Konfirmation.

Ja det är ju jättebra att det görs en massa gott. Men som nån annan säger behöver det ju inte alls vara en kyrka som gör det. Varför är det inte nåt som är självklart att kommun/stad/stat sköter?

Mig stör det mest att församlingen vill komma till dagis och skolor och berätta hur saker ÄR. Helt galet.

Det var det jag stoppade hos mig när galenskaperna var på väg. Det var inte så populärt här att stoppa det. Om ni hör ordet kyrkopedagogik i er närhet, ska ni vara på er vakt.
 
Och du tycker, återigen, att svenska kyrkan står för allt det där?
Delvis ja. Det var i Svenska Kyrkans regi galenskapen skulle komma till skolan här. Som tur är gick det att stoppa.

Men som organisation jobbar man ganska hårt på att anpassa sig till samhället, men det knorras en hel del i vissa delar av leden om hur illa det är att frångå Guds budskap.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Delvis ja. Det var i Svenska Kyrkans regi galenskapen skulle komma till skolan här. Som tur är gick det att stoppa.

Men som organisation jobbar man ganska hårt på att anpassa sig till samhället, men det knorras en hel del i vissa delar av leden om hur illa det är att frångå Guds budskap.
Så för att det finns vissa stollar som inte ens följer svensk lag så dömer och förkastar du allt?
Men visst, jag brukar ju säga att det inte går att lita på människor och att människor inte menar väl, bara för att jag träffat på en massa som inte går att lita på och som inte menat väl.
 
Så för att det finns vissa stollar som inte ens följer svensk lag så dömer och förkastar du allt?
Men visst, jag brukar ju säga att det inte går att lita på människor och att människor inte menar väl, bara för att jag träffat på en massa som inte går att lita på och som inte menat väl.
Förkastar? Vad menar du med det? Jag tycker att Svenska Kyrkan och andra religiösa organisationer har en alldeles för omfattande och framträdande position i vårt samhälle, men jag förkastar eller dömer inte ”allt” eller ens någon som är troende. Jag tycker helt enkelt att det är fel att samhället bygger in beroenden till religiösa organisationer i sina system, utan att jag därmed förkastar någons tro.

Sedan har jag arbetat aktivt när det behövts för att inte galenskaperna ska ta fäste på fel platser, men det blir då mot enskilda företeelser, inte mot personer eller organisationen som sådan.
 
Förkastar? Vad menar du med det? Jag tycker att Svenska Kyrkan och andra religiösa organisationer har en alldeles för omfattande och framträdande position i vårt samhälle, men jag förkastar eller dömer inte ”allt” eller ens någon som är troende. Jag tycker helt enkelt att det är fel att samhället bygger in beroenden till religiösa organisationer i sina system, utan att jag därmed förkastar någons tro.

Sedan har jag arbetat aktivt när det behövts för att inte galenskaperna ska ta fäste på fel platser, men det blir då mot enskilda företeelser, inte mot personer eller organisationen som sådan.
Jag menar att vissa inom kyrkan gör fel tex det här med att komma till skolan, och därmed ser du negativt på hela kyrkan, inte bara på de som stod för att vilja bryta mot svensk lag där du bor. Jag har svårt att se att du skriver något positivt med kyrkan. Eller ens något neutralt.

Det är inte kyrkans fel att samhället suger, lasta din regering för det, inte kyrkan, som gör mycket gott för sina medmänniskor, troende som icketroende. att kyrkan gör välgörenhet kan inte betraktas som fel, jag har så svårt att se varför någon ens kan se det som fel att kyrkan hjälper människor i nöd. Det är FRIVILLIGT att ringa jourhavande präst (finns många andra att ringa och jourhavande präst var nog från grunden tänkt för troende när det skapades) och det är frivilligt att ta emot hjälp och söka hjälp av kyrkan och att gå och ha samtal med en diakon osv. Kyrkan tvingar inte någon, men den står ändå där för den som vill ta emot hjälp och vara delaktiga, inte tycker jag att de ska gömma sig och sina troende för att passa in i icketroendes samhälle. alla likas värde va?!

Varför ska kyrkan stå och titta på när människor lider för att icketroende människor tycker att det är obehagligt att de väljer att erbjuda hjälp till de som behöver hjälp, när ingen annan gör det?
 
Det är konfirmationstider och det märks på sociala medier med mycket om inlägg och bilder på detta.
Men en sak jag undrar varje år är hur många som gör det pga sin Gudstro?
Jag gjorde det inte eftersom jag inte tror på gud. Så för mig var det alltså självklart att låta bli.

”I kyrkan vid konfirmationsgudstjänsten tackar den som blir konfirmerad Gud för dopets gåva och bekräftar att hen vill tro på Gud och leva som ett Guds barn.”


Hur var det för er?
Är inte konfirmerad . Närmare ateist tror jag. Många i klassen gjorde det för tradition eller få presenter. Kände och känner inte jag vill lägga nån tid på kyrkan. Fortfarande nöjd med mitt val.
 
Det spelar en roll för oss som av olika anledningar fått höra av religiösa (i mitt fall närstående) att vi är syndare som kommer hamna i helvetet. I mitt fall för att jag inte tror på gud.

För min del får folk tro på vad som bara de inte lägger de värderingarna på andra människor. Sen ser jag ju helst att de håller religionen privat.

Sen har det liksom inte respekterats fullt ut. När min dotter föddes tjatade en släkting på mig att hen ville att jag skulle döpa henne. Jag ville inte för att jag tycker att dopet är en gräslig ritual. Det dopet symboliserar är helt enkelt precis motsatt mot vad jag tror på. Dopritualen och vad den symboliserar är en anledningarna till att jag tycker att religion är obehagligt. Hen fortsatte tjata trots att jag förklarade detta.

Jag har aldrig hort nagot liknande. Men jag VISSTE ju vad Mormors och Morfars varderingar var ... sa jag VALDE att dopa barnen som var fodda medan De levde for att det gav DEM en sadan lattnad. For mig betydde det inget eftersom jag ar ateist, inget annat an en trevlig sedvanja ... som jag avstod nar den tredje avkomman foddes och den aldre generationen inte langre levde.

Den tredje var dock mycket liten nar vi flyttade till Mellanostern och kunde inte lara sig om kristendom genom kyrkans barntimmar, sondagsskolan, eller liknande ... sa honom foreslog jag ett konfirmatons lager ... och forklarade exact varfor jag tyckte det var viktigt. Hur ska man kunna valja sjalv om man inte lar sig mer fran de som lever sitt liv med en kristen syn?
Just da, nar han akte till lagret, var sonen klart troende. Han kom fran lagret med mer fragor an han kom dit med ... sedan gick han pa katolsk skola ... och plotsligt upptackte han att ingen kunde svara pa hans fragor ... och han ar i dag en ateist.

Nar mina barn fragade vad jag trodde ... svarade jag att "vissa tror sa har och andra tror sa har".
Medan jag skrivit det har har jag skankt flera tacksamma tankar till mina foraldrar, sarskilt min pappa ... som ALDRIG svarade vad han tyckte pa fragor som religion och politik ...
Jag fick formanen att valja sjalv ... och kunskapen att ge mina barn samma gava.
 
Jag har aldrig hort nagot liknande. Men jag VISSTE ju vad Mormors och Morfars varderingar var ... sa jag VALDE att dopa barnen som var fodda medan De levde for att det gav DEM en sadan lattnad. For mig betydde det inget eftersom jag ar ateist, inget annat an en trevlig sedvanja ... som jag avstod nar den tredje avkomman foddes och den aldre generationen inte langre levde.

Den tredje var dock mycket liten nar vi flyttade till Mellanostern och kunde inte lara sig om kristendom genom kyrkans barntimmar, sondagsskolan, eller liknande ... sa honom foreslog jag ett konfirmatons lager ... och forklarade exact varfor jag tyckte det var viktigt. Hur ska man kunna valja sjalv om man inte lar sig mer fran de som lever sitt liv med en kristen syn?
Just da, nar han akte till lagret, var sonen klart troende. Han kom fran lagret med mer fragor an han kom dit med ... sedan gick han pa katolsk skola ... och plotsligt upptackte han att ingen kunde svara pa hans fragor ... och han ar i dag en ateist.

Nar mina barn fragade vad jag trodde ... svarade jag att "vissa tror sa har och andra tror sa har".
Medan jag skrivit det har har jag skankt flera tacksamma tankar till mina foraldrar, sarskilt min pappa ... som ALDRIG svarade vad han tyckte pa fragor som religion och politik ...
Jag fick formanen att valja sjalv ... och kunskapen att ge mina barn samma gava.
Jo, samtidigt kan det bli jobbigt att åka på ”konfirmationsläger ” för alla världens 1450 olika trosinriktningar, för att kunna välja själv. Då kanske livet hinner ta slut innan man hunnit välja hur man vill leva det. Det kanske räcker ändå att man hittar en livsåskådning som man trivs med även om man inte noga utvärderar alla.

Men det finns många intressanta sätt att framleva sitt liv på runtom i världen, ur många olika aspekter, inte minst när det gäller livsåskådning och människans plats i vårt universum.
 
Jag har aldrig hort nagot liknande. Men jag VISSTE ju vad Mormors och Morfars varderingar var ... sa jag VALDE att dopa barnen som var fodda medan De levde for att det gav DEM en sadan lattnad. For mig betydde det inget eftersom jag ar ateist, inget annat an en trevlig sedvanja ... som jag avstod nar den tredje avkomman foddes och den aldre generationen inte langre levde.

Den tredje var dock mycket liten nar vi flyttade till Mellanostern och kunde inte lara sig om kristendom genom kyrkans barntimmar, sondagsskolan, eller liknande ... sa honom foreslog jag ett konfirmatons lager ... och forklarade exact varfor jag tyckte det var viktigt. Hur ska man kunna valja sjalv om man inte lar sig mer fran de som lever sitt liv med en kristen syn?
Just da, nar han akte till lagret, var sonen klart troende. Han kom fran lagret med mer fragor an han kom dit med ... sedan gick han pa katolsk skola ... och plotsligt upptackte han att ingen kunde svara pa hans fragor ... och han ar i dag en ateist.

Nar mina barn fragade vad jag trodde ... svarade jag att "vissa tror sa har och andra tror sa har".
Medan jag skrivit det har har jag skankt flera tacksamma tankar till mina foraldrar, sarskilt min pappa ... som ALDRIG svarade vad han tyckte pa fragor som religion och politik ...
Jag fick formanen att valja sjalv ... och kunskapen att ge mina barn samma gava.

Det beror ju på varför man är ateist. Jag är ateist dels för att jag inte tror på gudar men sen finns det även en dimension till på det. Det är inte bara att jag inte tror på det. Jag tror att religion på det stora hela är skadligt för mänskligheten. Sen kan den för individer vara positiv och den har positiva delar. I mina ögon så är dock de negativa så stora att de positiva inte på långa vägar överväger de negativa. Det är inget sammanhang jag tänker bidra till att mitt barn hamnar i. Skulle hon välja det på egen hand så får hon väl göra det. Men jag tänker inte bidra till det.
 
Jag konfirmerade mig inte, den första i min släkt och enda i min årskurs att inte göra det. Till absolut majoritet gjorde de i min högstadieskola det pga kul att åka på läger och få presenter, säkert till viss del pga att alla i släkten gjort det tidigare också. Men fåtal pga att de var troende.

Dock är jag från en stad där många är troende kristna, i min gymnasieklass fanns många kristna och de konfirmerade sig absolut pga tro.
 
Jo, samtidigt kan det bli jobbigt att åka på ”konfirmationsläger ” för alla världens 1450 olika trosinriktningar, för att kunna välja själv. Då kanske livet hinner ta slut innan man hunnit välja hur man vill leva det. Det kanske räcker ändå att man hittar en livsåskådning som man trivs med även om man inte noga utvärderar alla.

Men det finns många intressanta sätt att framleva sitt liv på runtom i världen, ur många olika aspekter, inte minst när det gäller livsåskådning och människans plats i vårt universum.

Som jag skrev tidigare sa bodde och reste vi med tillrackligt manga olika religioner for att vi alla skulle lara oss en hel del om sjalva fenomenet att tro blint pa nagot ... for att inte tala om att "religions undervisning" i Svenska skolan var riktigt bra for de aldre ... och det vara nagot som ofta diskuterades pa vara utfarder till allt fran olika Buddist tempel och Hindu tempel (Jag minns speciellt ett Buddist tempel dar de hade Hindu seder som att stalla fram en massa sma skalar med mat till Budha och dra for gardiner, for att tala om for besokare att "My Lord Budha is having his lunch". Mycket forvirrande det hela) till Native American Pow Wows. Vi pratade mycket om hur och varfor manniskor i olika delar av varlden trodde som de gjorde ...

Den aldste av min avkomma, som var uttalad Ateist vid mycket ung alder, tog ocksa ett par klasser i "Religions of the World" pa universitetet utav rent intresse i "hur och varfor". Den yngste, som ocksa helt pa egen hand kom fram till att ingen innom tva olika "organiserade religiosa samfund" han hade erfarenhet av Inte kunde svara pa svara fragor tog ocksa (men det rackte med en) klass i "Religions around the world".
Nummer 2 av mina avkommor ar agnostiker/ateist och tycker inte alls amnet ar intressant att diskutera. De andra tva kan sa mycket mer runt religion i allmanhet och kristendom i synnerhet och vad som star i bibeln att de bjuder in allt fran Jehovas vittnen till Mormoner som kommer och knackar pa dorren. De ar bada nagot irriterade pa att de inte far besok av "random" religiosa pafund langre.
 
Men visst, jag är hemskt glad för att jag lever i ett samhälle med religionsfrihet och en hög grad av sekularitet. Och jag önskar att färre personer tvingades till kyrkan för behov som måste vara samhällets uppgift att tillhandahålla.
Kunde inte låta bli att nappa på det här, problemet tycker jag är att många anser att religionsfrihet bara är = frihet från religion, när det likväl är frihet till religion.
 
Kunde inte låta bli att nappa på det här, problemet tycker jag är att många anser att religionsfrihet bara är = frihet från religion, när det likväl är frihet till religion.
Ja, den här tråden har visat just det, tycker jag. Människors rätt att slippa religion väger tyngre än människors rätt att få ha en religion. Svenska kyrkan ska inte synas och inte visa sig och man ska gömma undan sina medlemmar så att man inte råkar störa andra på något vis alls.
 
Ja, den här tråden har visat just det, tycker jag. Människors rätt att slippa religion väger tyngre än människors rätt att få ha en religion. Svenska kyrkan ska inte synas och inte visa sig och man ska gömma undan sina medlemmar så att man inte råkar störa andra på något vis alls.

Nu har ju ingen påstått något sådant, vad jag har sett. Människors rätt att välja sin religion väger tyngst, inklusive det att man väljer en livsåskådning som inte innehåller det vi kallar religion.
 
Kunde inte låta bli att nappa på det här, problemet tycker jag är att många anser att religionsfrihet bara är = frihet från religion, när det likväl är frihet till religion.

Religionsfrihet är just frihet att välja. Om kyrkan är de enda som tar hand om en viss grupp utsatta människor utsätts de för att inte kunna välja. Det var vad jag menade med "tvingades till kyrkan". Observera att det inte är kyrkans fel (jag tycker alltså inte att de gör fel som hjälper där och då), men det är ett samhälleligt problem att lämna utsatta människor i en situation där de tvingas ta hjälp av kyrkan.
 
Ja, den här tråden har visat just det, tycker jag. Människors rätt att slippa religion väger tyngre än människors rätt att få ha en religion. Svenska kyrkan ska inte synas och inte visa sig och man ska gömma undan sina medlemmar så att man inte råkar störa andra på något vis alls.
Oj vilka olika världar vi verkar leva i.

Under min skoltid hade vi samlingar i kyrkan vid kristna högtider och skolavslutningar. Prästerna kom till skolan både vid religionsundervisning, inför konfirmation och vid separata tillfällen för att locka folk till kyrkan. Jag får kyrkans utskick i brevlådan varje månad trots att jag har tydlig skylt som undanber religiösa sådana. Jag får stänga av radion på jobbet på morgonen för att den statligt betalda radiostationen sänder gudstjänster. Jag fick aktivt träda ur svenska kyrkan, för att slippa vara medlem och betala avgift. Jag betalar begravningsavgift till dem fast jag hellre ruttnar på en trotoar än låter kvarlevorna hanteras i en religiös ceremoni. Jag har hoppat av religionskurser på gymnasienivå tre gånger från tre olika (religiöst obundna) skolor pga predikande om kristendomen som "rätt" och "vi" som en självklarhet i undervisningen.

Överallt blir jag påtvingad oönskad religiös smörja, som dessutom ofta fördömmer/ifrågasätter min identitet och rätt till självbestämmande.

Kanske känns det mindre trångt om inte den "kristna traditionen" exkluderar din person från mänskliga rättigheter.
 
Ja, den här tråden har visat just det, tycker jag. Människors rätt att slippa religion väger tyngre än människors rätt att få ha en religion. Svenska kyrkan ska inte synas och inte visa sig och man ska gömma undan sina medlemmar så att man inte råkar störa andra på något vis alls.

Och jag som är ateist har motsatt upplevelse. Jag tycker att Svenska Kyrkan nästlar sig in lite varstans. T.ex. när min dotter gick i förskoleklass så skulle de gå dit så att kyrkans anställda skulle undervisa dem i religion. Religionsundervisningen tycker jag ska skötas av skolans utbildade pedagoger på ett objektivt sätt och inte av religionens representanter. Jag tycker inte att det hör hemma i så låg ålder som för 6-åringar som aldrig haft religionsundervisning innan. Åka iväg till olika församlingar kan man väl göra i högstadie/gymnasie när de hunnit ha religionskunskap i skolan några år och lärt sig mer om det. Och då ska man åka till andra religioner än bara svenska kyrkan men det gjordes inte. Bara svenska kyrkan.
 
Oj vilka olika världar vi verkar leva i.

Under min skoltid hade vi samlingar i kyrkan vid kristna högtider och skolavslutningar. Prästerna kom till skolan både vid religionsundervisning, inför konfirmation och vid separata tillfällen för att locka folk till kyrkan. Jag får kyrkans utskick i brevlådan varje månad trots att jag har tydlig skylt som undanber religiösa sådana. Jag får stänga av radion på jobbet på morgonen för att den statligt betalda radiostationen sänder gudstjänster. Jag fick aktivt träda ur svenska kyrkan, för att slippa vara medlem och betala avgift. Jag betalar begravningsavgift till dem fast jag hellre ruttnar på en trotoar än låter kvarlevorna hanteras i en religiös ceremoni. Jag har hoppat av religionskurser på gymnasienivå tre gånger från tre olika (religiöst obundna) skolor pga predikande om kristendomen som "rätt" och "vi" som en självklarhet i undervisningen.

Överallt blir jag påtvingad oönskad religiös smörja, som dessutom ofta fördömmer/ifrågasätter min identitet och rätt till självbestämmande.

Kanske känns det mindre trångt om inte den "kristna traditionen" exkluderar din person från mänskliga rättigheter.

I min stad brukar det stå samma gäng och prata i megafon om en kristen Gud och Jesus på gatorna, nästan varje gång jag har ärende in dit. Det är ganska tröttsamt. Jag har aldrig hört någon predika på samma gator om att man ska välja bort kyrkan. (Mitt antagande är dock att dessa domedagsprofeter inte tillhör Svenska Kyrkan utan någon annan slags församling)
 
Och jag som är ateist har motsatt upplevelse. Jag tycker att Svenska Kyrkan nästlar sig in lite varstans. T.ex. när min dotter gick i förskoleklass så skulle de gå dit så att kyrkans anställda skulle undervisa dem i religion. Religionsundervisningen tycker jag ska skötas av skolans utbildade pedagoger på ett objektivt sätt och inte av religionens representanter. Jag tycker inte att det hör hemma i så låg ålder som för 6-åringar som aldrig haft religionsundervisning innan. Åka iväg till olika församlingar kan man väl göra i högstadie/gymnasie när de hunnit ha religionskunskap i skolan några år och lärt sig mer om det. Och då ska man åka till andra religioner än bara svenska kyrkan men det gjordes inte. Bara svenska kyrkan.

Kyrkopedagogik. Ett otyg i många olika former. Här i krokarna lyckades jag stoppa galenskapen innan den skulle sätta igång.
 
Religionsfrihet är just frihet att välja. Om kyrkan är de enda som tar hand om en viss grupp utsatta människor utsätts de för att inte kunna välja. Det var vad jag menade med "tvingades till kyrkan". Observera att det inte är kyrkans fel (jag tycker alltså inte att de gör fel som hjälper där och då), men det är ett samhälleligt problem att lämna utsatta människor i en situation där de tvingas ta hjälp av kyrkan.
Bara för att kyrkan hjälper utsatta människor innebär det inte automatiskt att de prackar på dem sin tro, det har du helt fått om bakfoten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 496
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 650
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp