Bukefalos 28 år!

Konditionsträning + AR = falskt?

Kassiopeja

Trådstartare
Har just fått höra av en vän som rider för en tränare i AR att de inte tränar kondition med sin häst längre för att instruktören har sagt att:
"det behövs inte, för när hästen brukar sin kropp rätt...då syresätter de ändå musklerna på ett korrekt sätt"

Är det bara jag som tycker att det låter väldigt konstigt? :confused:
 
Håller verkligen med! Låter ju hur oanatomiskt som helst. Vet du vilken tränare det var? Vet inte om du får skriva det, men isåfall skulle man ju kunna fråga denna människa vad den menar.

Det vore jättekul om nån härinne kunde förklara!
 
Såhär tycker jag: hästen bör tränas för det den skall användas till.
Har du bara tänkt rida runt i en padock och träna skolor, halva steg och levad så kan du mycket väl klara dig utan ordentlig konditionsträning eftersom hästen utvecklar sin kropp för att klara just det.
Men har du tänkt hoppa, rida långa härliga uteritter eller liknande så måste du träna hästen för det också!

Hästen syresätter sina muskler så länge den inte spänner sig, det är snarare en fråga om vilka muskler den utvecklar med olika träning.
Hästen får den kondition den behöver för arbetet i padocken genom arbetet i padocken!
 
Visst är det så, men jag kan ibland undra om jag inte var ute på hal is med min gamle - kanske kunde jag undvikit de muskelskador han fick när han gick omkull, om han tränats annorlunda...

Jag vill gärna se till att mina hästar ska vara friska, starka och pigga länge. Deras kroppar ska klara med tex hagvistelsen samt bus och lek - långt upp i åldrarna. För mej är Akademisk Ridkonst en del i denna syn.
Att ha starkt hjärta och bra lungor är grundförutsättningen för ett långt, sunt och friskt liv. För att få starkt hjärta och bra lungor så är konditionsträning A och O. Sedan HUR man utför denna konditionsträning är kanske den stora frågan?

Visst kan man komma upp i puls och andning vid tex samlande arbete -jag vet tex att man tog pulsen på en häst i terre a terre på en uppvisning för ett par år sedan, där hästen hade en vilopuls på 35 och kom upp i över 160 under terre a terre-arbetet. Så visst är det också "konditionsträning".

Jag vill gärna tro att det ultimata är att man först och främst stärker hjärta och lungor, sedan senor och ligament (de förstnämnda går dock hand i hand) och allra sist kommer den faktiskta skolningen där man bygger starka muskler ämnade för det man vill (en capriolör har andra muskler än distanshästen :)). Det är vad jag tror receptet för ett friskt och långt liv.
 
Hästen precis som vi bygger den konditionen arbetet behöver.
Ridning på banan ger annan träning än ridning i skogen.
Tex. en distanshäst som kan gå 16 mil kan bli helt slut av en timmes dressyrarbete. En stark häst på banan är lättare att få stark ute än tvärtom. Den hästen som rids på banan under vintern kan fort gå långturer.
Galoppiruetter kräver mera kondition än dom flesta tror.
Men sen finns det olika muskler, långa, korta. Allt ska tränas och vara starkt. Senor leder tar längst tid att få starka.
Hästen ska även ridas på stenhårda underlag för att stärkas.
Så allt omväxlande är nog bra.
 
Om du läser i tex De la Gueriniere så skriver han att den lämpliga tiden att börja träna hästen är när den är sex, sju eller tom åtta år gammal, beroende på klimatet där den är uppfödd.
Han varnar för det motstånd som blir resultatet när man överanstränger en ung häst.
Innan träningen börjar skall hästen vara "tränad att tåla träningen" - annars får man problem. Den som har hand om en ung häst skall vara utrustad med massor av tålamod och skall alltid börja med en metod utan fysisk styrka.
Om nu barockträningen av hästen bygger på DLG, så skall den börja med traven. Står långt om det...
Sen om ryttaren skall skolas om att lära en annan hjälpgivning på en vuxen häst - då kan skritten vara bra eftersom ryttaren hinner tänka. Men den unga hästen skall inte skrittas "ad nauseam" den skall röra på sig och bli stark och smidig. :) T_B
 
Grund principerna är nog rätt i DLG.
Vad som jag inte vet om det framgår i hans böcker är hästhantering. För andra gamla man tittat i så står det inget om det. För antagligen så räknades det som självklara saker på den tiden.
Den korrekt hanterade hästen är det bara att sitta upp och börja rida på. Och det går då från fölålder :) till gamal häst. Hanteringsmässigt ingen skillnad. (Ska ju inte behöva påpeka att fölet inte rids men det finns väl många som skulle absolut attackera för att man har skrivit att det går)
Vad jag inte vet är om DLG var medveten om naturens inrättande av hästens egna inlärande. Dvs att vid två årsåldern ska den lära sig på egen hand. Då är den som mest programeringsbar. Då kan man enkelt lära den vad ridning innebär. Allt efter åren går så har hästen samlat erfarenheter. Att ta en felhanterad 7 åring att rida på blir problem. Att ta en korrekt hanterad 2 åring att rida på är enkelt. Sen behöver man inte just rida 2 åringen mer förs den är gamal. Den glömer inte.
Den som skaffar sig en unghäst och måste fråga om hur man ska gå till väga ska inte ens börja utan lämna bort den. Eller ta dom åren på sig som det tar att skaffa lärdom.
Rida in en häst är så enkelt, tar max ett par timmar.
Men det förutsätter att hästen är korrekt hanterad. Tyvärr så går det ofta ett par veckor av spilltid vid inridning för man måste korrigera hanteringen. När det är klart så tar själva inridningsprocessen ett par timmar. Sen är resten av hästens liv skolning.
 
Just terre-a-terre är ju väldigt upphetsande för hästen, och den höga pulsen kan delvis förklaras med det sinneslag hästen befinner sig i. De terre-a-terre jag sett utföras har inte varit vidare "avslappnade" utan tvärtom ett rent stressbeteende för hästen. Vore intressant att istället ta en "lugnare" skola, som inte är upphetsande.
 
Jag tycker det är lite synd när det blir så att vissa nästan tror att det är "förbjudet" att konditionsträna hästen, eller rida ut och busa, bara för att man håller på med AR.

Som flera här ovan har påpekat - man ska träna hästens kondition så att den räcker till det man vill använda hästen till.

Däremot tror jag att en väl genomgymnasticerad häst har bättre förutsättningar att klara en grundlig konditionsträning utan att det tillkommer stelheter och snedheter. För det är ju egentligen det som är faran med konditionsträning - att man skapar sånt om man inte är nogrann.

Man bör tänka på att även om man "bara" ska ha sin häst till AR så är det bra att ha lite extra kondition på den. Om man t ex behöver transportera den långt till träningar och uppvisningar så är det ju en fördel om den har extra kondition utöver det som krävs av själva träningen/uppvisningen, eftersom transporterna tar en hel del kraft. Samma sak om man ska rida en helgclinic med längre/fler pass än vad man är van vid hemifrån.

Har man en häst som inte är så himla energisk i sig själv så är det ju inte heller dumt att ha "extra" kondition på den, så att man får mer spunk att ta av på dressyrbanan.
 
Att pulsen blev så hög beror säkert delvis på att rörelsen är snabb och kräver en ordentlig muskelpumpning och delvis på att det som du säger oftast innebär en viss stress - men min poäng var att man kan komma upp i puls och andning även i arbetet på ridbanan, och således träna "kondition" även på ridbanan.

Det togs puls övht på flera hästar i denna vevan men jag missade nog den infon, tror jag.

Det mest intressanta är nog att hästen hade låg vilopuls -och kom tillbaka till den mycket fort efter denna terre a terre. Och den hästen rids vad jag vet enbart på ridbana.
 
Vad som inte framgår är om det var äkta tt eller resistansgalopp.
Äkta tt är bara ett sätt att flytta benföljden. Och är då inte mer ansträngande än annat hästar gör. Dvs att orkar den en piruett så orkar den tt.
 
Det är möjligt att det är synd om hästen - poängen var dock att kondition går att träna på många olika sätt. Arbetet på ridbanan kan mycket väl stärka både hjärta och lungor och ge en vältränad häst.
Man måste inte ut och rida intervallträning i backar för att komma åt konditionsträningen...
Det kan ju vara det tränaren i första inlägget ville påvisa, men inte lyckades förklara :)
 
Eller kanske inte ens visste utan bara repeterade något den har hört. Alltså beror det på vem som var tränaren. Så ännu en gissning, felaktigt påstående, som måste korrigeras av andra än sektmedlemmar :)
 
Nu har jag sett terre-a-terre på ett ställe som jag inte tyckte uppvisade så bra ridning, så visst kan det vara som du säger. Men den benförflyttning som uppvisas i t-a-t, är det inte något som hästen faktist extremt sällan uppvisar av sig själv? Därmed borde hästen bli mer uppjagad än vid andra skolor?
 
Jo tt av sig själv gör hästen vid förhöjda energier av nån anledning. Så även med piaff och passage. Att rida rörelserna i ett absolut lugn är svårt.
Dom filmer som visas av tt träning uppvisar alla hästar som slår emot. Att ur den då ta en baklänges galopp är inte långt borta. Men dom skolorna, rörelserna är inget man vill visa upp eller se som uppvisning.
Men sen är det nog omöjligt att uppvisa hästens imponerings rörelse med en häst som är lika avspänd som om den stod i gången och vilade.
Men kanske utan mindre resistans från hästarna vore önskvärt.
 
Det är det jag menar- terre-a-terre gör hästen när den är under extrema förhållanden, vilket i sig borde leda till förhöjd puls.

Fotnot: jag har inte studerat terre-a-terre på film (jag är själv inte så intressad av dessa skolor, jag är ju "vanlig" ryttare som bara vill lära mig rida så bra som möjligt utefter mina förutsättningar med kroppsliga företräden (handikapp?), tid och pengar), endast live. Och det såg varken trevligt, samlat eller harmoniskt ut.
 
Tycker då inte att det här ser speciellt spänt eller oharmoniskt ut, kraftfullt och jobbigt, ja men inte som du beskriver.
Terre á Terre
 
Jag kan för lite om dessa skolor för att kommentera. Så här såg det inte ut i verkligheten, det jag såg. Vad jag menar är fortfarande att terre-a-terre i sig borde kunna öka pulsen på en häst, oavsett att det är en väldigt jobbig övning.
 
Jag har provat att rida utan konditionsträning den gångna vintern, bara ridit AR upp till skolorna i skritt och trav, samt påbörjat galoppfattningar i mars. Sedan i april var jag på hoppträning en helg, och upplevde att hästen inte hade några som helst problem med flåset och orken.

Detta till trots så kommer jag inte att göra om det denna vintern, fast inte för kondisens skull.
Mitt i vintern började min häst att hosta vid ridpassen, 1-2 hostningar vid första travigångsättningen. Annars aldrig, och visade inga andra tecken på obehag från luftvägarna. I april när jag började jobba med lite längre galoppass, så att hon faktiskt blev andfådd, försvann hostningarna. Det var då ganska dammigt i hagarna, så jag hade oroat mig för det motsatta!
Denna vintern kommer jag att låta henne galoppera sig riktigt flåsig kanske tre gånger i månaden ute i skogen, för att 'blåsa ur luftvägarna'. (Detta tror jag Djurjouren skrivit om i någon tråd?)
Hon kapplöpningstränades i sin ungdom, men jag vet inte hur mycket det kan påverka. På kapplöpningshästar kör man i alla fall ett mycket kort snabbjobb ett par dagar innan varje löp, just för att öppna luftvägarna.

Ursäkta sidospåret, men det är i alla fall något att tänka på...
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 858
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp