Bukefalos 28 år!

Täcke med eller utan hals???

Ulrika C

Trådstartare
Min erfarenhet av vanliga utetäcken (regntäcken och vintertäcke) är att när det regnar så rinner det oftast innanför vid bogen och hästen är blöt framtill när man tar in dem.

Jag har ett kanonbra teflonbelagt regntäcke med halvhals men även med det läcker det in.

Fungerar det bättre med hel hals? eller hel avtagbar hals? Någon som har erfarenhet?

Funderar på att köpa ytterligare ett täcke till min unghäst eftersom hon troligtvis kommer att gå på lösdrift (med tillgång till ligghall) men eftersom det ofta blåser hos oss så blir det väldigt kallt tillsammans med regn eller snö. Så jag vill vara säker på att hon är torr under täcket...

Tar gärna emot tips... behöver inte vara fodrat.
 
Sv: Täcke med eller utan hals???

Hur ser halvhalsen ut på ditt täcke? Jag har sett flera modeller med halvhals som inte är speciellt bra.

Horsewares wug modeller är kanonbra! Läcker inte in via halsen eftersom de är skurna på ett annat sätt.
 
Sv: Täcke med eller utan hals???

Det rinner in även med helhals, kanske inte lika mycket... Halvhals rinner det också in med. Det är Horseware jag har!
 
Sv: Täcke med eller utan hals???

Har själv både halvhals täcken från HW och helhalstäcken, dock bara med fast hals. Min erfarenhet är att de med löstagbar hals(iaf de billigare modellerna) skaver sönder hästens man och håller inte tätt mellan täcke och halsdelen. Dock vet jag att HWs system funkar väldigt bra trots att halsarna är avtagbara.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 534
Senast: Darkie
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 207
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp