Spinner vidare
Jag tycker ofta att "vanliga kläder", typ byxor och tröjor inte är könskodade. För blir det inte lite konstigt om ett par byxor är kvinnligt kodade bara för att bäraren har tex stor rumpa, smal midja, och sedan blir tröjan kvinnligt kodad för att personen har stora bröst? Och så tar en vältränad man på sig samma kläder, visst, rumpan och midjan är inte definerade på samma sätt, men han kan mycket väl ha samma "bh-storlek" rent tekniskt sätt, och ändå blir inte tröjan kvinnlig på honom.
Blir tröjan mindre kvinnligt kodad om bäraren har små/inga bröst?
Det känns lite bisarrt. Och nej, jag menar inte att en mindre kurvig kvinna är mindre kvinna här nu. Det är bara för att lyfta det märkliga i att kläder skulle vara kvinnligt (eller manligt) kodade överlag.
Sen har vi givetvis kläder som känns mer kvinnligt kodade, som typ klänningar. Men det hoppas jag ändras på sikt. Historiskt så har män haft klänning också.
Så jag tycker inte att det är kläderna som gör någon manlig/kvinnlig. Jag tycker heller inte att ens fysiska attribut gör en manlig/kvinnlig. Jag kan inte riktigt benämna exakt vad som gör någon kvinnlig eller manlig.
Tittar vi på andra arter så blir det mer förvirrande. Jämför med fåglar eller hyenor tex