Kommersiella foderblandningar

Gammeln

Trådstartare
Läste på Optignägg ang deras foderoptimeringsprogram för häst så har dom lagt in en kommentar om varför färdigfoder inte finns med i deras foderlista. Tydligen är det många som velat ha med dessa typ Kraft, Dynavena osv. För på OptiGnägg räknar man även på vad foderstaten kostar. Då säger man så här:

Citat "Eftersom de ändå är för dyra i förhållande till sina näringsvärden är det ingen ide att ha med dom." Slut citat.

Jag tyckte kommentaren var helst LYSANDE :rofl:
 
Jag anser att färdigfoder oftast är onödigt dyrt.
Och de förutsätter ju i de flesta fall även idealhö, vilket ju är sällan man hittar.

Så att räkna en vettig foderstat enbart på färdigfoder och hö, det är ju i det närmaste omöjligt.
 
Och de förutsätter ju i de flesta fall även idealhö, vilket ju är sällan man hittar.

Detta tolkar jag på följande: Antingen är det så att 90% av de som odlar hö INTE KAN odla hö eller så vill hästägarna INTE ha ett idealhö :angel:
 
Jag tycker foderblandningar är jättebra.

vad ska jag ge annars? Har kalashö men behöver mer energi.
Vill inte ge havre då hästen blir "havretokig" och endast korn vill jag inte ge pga stärkelsen.

Därför passar färdigfoder mig perfekt. Dessutom får hon i sig både vitaminer och mineraler på köpet.
 
:D Fast Krafft är ju bra i pris tycker jag. Men Dynavena som ska ha 531 kronor för en 25 kg:s säck är i mesta laget för mig!!! Hur ångkokt det än är.. :devil:

Men om man vill slippa pytsa, blanda och komponera ihop spannmålen så är färdigfoder ett mkt bra alternativ.
 
Vad än anledningen är till att det inte finns idealhö att tillgå, så kvarstår faktum, det ÄR enormt svårt att hitta idealhö!

Och varför då göra ett färdigfoder som kräver idealhö? :confused:
När ändå så få hästar i dagens läge KAN få just idealhö?
En ekvation som INTE går ihop för mig!
De marknadsför alltså ngt som det egentligen inte finns ngn vettig marknad för!

Men inte att de talar om att idealhö behövs för att få en vettig foderstat! Det får ju hästägarna upptäcka själva!

Och varken bönder eller hästägare kan ju styra över vädret!
Och det finns ju år när höet inte kunnat bärgas förrän i början av augusti (tex här i år), men då ändrar ju inte direkt färdigfoderproducenterna innehållet i sitt kraftfoder för det...
 
Ja nu drog jag ju till med deras dyraste foder. :devil: Foaly.. Fast de ska ha 335 kr för "Mixt"..
 
Jag avskyr fö termen "idealhö" överhuvudtaget.

Idealhö för VADÅ? För en idealhäst kanske, men om man säger att idealhöet har 8 Mj och 40 gram srp som ju är "brukligt" när man talar om idealhö så är det inte ett smack idealiskt för att få en SRP/MJ-kvot på minst 6. 6*8 är nämligen 48.

Men okej, idealhöet har 8 MJ och 48 gr SRP. Men fortfarande kvarstår frågan, vad fasiken är det idealiskt FÖR? Det höet och min arabvalack gör att det KRÄVS kraftfoder för att öka kvoten, och då proteinkraftfoder.

Ett idealhö för honom har 7.5 MJ och 53 gram srp. DÅ täcker jag hela hans behov med en högiva han äter, och jag får en kvot som passar. Det är idealet för DEN hästen (jag som hästägare tycker ju det är idealiskt att BARA kunna ge hö).

För en annan häst är idealhöet heeelt annorlunda, för den har andra behov, den är mer lättfödd/svårfödd, vill inte äta lika mycket hö eller kräver nästan fri tillgång på hö för att inte bli uttråkad och få ovanor.

Så vad fasiken ÄR det där jäkla idealet eg? Jag misstänker det är ett ideal för att foderförsäljarna ska få sälja kraftfoder jag :devil:

Med ett IDEALHÖ så ska man INTE behöva ge NÅGOT kraftfoder ju, så jag ser en viss paradox i själva användandet av rek som "7 kg idealhö, 3 kg av vårt kraftfoder". Det är ju fan inte idealiskt att behöva ge en massa kraftfoder övht?

/Alexandra - ALDRIG problem att få tag i BRA hö (7.5 - 8 Mj, 50 - 65 SRP), men om det är IDEALISKT eller ej är ju en helt annan femma.

I år har jag hö med 7.7 MJ och 53 gr SRP (vi skiter i alla andra siffror så länge). Det är idealiskt till valacken. Det är "för bra" till stoet som får äta 8 kg hö och inte etts trå mer. Hon vill helst äta fri tillgång. Och det är inte idealiskt för att täcka fölets behov riktigt bra (därav mina problem att hitta ett kraftfoder som bara ger det jag vill ha, och inte en massa extra på köpet jag absolut inte vill ha)
 
Med idealhö menas väl ett hö med värden som DE FLESTA hästar behöver?

I allafall när jag gick på kurs om foder, så påpekades det ofta att man även måste fodra "med ögat", för att alla hästar behövde inte exakt lika mkt.
 
Av de höbönder jag känner är det TVÅ som verkligen KAN odla hö, och få det bra, år efter år med jämna värden, oavsett väder. Sen är det andra som misslyckas även när det är superväder...
 
531 kr :eek: :eek:. Jag funderar på att starta foderfabrik. Skulle ni vilja köpa av mig för 350kr för samma blandning som den som kostar 531 :d :d :d
 
Men FINNS det sådana "generella värden", dvs som passar de flesta hätar. Att man kan få det att stämma på pappret är en sak, men hamnar man på en giva som är lagom för de flesta hästar?

Sen, hitta hö som passar de flesta hästägare är en än knivigare nöt att knäcka, vissa vill ju till varje pris ge en sisådär 2 kg kraftfoder ;)

Gammeln - JAG köper, lätt, så börja du tillverka. Men ingen soja eller ärtkross i det va ;P
 
En affärsidé kanske vore att sälja skräddasydda foderblandningar? Kunden skickar in sin höanalys (alternativ höprov, så får du analysera) samt en beskrivning av hästen, och så mixar du ihop något lämpligt och förpackar i en färgglad säck?
 
Men FINNS det sådana "generella värden", dvs som passar de flesta hätar. Att man kan få det att stämma på pappret är en sak, men hamnar man på en giva som är lagom för de flesta hästar?

Sen, hitta hö som passar de flesta hästägare är en än knivigare nöt att knäcka, vissa vill ju till varje pris ge en sisådär 2 kg kraftfoder ;)

Gammeln - JAG köper, lätt, så börja du tillverka. Men ingen soja eller ärtkross i det va ;P

MEN, i sammanhanget kanske ska påpekas att enligt tillverkaren är Foaly för de hästar som förlorat sin mamma.. Vilket kan förklara priset, fast då börjar man undra ang värdena istället...
 
Så vad fasiken ÄR det där jäkla idealet eg? Jag misstänker det är ett ideal för att foderförsäljarna ska få sälja kraftfoder jag :devil: Självfallet

Med ett IDEALHÖ så ska man INTE behöva ge NÅGOT kraftfoder ju, Självfallet
/Alexandra - ALDRIG problem att få tag i BRA hö (7.5 - 8 Mj, 50 - 65 SRP), Själv vill jag ha kring 10 MJ och sisådär 80-100g smbrp i höet. Det vet min höodlare och han fixar detta
 
Sånt där är ju hur lätt som helst. Varför gör ni inte detta själva :confused:. Gå en 5p kurs i fodermedelslära :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 467
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp