Bukefalos 28 år!

Konditionsträning + AR = falskt?

Ett totalt stickspår :o

När jag ser den här filmen kommer jag att tänka på en sak som jag funderade på när jag var och tittade på Bents kvällsträning för ett tag sedan. Varför rider han aldrig rakt? Jag vet att böjning är ett av de verktyg som han är förtjust i för att skola hästen, men jag såg inte en enda gång att han faktiskt försökte rida rakt (förutom då han släppte ned hästen och "spralltravade" nån långsida). Detta gällde ju både alla hans egna hästar och hans elever. Kommer rakriktiningen verkligen sååå sent i utbildningen, och är man inte rädd för förslitningar när man rider så mycket på böjt spår?

Om jag skall kommentera den ursprungliga frågan, så anser jag absolut att uppvärmning, avskrittning och konditionsträning är ett måste. Speciellt på unga hästar eftersom typ IIA muskelfibrer bara nybildas fram till ca 4 års ålder. Kanske menade tränaren dock att på just den hästen var det inte nödvändigt med konditionsträning? Kanske ett hetsigt fullblod som behöver lära sig att slappna av innan man kan börja "springa"? Jag skull nog kunna göra avkall på konditionsträningen med en elev (för en begränsad tid) om jag ansåg att de inte klarade av det just då. Arbete under stress är ju egentligen bara nedbrytande. Men jag har också hört åsikter inom det akademiska som tycker att man bara skall träna 15 minuter om dagen, och då tar man hästen till ridbanan, gör sina öppnor och slutor och sedan är det klart. Ingen uppvärmning, ingen konditionsträning... Hela poängen med att träna korta pass är ju att det man gör anses vara jobbigt för hästen, och för att undvika mjölksyra! Då får man ju också se till att musklerna är varma när man tränar. Men "in real life" tror jag att det är få ryttare som vill göra helt avkall på uteritterna och de flesta hästar inom det akademiska får nog både och.

Mvh/Marie
 
Ser mer ut som en arab än ns :) inte för att det har med saken att göra.
 
jag har inte sagt att det är en ns, ville bara göra ett inlägg för att visa att TáT inte behöver betyda stressad hetsig skola.
 
Jaha var det tt, såg mest ut som konstiga byten utan något system.
 
Ja alla är vi saliga på våran egna fason, utom Anti, han är salig på att inte ha någon fason.
 
Hästen det handlar om är en D-ponny som pga av att de numera inte rider ut håller på att bli dels mer än lovligt fet och dels ännu mer ouppfostrad än den redan var innan... :crazy:
Den rids nu "rakt fram med böjning i halsen" i korta ridpass och inget annat. Min personliga gissning är att ryttaren egentligen är rädd för att rida ut med hästen (som har en tendens att sticka med henne) och därför med glädje tog emot sin tränares råd. :smirk:
Jag tänker INTE nämna tränarens namn, men det är inte något stort namn som ni skulle känna igen iaf tror jag...

Det här rådet tycks inte vara specifikt till det här ekipaget heller, utan det är något som tränaren nämner ofta och till flera elever. Kanske är det som Antti gissar att hon hört det och papegojjar fram det till alla som vill höra på..?
 
Kanske för att han inte kan? Nu blir man väl lynchad, har sett hur andra som ifrågasatt ar blivit bemötta, och det är INTE trevligt. Men jag har också sett Bent och han kan inte en enda gång placera hästens manke eller bogar så att skolorna blir bra.

Detta var anledningen till att jag skapade tråden "hur många har sett Bent?", för jag själv har gjort det och tyckte inte det var bra. Samtidigt finns många akademisak ryttare som tycker att han är den bästa ryttare som är nu levande. Jag tycker det är tråkigt att folk inte ser att han faktiskt har jättemkt kvar att lära. (Hugin och han var dock duktiga tillsammans). Och de som höjer honom till skyarna har själva kurser/elever, och så sprider sig felaktigheterna.

Han ÄR noggrannare än många andra, men inte tillräckligt noggrann. Och betten sen. Vilka tortyrredskap. Vad ska han med dem till när han inte ens kan rakrikta sin häst?

Nu är det väl lika bra att emigrera, för nu har jag sagt att jag inte tycker att Bent håller måttet och att ni blir lurade om ni tror att han är fantastisk. Han ÄR en underbar person, mycet fin och ödmjuk, men han har missat ganska mycket i sin ridutbildning.

Nu vågar jag inte vara kvar här längre, för nu kommer nog tegelstenarna farande, men någon måste ju förklara att ni MISSAR jättemycket inom ar! Och för guds skull, titta lite mer på internationella ryttare och se hur deras hästar rör sig jämfört med Bents. (Jag menar DUKTIGA ryttare, inte de ni älskar att hata)

Om ni däremot har som ideal hästar som gått av genom ovarsam böjning på ickerak häst, hästar som håller i sig i halsarna, som har mer vikt fram än bak, som faller sig igenom skolorna, som får falla på vilken bog de önskar, så fortsätt med att dyrka Bent. Men låt bli betten åtminstone.
 
Trevligt med olika åsikter, - borde det vara. Jag hoppas att du håller dig kvar och att vi kan föra en konstruktiv diskussion. Jag skrev på en annnan tråd om den polarisering som stöter bort många här inne, och det är definitivt inget som är bra för våra hästar eller vår utbildning.
Å andra sidan kan inte ett forum skada någon - det är bara prickar på ett papper - eller ettor & nollor i cyberspejs.... Så snacka på bara!!!
/T_B
(ps har sett Bent på Johannesberg, två gånger ds)
 
:bow: :bow: :bow:
Håller precis med dig, silket klokt inlägg.
Blev oxå mkt besviken när jag såg Bent rida och undervisa.
Han är en vältalande, ödmjuk man, med otroligt stort horsemanship och bra hand med hästarna men ridmässigt var det katastrofalt.Enda gången han och hans elever lyckades få nått som kallas samling var i de halva stegen, resten var bara pinsamt. Efter att ha sett detta så förstår jag precis varför man använder stångbett inom Ar och lägger sån fokus på halsen på hästen. Rider man så så får man en himala massa symptom på halsen och då är det logiskt att lägga stor vikt vid att forma den.
Jag har sett filmer och bilder på honom där det inte alls såg lika illa ut som i verkligheten, vad kan det bero på?
Bra filmval eller att han var bättre förr`?
Inte för att jag är en bra ryttare själv, men jag har iallafall vett att hålla mig till farter och krumelurer jag kan utföra med bibehållen form. SKritt och snett igenom är trevliga saker sa ni veta :D
 
Men att ifrågasätta bent, det får man inte. Har du inte märkt det? Det är lite som att säga till en troende kristen att Jesus inte alls var medmänsklig eller kunde göra mirakel. Jag förstår varför man blir upprörd (det hade jag också blivit), men faktum kvarstår - Bent är inte så bra som många tror. Han gör en del grejer bra, andra faktiskt riktigt dåligt. Och hans "lära" sprider sig, jag tycker det är en fara. Hur ska dessa hästars framben se ut om några år, när ryttarna ägnat sig åt böjningar in absurdum med all vikt på ytterbog? Som tyur är går det i alla fall långsamt (även ifall uppvisningarna i Dk ofta gick i övertempo, tvärtom mot vad många tror).

Jag vet att man inte får diskutera person, men hur ska man kunna göra annat just i detta fall? (Och det spelar ingen roll, de andra ryttarna på uppvisningen var dessutom väldigt mycket sämre än Bent).
 
Det är väl klart man får kritisera om man tycker något/någon är dålig?! Själv har jag aldrig sett BB live och har ingen uppfattning om hans ridkunskaper. Men jag har läst hans böcker, som jag ser som en bra sammaställning av gamla ridläror, och fått mycket hjälp och inspiration därifrån. Jag har också läst Oliveira, Anrep m fl. Jag skulle väl räkna mig som en tävlingsinriktad AR-ryttare, eller kanske som en som rider "iberiskt"? Jag rider bl a för UN och ÅN, som ju är elever till BB men som också hämtar inspiration och hjälp från tränare i bl a Portugal. Jag ser det inte som att svära i kyrkan att kritisera och jag känner mig inte det minsta som en medlem i någon sekt! Man kan hitta godbitar i en tränares lära utan att för den sakens skull svälja allt med hull och hår.
 
han kan inte en enda gång placera hästens manke eller bogar så att skolorna blir bra

Kan du utveckla? Vad är det som brister?

Och betten sen. Vilka tortyrredskap. Vad ska han med dem till när han inte ens kan rakrikta sin häst?

Tortyrredskap? På vilket sätt är dessa bett tortryrredskap? Och vad har bettvalet med rakriktningen att göra?

ni MISSAR jättemycket inom ar! Och för guds skull, titta lite mer på internationella ryttare och se hur deras hästar rör sig jämfört med Bents. (Jag menar DUKTIGA ryttare, inte de ni älskar att hata)

Vad menar du med "internationella ryttare"? Bent är vad jag vet internationell... Men ok, vet du, ska jag berätta en hemlis, jag TITTAR faktiskt på DUKTIGA ryttare i andra inriktningar, såväl klassiska som tävlingsinriktade. Och jämför jag med framför allt tävlingsryttarna så är det inte speciellt många hästar som rör sig på ett så mjukt och smidigt sätt som Bents - men det är min, högst personliga, åsikt.

Om ni däremot har som ideal hästar som gått av genom ovarsam böjning på ickerak häst, hästar som håller i sig i halsarna, som har mer vikt fram än bak, som faller sig igenom skolorna, som får falla på vilken bog de önskar, så fortsätt med att dyrka Bent. Men låt bli betten åtminstone.

Tack för din input, vilken djup kunskap får dig att komma med ett så nyanserat och välformulerat uttalande?

Eller som man säger på engelska - please elaborate...
 
Hej!

Har följt diskussionerna i detta och andra forum ett tag nu och har äntligen kommit mig för att registrera mig.

Jag är nyfiken på att höra lite mer utvecklade kommentarer angående filmsnutten med TT, som Bent rider. Jag har inte sett denna rörelse speciellt ofta, så jag skulle vilja veta vad ni tycker är bra respektive mindre bra i utförandet i just denna filmsnutt! Någon nämnde att Bent alltid rider i böjning, men jag uppfattar inte hästen som böjd här?!? Väldigt lite isåfall...

Ser fram mot era kommentarer!
 
Betten är väldigt skarpa och kräver en ryttare som har koll på sin kropp. Det har inte de ryttare som visade upp sig. Tygeltagen var hackiga (från slak till "ryck") vilket ger större utväxling.

Ryttarna kunde inte placera mankarna. Jag vet inte hur jag mer ska utveckla detta? En god ryttare kan rida upp hästens manke, få den framför sadeln och inte låta den slutta åt något håll, fara ut åt höger/vänster osv osv.

Hästarnas bogar var inte kontrollerade av ryttarna. Det är ingen vits med en skola där hästen tillåts slänga sig på ytterbog (exempelvis), det är inte stärkande, tvärtom sliter det på ytter framben. Hästen ska vara mellan ryttarens hjälper, inte tillåtas att åka ut än hit, än dit.

Man satt inte mitt över hästen i rörelserna (inte ens i skritt på lång tygel). Hästarna tilläts bestämma var ryttaren skulle sitta (dvs ofta avkasat utåt i skolorna).

I mina ögon är Bent inte vidare internationell.

Ja, sista meningen blev kanske onödigt hård, men jag menar trots allt vad jag säger.

Tack för att du tog dig tid att svara.
 
Tack för att du utvecklade det.

Jag kan inte svara för den uppvisning du såg, jag kan bara svara för vad jag själv fått lära mig av Bent, och hur jag själv rider, och jag känner inte alls igen mig i din beskrivning.

I övrigt kan jag nog mest bara säga att jag inte håller med dig...
 
Vad bra att du inte känner igen dig. Och jag håller inte med dig heller. I mina ögon är Bent inte tillräckligt duktig för att starta ridakademier. Han rider inte sina hästar så bra som många vill ha det till. Skolorna var inte bra. Men nu finns det fler än Antti som ifrågasätter er öven om jag inte kommer att stanna kvar så länge eftersom det inte verkar gå att komma igenom ert pansar. Jag säger inte att jag har rätt och du fel, men snälla, lyssna på att det finns folk som säger att det finns MER. Du behöver inte hålla med det minsta (det hade inte jag heller gjort i dina kläder), men det är roligt att du läser och lyssnar. Och om du tycker att det jag sett inte stämmer överens med det du fått lära dig, tycker jag det är synd ifall Bent inte är noggrann på sina uppvisning. Han har kultstatus i många kretsar och då får man ta sitt ansvar och rida bättre. Punkt slut. Det vore väldigt intressant att se dig rida och se ifall dina skolor är bättre än Bents.

Vore intressant att höra hur du ser på hans och hans elevers skolor. Tycker du att han/hans elever sitter mitt över hästen? Tycker du att hästarna är rakriktade? Tycker du att de har ryggarna uppe? Tycker du att ryttarna kontrollerar hästarnas bogar? Och vilka indikationer tittar du efter?
 
En sån utmaning kan jag ju inte motstå. :-) Jag har börjat rida terre-a-terre mer skolmässigt senaste halvåret och utifrån det jag känner till om rörelsen idag ska jag försöka svara. Mitt svar är ju inte något absolut svar utan jag kan ha missförstått saker, men man lär sig ju för jämnan så...

Något som syns tydligt i den t-a-t som är på videon är att hästen skiftar mellan höger, vänster och korsrörelse i t-a-t. Hästen är något litet ställd till vänster och borde således gå i vänster t-a-t (de inre benparen leder rörelsen, men når marken samtidigt som ytter benpar). Man strävar efter att få en jämn t-a-t åt båda håll innan man rider den helt rakriktade rörelsen.

Framtill är hästen lite spänd i underhalsen, men då får man ta hänsyn till den kraft som krävs i rörelsen. Med det i minnet tycker jag ändå att bakdelen förhållandevis mjukt fjädrar fram och in. Hästen är lätt i framdelen, den nuddar egentligen bara marken för att få möjlighet att flytta fram bakbenen.

Vinklingen är stor i alla lederna bak, mest märkbart i haserna. Jag skulle önska mer jämnhet i frambenen, jag gissar att det är en balansfråga och hänger antagligen ihop med att hästen skiftar ledande benpar under rörelsen. Man kan tydligt på videon se hur bukmuskulaturen får arbeta, och att ländryggen precis bakom sadeln är i princip maximalt aktiverad.

Ryttarens sits är följsam och han vinklar sitt bäcken för att därigenom visa hästen vad som önskas, skänklarna används för att aktivera bakbenen.

T-a-t är över huvud taget en extremt jobbig rörelse för hästen att göra och kräver en stor anspänning i precis hela kroppen, redan efter några få språng blir en häst som är ovan vi dessa rörelser trött. Piaffen, skolgaloppen och övergångar mellan dem och t-a-t är livsviktiga för att rörelsen ska kunna utvecklas utan för mycket spänningar. Genom piaffen och skolgaloppen stärks hästen också så att den vart efter blir redo för t-a-t.

Well, that's my two cents...
 
Jag tror vi har alltför olika referensramar för att egentligen kunna diskutera konstruktivt huruvida kvaliteten på en skola är bra eller inte...

Min egen erfarenhet är att det sätt jag rider skolorna har gett min häst styrkan att klara piaffen och terre-a-terren. Han har blivit starkare i piruetterna o.s.v.

Problemet med utstickande ytterbogar som du nämner ser jag också. Oftast är det en övergångsfas när ryttaren försöker förstå - och lära sig - det här med böjningen. Det är många detaljer som ska läras in och hjärnan behöver ofta "programeras om" lite eftersom gamla kunskaper ofta går automatiskt. Under denna process kan yttersidan lätt hamna i skymundan, men jag för min egen del har alltid som ambition att ytterbogen inte ska ge sig ut på några egna små äventyr... Det handlar helt enkelt om hur hjärnan är konstruerad, det får inte plats hur mycket information som helst i arbetsminnet så man får liksom jobba i flera steg innan allt är på plats.

Dock blir jag lite irriterad på ditt sätt att säga att det finns MER. Jag vet, jag läser, jag lär mig och jag tar mina beslut utifrån det jag lär mig. Jag har - utöver Bent - ridit för Julio Borba och Craig Stevens, båda mycket kompetenta ryttare/instruktörer som gav mig en hel del ny kunskap men jag vidhåller att Bent har det koncept jag trivs bäst med. Du har sett DITT ljus, jag har sett mitt, jag har inget behov att frälsa någon, så snälla, försök inte "frälsa" mig. Ju mer du tjatar, ju tjurigare blir jag.

Vad det gäller hur Bent och hans elever rider så kan man väl generellt säga - vad det gäller eleverna - att det finns en lika stor spännvidd av kvalitet där som hos vilken tränare som helst. Jag hävdar nämligen att det hänger tämligen mycket på ryttarens karaktär hur han/hon tar till sig det som lärs ut. Somliga väljer vad de vill höra, andra gör bara exakt vad som sägs och ytterligare andra gör egna tolkning (på gott och ont). Mer detaljerad än så tänker jag inte vara. Bent själv tycker jag rider trevliga skolor, tittar man på hans fredriksborgare Tyson och hans utveckling från unghäst till idag tycker jag inte att jag har anledning att kritisera hur han utbildar sina hästar.

För att avgöra om t.ex. en öppna håller bra kvalitet tittar jag på (utan inbördes ordning):
- Lösgjordhet
- Framåt-nedåtsökning
- Linjen inner bak - ytter fram
- Följsamheten i ytter bog
- Kvaliteten på böjningen
- Inner höft träder fram
- Lättheten i inner tygel
 
Det kan jag inte förstå, att det finns olika referensramar?

Nåja, tack för dina inlägg. (Behöver väl inte tillägga att jag inte håller med dig om Tyson, just på de hästar Bent själv tagit fram märks det att han missat mycket)

(Håller heller inte med om att man ska börja med skolor innan man kan rakrikta, det är i min värld precis meningslöst).
 
Men märker du inte själv? Vi har ju tydligt olika åsikter om vad som är viktigt. Våra referensramar för vad som är bra är olika.

Du orerar hit och dit om att han gör fel, att det är dåligt o.s.v. men jag saknar det konstruktiva för att kunna ta dina inlägg på allvar. Jag nöjer mig inte med att du säger att det är dåligt, att rakriktning ska till före skolorna m.m. Jag vill ha argumenten du stöder dessa påståenden på.

Så, vad är det han har missat då, enligt dig?
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 708
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 723
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp