Tokig hingst (lang)

Sv: Tokig hingst (lang)

Tankar utifrån bilderna:
VAD gör hunden i hagen?!
Är bilderna gamla? Hästen ser inte ut att vara 3 år på dem...
Sedan undrar jag hur hästen kan se så välskött ut om nu ingen vågar peta på den?

Hoppas du förstår att om du tar denna hästen gör du det för hela hans liv, du kommer inte kunna bli av med honom "levande".
Vad gör du om du behöver hjälp? Kommer han acceptera det eller blir det till att börja om på 0?
Tror du att du kommer klara det helt själv?
Har du råd att stå för skador han kan ställa till med på såväl människor och djur som materiella ting?
Har du råd att kastrera?
Har du någon lugn stans att ha hästen? För du hade väl inte tänkt ha den i ett inackorderingsstall?
Har du den tid som kommer krävas?

Om svaret är Ja så, shoot.
Tvekar du så låt bli, ring in en anonym anmälan ang hästen så kanske djurskydd kan få ägaren på bättre tankar?
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Tror du att du kan fixa det? Lägg ett bud och be att få ha den på prov ett tag. Du bor inte i Sverige eller??
 
Sv: Tokig hingst (lang)

det ar bilder fran forra aret, nja, om du kallar det dar for valskott sa har du inte sett hur en AT ser ut valskott. dessutom blev han rycktad regelbundet innan incidenten, da han blev fastbunden i 2 korta grimskaft och 2 stallskotare hjalptes at att ryckta honom utan prolem. inte nog med det sa blev han sadlad och sutten pa redan som 1 aring, kanske ar det darfor han blivit som han blivit nu?
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Haha! myndigheter? Vad hunden gor i hagen? Ganska ironiska fragor, jag befinner mig i RYSSLAND, har finns det hastar som star kedjade pa en och samma katting ar efter ar, inga myndigheter ser snett pa den hanteringen. Jag jobbar inte hos honom, han ar mer en arbetspartner, jag koper ho, halm och havre av honom varje ar, ibland hastar nar han har nagot super erbjudande (som i detta fall, en hast han aldrig skulle lamna ifran sig om det inte vore for att han SJALV blev attackerad!)
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Ja, vad gör hunden i hagen? Den verkar ju inte ha någon lugnande inverkan på hästen direkt :cool:
Förstår inte heller det "ironiska"?
Att du bor i Ryssland kunde vi omöjligt veta.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Nuvarande ägaren verkar inte bra för denna hästen om han inte kan se vad varje individ behöver. :( jag tycker att avlivning låter som det mest humana mot denna skadade häst.

Och det här med att han kanske skulle fungera som enmanshäst, funderade själv för ett tag sedan på att ta en så kallad problemhäst, har verkligen bra förutsättningar med eget stall, bra betesmarker osv för att hästen ska få vara häst. Har viss erfarenhet och hjälp av kunniga runt mig, MEN - så länge jag inte själv kan ta alla morgonfodringar, luncher i hagen, insläpp och kvällsfodringar har jag fått släppa tanken. Vi är ju flera som hjälps åt och de andra ska kunna gå in i hagen till sina hästar utan att behöva bli attackerade.

Det handlar ju inte bara om själva träningen man lägger ner någon/några timmar varje dag, utan det är ALL hantering från morgon till kväll som måste fungera, och är hästen så farlig kan han inte stå i ett stall där någon annan än du måste hantera honom. Han kan INTE stå i ett stall där han inte får komma ut ur sin box, du måste isåfall flytta honom, och vart? Finns dessa möjligheter och du tror på dig själv så visst, men det måste finnas en plan att han i framtiden ska kunna hanteras av olika människor, det är ju så det fungerar i stall. Ser du att det är möjligt?
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Ja jag tror vi alla drömmer om att rädda såna djur, jag förstår dej, (har bla bara haft omplaceringshundar, ett par hittekatter och en häst som hade oddsen emot sej pga gammal skada, som jag blev blixtförälskad i......osv.

Mina har det gått bra med, men ingen av dem har varit farlig heller. Det är ditt projekt. Vad vet du om hästens bakgrund, släkt, hur ar syskon, föräldrar. Är det genetiskt? Eller behandling? Det kan göra viss skillnad, jag tror mycket går att reparera men det genetiska är svårare. Det finns riktigt knepiga individer, rent genetiskt. I fel händer blir dom farliga. Jag känner en sån häst. Den är aldrig illa behandlad men den kan attackera om den känner sej attackerad på minsta sätt, och det kan innebära att en främling passerar den eller sträcker ut handen för att klappa den.

OM du skulle ens tänka tanken (vilket du uppenbarligen gör) så är kastrering nummer ett. Det kan göra skillnad efter ett par månader. Varför är den hingst nu om ägaren är så rädd för den? HIngstar som går genom trästaket med tänderna har jag sett också, men då har det varit för att komma åt ston, eller ge sej på ett gäng valacker, inte för att ge sej på folk.

Vem är du, vad har du för erfarenhet som gör att du skulle klara att ta dej an en problemhäst av det slaget? Det är ingen flickbok utan verklighet. Du kan bli skadad för resten av livet. Det kan kan med alla hästar. En god vän fick höften krossad nyligen av en rätt normal häst, pga en olycka. Sånt händer. Varför utmana ödet med en som kanske med ren och skär avsikt ger sej på dej?

Men visst förstår jag hur det kan kännas att se den fara så illa:crazy:
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Vad är det du vill ha svar på egentligen? Om du ska ta hand om hästen eller inte?

Det svaret känns rätt enkelt... Du frågar eftersom du tvekar och med minsta tvekan borde du låta bli denna häst!


"...da han blev fastbunden i 2 korta grimskaft och 2 stallskotare hjalptes at att ryckta honom utan prolem."

Är det utan probelm verkligen...?


Du behöver inte bli spydig när folk här är rädda om dig och de andra som måste hantera hästen. Att du bor i ryssland kunde ingen här veta.
Det känns som om du bara ska låta det vara, eller vem är du? Skulle ägaren lyssna ens om du sa att han borde göra si eller så med hästen?

Ibland får man acceptera att man inte kan göra något.
Erbjud dig att köpa hästen för en billig slant (hellst gratis, den är inte värd nåt i mina ögon efter din beskrivning) och avliva den när ni kommer hem, då gör du hästen en tjänst!
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Nej jag har inte tiden som kravs att ha honom som ENMANSHAST eftersom jag reser mycket och har fler sysslor vid sidan om stallet, daremot har jag 3 hastskotare men dom har inte heller den erfarenhet av problemhastar som kravs i detta fall. Dilemma....
Jag kommer inte heller kopa honom for att sen leta upp nagon som kan avliva honom at mig, det ar finanskris i landet just nu och han kostar en del, de pengarna lagger jag hellre ut pa ombyggnad i mitt stall.

Om jag tar honom sa tar jag honom med ett mal i sikte om en nagorlunda normal hast som slutresultat, jag kommer nog aka till dom och hantera honom dar nagra ganger till innan jag bestammer mig. Men nu ar det dags att sova.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Vad ska jag säga...många hästar blir bra med tiden hos en ny och bättre ägare. Men en hingst är ändå en hingat, det är hormoner i omlopp. Håller med föregående som föreslog kastrering om det inte finns ett stort avelsvärde. Har själv en hingst och man gullar inte med hingstar men man måste behandla dem med respekt också. Hästarnas rang kommer inte av att den som spöar mest är ranghög, utan av trygghet och respekt, vem känner sig flocken trygg med. Räkna med några år innan du kan lita på honom, men var försiktig. Jag tror inte hästen är galen, om man tränger in en häst i en situation utan valmöjligheter händer tråkiga saker, och han var bara tre år, en tonårskille tja, varför skulle han vara förståndig när alla runt om kring honom beter sig fel?
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Nej jag menade inte att vara otrevlig, jag lir bara sa himla frustrerad av hela situationen, har sett hur han blivit allt tokigare och tokigare under dessa 2 ar som jag fick upp ogonen for honom, mest frustrerande ar att jag ville kopa honom redan som 1 aring, men da var han inte till salu, nu nar han har livit forstord sa vill stallagaren bli av med honom! Nu passar det namligen! Det finns inga idioter har ute som skulle ge sig pa honom, sa om jag inte koper honom sa kommer han formodligen sla ihjal nagon av personalen, det forstar jag, men ingen annan an jag bryr sig, forstar du?
Kanske borde jag gora som de andra, blunda? Herregud...
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Jag tycker att detta låter som en otroligt rädd individ som är osäker på det allt och inte litar på någon.
Bäst för honom är att formas om helt från början, låtsas som han aldrig är hanterad, och detta måste ske med en och samma person så han har en person att ty sig till, jag kan mycket väl tänka mig att det är många som har hanterat honom där han står nu.

Självklart kan rädsla utforma aggresiva beteenden, istället för att springa så blir det motsatt effekt.

Men det kommer krävas lååååååång tid att få han bra, och det kommer vara mycker upp och nedgångar, bara du är insatt i det.

Du kan ju åka och träffa han mer också innan du väljer att köpa honom, han lä säkerligen stå kvar även om annonser är ute då han inte direkt är lättsåld.

Jag hoppas du kommer fram till något!

Lycka till
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Ja jag förstår att det är jättejobbigt att titta på men jag tycker inte du ska utsätta dig själv eller din personal för hästen heller.

Och du skriver själv att alla andra blundar även myndigheter.
Slår hästen ihjäl någon av personalen så lär hästen skjutas efter det. Synd att det ska behöva gå så långt innan folk inser att det är det bästa för hästen.

Det FINNS hästar som man bör avliva istället för att försöka göra något, i huvudsak är alla dessa hästar sådana som väljer att attackera istället för att fly.
Fråga vilken hästtränare somhelst som varit i branchen ett tag.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

En tanke är ju att du tar hem han o kastrerar direkt + släpper han på lösdrift tillsammans med andra hästar så han får växa upp o lära sej hästspråk.
Sen kan du börja hantera han .

Men du kan nog lugnt räkna med 80% chans att du måste ta bort honom .
Staket + elstängsel innan för och mkt stora marker rekomenderas.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

En tanke är ju att du tar hem han o kastrerar direkt + släpper han på lösdrift tillsammans med andra hästar så han får växa upp o lära sej hästspråk.
Sen kan du börja hantera han .

Men du kan nog lugnt räkna med 80% chans att du måste ta bort honom .
Staket + elstängsel innan för och mkt stora marker rekomenderas.

Samma tanke hade jag. Kastrering och sen lösdrift med kompisar så han får röra på sig ordentligt. Och då kompisar som utan problem hanteras av människor. Men finns risken att han ser det som ett hot om man kommer och ska ta in nån av dom andra hästarna?
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Nej jag har inte tiden som kravs att ha honom som ENMANSHAST

I såfall, släpp honom. Det är inte rätt mot en häst som redan är så pass förstörd att du tar honom i förhoppning att han ska börja lita på dig och sen vips räknar du med att minst 3 till ska kunna/vilja hantera honom?
Har du ens luftat detta med dem så att de är beredda på att hjälpa dig och vet vad de ger sig in på?
Har de själva sett hästen?
Eller tar du bara för givet att de ska hjälpa dig?
Är du beredd att ta konsekvenserna om någon av dem blir skadad?

Nej jag tror du gör bäst i att låta bli, alternativt ta hem och avliva och ge den stackarn ett värdigt slut.
Man kan inte rädda alla hur mycket man än vill, tyvärr :(
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Vad jag vet, sa fungerar han ju ihop med andra hastar, det ar det som motiverar mig att ta mig ann honom. Han gick ihop med en hingst vallack och sedan med deras gamla vallack, och dom har fungerat bra ihop. Sa han borde ju forsta hastspraket. Det finns alltsa ett sprak nagonstans dar som jag bara behover hitta.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

Nu när du säger att han går bra ihop med andra hästar så finns kommunikationen, då kan du eller en erfaren komma i kontakt med honom,.. hur beteer han sig med de andra hästarna? oberäkneligt eller har hästarna förtroende för varandra?
Om han fungerar som vilken flockmedlem som helst, sitter enbart problemet hos människorna enligt mig,..

Om han är ute på ett större område respekterar han den personliga sfären runt människan om personen står innanför?
Det verkar enligt mig vara steg ett med denna häst,.. Att först lugnt och utan minsta hot bara tala om för honom att du(människan) har rätt att befinna dig på vilket område du vill, han har all möjlighet att flytta på sig till en annan plats, och du gör det i kärlek, inte titta direkt på honom, fullständigt lugn och avslappnad, bara ta olika områden i besittning,... detta är svårt att förklara på datorn, allt handlar om taiming och energi,. vad man gör när exakt man gör det osv,.. om du inte är 100% säker på vad du gör kommer du bara förstöra mer än hjälpa,..

Rådet från mig är att ta hand om honom om du VET hur du ska hjälpa honom, annars hitta någon som VET, tredje alternativet är om du lägger hela din själ och hjärta i att hjälpa honom,.. det kan ta år eftersom du själv då måste lära dig och under tiden kommer både du å han ha det riktigt tufft,.. om inte den viljan finns, kommer de nog dessvärre bli svårt att förstå honom låter det som av det du berättat,..
Det bästa vore då att låta honom somna, men då inte du kan ta det beslutet är det nog bäst att du gör vad du kan för att få ägaren att förstå, mer kan du inte göra,..
 
Sv: Tokig hingst (lang)

det har jag ingen aning om, jag har inte haft nagon kontakt med honom sedan han var runt 1-2 ar forutom nu da, jag har bara hort hur han utvecklats under aren och hela tiden erbjudit stallagaren att han ska salja honom till mig innan det blir for sent.
jag studerade honom mkt nar han var 1, han gick med en annan hingst som han fullkomligt styrde, sedan bytte han hagkamrat till en aldre, tuffare vallack. De 2 har enligt stallskotarna blivit bra vanner, men for nagra veckor sedan hade vallacken sparkat honom sa att han var halt.

Jag forstar att jag behover TID att ta mig ut till deras stall for att kunna fatta mig en egen bild av situationen, jag tror att jag kan fa ordning pa honom nu nar jag kollar pa situationen fran alla perspektiv och synvinklar. I praktiken sa borde det vara mojligt! Men aterigen har vi tiden som ett hinder.
 
Sv: Tokig hingst (lang)

jag var med om en mycket otäck händelse idag: vi har nyligen fått en shettisvalack som har attackerat våra hundar om han kommit åt: huggit dem och slängt iväg dem. De lärde sig fort att hålla sig undan. Ägaren har sagt att han är jättesnäll och han har hittills inte visat någon dålig attityd mot någon människa. Idag gjorde han samma sak med min tre-åriga dotter som han gjort med hundarna. Helt utan förvarning, blixtsnabbt. Som tur var fick han bara tag på kläderna men hade jag varit längre bort vet jag inte vad som hänt, nu stod hon alldeles bredvid mig i hagen. Hade jag haft jaktlicens och vapen hade han varit död och begraven nu och jag har ingen som helst empati för att han skulle ha varit med om någon dålig behandling. Så tänk efter: Vad händer om hingsten kommer lös och dödar ett barn? Jag har inte hunnit registrera ägarbytet så nu kommer häst-f-n lastas in i en transport och avlämnas hos sin ägare.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 170
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 326
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: Badger
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 735
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp