Kommun fan....

Angående chefen så var denne inte omtyckt. Hen har till och med blivit uppkallad till möte efter vissa incidenter. Hen höll budgeten bra. Men var otroligt klumpig/jäklades på andra sätt. Men som sagt till sist höll det inte.

Problemet för mig är ff att jag inte vill byta arbetsplats. Tyvärr är det inte mycket att välja på.
 
FannyN

Har du hört talas om arbetsförmedlingen/a-kassan....eller som Luff skriver: Ibland kan/får man faktiskt inte välja jobb, man har inget val. Skrev alldeles nyss ut mej från AF så jag vet hur tuffa reglerna är.
 
Jag tror inte ett ögonblick på att kommunen eller cheferna är onda. Inte heller att hon som var obekväm men höll budgeten inte borde jobba med människor. Det jag tror efter 18 mån som chef med hela budgetansvaret samt personalansvaret plus utveckligsansvar och fastighetsansvar etc etc är att många inte har klart för sig vad som gäller. De som har sämst koll i vår kommun är de som jobbar heltid på kommunal men som inte är ombudsmän. Det finns liksom ingen hejd på vad mina arbetstagare/deras medlemmar kan ringa och förfasa sig över och få deras fulla stöd i första instansen. De eldar upp dem och strider och faller totalt platt gång på gång. Det finns aldrig något i lagar avtal som säger att jag som arbetsgivare gjort fel utan man tycker en massa hit och dit istället för att arbeta. Eller arbeta med frågor som leder någonstans. Som det är nu så luras medlemmarna att de kommer att nå framgång eftersom kommunal säger att detta är inte klokt. Sedan bakom ryggen på mig så säger de att de ska kolla upp detta men om det är okej enligt avtalet så kan de ju inget göra. Och att gruppen är splittrad och besvärlig?!?! Nääääähä menar ni det????
Jag vill inte bråka men jag har arbetsledningsrätt och jag följer avtal och lagar. Jag kräver att människor är lojala och följer det anställningsavtalet de själva skrivit på.

Till ts. Vad är ditt problem? Du ska såklart arbeta där din arbetsgivare tycker du ska arbeta. Finns det arbetsplatser du inte vill vara på ska du naturligtvis inte arbeta där. Är det i samma stad så förstår jag faktiskt inte vad du menar.

Jag har en anställd som jobbar ensam på natten med fulla gapiga missbrukare. Det har framkommit att hon vill inte ens jobba i staden hon jobbar i?!? Inte heller natt och inte ensam och hon tycker fulla gubbar är läskiga. Ska jag ta en person på allvar som de facto skriver på anställningsavtal som inte ens passar henne. Inte ens geografiskt. Jag menar jag söker inte bankjobb i Luleå av den enkla orsaken att jag inte skulle vilja jobb varken på bank eller i Luleå.

Liksom hur svårt kan det vara??

Jaha...Är det så chefer gör? Tycker att det är okay att skriva ut om sina anställda på Buke när det i mina ögon ser ut som att du haft en anställd som försökt utrycka sin desperation över situationen. Men det är jag det.
 
Jag har jobbat i 14 år:crazy: Får man fråga vad du läser till?

Usch vad det känns jobbigt!:arghh:
Kommer sakna några av kollegorna mycket..:cry:

Jurist, så här kör vi totalt karriärbyte. Det är något jag ville bli redan som ung, skulle bara jobba lite först och sen rullade det på. I 15 år (dock inte LSS alla åren)
 
Jag tror inte ett ögonblick på att kommunen eller cheferna är onda. Inte heller att hon som var obekväm men höll budgeten inte borde jobba med människor. Det jag tror efter 18 mån som chef med hela budgetansvaret samt personalansvaret plus utveckligsansvar och fastighetsansvar etc etc är att många inte har klart för sig vad som gäller. De som har sämst koll i vår kommun är de som jobbar heltid på kommunal men som inte är ombudsmän. Det finns liksom ingen hejd på vad mina arbetstagare/deras medlemmar kan ringa och förfasa sig över och få deras fulla stöd i första instansen. De eldar upp dem och strider och faller totalt platt gång på gång. Det finns aldrig något i lagar avtal som säger att jag som arbetsgivare gjort fel utan man tycker en massa hit och dit istället för att arbeta. Eller arbeta med frågor som leder någonstans. Som det är nu så luras medlemmarna att de kommer att nå framgång eftersom kommunal säger att detta är inte klokt. Sedan bakom ryggen på mig så säger de att de ska kolla upp detta men om det är okej enligt avtalet så kan de ju inget göra. Och att gruppen är splittrad och besvärlig?!?! Nääääähä menar ni det????
Jag vill inte bråka men jag har arbetsledningsrätt och jag följer avtal och lagar. Jag kräver att människor är lojala och följer det anställningsavtalet de själva skrivit på.

Till ts. Vad är ditt problem? Du ska såklart arbeta där din arbetsgivare tycker du ska arbeta. Finns det arbetsplatser du inte vill vara på ska du naturligtvis inte arbeta där. Är det i samma stad så förstår jag faktiskt inte vad du menar.

Jag har en anställd som jobbar ensam på natten med fulla gapiga missbrukare. Det har framkommit att hon vill inte ens jobba i staden hon jobbar i?!? Inte heller natt och inte ensam och hon tycker fulla gubbar är läskiga. Ska jag ta en person på allvar som de facto skriver på anställningsavtal som inte ens passar henne. Inte ens geografiskt. Jag menar jag söker inte bankjobb i Luleå av den enkla orsaken att jag inte skulle vilja jobb varken på bank eller i Luleå.

Liksom hur svårt kan det vara??

Och du - lojala ska dom vara - hur är det med din tystnadsplikt? -Du som är socialarbetare från Örebro med en mycket utförlig profil. "Dina" anställda kanske följer sitt anställningskontrakt lika bra som du?
 
Nu låt FannyN rätt hård - men rent principiellt har hon flera poänger.

TS, du har ju några alternativ:

1. Jobba kvar och testa den nya arbetsplatsen en period (säg en månad), kommer du in i arbetslaget så kanske det känns helt ok där.

2. Sök annat arbete, som pers.ass eller liknande, sök allt. Jobba kvar tills något dyker upp.

3. Börja plugga.

4. Säg upp dig på vinst och förlust. Gå på A-kassa, kontakta AF, och sök alla jobb där du kan börja direkt.
 
Nu låt FannyN rätt hård - men rent principiellt har hon flera poänger.
....

4. Säg upp dig på vinst och förlust. Gå på A-kassa, kontakta AF, och sök alla jobb där du kan börja direkt.

Viktigt i det är alternativet är att ta med den rätt mastiga karenstiden i A-kassan, om man väljer att säga upp sig själv. Har för mig att det är närmare tre månader utan ersättning.
 
Ja, sant - men det är olika i olika fack. Lärarförbundet har ex ingen karenstid för A-kassa oavsett om du väljer att säga upp dig själv eller blir uppsagd.

TS får kontakta sin a-kassa och fråga.
 
Lärarnas A-kassa har precis samma regler som alla andra A-kassor. D.v.s obligatorisk 7 dagars karens om man blir uppsagd p.g.a arbetsbrist eller måste sluta p.g.a medicinska skäl... Säger du upp dig själv/orsakar din egen uppsägning så är det minst 45 ersättningsdagars karens....
 
Senast ändrad:
Vad konstigt. Det är som att man kan teckna en brandförsäkring där det inte finns något undantag för att man själv sätter eld på byggnaden.
 
Lärarnas A-kassa har precis samma regler som alla andra A-kassor. D.v.s obligatorisk 7 dagars karens om man blir uppsagd p.g.a arbetsbrist eller måste sluta p.g.a medicinska skäl... Säger du upp dig själv så är det minst 45 ersättningsdagars karens....

Jag var på fack-kurs med SFHL relativt nyss och fick information om inkomstförsäkringen och a-kassan - ombudsmannen sade då att SFHL som ingår i lärarförbundet och delar A-kassa inte tillämpar karenstid. Men det kanske bara gäller medlemmar i SFHL?
 
Kräva lojalitet med arbetsgivaren låter ju bra, men arbetsgivaren/chefen måste faktiskt också visa lojalitet gentemot sina arbetstagare.

Vid ekonomiska neddragningar eller omplaceringar måste man som chef pedagogiskt visa hur neddragningarna och/eller förändringarna påverkar och att man försöker göra det bästa av situationen. Tycker man det är jobbigt och onödigt och anser att arbetstagarna bara ska hålla käften och vara glada kanske man inte ska vara chef.

Är det problem i en grupp SKA chefen lösa det, den är inte bara ansvarig för ekonomin utan också den psykosociala arbetsmiljön. Det blåser ibland om en när man är chef men vet ni vad, det är därför man har mer betalt just för att man har en arbetsledande roll och ansvar.
 
Nu låt FannyN rätt hård - men rent principiellt har hon flera poänger.

TS, du har ju några alternativ:

1. Jobba kvar och testa den nya arbetsplatsen en period (säg en månad), kommer du in i arbetslaget så kanske det känns helt ok där.

2. Sök annat arbete, som pers.ass eller liknande, sök allt. Jobba kvar tills något dyker upp.

3. Börja plugga.

4. Säg upp dig på vinst och förlust. Gå på A-kassa, kontakta AF, och sök alla jobb där du kan börja direkt.

Jag kommer nog prova en period för att ge det en chans. Kommer dock påpeka för vik.chefen att jag ev.vill rotera om jag inte trivs.
Plugga är ett alternativ, bara jag kommer på till vad.
Säga upp mig vågar jag inte göra. Det är för riskabelt för mig som har häst och hus att betala.

Egentligen är det inte ok för mig heller att prata illa om fd.chefen. Men det är bara sanning det som hänt.
 
Det är inte det minsta hemligt att jag tycker att man bör välja ett arbete som man trivs med. Inte heller att jag tycker att man själv skapar den verklighet i yrkeslivet man lever i de allra allra flesta fall. Om man ändå under en tid får köpa läget har man inte det rätt att gnälla för det. Energin behövs väl ännu mer då till studier och jobbsökande? Och jag vet att man jobbar för lön, men trivs man inte är det inte värt några pengar i världen. Min man har precis slutat jobba av den orsaken. Och han har aldrig varit med i vare sig fack eller a kassa. Så inkomsten är noll. Men han är väldigt glad!
 
Det ska vara samma regler för alla A-kassor gällande t.ex karens och ersättningens storlek. Sedan kan ju naturligtvis ett fackförbund teckna egna försäkringar för sina medlemmar som t.ex inkomstförsäkringen (som betalas av medlemmarna). Men ersättningen från A-kassan är dock alltid lika oavsett vilket förbund man är med i (eller väljer att enbart vara med i Alfa-kassan t.ex)
 
Och jag blev i vintras intervjuad i en tidning om mitt ledarskap med bild och namn och hela tjohejjsan. Som tillägg till hur mycket jag verkligen älskar det så tog jag just upp att utmaningen är just att leda dem som är fel person på fel plats så det är verkligen ingen hemlighet.
 
Och jag blev i vintras intervjuad i en tidning om mitt ledarskap med bild och namn och hela tjohejjsan. Som tillägg till hur mycket jag verkligen älskar det så tog jag just upp att utmaningen är just att leda dem som är fel person på fel plats så det är verkligen ingen hemlighet.
Men du måste väl förstå att du outar "dina" anställda? Vilket du INTE har tillåtelse att göra.
 
Men du måste väl förstå att du outar "dina" anställda? Vilket du INTE har tillåtelse att göra.
Du har ingen som helst aning om det. Jag har förmåga att prata med människor och ta reda på vad som är lämpligt och inte. Att göra andra människor illa är inte direkt något som ligger för mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: Emine
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 439
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har 7,5 månad gått på jobbet där jag är och jag håller på och avslutar. Det är de snabbaste månaderna i mitt liv, herregud vad fort...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp