Bukefalos 28 år!

Köttets lustar

Mischmasch

Trådstartare
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?
 
Senast ändrad:
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?

Jag äter inte kött som jag inte sett ögonen på, typ. Dvs jag vill veta exakt hur de är uppväxta och slaktade.

När jag går ut och äter väljer jag vegetariska alternativ, helt utan att motivera varför. Om jag mot all förmodan blir bortbjuden till nån som inte vet om att jag är "vegetarian" så äter jag helst de vegetariska tillbehören, återigen utan att motivera varför jag är vegetarian. Enda gången jag tar upp orsaken är om folk nödvändigtvis ska ifrågasätta, då får de skylla sig själva.
 
När jag är hemma köper jag 9 av 10 gånger köttprodukter från "kort datum"-hyllan, alltså kött som annars har en chans att bli kastat. Är köttet inte från Sverige låter jag det ligga kvar dock. När jag blir bortbjuden äter jag det som bjuds, vegetariskt om jag får välja. På konferenser och möten med jobbet önskar jag också allt som oftast vegetariskt.
Jag vet med mig att jag har svårt att förhålla mig till förbud satta av mig själv, alltså ex bli vegetarian, därför har jag gjort vissa aktiva val som får påföljden att jag äter mer vegetariskt och ibland veganskt. Det är mest roligt att experimentera med nya maträtter, och blir det ett bättre miljö/etiskt resultat så är ju det bara ett pluss!
 
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?
Är det någon du tillfälligt ska till, då blir det kanske enklare att "låtsas" vara vegetarian och välja ett helvegetariskt alternativ. Är det mer så att du ska ändra dina matvanor och då och då äter hemma hos någon släkting eller liknande, då borde det ju inte vara några större problem att säga till. Jag har tex sagt till mina vänner, bekanta och släktingar att jag enbart äter mejeriprodukter om de är ekologiska. Inga problem.
 
Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så långt som att bli vegetarian/vegan för jag har inget problem med köttätande i sig. Men jag vill att djuren ska ha det bra när dom lever och inte plågas när dom ska dö. Så då är min tanke att sluta äta kyckling och gris efter att jag insett hur det går till när dom bedövas inför slakten.

Sedan tidigare köper jag bara svensk kött men det räcker ju tydligen inte till. Men det jag funderar på, det är som jag upplever det socialt accepterat att vara vegetarian. Det är ok att säga att man inte äter kött om man blir bjuden på middag och ingen blir personal offended av det fast dom flesta vegetarianer (antar jag) är det av etiska skäl (helt eller delvis).
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?


Hur selektiv du får vara är ju upp till dig mer än till andra.

Jag är hemmavegan och utevegetarian av bekvämlighetsskäl. Kan äta kött ibland om jag typ sett ankan slaktas, men så himla lätt är det inte att få tag på gårdslaktat när du bor mitt i stan.

Varför krångla till det när du ska bort - "inget kött" är mycket enklare än typ "sånt och sånt kött men inte sånt".

Ja, det finns folk som tycker att du moraliserar om du inte äter samma som dem.
 
Är det någon du tillfälligt ska till, då blir det kanske enklare att "låtsas" vara vegetarian och välja ett helvegetariskt alternativ. Är det mer så att du ska ändra dina matvanor och då och då äter hemma hos någon släkting eller liknande, då borde det ju inte vara några större problem att säga till. Jag har tex sagt till mina vänner, bekanta och släktingar att jag enbart äter mejeriprodukter om de är ekologiska. Inga problem.

Och det är ingen som har tyckt att du är dryg? (För det är det jag är rädd för att jag skulle framstå som). Tänker att det där med "bra" mat ju ofta är en klassfråga då det oftast är dyrare med ekologiskt, svenskt, olika märkningar osv. Och många kanske inte handlar det pga ekonomiska skäl och då skulle jag känna mig lite dryg om jag satt där och ba "Är det svensk fläskfilé? Nähä, det är dansk. Tack men jag äter bara svensk.."
 
Men hur skulle det tas emot om man blev bjuden på middag och man säger att det är ok med kött så länge det är svenskt och inte kyckling eller gris? Eller ännu värre "jag äter bara Krav-märkt (svindyr) gris"? :nailbiting: (Inte för att det hjälper i mitt fall, dom bedövas väl med koldioxid dom också..)

Hur selektiv "får" man vara? Känns som det lätt skulle uppfattas som att man moraliserar över andra människors köttkonsumtion?

Jag har i mitt privata en selektion som är lite omständig att förklara med ett ord men som ger ok till viltkött och krav-kött eller motsvarande (ja, dyrare men också mindre ofta). Kyckling och fläskkött har i princip utgått ur mitt sortiment ändå sedan länge. Men ska jag officiellt redogöra för önskemål inför en kurs eller liknande så radar jag ju inte upp alla mina vanliga förbehåll utan då äter jag helt enkelt "vegetariskt" eller "vegetariskt samt fisk/skaldjur".

Sedan går det ändå inte att undvika situationer när jag "avkrävs" en mer detaljerad beskrivning. När jag går ut och äter med kollegor eller mindre bekanta så blir det ofta "va, jag visste inte att du var vegetarian" eller när jag har med lunchlåda "va, jag visste inte att du åt kött". Tycker de att jag moraliserar med mina val då så kan det liksom inte hjälpas, jag måste ju få lov att välja efter min etiska radar och hur deras är får de själva styra över.
 
Och det är ingen som har tyckt att du är dryg? (För det är det jag är rädd för att jag skulle framstå som). Tänker att det där med "bra" mat ju ofta är en klassfråga då det oftast är dyrare med ekologiskt, svenskt, olika märkningar osv. Och många kanske inte handlar det pga ekonomiska skäl och då skulle jag känna mig lite dryg om jag satt där och ba "Är det svensk fläskfilé? Nähä, det är dansk. Tack men jag äter bara svensk.."
Nä, det är det inte. Några har suckat lite men när jag förklarat varför (sakligt, inte dömande) så har de accepterat läget. Jag ser också till att ta sådana diskussioner INNAN vi sitter vid något matbord. För mig blir det inte konstigare än att någon tex är allergisk mot vissa matingredienser så att maträtterna får anpassas efter det. Däremot, om jag hade en vän/bekant/whatever som åt importerat kött pga ekonomin, då skulle jag kunna säga att jag köper köttet om den personen står för övriga ingredienserna i maten eller helt enkelt föreslå vegetarisk mat även där.
 
Varför krångla till det när du ska bort - "inget kött" är mycket enklare än typ "sånt och sånt kött men inte sånt".

Ja, det finns folk som tycker att du moraliserar om du inte äter samma som dem.

För det känns som att det blir knepigt att säga att man är vegetarian fast man egentligen inte är det och så blir det frågor och man måste förklara och så landar det ändå i att jo jag äter kött men bara visst kött osv.
 
Åh, den serien ska jag se idag tänkte jag!

Ett av mina mål 2018 är att kraftigt minska ned mitt ätande av industrislaktat kött. Dvs i princip endast äta vilt och gårdsslaktat kött och fågel och i mycket större utsträckning vegetariskt på restaurang. Den svåraste biten tycker jag dock är just när man blir bortbjuden. Jag får ju typ dra till med att jag har blivit vegetarian, fast inte riktigt..?
 
Nu fick jag precis ett utskick från min enda leverantör av nötkött, som också ville skriva lite till sina kunder om Köttets lustar och på förekommen anledning berätta lite om hur och var deras djur slaktas för dem som inte vet det (fyra mil bort på deras eget slakteri, med transport i samma vagn som när de byter betesmarker). En ansvarsfull och omtänksam djurhållning och ett väldigt bra kött. Så borde det vara överallt.
 
För det känns som att det blir knepigt att säga att man är vegetarian fast man egentligen inte är det och så blir det frågor och man måste förklara och så landar det ändå i att jo jag äter kött men bara visst kött osv.


Jag hade sagt vegetarian om jag inte kände personerna väl. Men det beror ju lite på dig och hur viktigt det är för dig.

Jag skulle hellre äta vegetariskt / ta med ngt vegetariskt än äta kött av icke-ok ursprung. Det är därför jag kör veg rakt igenom, det blir liksom enklare för alla.

Är det någon du känner väl blir det ju mer ett samtal på kompisnivå. "Jag äter inte XY längre, eftersom..."
 
Det finns ''bönder'' som har köttdjur för att de vill, som en hobby. De finns allt, men de är svåra att finna.
Släkten köpte 2 grisar från en sån bonne.
Grisarna har varit klappade och borstade varje dag, stor hage med mycket bök. Glada grisar helt enkelt, vi var och kollade.

Fråga runt bland glesbygden
 
Och om jag nu ska svara på frågan... Jag äter kött som andra människor köpt även om det inte är ''bra'' kött.
Jag stödjer inte dåliga bönder om jag äter morfars köttfärslimpa liksom även om den är gjord på dåligt kött. Dock vet jag att just min familj är noga med bra uppfött kött, inte pga djurvälfärd utan pga att köttet är godare på glada grisar;)
Jag skulle därför inte tacka nej även om jag inte köpt det själv.

Äter jag hos vänner struntar jag att ta kött om jag inte vet om det är bra, påpekar någon säger att jag inte kände för det/resten ser så gott ut ändå.

Frågar någon om allergi/vegetarian etc så brukar jag säga att jag gärna tar det vegetariska:)
 
Det finns ''bönder'' som har köttdjur för att de vill, som en hobby. De finns allt, men de är svåra att finna.
Släkten köpte 2 grisar från en sån bonne.
Grisarna har varit klappade och borstade varje dag, stor hage med mycket bök. Glada grisar helt enkelt, vi var och kollade.

Fråga runt bland glesbygden

Men som jag har förstått det så bedövas nästan all gris med koldioxid inför slakt, även dom KRAV-märkta "glada" grisarna? Finns det slakterier där man bedövar gris på annat sätt?
 
Efter att ha varit vegetarian i femton år har jag nu gått över till att äta kött - ibland.

Jag äter enbart ekologiskt kött och bland nytt folk säger jag att jag är vegetarian.
Äter vegetariskt på restaurang och med jobbet.
 
Men som jag har förstått det så bedövas nästan all gris med koldioxid inför slakt, även dom KRAV-märkta "glada" grisarna? Finns det slakterier där man bedövar gris på annat sätt?
Jag vet inte om det finns slakterier som bedövar annorlunda, men vissa gårdar slaktar hemma och då används bl.a. el vilket jag sett film på och det var blixtsnabbt. Grisen bedövades ute med de andra grisarna med trynet i mathon. Jag kan tänka mig att man även använder bultpistol vid hemmaslakt. Ängavallen i Skåne gör så, vad jag vet.
 
Jag vet inte om det finns slakterier som bedövar annorlunda, men vissa gårdar slaktar hemma och då används bl.a. el vilket jag sett film på och det var blixtsnabbt. Grisen bedövades ute med de andra grisarna med trynet i mathon. Jag kan tänka mig att man även använder bultpistol vid hemmaslakt. Ängavallen i Skåne gör så, vad jag vet.

Sån gris skulle jag vilja äta! Men känns som att det krävs en del research för att hitta
 
Sån gris skulle jag vilja äta! Men känns som att det krävs en del research för att hitta
Om du går in på Ängavallens hemsida och tittar under Hälsodjur, finns en tabell över hur grisar uppföds och även slaktas - dels Ängavallens egna djur, dels KRAV-uppfödda grisar, dels "vanlig" svensk uppfödning. Finns även tabeller om nöt. Mycket bra läsning.
 
Nä, det är det inte. Några har suckat lite men när jag förklarat varför (sakligt, inte dömande) så har de accepterat läget. Jag ser också till att ta sådana diskussioner INNAN vi sitter vid något matbord. För mig blir det inte konstigare än att någon tex är allergisk mot vissa matingredienser så att maträtterna får anpassas efter det. Däremot, om jag hade en vän/bekant/whatever som åt importerat kött pga ekonomin, då skulle jag kunna säga att jag köper köttet om den personen står för övriga ingredienserna i maten eller helt enkelt föreslå vegetarisk mat även där.

Om någon bekant/kompis som vet att du äter kött frågar om du vill komma över och äta typ jambalaya och du inte vet vilket typ av kött det kommer vara i, hur frågar du det på ett "fint" sätt? Och om svaret är "danskt fläsk", hur avböjer man utan att personen tar illa upp? Har lite svårt att se det framför mig men det kanske är jag som är socialt osmidig :p
 

Liknande trådar

Äldre Hur medvetna är ni om köttets ursprung? Undviker ni att tänka på det? Anledningen till frågan är att jag märkt att många köttätare i...
2
Svar
31
· Visningar
2 426
Senast: Hyacinth
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 640
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp