Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Jag vet inte riktigt. Min uppfattning är att skillnaden mellan herr- och damkläder när det gäller kroppsform är mycket större än skillnaden mellan herrars och damers faktiska kroppar. Och många simpla kläder, tex hoodies, är lagom säckiga vem som än bär dem om de kommer från herravdelningen, medan de ofta är något mer feminint figursydda på damavdelningen.

När jag klär upp mig med tanke på omgivningen, och vad som funkar socialt i en viss miljö (jag har tex en kavaj hängande på rummet på jobbet om behov av lite "pansar" skulle uppstå), så ingår graden av feminint uttryck i mina överväganden. Mycket handlar det, för mig, om att slippa känna mig utklädd och samtidigt se så ut att "publiken" inte sitter och gissar om min person utifrån min klädsel. (Jag vet ju inte hur mycket andra gör det, men själv gör jag det en del, och antar att jag inte är ensam om det.) Och ibland vill jag inte att de gissar rätt, heller. (Typ inte se ut som en miljömupp om jag pratar om jordbruk med bönder.)

Generellt lutar jag åt att alla typiska finkläder är mer genuskodade än många typiska vardagskläder, och att det alltså är ett slags följsamhet mot sin könsroll (avseende kläder) som anses finklätt. Om jag böjer mig för det, och dessutom får komplimanger för det, så tänker jag mer att "ja, ja, jag vet hur man ska göra, det här har inget med estetik att göra".

Men jag klär mig och för mig inte så att jag kan passera som man, inte alls! Jag bara undviker att lyfta fram feminitet, oftast. Jag uppfattar feminitet som något som kvinnor lyfter fram, aktivt, och att det egentligen är det som är skillnaden mellan feminint och maskulint kodat. Jag tycker inte att herrkläder direkt lyfter fram maskulinitet, de bara inte är feminina.
Men med det sagt, jag folk kvinnor och män spelar också såklart en hel del på kön i klädsel. Jag tycker inte det är fel alls. Tycker det är rätt om man känner för det. Jag bara förstår inte att så många tydligen finns som öppnar klaffen och säger ngt om man inte gör det.

Manligt och kvinnligt handlar väl även till stor del i att det är fult i mångas ögon med en kvinna som inte ber om ursäkt utan står upp för sig både i kroppsspråket och talet? Att pondus skulle vara ett manligt attribut och att även om en kvinna bär tröja och byxor ska hon vara mjuk och omhändertagande medans pojkar uppfostras mer att ta för sig.

Uhm ja och nej?

Dvs ja Pixie absolut. Men nej till över axlarna. Här är pixie och det var det jag tänkte på.

Mängder av kvinnor har den frisyren, men kanske mindre smink/modellattityd. Och det är ju typ nära standard. Jag tycker den är vanligare på kvinnor 40+ än långt hår nästan. Finns väl inte en tonårspojke som inte hade klätt i den frisyren?

Visa bifogad fil 182602
Ja det finns många kvinnor idag som har kort hår men det är inte standard idag. På 80 talet var det nog så bland kvinnliga tjänstemän (offentlig sektor frisyren https://www.threads.com/@vurmaren/p...sa-ser-alla-mina-aldre-kollegor-ut-nu-vet-jag). Jag har i stort sett samma frisyr som min mamma vid samma ålder (hon har dock idag längre hår typ ned till axeln. På mitt jobb har de flesta kvinnor långt hår även de över 50. Det märks inte minst när man letar frisör och söker igenom deras instagram feed för att se vilka som är bra på att klippa korta frisyer att de flesta har långt hår idag oavsett ålder (jag har frågat varför de inte har fler bilder på korta frisyrer och det är svaret).

Å andra sidan har även långt hår på kvinnor över 30 varit kontroversiellt, inte de senaste 15 åren kanske men innan. I Tyskland var det i alla fall enligt min mans kollegor mycket tveksamt att ha långt hår eller uhm feminin kvinnlig klädsel (dvs strikt rak kjol ok men inte mindre rak) på jobbet om man hade ett jobb tangerande chefsposition, bara ok om man var mer av en hemmafru.

Ja! Jag skulle inte säga att det är/var kontroversiellt i Sverige, men däremot var det ovanligt hos mammor 30+ med långt hår.

Och det är fortfarande rätt så ovanligt! Jag förstår inte riktigt varför man förväntas att klippa det kortare när man blir äldre. Speciellt 60+, där är det som att de flesta kvinnor väljer någon jättekort frisyr?

Jag är 39 och mitt hår går till nedersta revbenet. Jag får ibland kommentarer om det. Men jag har det så för att jag verkligen inte är intresserad av att underhålla en "frisyr". När det är såhär långt är det lätt att klippa själv, lätt att hålla flätat, och blir väldigt fint utsläppt utan att jag behöver göra något särskilt med det. Kortare hår måste man ju hålla på och fixa med.

Min man har också långt hår och får även han kommentarer om det, men aldrig att det skulle vara omanligt.

Angående kläder så blir även "manliga kläder" kvinnligt kodade på mig, om jag ens får på mig dom (pga rumpa och lår). Det känns också som att modet är betydligt mer unisex nuförtiden, det är skönt. Jag kan skrutta runt i tights och stora bandtröjor och känna mig "normal".

Ja! Jag skulle inte säga att det är/var kontroversiellt i Sverige, men däremot var det ovanligt hos mammor 30+ med långt hår.

Och det är fortfarande rätt så ovanligt! Jag förstår inte riktigt varför man förväntas att klippa det kortare när man blir äldre. Speciellt 60+, där är det som att de flesta kvinnor väljer någon jättekort frisyr?

Jag är 39 och mitt hår går till nedersta revbenet. Jag får ibland kommentarer om det. Men jag har det så för att jag verkligen inte är intresserad av att underhålla en "frisyr". När det är såhär långt är det lätt att klippa själv, lätt att hålla flätat, och blir väldigt fint utsläppt utan att jag behöver göra något särskilt med det. Kortare hår måste man ju hålla på och fixa med.

Min man har också långt hår och får även han kommentarer om det, men aldrig att det skulle vara omanligt.

Angående kläder så blir även "manliga kläder" kvinnligt kodade på mig, om jag ens får på mig dom (pga rumpa och lår). Det känns också som att modet är betydligt mer unisex nuförtiden, det är skönt. Jag kan skrutta runt i tights och stora bandtröjor och känna mig "normal".
Mycket har nog med att göra vad man har för hår?
När jag har kort så gör jag absolut ingenting med det. Som långt behöver jag hålla på med det konstant om jag inte ska se ut som en rufsboll.

Så det beror nog på hur ens hår är skapt lite. För mig är det smidigast att vara korthårig.

När jag har kort så gör jag absolut ingenting med det. Som långt behöver jag hålla på med det konstant om jag inte ska se ut som en rufsboll.

Så det beror nog på hur ens hår är skapt lite. För mig är det smidigast att vara korthårig.
Jag hade gärna haft kort hår igen, men man måste gå till frisören så ofta. Det har inte jag råd med, så har långt hår nu.

Jag hade gärna haft kort hår igen, men man måste gå till frisören så ofta. Det har inte jag råd med, så har långt hår nu.
Nä då. Man klipper kortare än man är bekväm med bara, och efter två år när håret är långt och man har tröttnat järnet på det - då klipper man igen.

Mvh - Snålis

Jo men det hör/läser man ju om lite överallt: som äldre ska man inte ha långt hår, pga att det "drar ner" ens ansiktsdrag. Man är tydligen redan för hängig i ansiktet och det förstärks av det långa håret. Klipper man det så lyfter man istället ansiktsdragen. Det gäller ju att inte se äldre ut än nödvändigt....... :crazy:

Är det inte mer jobb med kort hår?
Män går ju och klipper sig hela tiden. Jag går aldrig till frisören. Jätteenkelt sköta det hemma. Har lockigt/vågit hår så behöver inte vara efter ett vattenpass. Utan jag går mer efter hur slitet det är och hur lockarna faller.

Jo men det hör/läser man ju om lite överallt: som äldre ska man inte ha långt hår, pga att det "drar ner" ens ansiktsdrag. Man är tydligen redan för hängig i ansiktet och det förstärks av det långa håret. Klipper man det så lyfter man istället ansiktsdragen. Det gäller ju att inte se äldre ut än nödvändigt....... :crazy:

Jaså är det därför 😂?

Jag vet inte ens om jag tycker att det stämmer 🤔? Ansiktet ser ju ut som det gör ändå.

Män går ju och klipper sig hela tiden. Jag går aldrig till frisören. Jätteenkelt sköta det hemma. Har lockigt/vågit hår så behöver inte vara efter ett vattenpass. Utan jag går mer efter hur slitet det är och hur lockarna faller.
Det går utmärkt att klippa även korta frisyrer hemma. Min man gör det tex.
Det gäller att inte vara så pedantisk kring det bara :rofl:

Ah, jag har "självfall" (låggradiga lockar) så mitt blir totalt kaos i kortare frisyrer och kräver mycket jobb för att se bra ut. Annars blir det bedhead all day. Jag tycker också det är jättejobbigt om det inte går att sätta upp i snodd för att få bort det från ansiktet.

Med långt hår behöver jag bara borsta det så ser det bra ut. Flätat till vardags och när jag sover så att det inte tar på ansiktet.

Jag har långt hår och för att det ska se fint ut hade jag behövt gå till frisören i alla fall var åttonde vecka :meh: mitt hår går till mitten av ryggen. Går det för länge mellan klippningarna blir det en enda stor tova :meh:

Tänkte på hur kvinnor och män klär sig igår på gymmet. Majoriteten av kvinnorna har långbyxor och majoriteten av männen shorts. Funderade på om det är normen att raka benen som gör detta? Att det är normalt med håriga ben på män?

Tänkte på hur kvinnor och män klär sig igår på gymmet. Majoriteten av kvinnorna har långbyxor och majoriteten av männen shorts. Funderade på om det är normen att raka benen som gör detta? Att det är normalt med håriga ben på män?

Personligen har jag alltid långbyxor (tights) på gym för att jag tycker att det känns otrevligt med bara ben på golv och maskiner där andra har svettats precis innan. Män kanske lärt sig vara mindre känsliga i den frågan? 😅

Ja det finns många kvinnor idag som har kort hår men det är inte standard idag. På 80 talet var det nog så bland kvinnliga tjänstemän (offentlig sektor frisyren https://www.threads.com/@vurmaren/p...sa-ser-alla-mina-aldre-kollegor-ut-nu-vet-jag). Jag har i stort sett samma frisyr som min mamma vid samma ålder (hon har dock idag längre hår typ ned till axeln. På mitt jobb har de flesta kvinnor långt hår även de över 50. Det märks inte minst när man letar frisör och söker igenom deras instagram feed för att se vilka som är bra på att klippa korta frisyer att de flesta har långt hår idag oavsett ålder (jag har frågat varför de inte har fler bilder på korta frisyrer och det är svaret).
Ja exakt den. :) alla hade den förr. Ja jag har långt hår och det har alla kvinnor utom en yngre på jobbet, som kör offentliga sektorn. Men jag förstår inte hur någon skulle kunna kommentera någon med kort hår att det skulle vara manligt med tanke på att alla kvinnor över 30 hade kort på 80-talet. (jag fick till och med kommentarer från släkten att nu hade jag fyllt 30 och kunde inte ha långt hår). Mamma har page till axlarna och har alltid haft, utom kanske hum när hon var tonåring ngn gång på 60-talet då hon nog hade pixie.

Ingen fungerar så, det är självklart att någon som går in för att vara "könsneutral" påverkar och det aktivt. Det är ett politiskt projekt jag inte ställer mig bakom för det leder inte till något gott.
Du menar att om en pojke vill prova "fel färg" eller utklädning är det personalens uppgift att styra bort honom? Om en flicka vill leka med lego men inte vågar in i lekrummet är det personalens uppgift att uppmuntra ruff i legorummet så hon inte vågar in alls.

Och man ska aldrig uppmuntra barn utanför de områden de har provat?

Du menar att det är bättre om förskolellärare helt enkelt berömmer flickor mycket för klänningar men aldrig pojkar för kläder och använder mer komplicerat språk och öppna frågor när de talar till flickor, men order för pojkar? Bara lär flickor fläta med garn och bara pojkar att fixa med trä?

Helt ärligt tycker jag verkligen inte att det är snällt mot små verbala eller blyga pojkar att göra så. Och inte snällt att tillåta ruff vid tex cyklarna så inte blyga barn vågar använda det lekredskapet. Och inte snällt mot aktiva flickor eller högljudda flickor att mosa till dem hårdare än en aktiv högljudd pojke.

Senast ändrad:
Aha! det förklarar en del.

Särskilt varför de alltid klipper kommunalfrisyren när de har -gör om mig program. (tycker aldrig det blir speciellt mycket bättre) och så tar de jeansen och sätter på en tunika. (samma där, ungen gillar verkligen att förfasa sig över resultaten :rofl: )

Själv har jag trott att det är ngt med att förr satte gifta kvinnor upp håret i en knut medan unga kunde ha det hängande. Och att man istället numera började klippa av det. Eller att det var supermodernt med kort hår på 30- och 60-talen och så växte det aldrig ut bara. (mormor, farmor, fastrar, mostrar ingen med långt hår, inte en enda.) och att det sedan liksom var tufft och lite piffigt.

kn: jag har långt och har inte varit hos en frisör på eoner.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat