Kommer han sluta gapa???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nibalda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 692
N

Nibalda

Hej, jag haller pa att forsoker hitta ett bett/trans som passar min hast. Jag borjade rida honom pa ett tvadelat transbett men han var valdigt tung och gick emot det, provade ett pessoa bett, funkade jattebra i borjan, vi slutade ha en dragkamp varje gang vi red men efter ha ridit ett tag pa det bettet sa tappade jag bakdelen pa honom. Sa jag kopte ett tredelat transbett, men det kandes som jag var tillbaka pa ruta ett, dragkamp igen, men igar sa testade jag att ta bort nosgrimman och han gick jattebra i skritt och trav :love: men i galoppen drar han ner huvudet och gapar. Nagon som har ett rad, ska jag fortsatta med nosgrimman eller kommer hans gapande sa smaningom forsvinna i galoppen. Kan tillagga att han ar en fd galopphast sa han vill garna springa fort fort i galoppen.

Sv: Kommer han sluta gapa???

Det är ett litet problem ibland, jag vet....Hade ett varmblod för ett par år sedan som blev väldigt duktig i dressyr men tyvärr slutade han aldrig att gapa riktigt, tuggade mkt på bettet oxå.... men bättre blev det, hade ett tredelat bett på honom och ingen nosgrimma......nosgrimman gjorde det lite värre, ska ju igentligen vara tvärt om, men inte på honom....;)
Att du tappade bakdelen, beror nog på att han inte har tillräckligt med muskler där....Ta gärna hjälp av en instruktör som lär dig att använda små fina hjälper istället, glöm inte eftergiften när hästen gjort rätt.....:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Satsa på att skola hästen så att den blir tillräckligt stark för att galoppera i det tempo du önskar, inte i full fart. Den skolningen görs med fördel i skritt och trav innan du ber om galopp igen.

Det är en betydligt bättre väg att gå än att täppa till med nosgrimma, för du har ju nått ett bra resultat i de andra gångarterna utan nosgrimma.:)

förutsatt att tänderna är kollade och att allt passar så h*n inte har ont!
Tycker jag du ska sätte på nosgrimman igen,annars e de lätt gapandet fortsätter och de ett h***e att bli av

Liknande trådar

Övr. Hund Som ett led I var kamp mot radslor mot framlingar (utan hund) var vi igar inne I stan och promenerade runt med godispasen. Allt gick...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 044
Senast: Ravishing
·
Gravid - 1år Min lakare sa at mig att borja ata jarntabletter vid mitt forsta besok hos honom. Han hade inte tagit nagra blodprov an utan bara vagt...
Svar
19
· Visningar
1 593
Senast: CillaW
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 134
Senast: sln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka