påverkan på marknaden finns genom att man gör egna medvetna val när man handlar mat och äter på restaurang. När man är bortbjuden så kanske man då helt enkelt kan äta det som bjuds, risken i rena procent att det är Dansk fläskfilé är kanske så låg att man kan acceptera den? men sedan i allmänhet (inte vid just middagen) föra en diskussion om sina tankar om djurskydd med vänner? Tex jag tycker det är väldigt viktigt med svensk kyckling eller fläsk, vad tycker ni? Och på så sätt sprida effekten på marknaden av sina ställningstaganden? (och också försöka lägga ett tryck på upphandlare av mat på kommuner osv genom debatt)
 
Jag tycker rent vegetariskt är äckligt tyvärr. Trots att jag testat mkt vällagat sånt.
Så jag kommer nog fortsätta äta kött.

Jag menar nu absolut inte att ifrågasätta att du äter kött, jag tyckte bara formuleringen var lite speciell. Är det enbart köttet i måltiden du tycker är gott, då, och allt det övriga är äckligt? Det låter jobbigt.....
Eller är det vissa vegetariska grejer typ vego"biffar" etc som du tycker är äckliga? Eller är det allt? Potatis, ris, pasta, grönsaker?
 
Jag menar nu absolut inte att ifrågasätta att du äter kött, jag tyckte bara formuleringen var lite speciell. Är det enbart köttet i måltiden du tycker är gott, då, och allt det övriga är äckligt? Det låter jobbigt.....
Eller är det vissa vegetariska grejer typ vego"biffar" etc som du tycker är äckliga? Eller är det allt? Potatis, ris, pasta, grönsaker?

Nej, jag vill ha rubbet. Bara kött vore inte heller gott. Och ja, formulering kan varit skum. Åsikten med kanske. ;)
För mig handlar varje tugga om rätt balans i smaker. Men jag vet att jag förmodligen har lite rubbat matbeteende. Och ev går det att vänja bort. Har försökt förr under ganska långa perioder iaf. Men det har inte funkat. Till slut får jag inte i mig mat ordentligt och får brister.
Nu måste jag undvika mjölkprodukter, gluten, havre, soya tex pga intolerans och hälsa. Så jag vill inte undvika ännu mer jag tycker är riktigt gott.
 

Liknande trådar

Äldre Hur medvetna är ni om köttets ursprung? Undviker ni att tänka på det? Anledningen till frågan är att jag märkt att många köttätare i...
2
Svar
31
· Visningar
2 423
Senast: Hyacinth
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 624
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp