Komma överrens med en åtta månader hingst

Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Hmm, halvblod brukar ju kastreras tidigt, och de flesta jag har mött har varit rent utav korkade....Det kanske är en effekt av tidig kastrering :idea:
Ni som håller på med "NH", trodde ni var "naturliga"...hur naturligt är det att ta de tillväxthormoner en hingst är född med redan vid 5 månaders ålder?? Eller tror du att pungen bara är 2 st kulor utan nån somhelst betydelse i just tillväxt?
 
Och hur många har du träfffat som var tidig kasterat och hur tidigt? :idea: Bara för de är kasterat tidigt har inget att göra med att de lära duma saker ändå. Det är helt enkelt up till ägaren att ser till såna. Men det finns folk som kan inte hanter en sen kasterad valack eller en tidigt. Men med tidig kastering så slipper man mer av hingst beteende som dyker up.

Va?:confused: Har pungen något med hästen att göra? Trode att det var bara för decor.
Please.:smirk:

Om du läst vad var skrivet tidigare så vet jag väl om hur de tillväxer och att de förlura ca 60% av vad de bygga upp som en hingst när de är kasterad att vilken ålder som helst. Har aldrig haft ett problem med en häst att hans ben var kortare eller han huvud var för så pga han var tidig kasterat. Och om jag inte använder hästen till avel eller utställning so behöver inte den inte har en tjockare nacke eller större ganasher. Det är milliontals hästar som är tidig kasterat utan att du äns vet om. Och jag har aldrig hört att det är ett problem med att de växer för dålig. Igen det är upp till ägaren vad hästen är använt för. För en gårds häst så heller jag det är kasterat tidigt än senare.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Är inte säker..men jag tror Martha menade att "för tidigt" kastrerade hingstar växer annorlunda.
Alltså drar iväg och blir stora...
Att dom även blir lite för mesiga är också min åsikt...

Utan tvekan så förändras ju i alla fall travaren i många fall till det sämre vid kastrering..i alla fall enligt ägarna.

Sedan finns det ju dom som enbart sprungit skapligt på banan efter kastrering..Så som Legolas eller Victory Tilly.

Men Idenors Janne, kallblodstravare fick ett annat öde..

JANNE :cry:


AM
 
Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Jag menar att TILLVÄXTEN sker hormonellt, och när man tar bort det vid tidig kastrering så sker ju saker i kroppen som INTE ska ske egentligen...bl a senare slutning av tillväxtzoner, mindre muskelmassa mm

Jag har knappt nån erfarenhet av tidig kastrering, men sett 1 årsvalacker som varit närmare 160-170 i manken ( ridhästar) + en del travare som kastrerats tidigt ( dock inte så tidigt som 5 mån) som sett ut som höghus och knappast varit hållbara i tävling.

Kan du ge mig en enda vettig förklaring varför man ska kastrera en häst när den är 5 månader? Är det inte endast för DIN egen SKULL??
 
hmmm...catch 22 (om du vet vad det menar).

Det är så här, jag har läst många av dina inlägg och märkt att om du är imot nåt (spela ingen roll om du har kunskapen om denna ämna eller inte) så är du imot det. Spela ingen roll vad folk eller jag kommer skriva. Om jag skriver nåt "vetig" (fast jag tycker jag har gjort redan) då kommer det blir fel ändå.

Är inte allt vi gör med hästar för våra egna skulld? Om vi ta hand om de, det är för vi tycker om det. Om vi rider de, det är för vi tycker att rider. Om vi tävla, det är att vi tycker om det, osv..

Att jag vill kastera en 5 månaders föl för JAG vill har en mer harmoniskt förhålande med min häst så är det ja för min skuld. Kanske lite för hästen också för då slipper han att jag eller nån annan måste träna bort vissa "hingst beteende". Jag vill har en mer mesig isåfall.

Och vad du har missat i all dessa inlägg är inte om jag skulle kastera en tävlings för skoj skuld men en häst som är mer tänkt för barn, ungdomer, oerfaren ryttare, äldre osv som vill har en lungnare häst. MEN igen det är up till ägaren att ser till detta (med hjälp av kastreringen). Om jag hade en tävlings häst så skulle jag har andra idér för att behålla han hel. JAG, för min egen SKULD , heller har en högre häst än en som är svårhanterat.

Jag också känner det är lättare för ett föl att hantera kastration än en mer vuxen en, den har sin mamma med sig, den är lungare i sig själv och det kan göras med mindre mental stress.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Ja, men du har ju inte förstått att du stoppar den naturliga tillväxten på din häst när du manipulerar honom i så tidig ålder..det är bara slaktgrisar man kastrerar så tidigt(tidigare)

Jag förstår väl att du vill gå i försvar för att du gjort så mot din häst, men det kan aldrig vara nåt som man ska rekommendera andra att göra.Sen förstår jag inte vad du menar med mindre mental stress?? En kastrering är ju en kastrering och ett ingrepp vilket den är med mamma eller en "egen individ".

Ang min erfarenhet av hästar så är den ganska så stor, och jag har nog mest erfarenhet av just hingstar av alla på detta forumet skulle jag tro utan att ta i för mycket. Lite OT så har jag mina ettårshingstar hos Nafa på lösdriften.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Jo, min faster nämnde det där med tillväxten också... nu e ja mer förvirrad än nånsin - ajja... tur att ringo och jag kommer överrens för tillfället iallafall.
 
Och du missar att det är inte bara slakt grisar som är kastread. Jag håller med att det är inte "naturlig" att han är kastrerad över huvud taget. Och jag vet inte varför du tror det är bara jag som har gjort det. Och jag prata och disskutera detta med folk som jag VET har mer erfarenhet med hästar (hingstar inkl) än även du.


Jag känna ingen skuld för att jag har gjort (kasterat) till min ung häst för jag har gjort det för och har varit runt det min upväxt och har sett resultat av detta och jag väljer detta för vissa hästar.

Och jag är säkert att du har mycket erfarenhet om hingstar mer än jag men inte på detta. Och om du är med Travet så skulle jag tro det är inget för dig. Och jag jag skulle rekomendera det om det passade båda individ. En ung tjej men lite erfarenhet av hästar osv. är en. Jag är inte en ung tjej och jag har efarenhet och av hästen mental träning och jag väljer detta sätt för mig. Jag har sagt fler gånger att det är altid up till ägaren och de ska göra sin egen "research" och bedömning. Men Jag tycker det är mer plus till att tidig kastera än att vänta.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Men om han rusar iväg i växten då på grund av hormonerna? jag vill inte ha en häst som är 170 cm hög. DET är något jag definitivt inte är redo för. Vet du något om det? Vill såklart ha så mycket fakta som möjligt, det är ju ett rätt så stort beslut.
 
Jag själv har inte anmärkt att mina var "förstor" eller att de vara störa än vad de skulle vara. Vi prata om några cm isåfall och jag tro Martha prata mest om halvblod och varmblod och även kallblod. Det måste du också tänka att det finns hästar som är 180 och kasterad vid 3 års tid och även äldre. Grannans var 175 halvblod kasterat vid 2 år. Visst kan de växa längre men det är från individ till individ. Jag har förmig du hade en Welsh eller ponny aktig. Hästen kommer inte växer till 160 bara för kastrering om normen är 140. Men risken att det kan vara några cm högre än vad han skulle vara om han var hingst till 2-3 år finns. Som sagt jag vill har en mental bättre häst än en häst som har mer ganasher, lite kortare, och tjockare nacke. Men det är jag. Igen undersöker det själv. Prata till veterinärer som har vart med om detta. Hör vad de säger. Hitta andra folk som har gjort det.

I allting finns det folk som säger att hästar var galen pga detta. I blame the handler. Det med Idenors janne, att hästen förknipp fara med transport så de vara tvungen att kastrera honom var poo-poo. Själv klart förändras hästar när de är kastrerat, han lunghet somhan fick vill jag har som standard, för jag har ingen travhästar. Man kan inte gemföra på detta sätt. Jag har sagt att det beror på vad målet är med hästen. Om man vill har en trav eller galopp osv., Då är bättre att vänta men vi har inte sånna hästar. Behöver inte testosteron för att ta mig eller mina elever runt arenan.

Att de kan tar lite längre att sluta växa har inte vissat att de har dålig kroppar eller är sönder för det.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Okey, tack*
Jo hans mamma är 149 cm och hans pappa är 156 cm...så han borde ju inte rusa iväg i höjden - hoppas jag... Och självklart vill jag ha en lugn och sammarbetsvillig häst. Men som tur är verkar han inte vara världens hingstigaste hingst om man säger så, asså nu de senaste dagarna har han gosat ner sig i min famn och varit jätteduktig. Jag tränar på det där med att vara under magen och pilla också och det går jättebra. Jag tycker han faktiskt är väldigt lugn jämfört med vissa andra hingstbebisar man sett. Min kompis hingst som hon köpte vid ett års ålder och kastrerade ett halvår senare - han var ett monster redan som liten. Visst att hästar är individer men då tror jag mycket berodde på uppfödarens hantering, han hade INGEN respekt för NÅN! Som tur är att han "bara" är ett russ, trots det väldigt stark, men om det hade varit en ardenner då vet jag inte hur många ben som varit hela i min kompis kropp vid det här laget. Hon kom aldrig riktigt tillrätta med honom och han är fortfarande den där hingstiga killen trots kastrering. Han kastrerades när han kom hem från hingstbetet...
 
Det har jag sagt från början att det är upp till ägaren till ser att hästen är "utbildad" med vårt filosofi. Men sen finns det hästar med olika personligheter, vissa dominant, vissa är jätte skepptiskt för allt och sen finns dom coolingar som är som en labrador.

Min kille har lurat mig med att i början har varit som en lab men jag ser sista månaden att han är mer dominant mot en 23 åring ponnie och alla kosar i hagen, kanske han kommer blir en bra ko häst, vem vet. Men för mig är jag glad att även att hans prosonlighet börjar att han är mer dominant att jag har taget bort möjligt viss många problemar som kan dykar upp. Han är så mot de andra men inte mot mig. Min jag de kunskaper för att stoppa de oönskad beteende. Om en andra utan kunskaper har fått honom så kunna det (säger inte att det är så, bara att risken finns) blir att de tilllåta ovillig att han domenera även de. Men samtidet sånt kan hända med in sto också. Men det är mer risk med en hingst att det blir mer instinkt att ta tag i flocken och om du är lägre i räng så...

Om du känna det är inte rätt för dig göra inte det, men har koll på honom. Vad jag rekomendera är att du kan hitta en bra NH tränare och går en terori kurs minstande så får du mer hur hans hjärna fungrea och hur du kan får stopp eller ändra beteende som kommer.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

mmm de e ju just det att bra nh tränare ej växer på trän... De senaste åren har jag upptäckt att det är få människor man kan lita på. Men skall se vad jag kan göra, låter som ett jättebra förslag.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Mitt föl som är ett sto har en otrolig vilja och envis som bara den. Hade jätteproblem med henne i somras, då hon bara stegrades mot mig "hotade". gick knappt att leda henne. Skrev en tråd på buke och fick såklart de vanliga svaren om att låta henne vara föl och inte brys sig så mycket. hon var farligt för mig och jag blev såklart rädd, det är inge roligt att leda ett föl som försöker klättra på en eller som stegrar och går mot en.

bestämde mig då att jag behövde hjälp för att hon skulle förstå att detta var inte ok.
Tog ut en god vän och Nh tränare med mycket kunskap om unghästar. Thengilya var då 7 månader, jag visade vad hon gjorde och sen fick hon ta över. och hon var rätt hård och satte thengilya på plats. visade att beteendet inte var ok. Jag vet att du inte vill ta till hårda metodet men kanske är det det som du behöver göra. Thengilya blev en helt annan häst efter detta. visst hon stegrar sig, moppsar sig och hotar men jag har kontroll på ett helt annat sätt och vet hur mycket jag kan ta i. det skadar inte henne.

Idag kanjag få kontroll och uppmärksamhet av henne snabbt. eftersom hon är så villig att lära sig går allt som en dans. hon läser mitt kroppspråk och jag hennes. det behöver inte alltid bli tjafs. Biter hon mig får hon faktiskt inte vara med mig och gosa som hon oftast vill. och det räcker för att få henne att förstå.

som sagt, det kanske är dags att ta i lite hårdare och visa herrn att hans beteende inte är ok.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Unghästar, och ffa hingstar, är ju som barn. De testar gränser och inte för att vara elaka eller för att få bestämma, utan för att lära sig världen, sin omgivning och flockens regler. Där har stona det stora ansvaret, eller oftast ett speciellt sto, att "uppfostra" dessa.

Att en häst jagas bort ifrån flocken är väldigt vanligt. På så sätt visar det ranghöga stoet (betastoet) vart gränsen går. En häst som inte följer flockens regler är en fara och får inte vara kvar. Därför jagas den därifrån. Ibland kan en sån häst vara utanför i flera dagar.

Det jag vill komma till är att detta är ett mycket vanligt sätt att uppfostra unghästar på - i en riktig flock. Ofta stöts de bara bort för att sen få komma tillbaka direkt, men försiktigt. Det beror på.

Om vi vill hantera hästar, ffa unghästar, så bör vi också ha detta i bakhuvudet och göra det möjligt att hantera hästen på det sättet. Ffa då vi hanterar unga hingstar som i många fall har ett väldigt starkt psyke.

En häst söker trygghet och trygghet är en ledande, ansvarstagande individ. Det är det du behöver vara för att vinna din hingsts förtroende och "lydnad". Han är motstridig för att testa gränserna, för att lära sig vart du står och vart han står. Han vill inte vara ledaren, inte i den åldern, men om du inte kan övertyga honom om att du är tryggare att följa än vad han själv är. Att dina beslut är tryggare än hans. Så tar han över och följer sina egna tankar och instikter.

Du måste se dig som flocken och flockens ledare. Han är en nykomling som du måste tala om reglerna för innan han accepteras. Han är aldrig tvingad att följa, men han är tvungen att välja. Att vandra ensam eller följa dina regler. Därför är det ju främst viktigt att du ger honom en anledning att vilja tillhöra din flock. Och den anledningen är trygghet. Men för att kunna resonera på det här sättet och agera som i en flock måste du också göra det möjligt för honom att lämna dig (din flock).. Alltså bör du helst arbeta med honom lös. I ett ridhus, mindre hage, liten inhägnad, vad som helt egentligen. Meningen är att du aldrig ska tvinga honom att vara med dig, tvärt om så är det han som ska be om det.

Och för att bevisa att du är trygghet så måste du först vinna hans intresse. Vilket i regel inte är så svårt med en unghäst. ;)

Hur man sen går tillväga är ju väldigt individuellt. Men har man grundliga fakta och förstår hur hästar kommunicerar, varför de gör som de gör och vad det är de söker, så är det inte så svårt egentligen att komma vidare.


Hästar är mycket, mycket logiska djur. Enkla, konsikventa och vänliga. Om vi bara är detsamma och lär oss hur vi ska utnyttja deras tankesätt så är det egentligen ingen konst att jobba med dem. Men vi måste sluta tänka som människor och vi måste släppa alla ramar och regler som vi lärt oss från början och som oftast är anpassade efter människan och inte hästen.
 
Förstår jag dig rätt, att du tycker hon ska jaga bort en unghäst av 8 månader bort från flocken för att visa han trygghet? Eller har jag det helt fel?
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Ja, och nej. ;) Först o främst - den flocken jag talar om är du, och inte hästflocken i hagen.

Meningen är att ge hästen friheten att välja. För har man inte ens kommit dit kan man omöjlig behandla den som en flock gör, som en häst bäst förstår.

När man arbetar en häst lös såhär så är a och o att veta vart man själv står. Att vara trygg i sig själv och sin plats. Att ha situationen klar för sig. Sen möter du hästen. Bjud in den eller låt den komma av sig själv. Det räcker med uppmärksamhet på avstånd om det är så. Tanken är att hästen ska välja att vara med dig för att den vill. För att du är trygg och för att du är intressant. När ni kommit så långt kommer den att testa gränserna i "din flock" . Det är då man har nytta av det bandet. För när en häst beter sig på ett sätt som den ledande hästen anser oacceptabelt säger den ifrån i olika steg och det sista steget är att be den unga hästen att gå undan. I värsta fall en bra bit bort. Så långt behöver man sällan gå, men det är principen, hur de uppfostrar varandra, som är viktig.

Du ska inte jaga hästen, vara aggressiv eller hotfull. Det räcker med att vi luktar människa för att övertyga hästen om att vi är farliga och det är inte meningen. Man ska aldrig skrämma en häst. Det du ska göra är att tillämpa precis samma princip som hästar själva gör och förstår. I den grad som behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

MMM, men nu är det så att mina hästar kommer till mej direkt så fort jag ens går utanför dörren, dom går fram till grinden och gnäggar. Så jag tror att min position i flocken det ej är fel på, de andra två stona vet att de kan känna sig trygga med mej. Det här hingstfölet hotar aldrig, han testar. Alltså han är aldrig aggressiv på något sätt utan det är när jag och han inte förstår varandra som det blir knepigt. Som idag när jag skulle lyfta hovarna på honom när han stod och åt - ingen bra idé. Annars är han jättensäll när man ska lyfta hovarna men nu när han åt hade han sämre balans och försökte såklart sparka bort mej för att säga att NEJ, det här går minsann inte! Men så var han bara i början för att se var gränsen gick, sen va han lika go som alltid. Tack vare att jag fått tips på hur jag ska få honom acceptera berörning vid skapet så har vi nästan löst det nu. Nu får jag iallafall gå rätt långt bak mot skapet utan ens någon reaktion på obehag.
han accepterar mig i hagen, nafsar inte längre, JÄTTE go måste jag säga... Är jtteförvånad över att han kan vara så lugn och snäll för att vara 9 månader gammal och dessutom hingst. Nu är det bara det här med ledningen som vi ska jobba på, då brukar han vandra runt lite som han vill och verkar inte riktigt intresserad av att läsa av mitt kroppspråk.. men där gäller det ju som du säger att jag visar att han kan lita på mig så han slipper ta ansvar över situationen.
Men jag är mycket medveten om att det är jag som gör fel om det uppstår ett problem med min häst, det är mitt ansvar att lära mig deras regler och sedan lära vidare till den här lille som upptäcker världen. När ett problem uppstår är det första jag gör att rannsaka mig själv - vad gör jag när han gör så? varför gör han så, kan det vara för att jag just rör honom där eller gör just den rörelsen eller just för att han ej litar på mig tillräckligt?
För mig är det aldrig hästens fel - aldrig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp