Bukefalos 28 år!

Köttets lustar

Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?
Jag skulle nog svara som så att jag äter vegetariskt ute.
Vill dom ifrågasätta så skulle jag förklara med jag äter bara svenskt kravmärkt kött för jag vill veta att djuren haft det bra och då är det enklare att köra på att jag äter vegetariskt utanför hemmet.
Har dom problem med det så är det deras problem.

Tillägg; tycker dom jag moraliserar så kan man enkelt säga det har inte med dig att göra det har med vad som känns bra för mig.
 
Jag vet inte om det finns slakterier som bedövar annorlunda, men vissa gårdar slaktar hemma och då används bl.a. el vilket jag sett film på och det var blixtsnabbt. Grisen bedövades ute med de andra grisarna med trynet i mathon. Jag kan tänka mig att man även använder bultpistol vid hemmaslakt. Ängavallen i Skåne gör så, vad jag vet.

Ja, Ängavallen är helt fantastiskt och skulle jag äta kött skulle jag gärna köpa från dem. Deras djur har det otroligt bra in i det sista.

Och det är el de använder.
 
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?

Jag är selektiv med mitt köttätande så ofta ber jag om vegetariskt :) Det är mindre krångligt tycker jag än att speca alla krav.
 
Om någon bekant/kompis som vet att du äter kött frågar om du vill komma över och äta typ jambalaya och du inte vet vilket typ av kött det kommer vara i, hur frågar du det på ett "fint" sätt? Och om svaret är "danskt fläsk", hur avböjer man utan att personen tar illa upp? Har lite svårt att se det framför mig men det kanske är jag som är socialt osmidig :p
Vet inte, jag har inte ätit kött på 10 år :p jag gissar dock att det bästa bara är att vara ärlig.
 
Men som jag har förstått det så bedövas nästan all gris med koldioxid inför slakt, även dom KRAV-märkta "glada" grisarna? Finns det slakterier där man bedövar gris på annat sätt?

Min leverantör Lindegrens har också en del gris och lamm, de skriver så här: "Och nej, inga djur bedövas med gas. Vi använder eltång till lamm och grisar. Med ett snabbt grepp över skallbenet blir djuret ögonblickligen bedövat. Därefter får det ett stick i halspulsådern och på mindre än en minut är djuret avlivat och avblodat.

För nötdjuren krävs bultpistol och yrkesskicklighet för att bedövningen ska träffa rätt - mitt i krysset mellan ögon och öron. Ingen vill råka ut för att behöva skjuta dubbelskott och vi konstaterar att statistiken för korrekt träff är väldigt hög på vårt slakteri. Det går lugnt till och djuren gör sällan häftiga rörelser precis vid skottillfället. När djuret är avblodat avhudas det och slaktkroppen påbörjar avsvalningsprocessen. Hos oss låter vi den ta tid eftersom det ger bättre mörningsresultat för det som nu är kött.
"
 
Jag är en vegetarian som hälften av tiden äter veganskt.
Jag har inga problem med om folk skulle uppfatta mig som moraliserande, det är upp till dom. Jag ser det som positivt att människor ibland får lite dåligt samvete för att de stödjer ett konsumtionsmönster som är kasst för miljön.
Hur ska vi någonsin kunna uppnå miljömålen om vi inte tillåter oss själva att vara lite moraliserande emellanåt?
¨
Jag står gärna för att jag väljer bort kött och ofta mejeriprodukter pga. etiska orsaker.
 
Jag har gjort som så att jag bara äter kött när jag blir bjuden på det. Jag köper aldrig hem kött (eller knappt mjölkprodukter och ägg) och beställer vegetariskt/veganskt på restaurang.

Jag har sällan hört något negativt men jag berättar inte heller för någon att jag inte köper kött så länge som de inte frågar rätt ut. Det enda kött jag aldrig äter är fläskkött och då säger jag det innan jag är hem till någon om det bara är den personen och jag som sk äta. Är vi flera så struntar jag i det.

Har tyvärr varit med om på finare restauranger att kocken i samband med välkomnandet sagt att "Ikväll får ingen vara vegetarian." och har även varit med om att jag beställt vegetarisk mat i förväg (det finns på menyn om man förbeställer) och sedan på plats fått höra att jag får äta kött eller ingenting. Sånt är trist.

Annars har jag som sagt hört få negativa kommentarer, men å andra sidan pratar jag aldrig om mina matval så länge som inte någon annan frågar mig om dem rakt ut.
 
Men som jag har förstått det så bedövas nästan all gris med koldioxid inför slakt, även dom KRAV-märkta "glada" grisarna? Finns det slakterier där man bedövar gris på annat sätt?

Med glada grisar menade jag inte KRAV utan de där ''bönderna'' som har grisar som hobby.

Vad jag kommer ihåg blev ''våra'' grisar bultade hemma på deras gård. De hyrde ut en slaktare de hade fullt förtroende för.

Jag ger inte mycket för KRAV när det gäller kött, tror det är samma skit egentligen. Därför avstår jag hellre om jag inte kan vara säker på vad jag stödjer.
Det finns ju SÅ mycket goda(re) vegetariska alternativ.
 
Jag började fundera över min köttkonsumtion för några år sen, idag frågar jag var köttet kommer i från på restaurang. Vi köper inte längre kött alls på ica etc, utan bara köttlådor hos "vår" lokala slaktare som också föder upp lamm och nöt. Jag tycker det är viktigt att veta att djuren haft det bra när de levt och att de slaktas på ett "bra" sätt.
 
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?
Jag tror det är bra att fler människor får upp ögonen för hur det fungerar och börjar tänka till lite.

Det jag själv är inne på är att åka till gårdsbutiker och köpa köttet där det är uppfött och slaktat. Jag äter mestadels nötkött, blir väldigt sällan gris, fisk, kyckling, lamm osv när jag väl äter kött.
 
Jag tycker att det är sjukt att man kräver att bönder ska driva sin produktionsverksamhet som hobby för att produkten ska bli accepterad. ” Bara bonden inte tjänar pengar så hen klarar livet då är det bra”.

Vi i Sverige har råd att vara romantiska i våra val, andra länder har mindre av det. Som en tjeckisk bonde uttryckte det, har man levt i ett kommunistiskt system där livsmedel ofta inte fanns alls, ställer man inga krav på märken. Kanske nästa generation tänker annorlunda.

Det är ganska egoistiskt av oss som lever i överflöd att tycka saker om andras livsmedelsval och tro att ekojordbruk och månskensbonde är något som kan frälsa världen. Sorry, då räcker inte maten till vare sig nu eller sen.
 
Jag tycker att det är sjukt att man kräver att bönder ska driva sin produktionsverksamhet som hobby för att produkten ska bli accepterad. ” Bara bonden inte tjänar pengar så hen klarar livet då är det bra”.

Vi i Sverige har råd att vara romantiska i våra val, andra länder har mindre av det. Som en tjeckisk bonde uttryckte det, har man levt i ett kommunistiskt system där livsmedel ofta inte fanns alls, ställer man inga krav på märken. Kanske nästa generation tänker annorlunda.

Det är ganska egoistiskt av oss som lever i överflöd att tycka saker om andras livsmedelsval och tro att ekojordbruk och månskensbonde är något som kan frälsa världen. Sorry, då räcker inte maten till vare sig nu eller sen.

Mig veterligen (med en hel del bönder i vänskapskretsen och jobb inom djurindustrin) så är det bättre förtjänst för krav-bönder, och bäst för de som säljer köttet direkt till konsument. Sämst betalt per kilo får de som skickar på kontrakt till Scan.

Så håll du din liberala propaganda för dig själv, om du inte kan backa upp den.
 
Jag tycker att det är sjukt att man kräver att bönder ska driva sin produktionsverksamhet som hobby för att produkten ska bli accepterad. ” Bara bonden inte tjänar pengar så hen klarar livet då är det bra”.

Vi i Sverige har råd att vara romantiska i våra val, andra länder har mindre av det. Som en tjeckisk bonde uttryckte det, har man levt i ett kommunistiskt system där livsmedel ofta inte fanns alls, ställer man inga krav på märken. Kanske nästa generation tänker annorlunda.

Det är ganska egoistiskt av oss som lever i överflöd att tycka saker om andras livsmedelsval och tro att ekojordbruk och månskensbonde är något som kan frälsa världen. Sorry, då räcker inte maten till vare sig nu eller sen.

Köttkonsumtionen i sig (ffa de rika ländernas köttkonsumtion) är ju en bidragande orsak till att maten "inte räcker till". Vår hejdlösa köttkonsumtion är inte bra för någon; inte för de som äter köttet, inte för djuren och inte för planeten.

Dessutom har jag svårt att sätta likhetstecken mellan omsorg om djur och romantik.
 
Viktigt i frågan om gasbedövning är att det finns väldigt många fördelar. Med mindre aversiva gaser än koldioxid är det till och med ett väldigt bra sätt att bedöva grisar på när det måste göras i lite större skala.

Gasen tillåter att de kan bedövas tillsammans med andra, vilket tar bort enormt mycket stress. Att bedöva grisar en och en går visserligen att göra utan att grisen blir stressad, men då krävs ett lågt tempo och trygga grisar.

Så själva grejen att bedöva med gas är inte ett problem, det är att vi använder koldioxid till det.
 
Viktigt i frågan om gasbedövning är att det finns väldigt många fördelar. Med mindre aversiva gaser än koldioxid är det till och med ett väldigt bra sätt att bedöva grisar på när det måste göras i lite större skala.

Gasen tillåter att de kan bedövas tillsammans med andra, vilket tar bort enormt mycket stress. Att bedöva grisar en och en går visserligen att göra utan att grisen blir stressad, men då krävs ett lågt tempo och trygga grisar.

Så själva grejen att bedöva med gas är inte ett problem, det är att vi använder koldioxid till det.

Vilka andra gaser finns som alternativ? Och varför använder man då inte dessa istället (i Sverige)? Har nyss sett färdigt "Köttets lustar" och då nämns de fördelar du nämner men också att det vore önskvärt med bättre gaser än koldioxid.
 
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?
Man kan bara förändra sig själv och inte andra. Du får jättegärna ha vilka krav du vill på maten, men du kan inte förutsätta att andra människor ska rätta sig efter dina krav bara för att du har dem. Sen är det klart att du kan fråga vad det ska bjudas på eftersom du äter en viss typ av föda, men jag hade förslagit att hellre ta med mig någonting själv än att ställa krav på en eventuell värd.

Jag har flera vänner som är veganer och diskussionerna har gått väldigt höga inom vänkretsen. Jag uppskattar tex inte att få kritik för att jag säljer djur, det är en del av mitt liv och någonting jag gjort sen jag var barn och avlade på min hamster. Mina djur har det bra och jag tar ansvar för nytt hem, men jag har inga skrupler att tjäna pengar på levande individer. Tyvärr respekterar inte ett par av veganerna detta utan jag får alltid höra vilken hemsk människa jag är som säljer djur, för att inte tala om hur hemsk jag är som jagar för att jag tycker att det är kul.

Man kan heller inte komma hem till mig och tro att jag ska ha kylskåpet fullt med veganprodukter. Jag är ingen alltid redo-scout som köper på mig saker ifall jag får besök av någon med specialkost. Då får man glatt dricka kaffe utan mjölk och leva med det och inte klaga på att jag inte har havre- eller sojamjölk. Vet jag däremot att jag får vegangäster köper jag givetvis hem mat så alla kan äta!
 
Vilka andra gaser finns som alternativ? Och varför använder man då inte dessa istället (i Sverige)? Har nyss sett färdigt "Köttets lustar" och då nämns de fördelar du nämner men också att det vore önskvärt med bättre gaser än koldioxid.

T ex argon ska fungera bra, men den är både svår att hantera ( = kan bli livsfarligt för människor) och dyr som bara den.

Koldioxid är inte bara billig utan också lätt att hantera, den lägger sig tungt så det blir inga farliga läckor. För t ex argon skulle man även behöva bygga om anläggningarna eftersom den inte är tung och lägger sig inte nere i schakten- man behöver hitta ett annat sätt att göra det på.
 
T ex argon ska fungera bra, men den är både svår att hantera ( = kan bli livsfarligt för människor) och dyr som bara den.

Koldioxid är inte bara billig utan också lätt att hantera, den lägger sig tungt så det blir inga farliga läckor. För t ex argon skulle man även behöva bygga om anläggningarna eftersom den inte är tung och lägger sig inte nere i schakten- man behöver hitta ett annat sätt att göra det på.

Tack för info!
 
Man kan bara förändra sig själv och inte andra. Du får jättegärna ha vilka krav du vill på maten, men du kan inte förutsätta att andra människor ska rätta sig efter dina krav bara för att du har dem. Sen är det klart att du kan fråga vad det ska bjudas på eftersom du äter en viss typ av föda, men jag hade förslagit att hellre ta med mig någonting själv än att ställa krav på en eventuell värd.

Jag har flera vänner som är veganer och diskussionerna har gått väldigt höga inom vänkretsen. Jag uppskattar tex inte att få kritik för att jag säljer djur, det är en del av mitt liv och någonting jag gjort sen jag var barn och avlade på min hamster. Mina djur har det bra och jag tar ansvar för nytt hem, men jag har inga skrupler att tjäna pengar på levande individer. Tyvärr respekterar inte ett par av veganerna detta utan jag får alltid höra vilken hemsk människa jag är som säljer djur, för att inte tala om hur hemsk jag är som jagar för att jag tycker att det är kul.

Man kan heller inte komma hem till mig och tro att jag ska ha kylskåpet fullt med veganprodukter. Jag är ingen alltid redo-scout som köper på mig saker ifall jag får besök av någon med specialkost. Då får man glatt dricka kaffe utan mjölk och leva med det och inte klaga på att jag inte har havre- eller sojamjölk. Vet jag däremot att jag får vegangäster köper jag givetvis hem mat så alla kan äta!

Jag fattar inte vad du menar med första stycket? Du skriver ju själv att du givetvis köper hem mat som alla kan äta om du får vegangäster? Eller gäller det bara veganer, inte "selektiva köttätare"?
Och hur har du fått det till att jag skulle ställa krav på det sättet på en ev värd? Frågan är ju mer hur man öht tar reda på vad det är som bjuds på utan att framstå som dryg. Och att bara ta med sig egen mat till en middagsbjudning utan närmare förklaring känns ju väldigt märkligt?
 
Jag äter kött (inklusive fisk) men även mycket vegetariskt. Just denna mörka tiden på året äter jag mer kött än annars, har jag insett.

Jag ifrågasätter inte sådant jag blir bjuden på, men äter ganska sällan på restaurang och de hushåll där jag kan tänkas bli bjuden på mat vet jag tänker som jag - svenskt, kravmärkt, ekologiskt, så bra som möjligt. Ibland går det inte och då är det väl inget mer med det. Jag vill inte vara en krånglig gäst. På lokal specificeras ofta varifrån köttet kommer, skulle jag känna mig tveksam väljer jag med nöje vegetariskt.
 

Liknande trådar

Äldre Hur medvetna är ni om köttets ursprung? Undviker ni att tänka på det? Anledningen till frågan är att jag märkt att många köttätare i...
2
Svar
31
· Visningar
2 426
Senast: Hyacinth
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 640
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp