Haha ja absolut. Det DU menade. Jag håller alltså inte med
@tanten i den här frågan.
Då är jag med.
Hade en kollega för en del år sedan, jättetrevlig person, men spred otroligt positiva saker omkring sig så att det var svårt att ta henne på allvar liksom. Det blev ytligt på något vis, som om hon gjorde det för att "göra andra glada" som det uttrycks här, men egentligen inte helt och fullt menade det. Krystat. Då uppskattade jag verkligen inte "Vad fin du är!", det blev för mycket av det goda, när menar hon det och när menar hon inte? Hon hade nämligen på samma gång ett beteende som var lite ytligt, vilket ju bidrog till svårigheterna till slut att kunna tro på det hon sa.
Ska man säga något för att göra någon glad ska man ju mena det man säger, tycker jag. Så när någon som själv är hårt sminkad, piffad på alla sätt och vis, modemedveten och noga med sina egna kläder dag ut och dag in för att passa in i normen som kvinna och samma med håret och gärna berättar för alla hur viktigt det här är, säger till mig när jag bara dragit en klänning, ej i standard med hennes kläder, över huvudet, "Vad fin du är!" blir det lite... märkligt ärligt talat. Det känns vare sig ärligt eller genuint menat, med tanke på hur hon var.
Hon sa snälla saker för att göra alla glada, men i grunden pockade hennes bekräftelsbehov, att vi tyckte hon var en snäll människa. Det var hon förstås, helt och hållet utan de här eviga kommentarerna. Visst ska vi göra världen bättre och mer positiv, men det finns också en gräns där det blir för mycket, där människor slutar tro på det som sägs. Lagom liksom? Hon var ju snäll i sig själv utan att ständigt kommentera folks utseende.