Konferens utomlands

Reser man mycket i jobbet är det nog snarare så att 5-dagars konferens känns ännu värre..
Ts: Jag tycker det låter jättesunkigt att det ska vara obligatoriskt/kräva godkänd anledning att stanna hemma.
Instämmer, jag har en tjänst som innebär att vara borta två nätter varannan vecka och att utöver det åka på fem dagars konferens skulle kräva något utöver det vanliga. Jag värderar min hemma-tid väldigt högt vilken chefen tack och lov har förståelse för.
 
Ni som delar rum på jobbresor, händer det att ni får dela säng också eller är det alltid enkelsängar?
Hos oss bokas det alltid med enkelsängar men vet att det blivit fel någon gång men då har hotellet fixat det. Lite värre när det är de här "trendiga" toaletterna med glasfönster inne i hotellrummet som jag vet några råkat ut för. Då vi är på samma ställe numera vet de vilka hotell som funkar så det inte är så.
 
I mitt fall hade det inneburit att jag fått dela rum med nån karl och det hade jag inte varit bekväm med. Varken de löjliga kommentarerna från övriga "jaha vad har ni gjort i ert rum då - höhö" och sen för att jag inte står nån av dem så nära att jag velat bo ihop. Killkompisar är en helt annan sak, de är dessutom självvalda.

Nu har jag inte en tjänst som kräver dylika resor. Och har det skett var vi haft enkelrum.
Hos oss delar man med någon av samma kön och man anger själv vem man vill bo med. Sist skulle hon jag angett inte med så då fick jag en fråga med vem av 3 personer på mitt kontor jag ville bo med, som inte heller hade någon att bo med. Väljer man att man vill bo ihop med någon av annat kön är det självklart ok om båda valt varandra.
 
Fast verkligen? Fem dagar?
EN övernattning skulle jag väl kunna se som någonting vardagligt även om jag själv inte kunnat delta, men Fem dagar? Jag antar att det blir minst tre nätter borta och dessutom inte garanterad ett eget rum, det låter rätt magstarkt tycker jag.
Nä, du har rätt att det inte var fem dagar, det var tre. Iofs, om man räknar att ha åkt sovtåg dit och hem och delat sovkupé med kollegor dit och hem så blir det rätt många nätter. Men inte samma rum och samma kollegor hela tiden dock 🙂
 
den enda gången jag har varit med om en konferens på mer än en natt så var jag nyanställd och 22 år gammal och nyinflyttad till Stockholm så för mig var det ett sätt att lära känna de övriga
Men då åkte vi liggvagn fram och tillbaka och delade dubbelrum, vi var 120 stycken dvs hela avdelningen

senaste jobbet så åkte vi 3 mil och fick välja om vi ville åka hem eller sova över då det var en 2-dagars konferens

Jag som inte ogillar att flyga ska inte behöva vara tvingad att visa mina rädslor
 
I min arbetsgrupp får vi turas om att åka på konferenser, särskilt de som är utomlands. Det brukar vara kul och givande att komma iväg från den vanliga lunken. På dessa brukar man träffa kollegor från Sverige och andra länder. Ska vi åka iväg hela kontoret händer det ibland att vi ombeds att dela rum pga. rumsbrist men är det någon som inte vill så löser de nog det och då utan någon extra kostnad för den personen. Det är dock sällan mer än en natt.

Det händer att det finns utbildningar på annan ort som vi måste gå för att få den kompetensen vi behöver i arbetet. Dessa kan vi nog inte slippa så enkelt men i övrigt så blir nog sällan någon ivägtvingad men de flesta gillar att komma iväg lite. Särskilt de med småbarn tycker det är lyx att få sova en natt "ifred". Ska själv få min första natt på egen hand sen dottern föddes om knappt en månad. Ska dela rum med en kollega jag delat rum med flera gånger innan och hon lär inte störa mig i närheten av lika mycket som mitt barn.
 
Jag skulle absolut inte vilja dela rum med en kollega, skulle inte kunna slappna av och förmodligen ligga sömnlös hela natten. Skulle hellre avstå konferensen än att tvingas dela rum.

Likaså skulle jag vara väldigt skeptisk till konferens som innebär att flyga, då jag är flygrädd och inte så intresserad av att involvera mina kollegor i detta.
 
I min arbetsgrupp får vi turas om att åka på konferenser, särskilt de som är utomlands. Det brukar vara kul och givande att komma iväg från den vanliga lunken. På dessa brukar man träffa kollegor från Sverige och andra länder. Ska vi åka iväg hela kontoret händer det ibland att vi ombeds att dela rum pga. rumsbrist men är det någon som inte vill så löser de nog det och då utan någon extra kostnad för den personen. Det är dock sällan mer än en natt.

Det händer att det finns utbildningar på annan ort som vi måste gå för att få den kompetensen vi behöver i arbetet. Dessa kan vi nog inte slippa så enkelt men i övrigt så blir nog sällan någon ivägtvingad men de flesta gillar att komma iväg lite. Särskilt de med småbarn tycker det är lyx att få sova en natt "ifred". Ska själv få min första natt på egen hand sen dottern föddes om knappt en månad. Ska dela rum med en kollega jag delat rum med flera gånger innan och hon lär inte störa mig i närheten av lika mycket som mitt barn.
Så tänkte jag oxå första nätterna ifrån min (då) 2-månaders, men representationsmiddagar, hålla föredrag och vara professionellt trevlig får mig att sova betydligt sämre/kortare än att barnet ev vaknar någon gång/natt. Jag är alltid minus på sömnkontot efter bortanätter på jobb jämfört med hemma ;) dels för att jag vaknar oftare än hemma men oxå för att jag oftast har betydligt fler timmar att sova på (21-08) än om jag ska sitta på middag till sent och sen upp dagen efter.
Och jag skulle aldrig vilja dela rum om jag ska jobba/föreläsa dagen efter, sitta på konferens kanske jag hade känt var ok. Däremot har jag inget emot att dela rum privat och har ofta när jag rest ensam privat bott i sovsal etc, men jobbar jag vill jag kunna ha mina rutiner och mitt space.
 
Hade aldrig tagit i ett sånt jobb med tång ens:yuck:. Om jag inte får en chef som jag haft innan som sa när datum blivit bestämt men inte kommit ut än så jag kunde ta ledigt, när datumen kommit ut var det tvär nej för att ta ut ledighet.
 
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.
Det är väl många jobb där det ingår tjänsteresor? Kan man inte resa bort får man väl söka andra jobb.

I mitt jobb ingår konferenser utomlands. Jag har alltid sett det som en stor bonus att jag får resa utomlands på jobbets bekostnad. Djur och barn sköter maken om när jag är borta.
 
Varför vill ni inte dela rum med en kollega? Har utan tvekan delat med flera av mina kollegor:D
Så länge man sinsemellan får bestämma vilka som ska sova ihop.

Jag hade gärna åkt iväg, så skönt att slippa det vanliga jobbet hemma. :)
M
Ptja i min grupp skulle jag i så fall behöva dela rum och säng med en random kille.
Nu är inte min man svartsjuk av sig, men att göra det hade jag gått till facket med faktiskt..
Samma kön och sexualitet hade varit lägsta krav.
Och vad gör man om det är en som snarkar så man inte kan sova tex? Då blir det långa fem dagar.
Hur bestämmer man vilka som ska sova ihop själv om det finns någon/några som ingen riktigt vill sova med?
 
Ni som delar rum på jobbresor, händer det att ni får dela säng också eller är det alltid enkelsängar?

Det har aldrig hänt att jag delat säng med någon, däremot har det hänt att jag delat rum, även om ledningen vanligen försöker boka enkelrum i så hög grad det går.

När vi ska dela rum får vi komma med boendeförslag. Om du inte skickar in förslag blir du indelad med nån, men jag har aldrig förväntats dela rum med en manlig kollega. Du kan istället för boendeförslag skriva att du absolut inte klarar av att dela av nån orsak, jag har en kollega med medicinska besvär som är uppe mycket på nätterna och självklart tas det hänsyn åt sådant.

Dagarna är vanligen intensiva, det är inte så att det finns en massa dötid att hänga på rummet direkt. Jag föredrar också enkelrum om det finns möjlighet, men jag upplever inte att det förstör min arbetskapacitet eller skadar mitt välmående att dela rum med nån jag känner i två-tre nätter. Vi sover ju bara.

Jag ser det, som nån annan skrev, som en förmån att få åka iväg gratis på hotell och se nya platser. Förra året var det omröstning om vi skulle åka till Neapel (det blev Norge...). Att få åka tre dagar till Neapel på arbetstid med allt betalt? Jag kan absolut dela rum för att få göra det. :D

Men för den som inte klarar att resa, eller inte klarar hela situationen har någon orsak så ska ledningen såklart erbjuda alternativet att stanna hemma och jobba. Hos oss finns det alltid uppgifter och grupper att ta hand om så den lösningen är ju funktionell oavsett.
 
Det har aldrig hänt att jag delat säng med någon, däremot har det hänt att jag delat rum, även om ledningen vanligen försöker boka enkelrum i så hög grad det går.

När vi ska dela rum får vi komma med boendeförslag. Om du inte skickar in förslag blir du indelad med nån, men jag har aldrig förväntats dela rum med en manlig kollega. Du kan istället för boendeförslag skriva att du absolut inte klarar av att dela av nån orsak, jag har en kollega med medicinska besvär som är uppe mycket på nätterna och självklart tas det hänsyn åt sådant.

Dagarna är vanligen intensiva, det är inte så att det finns en massa dötid att hänga på rummet direkt. Jag föredrar också enkelrum om det finns möjlighet, men jag upplever inte att det förstör min arbetskapacitet eller skadar mitt välmående att dela rum med nån jag känner i två-tre nätter. Vi sover ju bara.

Jag ser det, som nån annan skrev, som en förmån att få åka iväg gratis på hotell och se nya platser. Förra året var det omröstning om vi skulle åka till Neapel (det blev Norge...). Att få åka tre dagar till Neapel på arbetstid med allt betalt? Jag kan absolut dela rum för att få göra det. :D

Men för den som inte klarar att resa, eller inte klarar hela situationen har någon orsak så ska ledningen såklart erbjuda alternativet att stanna hemma och jobba. Hos oss finns det alltid uppgifter och grupper att ta hand om så den lösningen är ju funktionell oavsett.

Dom som exempelvis, enligt egen utsago, snarkar mycket och därför "inte vill utsätta andra för det" brukar betala enkelrumstillägget själva. Så jag tror att även om man har något "problem" som gör att man vill ha enkelrum så förväntas man betala för det själv.

Det jobbiga med att dela rum med någon i x antal dagar är att man aldrig är ensam och kan gå på toa ifred eller prutta fritt :o:laugh:Risken är överhängande att jag skulle ha jävligt ont i magen stora delar av tiden och sväva runt som en zeppelinare..
Inte var det så roligt den gången jag delade ett rum med ett antal kollegor heller och den ena låg ett par meter bort och fyllepruttade hela natten :wtf:
 
Jag sover på hotell med jobbet minst en natt varje vecka. Självklart har vi egna rum!
Hade aldrig jobbat kvar annars. Vill ha mitt soace, min toa, kunna välja om och vad jag ska se på tv, sova vilken tid jag vill, duscha när jag vill, gå naken om jag vill osv osv.

Hade aldrig velat åka utomlands på konferens. Dels hatar jag att resa och dels vill jag vara hemma med mina djur.
 
Jag vet inte vad som räknas som giltigt skäl/bortförklaring men för mig hade det berott helt på jobbstämning och kollegor emellan.
Känner jag inte att detta är för mig, inkluderat min roll på jobbet och kollegor emellan hade jag hittat varje ursäkt att slippa.

Menom jag trivs med alla /de flesta och kännt att det är nödvändigt för min roll i företaget hade jag åkt.
 
Dom som exempelvis, enligt egen utsago, snarkar mycket och därför "inte vill utsätta andra för det" brukar betala enkelrumstillägget själva. Så jag tror att även om man har något "problem" som gör att man vill ha enkelrum så förväntas man betala för det själv.

Det jobbiga med att dela rum med någon i x antal dagar är att man aldrig är ensam och kan gå på toa ifred eller prutta fritt :o:laugh:Risken är överhängande att jag skulle ha jävligt ont i magen stora delar av tiden och sväva runt som en zeppelinare..
Inte var det så roligt den gången jag delade ett rum med ett antal kollegor heller och den ena låg ett par meter bort och fyllepruttade hela natten :wtf:


Snarkningar skulle jag iofs inte heller se som en medicinsk orsak direkt... men det är ju upp till ledningen att besluta om.

Prutta på offentlig toa då, om du är rädd att kollegan hör? Eller är det en sådant mängd konstanta explosionsfjärtar att det inte går? Alla människor skiter och kissar liksom, även kollegan, så hen är nog beredd på att du kan komma att göra det.

Jag ser som sagt konferenserna som någonting positivt mestadels, och jag kan acceptera att gå utanför min vardagliga bekvämlighetszon för att anpassa mig efter andra människor en kort period. Om jag delade rum med någon som fes på natten hade jag öppnat fönstret.

Det betyder inte att det känns så för alla och om du nu känner att detta är väldigt obehagligt och bara ser problem med hela upplevelsen så är det kanske lämpligt att hoppa av då.
 
Snarkningar skulle jag iofs inte heller se som en medicinsk orsak direkt... men det är ju upp till ledningen att besluta om.

Prutta på offentlig toa då, om du är rädd att kollegan hör? Eller är det en sådant mängd konstanta explosionsfjärtar att det inte går? Alla människor skiter och kissar liksom, även kollegan, så hen är nog beredd på att du kan komma att göra det.

Jag ser som sagt konferenserna som någonting positivt mestadels, och jag kan acceptera att gå utanför min vardagliga bekvämlighetszon för att anpassa mig efter andra människor en kort period. Om jag delade rum med någon som fes på natten hade jag öppnat fönstret.

Det betyder inte att det känns så för alla och om du nu känner att detta är väldigt obehagligt och bara ser problem med hela upplevelsen så är det kanske lämpligt att hoppa av då.

Jag får ju inte hoppa av oavsett om det känns jobbigt eller inte, det var väl lite av poängen.

Och om man snarkar så mycket att man håller kollegan vaken i flera nätter så kan man ju indirekt känna sig tvingad att betala 4000 kr ur egen ficka om man inte vill vara orsaken till att någon annan inte får sova. Känns inte helt rätt.
 
Jag vet inte vad som räknas som giltigt skäl/bortförklaring men för mig hade det berott helt på jobbstämning och kollegor emellan.
Känner jag inte att detta är för mig, inkluderat min roll på jobbet och kollegor emellan hade jag hittat varje ursäkt att slippa.

Menom jag trivs med alla /de flesta och kännt att det är nödvändigt för min roll i företaget hade jag åkt.

Så är det ju såklart ja. Jag skulle inte heller vilja tvingas ihop i flera dygn med människor som jag kände mig otrygg med.
 
Med tanke på att långväga besök av familjen just den helgen det skulle vara julfest inte var skäl nog att få avstå så tror jag inte att "Det känns lite jobbigt att resa och bo ihop med kollegor så länge" är godtagbart heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 924
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 174
Senast: Breaktown
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 510
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp