Konfirmation.

Och jag som är ateist har motsatt upplevelse. Jag tycker att Svenska Kyrkan nästlar sig in lite varstans. T.ex. när min dotter gick i förskoleklass så skulle de gå dit så att kyrkans anställda skulle undervisa dem i religion. Religionsundervisningen tycker jag ska skötas av skolans utbildade pedagoger på ett objektivt sätt och inte av religionens representanter. Jag tycker inte att det hör hemma i så låg ålder som för 6-åringar som aldrig haft religionsundervisning innan. Åka iväg till olika församlingar kan man väl göra i högstadie/gymnasie när de hunnit ha religionskunskap i skolan några år och lärt sig mer om det. Och då ska man åka till andra religioner än bara svenska kyrkan men det gjordes inte. Bara svenska kyrkan.
Fast det där kan omöjligt ens vara tillåtet enligt svensk lag, så det är definitivt inget jag tycker är ok, och jag har svårt att tänka mig att Svenska kyrkan står bakom sådant beteende.
 
Oj vilka olika världar vi verkar leva i.

Under min skoltid hade vi samlingar i kyrkan vid kristna högtider och skolavslutningar. Prästerna kom till skolan både vid religionsundervisning, inför konfirmation och vid separata tillfällen för att locka folk till kyrkan. Jag får kyrkans utskick i brevlådan varje månad trots att jag har tydlig skylt som undanber religiösa sådana. Jag får stänga av radion på jobbet på morgonen för att den statligt betalda radiostationen sänder gudstjänster. Jag fick aktivt träda ur svenska kyrkan, för att slippa vara medlem och betala avgift. Jag betalar begravningsavgift till dem fast jag hellre ruttnar på en trotoar än låter kvarlevorna hanteras i en religiös ceremoni. Jag har hoppat av religionskurser på gymnasienivå tre gånger från tre olika (religiöst obundna) skolor pga predikande om kristendomen som "rätt" och "vi" som en självklarhet i undervisningen.

Överallt blir jag påtvingad oönskad religiös smörja, som dessutom ofta fördömmer/ifrågasätter min identitet och rätt till självbestämmande.

Kanske känns det mindre trångt om inte den "kristna traditionen" exkluderar din person från mänskliga rättigheter.
Jag har inte upplevt något av detta, varken för egen del, för mina barns del eller i min familj.

Begravningsavgiften gör att du har rätt att begravas, du får inte någon kristen cermoni på köpet, bara en plats i jorden/kremering.
 
Fast det där kan omöjligt ens vara tillåtet enligt svensk lag, så det är definitivt inget jag tycker är ok, och jag har svårt att tänka mig att Svenska kyrkan står bakom sådant beteende.

Ja, det var vad de gjorde iaf. Åkte till stadens kyrka (svenska kyrkan) med 6-åringarna och sen berättade prästen eller annan kyrklig anställd för dem om julen och julens religiösa bakgrund. Jag protesterade men det lyssnades inte på.

All religionsundervisning tycker jag ska utföras av lärarna på skolan och inte av representanter från det religiösa samfundet. Sen kan ju äldre elever få åka på studiebesök men då ska flera olika religion inkluderas och det ska sättas in i ett samhälleligt sammanhang av läraren både innan och efter besöken.
 
Ja, det var vad de gjorde iaf. Åkte till stadens kyrka (svenska kyrkan) med 6-åringarna och sen berättade prästen eller annan kyrklig anställd för dem om julen och julens religiösa bakgrund. Jag protesterade men det lyssnades inte på.

All religionsundervisning tycker jag ska utföras av lärarna på skolan och inte av representanter från det religiösa samfundet. Sen kan ju äldre elever få åka på studiebesök men då ska flera olika religion inkluderas och det ska sättas in i ett samhälleligt sammanhang av läraren både innan och efter besöken.
Det är så religionsundervisning ska bedrivas ja. Hade du dragit det vidare till skolverket hade du fått rätt, de gjorde fel med 6 åringarna.

Tillägg: jag som troende tycker att det är oacceptabel att göra som det pratats om i tråden, helt fel. Skolan ska vara utan favorisering för någon av religionerna, undervisning ska bedrivas, inget annat.
 
Det är så religionsundervisning ska bedrivas ja. Hade du dragit det vidare till skolverket hade du fått rätt, de gjorde fel med 6 åringarna.

Tillägg: jag som troende tycker att det är oacceptabel att göra som det pratats om i tråden, helt fel. Skolan ska vara utan favorisering för någon av religionerna, undervisning ska bedrivas, inget annat.
Samma här! Förr (vet inte om det ändrats nu) har jag för mig att det dock stod något i stil med "kristendomen och de andra abrahamitiska religionerna" så kristendomen var den enda som uttryckligen nämndes.

Tänker på min församling som arrangerade lov-teatrar där de byggde om hela källaren till exempelvis Betlehem och riktade sig till skolbarn för att lära dessa genom lek och teater om olika bibliska händelser. Det var dock aldrig så att de prackade på skolorna om att ta dit skolklasser, utan de informerade om det fanns och skolorna valde frivilligt om de ville gå dit eller ej. Dock var dessa helt enligt skolplanen, utarbetades av pedagoger (både "vanliga" och församlingspedagoger) för att de just skulle vara i enlighet med läroplan och liknande. Lärarna tyckte ofta det var ett välkommet komplement till den ordinarie undervisningen eftersom de aldrig hade kunnat förmedla på detta sätt.

Vill även tillägga att jag kommer från en skolbakgrund, inklusive besöken till ovan nämnda församling, där vi inte bara lärde oss om kristendomen utan hade inslag av mat från andra kulturer, besökte moské, etc etc då vi var väldigt mångkulturella, så jag kanske är lite färgad av att ha en förhållandevis positiv bakgrund och introduktion till alla olika slags religioner.
 
Bara för att kyrkan hjälper utsatta människor innebär det inte automatiskt att de prackar på dem sin tro, det har du helt fått om bakfoten.

Det tror jag inte ens. Jag vet inte varför du antar en massa saker om vad jag tror och vad jag förkastar - det stämmer verkligen inte.

Jag tänker att någon som är utsatt där enda hjälpen finns hos Hells Angels och därmed måste gå dit för att överleva - är ett problem - även om Hells Angels inte försöker rekrytera de hjälpbehövande. Ett problem där samhället har lämnat en utsatt i en lucka.
 
Det tror jag inte ens. Jag vet inte varför du antar en massa saker om vad jag tror och vad jag förkastar - det stämmer verkligen inte.

Jag tänker att någon som är utsatt där enda hjälpen finns hos Hells Angels och därmed måste gå dit för att överleva - är ett problem - även om Hells Angels inte försöker rekrytera de hjälpbehövande. Ett problem där samhället har lämnat en utsatt i en lucka.
Om de nu inte prackar på sin tro på utsatta människor utan hjälper dem, helt neutralt, varför är det då ett problem att de är medmänniskor och hjälper människor i nöd?
 
För att det är samhället som ska ha den rollen.
Men samhället har inte den rollen. Samhället tar inte det ansvaret. Du och jag är samhället dessutom. Hur många deltar i sådana aktiviteter, som kan och har råd? Ska kyrkan bara titta på när människor lider som resten gör?

Är det ok om troende i svenska kyrkan tar av sig korsen och bildar en organisation för hjälpbehövande och hjälper utan svenska kyrkans skylt? Är det fel bara för att kyrkan hjälper och står för insamling, lokaler och liknande?

Kyrkan och kyrkans medlemmar är ju en del av samhället, eller? Det är människor som skänker till kyrkan för att bidra till hjälpen de utsatta får. Människor som tillhör samhället, många troende förstås, garanterat en och annan icketroende som också skänker för att hjälpa via kyrkan.

Sådant resonemang, om att kyrkan inte ska hjälpa utan samhället ska, trots att samhället inte gör, gör mig bara ännu mer säker på att när jag ska hjälpa och skänka så kommer jag vända mig till kyrkan för att bidra. Vill samhället inte ha svenska kyrkans hjälp får samhället banne mig själv ställa upp. Att vända människor ryggen bara för att passa icketroende är bara löjligt.
 
Men om samhallet inte tar den rollen? Ska man bara lata utsatta manniskor do i svalt och missar eller tycka att det ar bra att NAGON gor nagot?
Jag tänker att om man är så missnöjd med att kyrkan ställer upp och hjälper så får man som samhälle och delaktig i samhället steppa upp och hjälpa utsatta. "Någon Annan"=kyrkan gör ju det redan och det passar inte. Gör det själv då, tänker jag.
 
Om de nu inte prackar på sin tro på utsatta människor utan hjälper dem, helt neutralt, varför är det då ett problem att de är medmänniskor och hjälper människor i nöd?

Därför att samhället förlitar sig på dem. Däri ligger felet, felet ligger alltså inte på kyrkans sida som hjälper där och då. Jag har försökt skriva det ett antal gånger.

Utsatta i samhället ska inte behöva förlita sig på allmosor och frivilligarbete från religiösa organisationer eller andra. Punkt.

Där finns mitt politiska ställningstagande. Vi ska sträva efter att skapa ett samhälle där människor i nöd kan få hjälp ändå.
 
För att det är samhället som ska ha den rollen.
Och om kyrkan och andra samfund med omedelbar verkan från nu helt slutar hjälpa de som vänder sig dit för att få stöd/hjälp då kliver "samhället" in och tar över menar du?

I think not!

De icketroende som vänder sig till kyrkan för stöd och hjälp gör ju det för att "samhället" inte finns där för dem när de behöver hjälp och btw, kyrkan och dess medlemmar ingår i allra högsta grad i samhället..
 
<snip.
Jag tänker att någon som är utsatt där enda hjälpen finns hos Hells Angels och därmed måste gå dit för att överleva - är ett problem - även om Hells Angels inte försöker rekrytera de hjälpbehövande. Ett problem där samhället har lämnat en utsatt i en lucka.

I Florida har Westboro Baptist Kyrkan (vilken ofta ar sedd som en kult) protesterat och skanderat vid begravningar av allt fran militarer dodade i tjanst och LGBTQ personer.
De enda som hjalpt de sorjande att slippa ha dem inpa sig och stora cermonier ar ... Hells Angels. Inte bara i Florida, utan over hela USA har de ofta hjalpt till, allt fran att hjalpa mobbade barn till att stalla sig mellan hatgrupper och deras offer.
Inte ens Hells Angels ar bara onda!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 564
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp