Kolik, kramp eller korsförlamning....uppskattar om ni orkar läsa

Vid diabetes typ2 hos människa tillförs inget insulin då de har överproduktion av insulin=IR. Vid diabetes typ1 ges insulin då insulinproduktionen avtagit, ibland pga ärftliga faktorer, ibland av att systemet blivit överbelastat i många år pga IR. Hästar får väldigt sällan typ1 men typ2 är ganska vanligt och ökar...

Fel, fel, fel. Diabetes typ 2 innebär att kroppen fortfarande producerar insulin men inte så mycket som det skulle behövas. Inte att kroppen överproducerar insulin.

Jag slänger in två länkar så du kan läsa på om typ 2 diabetes och jag föreslår verkligen att du gör det,

http://www.diabetes.se/Diabetes/Om-diabetes/Typ-2-diabetes/

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/
 

Tack, du bör nog också läsa igenom dom igen och återkomma.

Hästar har en överproduktion av Insulin och människor en underproduktion och i vissa fall har bägge blivit insulinresistenta.

Står liksom klart och tydligt i dom länkarna du nyss gav mig.
 
Man får kanske dela upp problemet i två delar så blir det tydligare.
1. Produktion av insulin - sker i bukspottkörteln
2. Upptag av insulin - sker i cellerna

Insulinresistens är cellernas oförmåga att ta upp och korrekt använda insulin. Problem vid punkt 2 alltså. Både hästar och människor kan ha detta problem.

Människa:
Diabetes typ 1 = ingen produktion av insulin, normalt upptag på cellnivå - insulin tillförs
Diabetes typ 2 = mindre/för liten produktion av insulin, onormalt upptag på cellnivå - insulin tillförs

Häst:
IR = normal produktion, onormalt upptag på cellnivå - sockerintag bör minimeras för att undvika överproduktion av insulin eftersom det inte normalt kan upptas på cellnivå


Typ så?
 
Jag vet inte helt hur IR och diabetes typ 2 kom in i tråden, men ska man översätta häst och människa så när jag förenklar för folk jmf jag IR hos häst med ett förstadium till diabetes typ 2 hos människa. Då fattar folk utan att man behöver förklara på cellnivå eller fara med felaktigheter. So far har diabetes typ 2 i meningen att produktionen av insulin inte räcker till aldrig konstateras, hästar har en extrem överkapacitet när det gäller att producera insulin. Vilket ironiskt nog bidrar till problemet...

För att återgå till TS fråga, så jag skulle nog hålla öppet för att hästen "bara" blev väldigt kall och frusen. Om de stått stilla och frusit, blivit lite kramp i musklerna, inte rört sig nämnvärt osv så kan känsliga individer både visa koliksymptom och mer KF-liknande symptom. Så jag skulle hålla stenkoll, gärna ta ett blodprov om vet ändå var i stallet, men om allt verkar ua och det inte kommer tillbaka fundera på om den inte blev för kall. (Just då den blev så mkt bättre av värme)
 
Jag vet inte helt hur IR och diabetes typ 2 kom in i tråden, men ska man översätta häst och människa så när jag förenklar för folk jmf jag IR hos häst med ett förstadium till diabetes typ 2 hos människa. Då fattar folk utan att man behöver förklara på cellnivå eller fara med felaktigheter. So far har diabetes typ 2 i meningen att produktionen av insulin inte räcker till aldrig konstateras, hästar har en extrem överkapacitet när det gäller att producera insulin. Vilket ironiskt nog bidrar till problemet...

För att återgå till TS fråga, så jag skulle nog hålla öppet för att hästen "bara" blev väldigt kall och frusen. Om de stått stilla och frusit, blivit lite kramp i musklerna, inte rört sig nämnvärt osv så kan känsliga individer både visa koliksymptom och mer KF-liknande symptom. Så jag skulle hålla stenkoll, gärna ta ett blodprov om vet ändå var i stallet, men om allt verkar ua och det inte kommer tillbaka fundera på om den inte blev för kall. (Just då den blev så mkt bättre av värme)
Tack för ditt svar....typ äntligen
Jag har tagit fram varmare täcke. Den har mått bra, ruggigt pigg dagen efter...
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 384
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 171
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp