Kommunism vs nazism (utbruten från Ny regering?)

Nu hänger jag inte riktigt med…
Kommunisten (som jag antar är den du undrar över); vad är det som de håller med om, är det grundtanken bakom kommunism?
Marx och/eller Engels? Leninistisk marxism? Icke-leninistisk marxism? Stalinsm? Trotskism? Maoism?

Det finns såna skillnader att jag skulle vilja veta närmare vad de anser sig hålla med om innan jag uttalar mig bestämt.

Medan nazism har det inrotat med diktatur och om raser redan i grundtanken, det är inget som jag kan se mig komma överens med pga den väsentliga skillnaden.
 
Bara ett ytterligare exempel för att försäkra mig om att jag har förstått. För övrigt tror jag de flesta av Fis gamla väljare finns hos V nu.
Tanken på patriarkatet är en avknoppning från den om klassamhället så du är inte helt fel ute där.
 
Kommunisten (som jag antar är den du undrar över); vad är det som de håller med om, är det grundtanken bakom kommunism?
Marx och/eller Engels? Leninistisk marxism? Icke-leninistisk marxism? Stalinsm? Trotskism? Maoism?

Det finns såna skillnader att jag skulle vilja veta närmare vad de anser sig hålla med om innan jag uttalar mig bestämt.

Medan nazism har det inrotat med diktatur och om raser redan i grundtanken, det är inget som jag kan se mig komma överens med pga den väsentliga skillnaden.
Vilken sorts kommunism menar du skulle vara möjlig utan diktatur och stort tvång?

Jag håller med om att nazismen är mer öppet hatisk än tex Marx men så naivt idealistisk tror jag knappast någon är att de tänkt sig att alla, speciellt de som inte tillhör proletariatet, bara skulle komma på vilken bra idé det var att ge bort alla sina tillgångar till staten och börja tvångsarbeta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 777
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 261
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp