Vi fick välja!Ja verkligen - vi hade flickslöjd och pojkslöjd!! Flickslöjden var att sy och sticka medan pojkslöjden jobbade med trä och metall. En vecka eller så om året fick vi byta och testa den andra världen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi fick välja!Ja verkligen - vi hade flickslöjd och pojkslöjd!! Flickslöjden var att sy och sticka medan pojkslöjden jobbade med trä och metall. En vecka eller så om året fick vi byta och testa den andra världen.
Vi hade inga valmöjligheter i den viktiga frågan!Vi fick välja!Så jag valde trä- och metallslöjd. Sy och sticka lärde jag mig av mormor så det behövde jag inte skolan till
![]()
Och det faktum att det hette flick- resp pojk-slöjd. Inte textil eller metall/trä utan flick eller pojk.Vi fick välja!Så jag valde trä- och metallslöjd. Sy och sticka lärde jag mig av mormor så det behövde jag inte skolan till
![]()
Ja, det gjorde det ju inte i min skola/kommun. De flesta flickor valde textilslöjd och de flesta killar valde trä/metall, men det hade ju neutrala namn iaf.Och det faktum att det hette flick- resp pojk-slöjd. Inte textil eller metall/trä utan flick eller pojk.
Huh! Vi hade både fram till högstadiet då vi fick välja, jag valde träslöjd. Numera har de ju båda även på högstadietJa verkligen - vi hade flickslöjd och pojkslöjd!! För att ta ett litet exempel. Flickslöjden var att sy och sticka medan pojkslöjden jobbade med trä och metall. En vecka eller så om året fick vi byta och testa den andra världen.
Ja det är som att man kunde ta det lungt med att trycka till småbarnen iom att man visste att de ändå inte kunde ta vägen någonstans senare. Medan man nu vet att de har möjligheter och måste starta tidigt med begränsningen.Men det där stämmer ju inte riktigt - könsroller bland vuxna var betydligt striktare under 60- och 70-talen än nu. Det finns till exempel en lång historia av kvinnor i omvårdande roller - sjuksköterskor, barnvårdare osv - och en lång historia av män i ingenjörsyrken och försvaret. När jag gick i lågstadiet hade jag flera klasskompisar med mammor som var hemmafruar och det var bara EN ENDA mamma som heltidsarbetade - och ja, det var min mamma. Så även om barn hanterades som barn oavsett kön, så var vuxenlivet betydligt mer könsrollsuppdelat då än det är nu.
Fast inget av det hoppas förekom i Sverige? Vi lekte väldigt vilda lekar och ingen förälder hade åsikter att vi var blandat pojkar och flickor.Ja det är som att man kunde ta det lungt med att trycka till småbarnen iom att man visste att de ändå inte kunde ta vägen någonstans senare. Medan man nu vet att de har möjligheter och måste starta tidigt med begränsningen.
Men samtidigt, även om kläderna var mer lika och lekarna var mer ute så differentierade man hårt. Flickbebisar fick träna hårt hårt på att ta ansvar och pojkar blev mer omhändertagna. Tex finns en hemsk beskrivning från 70-talet i Italien i en rapport där flickbebisar skulle äta med sked innan kunde ha motoriken och fick bannor om de tappade och om bebisar i något annat land där flickbebisar fick en knäpp på näsan om de ammade glupskt.(ja jag har feministisk mamma som böcker med aktuell forskning om sådant och prenumererade på Tvärsnitt och Kvinnovetenskaplig tidskrift)
Ja det var det jag menade med att man kanske visste att man kunde trycka till dem senareFast inget av det hoppas förekom i Sverige? Vi lekte väldigt vilda lekar och ingen förälder hade åsikter att vi var blandat pojkar och flickor.
Vad du tycker är fint eller inte hör inte till den här tråden.Modet idag är ju inte ens så fint.
Utsvängda byxor, pösiga kläder. Högblanka jackor…
Jag tror numera att även det är en läggning.Jag är liksom så mycket som individ som är viktigare än att jag råkar vara biologisk kvinna, så könsbekräftande klädsel kommer väldigt långt ner på listan för mig.
Vi hade tack också lov lika uppdelat först och valfritt sedan.Ja verkligen - vi hade flickslöjd och pojkslöjd!! För att ta ett litet exempel. Flickslöjden var att sy och sticka medan pojkslöjden jobbade med trä och metall. En vecka eller så om året fick vi byta och testa den andra världen.
Precis all forskning visar att unga idag med det du förespråkar mår allt sämre, siffrorna är direkt alarmerande, man förstör en hel generation unga människor genom det här politiska agerandetDet där är (bland annat) vad jag slåss mot och jag tror att om vi ska lyckas få ett mer jämställt samhälle så behöver vi börja med barnen. Inte heller där tvinga pojkar att ha klänning eller flickor att leka med bilar, men att uppmuntra båda i lika hög grad. Att medvetet anstränga sig för att bemöta pojkar och flickor likadant - för det finns forskning på att det inte görs, och det är till pojkarnas nackdel. För det som vi gör idag som någon sorts default är inte neutralt utan det befäster könsroller om vi inte aktivt anstränger oss för att det inte ska bli så - att vara könsrollsneutral kräver en ansträngning och jag anser att vi alla, och inte minst då skolpersonal, ska göra den ansträngningen.
Det tror jag har mer med sociala medier att göra. Att vi kommer längre och längre från vårt evolutionära ursprung och våra beteendebehov. Alla djur mår dåligt då.Precis all forskning visar att unga idag med det du förespråkar mår allt sämre, siffrorna är direkt alarmerande, man förstör en hel generation unga människor genom det här politiska agerandet
Det är alltså klarlagt i en massa studier att barn/unga mår sämre just av att man behandlar dem lika, att killar tillåts ha kjol och flickor kan uppmuntras leka med bilar tex? Det är inte att samhället allmänt ger okad psykisk ohälsa/att man fångar upp dåligt mående?Precis all forskning visar att unga idag med det du förespråkar mår allt sämre, siffrorna är direkt alarmerande, man förstör en hel generation unga människor genom det här politiska agerandet
Finns säkert, men det kan ju vara ngt annat som menades. Jag tänker inte efter extra för att uttrycka mitt kön hela tiden tex. Men det känns inte som en läggning, det känns bara som att jag är kvinna -uppfattar mig själv som kvinna, och är född kvinna -kropp och det gör att jag inte behöver bry mig. För jag är ju kvinna vad jag än har på mig eller gör.Jag tror numera att även det är en läggning.
Avsaknad av behov att uttrycka kön.
Med tanke på att inget speciellt politiskt agerande i frågan verkar ske är det osannolikt att det är orsaken till att unga idag mår allt sämre.Precis all forskning visar att unga idag med det du förespråkar mår allt sämre, siffrorna är direkt alarmerande, man förstör en hel generation unga människor genom det här politiska agerandet
Tillomed i artikeln de länkar till så tar de upp sociala medier som en faktorJag lyfte det negativa med skönhetsindustrin och att jag inte alls ser något positivt med att unga killar och män börjar använda smink och annat, delar av den industrin är så extrem i mina ögon att den är direkt mänskligt destruktiv. Det satsas stora summor nu på att bredda kundbasen, att kunna sälja in det här till män och barn.
Män och barn ligger bakom boom i skönhetsindustrin