Komma överrens med en åtta månader hingst

Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Men Jag tycker det är mer plus till att tidig kastera än att vänta.
[/QUOTE]

Jag tycker det är väldigt bra att Du kommit in i diskussionen o gör Din stämma hörd - och att Du står på Dig.

Jag instämmer, vi har i Sverige under långliga tider varit mycket traditionellt bundna vad beträffar kastrering av djur, ffa häst, hund o katt. Svin o nöt har av tradition blivit tidigt kastrerade.

När jag började som veterinär för 30 år sedan var det helt enkelt förbjudet att kastrera hund o katter skulle vara minst 12 månader, könsmogna o gärna ha fått en kull!!

Nu har vi lärt oss o hundar o katter kastreras numera från 6 månaders ålder (i USA t o m vid 8 veckors ålder). Jag har haft en del internationella erfarenheter inom detta område (rent personliga kan tilläggas och kastrerar alltid mina tikar före första löpet, de lever då längre och hormonberoende juvertumörer liksom livmoderinfl förhindras). Mina katter kastreras vid 4 månaders ålder eller så fort det är anatomiskt möjligt, man bör ju kunna hitta o greppa testiklarna, ganska små vid det laget. För honkatter är tidig kastration utomordentligt enkelt jämfört med en äldre och för hondjuret ifråga mycket mindre lidande.

Nu är vi ju lite sega i Sverige o tar inte gärna till oss vissa saker från USA o GB men gärna andra (mindre bra i mitt tycke) men ju mer man lär sig desto mer övertygad kan man bli.

Ex vis är det ibland av praktiska skäl väldigt lämpligt att kastrera föl tidigt. Man har som jag t ex enbart ston. Mina hingstungar måste alltid placeras ut efter ca 8 mån ålder eftersom jag har ungston, då ej dräktiga. Nu har jag börjat kastrera tidigare o tidigare o jag ser ingen större skillnad.

Alltid tidigare varit fanatisk på att aldrig kastrera före 2 års ålder. Men man får ju inte vara sämre än att man kan ändra sig. Min bäst o mest jämnt vuxna 3 åring kastrerades vid 1,5 år ålder.

Ja, jag vet allt det här om tillväxtzoner etc etc, är ju utbildad på området.

Bif lite synpunkter som jag hittade på nätet, en liten språkövning kanske.

Many of us are weaning foals. Of course about one half of these weanlings are male or stud colts. By now, at the age of four to six months, you have come to realize there is a behavioral difference between the studs and fillies. The fillies may nuzzle you and play a little rough in the field with the other foals. The little studs will be bitting or rearing on you, and will be the main instigators of rough and tumble play among the foal group. Some of the stud colts will have already assumed their role as stallion. Each day they practice rearing up on mother and any other foal they find still for a moment.


If you keep the foals until they are yearlings, the time will come when they have to be separated. Neither sex will be mature yet, but the time of maturity is not scheduled and can happen when we have our backs turned.


One of the ways to alleviate the above problems, for the stud colts not destined for breeding service, is to castrate them. The most popular time we perform this surgery is during the spring when they turn one year old. This is when the hormones are running at high levels and they become intolerable. By now they are bitting, rearing, and running through any obstacle to be near other horses. Castration at this time will alleviate most of this, but some of the irritating vices will have to be corrected.


If we have the opportunity to castrate the foals before they are weaned, anytime after three months of age, many of these bad habits never come to pass. Surgery this early will cause little stress on the colt. They stay with mom for another month or so, depending of course on when the signs are right for weaning. They will be healed within a couple of weeks and will not have had time to learn the bad habits of older studs.


The main argument for waiting until the foal is over a year of age before castration is to allow time for development of the neck and head. With time and the influence of testosterone, the neck will thicken and the jaw grow more prominent. Of course there will be a general overall thickening of the body. If castrated early, most of this thickening will not occur. However, the anatomy people, who are supposed to know these things, tell us the stallion will lose 60 % of this [testosterone-induced] muscle after he becomes a gelding at whatever age. The difference is not enough to be significant.




For almost trouble free care of male colts, consider early castration. They will be easy to handle, will interact with their herd mates in a gentler and kinder manner, and will not require special accommodations after their first year. In addition, surgery is less expensive at this age. So there are many more advantages then disadvantages.
 
Nu hade jag skrivet ett långt inlägg men har raderat den pga att jag vill inte över tala folk till mina idér. Jag ger ut mina erfarenhet och vad jag tycker och kan även har en debat. Men detta med kastrering vet jag att det är bättre för mig och många andra att gör det vid en tidigare ålder 3-4 månader (om det är möjligt). Och min nästa föl om det är en hingst vill jag ser om jag får den innan han är två veckor, innan testiklarna åker up igen. Jag tror att det är för sällan här i sverige att det händer och folk har inte den erfarenhet för det. Men det är som du sa, folk kan ändra om de vill. Jag tro vi har för mycket traditionella och fel information som vi har uppväxt med som vi håller fast till för det känns obekvämt att prova nåt nytt eller det är tvärtom vad vi lärde oss när vi uppväxt. Men jag är en som erkänner direkt om jag tror jag har fel. Jag är öppen till allt ny råd och koncepter, sen att jag själv bearbetat det i hjärna och bestämma för mig själv om det är rätt för mig eller oss.

Mitt mål med mina hästar är att har en lugn okomplicerad förhållande utan bråk pga för mycket testosteron svimade runt i hjärnan. Jag känner att jag kommer längre fortare utan krongel på detta sätt och kommer fortsätter livet ut så. Jag har den bevis jag behöver att det fungera. Och andra som känner mig och mina hästar ser det med. Att kunna avla, tränna och på hoppningsvis gör nån lycklig att de har hittat ett bra, lugn och säkert häst att rida.

Jag tackar för din inlägg det var väldigt intressant att läsa.:)
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Så jag tror att min position i flocken det ej är fel på, de andra två stona vet att de kan känna sig trygga med mej.
Om er flockrelation varit perfekt, så hade ni inte haft det här problemet. Jag säger inte att han inte tycker om dig, jag säger att relationen är under uppbyggnad, utveckling. Han förvandlas nu från en bebis till en äldre herre och blir mer och mer medveten och ansvarstagande. Precis som vi människor.

Det här hingstfölet hotar aldrig, han testar
Det är ju just det jag säger.

Alltså han är aldrig aggressiv på något sätt utan det är när jag och han inte förstår varandra som det blir knepigt.
Men vänta nu... Du skriver "komma överens med", du skriver att han inte lyssnar, att han trottsar och sätter sig på tvären. Sen säger du att han inte förstår.. Min fråga är då, vad är problemet? testar han eller missförstår han? För om han inte förstår så bör din fråga vara "hur kommunicerar jag med honom på ett sätt som han förstår?". Och det är ju en helt annan sak. ;)

Du verkar ha en bra syn på hästar och vår relation till dem. Jag hoppas att du inte tror att jag vill att du skrämmer din häst eller använder våld. Absolut inte! Han behöver tryggas inte skrämmas.

Men det är precis som när ett barn bråkar med de andra barnen under en lek. Det slutar med att barnet inte får vara med längre. En naturlig konsikvens. På så sätt lär de sig att om de vill vara med, så måste kan de inte bete sig så.

Hur man ska gå tillväga i just en speciell situation är ju olika. Om det är där du vill ha svar och lite tankar så kan du ju skriva vad för situationer du vanligast hamnar i. För oftast är det i situationerna man stöter på i vardagen som man kan jobba med sin relation på bästa sätt.


Sen ska man veta att detta med ledarskap är ingen självklarhet. Du kanske inte alls är ledarmaterial om man säger så. ;) Är du en dålig ledare ska du ju inte leda. Därför är hästens kritik något man verkligen ska ta åt sig och jobba med. För man kvalificerar sig inte som ledare bara för att man vill vara det. Liten tankeställare för en del. Men självklart kan alla jobba med det och få en bättre relation till sin häst.
 
Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Nu är det ju inte tråden i sin sak, men.....

Skulle du rekommendera mig att kastrera en travare vid 2 veckors ålder, 3 månaders ålder?
 
Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Nu är det ju inte tråden i sin sak, men.....

Skulle du rekommendera mig att kastrera en travare vid 2 veckors ålder, 3 månaders ålder?

Jag ger inga sådana rekommendationer.

Det här är en principiell diskussion om hantering av unghingstar och om ev ålder för kastrering. Var och en bör rådfråga sin veterinär i varje speciellt fall.

Att sedan många svenska veterinärer kommer att säga motsatsen till tidig kastrering ingår i resonemanget eftersom vi av hävd är skolade i det svenska systemet. Den som letar på nätet om gelding + foal finner många intressanta aspekter o erfarenheter av detta i USA o GB.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

JAg måste fråga en sak till dig som åker runt mer än vad vi gör..

I just ämnet ung-hingstar.

Jag kan faktist förlika mig med tanken att hingstar kastreras tidigare p.g.a. ägarna inte kan hantera honom..

Men visst är problemet inte hos den unga hästen utan hos den som inte kan???

Nu håller vi hemma på med enbart trav-avel.
Och jag tycker mig se en stor skillnad på trav kontra halvblodshästar.

Och det är detta att travhingstar blir TIDIGARE intresserade av flickor..

Ändå är det rakt av rid-småhingstarna som ägarna har problem med...

Varför???

Vi har ju under årens lopp haft en och annan unghingst av ridstam.
Efter Cortez, Lamborghini, Cortus, Beach Boy, Landlord, Landor S, för att nämna några.

Dessa har alla en sak gemensamt.
Dom har inte börjat "humma" på flickor förrän efter betet som ettåringar.
Dom har också varit ganska jämna i sitt humör.
Dom har aldrig varit ledarhingstar på betet..


Är det ändå inte så att den unga hingsten har kommit i händerna på en ägare som är allt för orutinerad??
Då oftast genom att man har betäckt sitt snälla sto och fått en "ung kotte" som man senare tappar kontrollen över??

För mig är "förevändningen med tidig kastrering" i grund och botten ett resultat av en brist på kunskap hos hästägarna..

Vad tycker du???

AM
 
Sv: Re: Komma överrens med en åtta månader hingst

Jag tror många veterinärer skulle avråda pga hållbarheten...vad vet man om den? KAN en såpass tidigt kastrerad hingst ha lika bra hållbarhet när man tagit "hand om " tillväxthormon" ?
Travare blir halta.....men dom tränas ju också hårt...ridhästar blir halta av "ingenting" ....

Om man tänker rent logiskt så borde ju hållbarheten bli MYCKET sämre på en häst som inte fått växa i dess naturliga takt, med sina naturliga hormoner..för tillväxtzoner och annan hormonell betydelse...

Det är ju bara psyket "ni" är ute efter vid tidig kastration, och Nafayettes inlägg är ju också att beakta som väldigt intressant...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Svar till Nafayette o Martha o övriga, häng mig om ni vill men det här är mina åsikter o inga rekommendationer

JAg måste fråga en sak till dig som åker runt mer än vad vi gör..
Ja, nu gör jag inte det (åker runt) utan min bakgrund är veterinär huvudsakligen sysselsatt med smådjur och dessutom hästuppfödare - men jag har alltid varit intresserad av kastration av djur och därför försökt ta reda på lite fakta - jag avskyr löptikar hemma, brunstiga katter med oönskade kullar och unghingstar styrda av hormoner.



I just ämnet ung-hingstar.

Jag kan faktist förlika mig med tanken att hingstar kastreras tidigare p.g.a. ägarna inte kan hantera honom..

Precis, och det är ju själva tanken bakom tidig kastrering. Varför ska unga hingstar över huvud taget behöva vara hingstar till ingen nytta.

Men visst är problemet inte hos den unga hästen utan hos den som inte kan???

Problemet är till viss del hormonellt... det är, tror jag, därför alla kommuner bygger fina idrottshallar o skridskobanor till pojkarna - annars skulle de ut o röja på stan. Testosteronet är ett hormon man inte ska förakta.
Nu håller vi hemma på med enbart trav-avel.
Och jag tycker mig se en stor skillnad på trav kontra halvblodshästar.
Och det är detta att travhingstar blir TIDIGARE intresserade av flickor..

Min enda minnesbild från utbildningen är att travhästar kan ha en ganska vid inguinalkanal och därför bör kastreras på betäckt funikel istället för obetäckt vilket är mest vanligt på halvblod o ponnyer

Och det är detta att travhingstar blir TIDIGARE intresserade av flickor..

Har inget svar på denna fråga



Ändå är det rakt av rid-småhingstarna som ägarna har problem med...

Varför???

Jo för att i travet hanteras hästarna av professionella liksom i galoppsporten, där håller man hingstar utan problem
Varför
Vi har ju under årens lopp haft en och annan unghingst av ridstam.
Efter Cortez, Lamborghini, Cortus, Beach Boy, Landlord, Landor S, för att nämna några.

Ja, säg det Du, kanske senare utvecklade, vad vet jag...



Är det ändå inte så att den unga hingsten har kommit i händerna på en ägare som är allt för orutinerad
??

Naturligtvis är det så men även jag som har viss hästerfarenhet har respekt för unga hingstar, jag hänvisar ofta till mitt moderskap, en son då som inte var helt lätthanterlig, se ovan under testosteron

Hingsthantering som går till så som man gör på Tullstorp eller på de flesta ställen i Tyskland, sådan hingsthantering klarar inte gemene man, hingstarna får lära sig vad som gäller o anpassar sig därefter. Vi vanliga dödliga har helt enkelt inte den utbildningen.
Då oftast genom att man har betäckt sitt snälla sto och fått en "ung kotte" som man senare tappar kontrollen över

Precis!


För mig är "förevändningen med tidig kastrering" i grund och botten ett resultat av en brist på kunskap hos hästägarna..
Vad tycker du???

Precis! + det faktum att vad ska man med dess hingstar till om de ej kan/ska bli avelsdjur?

Vad tycker du???

Titta ovan










Jag tror många veterinärer skulle avråda pga hållbarheten...vad vet man om den? KAN en såpass tidigt kastrerad hingst ha lika bra hållbarhet när man tagit "hand om " tillväxthormon" ?
Travare blir halta.....men dom tränas ju också hårt...ridhästar blir halta av "ingenting"

Ja men det beror kanske på okunniga hästägare o dålig ridning, finns inga undersäkningar så vitt jag vet gjorda.... på detta förhållande, bör då göras en dubbel blindtest där 2 grupper jämförs med varandra, den ena då tidigt kastrerad o den andra ej. Leta ni på nätet o se om sådana är gjorda.

Om man tänker rent logiskt så borde ju hållbarheten bli MYCKET sämre på en häst som inte fått växa i dess naturliga takt, med sina naturliga hormoner..för tillväxtzoner och annan hormonell betydelse...

Ja, du, se mitt svar ovan men Du kan väl forska lite på tidigt kastrerade föl

Det är ju bara psyket "ni" är ute efter vid tidig kastration, och Nafayettes inlägg är ju också att beakta som väldigt intressant...

Tja, ingen blev väl klokare av det här men nu postas det för nu ska det lagas middag... Hej på er
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Hoppas du fick en god middag..:D

Nöter vidare..

Eftersom vi nu umgås dagligen med unghästar i väldigt stort antal..så spinner jag vidare i frågan testosteron..

Nu är det ju så att hingsten som sådan är en känslig varelse som man kommunicerar med "finstilt skrift"..
Små hjälper, så att säga.

Ungston får man däremot boktavera med STORA bokstäver då dom är mer "lömska"

Men gemensamt för alla, oavsett hingst, sto eller för "tidiga kastrater" är att dom är unghästar och ska hanteras därefter..med deras förutsättningar till koncentration m.m.

Vad jag förstår så handlar det inte om att hästen är hingst = testosteron, utan att hästen är UNG.

På "min" tid fick jag lära mig något ganska viktigt att en polsk beridare/militär.

Han sa att oerfarna hästägare skulle enbart handskas med erfarna hästar.
Erfarna hästägare kunde däremot hantera oerfarna hästar..och då menade han unghästar framför allt.

Senare sa han också att hingsten är den ärligaste och mest lättlärda av alla tre kategorier häst..(hingst/sto/valack)


Tittar man i en hingstflock så är den oftast mer harmonisk. Alla är kompisar med alla (med det finns rötägg), nykomlingar tas emot med glädje, människor är spännade saker..
När vi får främmande så går vi in i hingstflocken utan problem.

Ungstona däremot, vill jag inte gärna ta in främmande i.
Ha ögonen i nacken , brukar jag säga..för ston slår framåt, bakåt och kan bitas..inte på människor, men på varann.
Nyanlända flockmedlemmar är aldrig välkommna bland ston.

Så varför har vissa problem med sina hingstar??

AM
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Det blir nog svårt att forska på sporthästen då ingen vill vara försökskanin...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Vill väl bara säga det att unghingsten är hemma beter sig inte som en hingst längre, han biter inte i nått längre, nafsas inte... Jättesnäll verkligen. Och jag har bara varit hästägare i TVÅ år.

Vsisst att det kanske är mest lämpligt att en erfaren hästägare tar hand om oerfarna hästar och tvärtom men mina två första hästar var så långt ifrån erfarna som man kunde komma, ändå står jag nu här med tre underbara hästar? Varför?

Man kan ha HUUUUR lång erfarenhet som helst utan att egentligen veta vad man håller på med, om den rätta grundtanken saknas då är det rätt uppenbart att den här personen kommer misslyckas hur mycket den än försöker OM den inte är villig att lära och förstå.

Min förra ridlärare till exempel... Hon skulle hjälpa mej att lasta en häst som jag jobbat med i ett år, hon hade tidigare varit livrädd för transporter men hade just kommit över rädslan. På en kvart var hästen livrädd för transporter igen för den här ridläraren som hållt på med hästar JÄTTE länge och lastat hingstar på 600 kg inte visste vad hon höll på med.

Jag får mardrömmar bara jag tänker på det, den olyckan var inte rolig... Så nu har jag väldigt svårt att lita på "erfarna" folk. Nu söker jag bara efter grundtanken hos personen och väljer med omsorg när jag vill ha hjälp med något.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

skönt att höra :D

Är man bara en förnuftig människa, förstår hästar och kan vara en ledargestalt för dom och dom litar på dig så brukar allt ordna sig....snorungar är snorungar och det tillhör åldern...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

HJÄLP igen! Nu är det såhär att jag varit väldigt sjuk i två veckor, inte gjort något med hästarna, bara gått ut och mockat, tagit in och ut dom och gett dom hö men annars har jag legat halvt förlamad på soffan, På dessa veckor har jättemycket konstigt hänt, nu är hingsten näst intill livsfralig vid vissa tillfället och det lilla stoet håller sig på avstånd, dock är mamman som vanligt, jättesnäll i alla lägen, Asså de känns som om vi kommit "off track" nu bara för att jag varit sjuk och inte hållt på med dom.

För det första, när vi ska in på kcällen, Ringo (hingstungen) är jättesnäll tills vi kommer in i stallet, jag tar både hcn och mamma och skickar in mamma först som går in och äter hö, sen skickar jag in honom och han börjar bråka med halmen och försöker rulla sig och eftersom jag bara kastar upp grimskaften på halsen för att sedan ta av dom allt så är jag rädd att han rullar in sig och typ stryper sig själv eller nått.

Antingen försöker jag kalla honom till mig när jag står utanför och knäpper loss hans grimskaft eller så väntar jag ut honom så han lugnar ner sig. Jag vet inte vad det är men han har varit lite småblött varje gång så det kanske bara är att han vill bli torr så fort han kommer in? Om jag står i boxen tillsammans med honom brukar jag behöva höja händerna hastigt för att han ska hålla sig på avstånd och då kliar han sig mot väggarna i motsatta hörnet och ser allmänt besvärad ut.

Känns som om jag skrämmer honom? Men sen när han väl lugnat ner sig kan jag komma fram och ta av både han och mamma allt. Men det känns bara så obekvämt och obehaligt för både han och mig. Jag vill inte skrämma honom och han vill inte skada mig. Men det känns som dessa två veckor gjort att vi glidit ifrån varann. I hagen idag fick han fnatt och sparkade bakut mot mig när jag sa åt honom att dra :eek: så jag blev såklart arg och jagade iväg honom en bit och han gick iväg utan konstigheter. Men sen kom han där igen, skulle nafsa och bråka (visst, nu var alla hästarna på väldigt busigt humör så jag kan förstå men ändå!) så jag skickade iväg honom och han lyssnade ju såklart. Jag kan lita på att han lyssnar när jag säger ifrån vilket för tillfället verkar vara den enda tryggheten vi har kvar.

Men sista gången jag skickade iväg honom verkade han bli så rädd, han for iväg som ett skott och for omkull i snön och jag skämdes nått otroligt! Dock gick jag inte fram och fjäskade utan lät honom bara vara.

Jag vet inte om det bara var en dålig dag... Men vid vissa tillfällen är han mer tillitsfull än hans egna mamma, han är lugn och go och skulle inte göra något för att skada mig men idag i hagen försökte han vid vissa tillfällen verkligen TA ÖVER! Dock lyckades han ju inte. Men en dag kanske den dagen kommer? Och vad gör jag då?

Ville bara skriva av mej lite, men idag för första gången sen han var fölunge på 2 veckor visade han Hingstbeteende. IDAG! Visst var mycket bus osv men ändå.. idag stegrade han sig och betedde sig väldigt dominant överhuvudtaget.

Jag vill inte skrämma honom men han måste ju veta när det är "för nära", jag måste ju kunna skicka iväg honom om jag känner mej trängd.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Ja du...antingen får du väl kastrera eller så får du försöka få in honom i en hingstflock så han får utlopp för sin "hingstenergi"...hingstar är ju mer rörliga och har mer energi än stona....och nu börjar våren och hingstbeteendet börjar vakna...

Eftersom du är ganska osäker och verkar oerfaren med smågrabbar så är kanske ett besök hos veterinären det enda rätta om du inte kan få han på en lösdrift.

Det ligger ju i deras natur att börja förbereda rangstrider genom bråk och bus..en del är värre än andra. Jag brukar ta dom på "utmattning" , men jag vill ju gärna ha dom som hingstar så länge det funkar...kastreras gör dom om jag känner att dom är "falska" och inte går att lita på.

martha som förmodligen haft mest småhingsthovar i skallen på detta forumet :angel: :D
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

haha* jo, vi ska ju skicka honom på hingstbete så fort som möjligt, hittat ett ganska litet men bra som ligger 5 km bort å det är nära och det går både valacker och hingstar där, blandat. Bara han inte tar över där - då får jag problem. Men jag är lite orolig då det nog kommer vara mest russhingstar, ni tror inte han kommer känna sig utanför för att han e skäck?

MMMM, jag är ju oerfaren när det gäller grabbar överhuvudtaget - okastrerade. Känns som om nästan allt jag gör är fel, men det bästa med honom är att han är så genom ärlig, han visar precis vad han tänker göra, hur han tänker göra och när han tänker göra det. Om han trivs med situationen visar han det, om han inte trivs visar han det... Han skulle aldrig luras på något sätt. Han är rätt förutsägbar och tack vare detta hinner jag ju reagera när jag känner att han är påväg att hitta på nått bus eller så. Som när han sparkade bakut, jag var beredd på det.

Kan tänka mig att det är våren som lockar fram hans hingstbeteenden som du säger.. Precis så känns det, som om han inte får utlopp för sin energi. Dock när man hållt på med honom nån dag har han ju fått tänka och då har han varit snäll och lugn hela dagen men det är nu när han bara gått i hagen i 2 veckor utan större kontakt med oss i familjen som han helt plötsligt fått hyperenergi. Nu har han bara stona att busa med, visst, den lilla verkar gilla det men mamma ... hon står bara i hörnet och suckar.

Som tur är kommer ju veterinären om två veckor så kan ju prata lite närmare med henne då. Men idag har han varit en pärla, precis som innan... jaja får väl se...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

MMMM, jag är ju oerfaren när det gäller grabbar överhuvudtaget - okastrerade. Känns som om nästan allt jag gör är fel, men det bästa med honom är att han är så genom ärlig, han visar precis vad han tänker göra, hur han tänker göra och när han tänker göra det. Om han trivs med situationen visar han det, om han inte trivs visar han det... Han skulle aldrig luras på något sätt. Han är rätt förutsägbar och tack vare detta hinner jag ju reagera när jag känner att han är påväg att hitta på nått bus eller så. Som när han sparkade bakut, jag var beredd på det.

Klart du gör fel, det gör alla. ;) Ibland gör man allt fel, ibland nästan inget.
Jag tror inte heller att det handlar om erfarenhet endast. Hingstar är hästar precis som alla andra. Det handlar om ens egna begränsningar. Jag själv blev nyligen tillfrågad om jag ville hjälpa en kvinna med hennes PRE hingst. En kille på några år som verkligen behöver en trygg individ att luta sig mot. Jag sa dock att som det är nu så nej. Jag jobbar gärna med den hästen, men inte förrän jag är mentalt stark nog att göra det. Och det har inte att göra med att det är en hingst, utan att det är en så pass känslig och krävande häst. Jag hade aldrig någonsin kunnat lura honom. Och därför måste jag själv vara 100% säker på mig själv om jag vill att han ska vara det.

Bara ens egen inställning och de energier du sänder ut, kan vara avgörande för hur din häst kommer att uppfatta dig och reagera.

Därför är det viktigt att vara ödmjuk och veta sina begränsningar innan man tar sig an en häst. Oavsätt kön eller fertilitet. ;)
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Klart du gör fel, det gör alla. ;) Ibland gör man allt fel, ibland nästan inget.
Jag tror inte heller att det handlar om erfarenhet endast. Hingstar är hästar precis som alla andra. Det handlar om ens egna begränsningar. Jag själv blev nyligen tillfrågad om jag ville hjälpa en kvinna med hennes PRE hingst. En kille på några år som verkligen behöver en trygg individ att luta sig mot. Jag sa dock att som det är nu så nej. Jag jobbar gärna med den hästen, men inte förrän jag är mentalt stark nog att göra det. Och det har inte att göra med att det är en hingst, utan att det är en så pass känslig och krävande häst. Jag hade aldrig någonsin kunnat lura honom. Och därför måste jag själv vara 100% säker på mig själv om jag vill att han ska vara det.

Bara ens egen inställning och de energier du sänder ut, kan vara avgörande för hur din häst kommer att uppfatta dig och reagera.

Därför är det viktigt att vara ödmjuk och veta sina begränsningar innan man tar sig an en häst. Oavsätt kön eller fertilitet. ;)

Precis, det är ju just det. Kan ju vara att det är jag som inte riktigt är på humör också, att jag sänder ut negativa saker... Jag kanske bara ska låta det vara ett tag istället och tänka över situationen så JAG vet vad jag gör. Jag känner själv att jag inte är trygg i mig själv när jag håller på med honom och då blir allt bara pankaka, eller så har det varit nu iallafall, innan jag blev sjuk gick det lika bra som alltid.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Kämpa på. Du har ju all möjlighet i världen att utvecklas med dina hästar. :bow:
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Kämpa på. Du har ju all möjlighet i världen att utvecklas med dina hästar. :bow:

Jag hoppas det... Älskar dom ju över allt annat, det är alltid dom man går till när man e lessen eller behöver stöd nånstans ifrån... när man är med dom försvinner alla läskiga människoproblem. Jag umgås hellre med hästar än med människor....konstigt nog, eller kanske inte är så konstigt egentligen...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Det är inte så konstigt att han reagerar så när du har varit borta och dom har varit lämnade åt sej själva ett tag. Du får ta tillbaka din position och visa att du tänker vara med igen.

Han växer och blir större, i en hästflock sker saker hela tiden även då inte folk är där.

Han känner sej stor stark och bäst. Eller vill vara det. Jobba som du gjort förrut så har du nog snart tillbaka er relation. Han behöver nog hanteras dagligen för att inte tappa sitt "fina sätt". Det är naturlgit att han tappat eftersom du inte kunnat göra det.

Hantera honom när du känner dej säker, provocera inte fram situationer du inte klarar så länge du fortfarande känner dej lite osäker.

Men var bestämd i din attityd mot honom. Det är ju vår också och hingstarna även i vårt stall är lite övermodiga och alerta, även unghingsten som upptäckt att han är kille :rofl: (2 år nyss) De vuxna är också lite virrigare än annars när stona brunstar osv.

Din kille är så liten att en del av hans beteende än vanligt unghästbeteende som han skulle haft även om det varit ett sto. De kan vara nog så jobbiga de med om de inte hanteras dagligen i den åldern. Hästen på min avatar var en ren liten häxa :devil: i den åldern kan jag tala om. Hon är fortfarande mkt ranghög och tuff i psyket och då tog hon varje chans att testa vem som skulle bestämma egentligen.:confused::cool: :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 166
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp