Konsensusmentalitet och enkelspårighet i media (utbruten från Sommar i P1 2020)

Absolut. Men det finns även människor som jag själv som vill ha intellektuella samtal och som varken vill gå in i ena eller andra lägret.

Kudos till dig. Det konstiga är att du inte lyckas förmedla en bild av dig själv som den du går ut med nu, utan dina intellektuella samtal handlar nästan alltid om att gå i full konsensus med 1800-talsbaroner och konservativa krafter. Du förmedlar en bild av att du står i ett väldigt smalt läger, och aldrig bemöter argument annat än med nytt predikande om att du inte är mainstream.

Det är sällan, men det finns säkert, dina inlägg slår an det där med ”intellektuella samtal” hos mig. Snarare tvärtom, ganska infantil monolog med syfte att provocera. Jag skulle älska att det blev mer av intellektuella samtal i vårt samhälle, snarare än identifikationspolitik och symbolåtgärder.
 
Varför då? De som ständigt strävar efter konsensus slutar att tänka eftersom konflikten mellan konsensus och fakta ständigt uppstår.

Konsensuskulturer tenderar att bli faktaresistenta eftersom människorna i den inte vill ifrågasätta rådande konsensus eller presentera fakta som visar att kulturen har fel. Ett slags Knutby med Kristi brud i stort format.

En kultur som tillåter olika åsikter och som har en intellektuellt ärlig dialog kommer att kunna identifiera problem mycket effektivare och även att lösa dessa. En viktig orsak till varför företag idag strävar efter mångfald bland medarbetarna.
Du missuppfattar mig, som vanligt. Konsensus har alltid varit, och kommer alltid att vara, en del av "gruppen". Det är liksom inget nytt, människor är flockdjur, och flockdjur behöver fungera som flock för att inte råka ut för rovdjur. Sedan att vi kanske inte riktigt har det problemet idag, är inget som våra hjärnor kommer att fatta.
 
Du missuppfattar mig, som vanligt. Konsensus har alltid varit, och kommer alltid att vara, en del av "gruppen". Det är liksom inget nytt, människor är flockdjur, och flockdjur behöver fungera som flock för att inte råka ut för rovdjur. Sedan att vi kanske inte riktigt har det problemet idag, är inget som våra hjärnor kommer att fatta.

Med samma argument hade man kunnat hävda att sexism och rasism är något eftersträvansvärt.

Att konsensussökande är en del av gruppen eftersom människan är ett flockdjur gör det inte till något att eftersträva.

"Konsensus inom gruppen är alltid att eftersträva, oavsett vilken grupp det rör. Grupptryck är ju inte ett direkt nytt uttryck"

Jag frågade dig varför?
 
Med samma argument hade man kunnat hävda att sexism och rasism är något eftersträvansvärt.

Att konsensussökande är en del av gruppen eftersom människan är ett flockdjur gör det inte till något att eftersträva.

"Konsensus inom gruppen är alltid att eftersträva, oavsett vilken grupp det rör. Grupptryck är ju inte ett direkt nytt uttryck"

Jag frågade dig varför?
Sexism kan jag inte se någon evolutionär fördel med, rasism är väl ett gränsfall. Att vara misstänksam mot främlingar har nog garanterat varit bra evolutionärt, problemet är väl att främlingar inte behövde ha särskilt annorlunda utseende, så att hävda att rasism är främlingsfientlighet är jag inte säker på att jag vill gå med på.

Och det jag menade var inte att det är min åsikt om hur saker bör vara, utan hur grupper fungerar.
 
Tycker också det varit enkelspårigt dom sista månaderna. Det här varit corona och vad som händer i coronas spår, polisbrutalitet, corona och nu värmen och ytligare mer corona.

Tror inte jag hört något om Greta sedan innan corona så vi måste ha helt olika info kanaler.
 
Sexism kan jag inte se någon evolutionär fördel med, rasism är väl ett gränsfall. Att vara misstänksam mot främlingar har nog garanterat varit bra evolutionärt, problemet är väl att främlingar inte behövde ha särskilt annorlunda utseende, så att hävda att rasism är främlingsfientlighet är jag inte säker på att jag vill gå med på.

Och det jag menade var inte att det är min åsikt om hur saker bör vara, utan hur grupper fungerar.

Jag instämmer i att konsensussökande är en naturlig konsekvens av att människan är ett flockdjur. Men detta gäller även rasism och sexism. Avvikare identifieras och straffas oavsett hur vederbörande avviker.
 
Jag instämmer i att konsensussökande är en naturlig konsekvens av att människan är ett flockdjur. Men detta gäller även rasism och sexism. Avvikare identifieras och straffas oavsett hur vederbörande avviker.

Hur lyckas du få sexism till en evolutionär fördel? Att ta hand om varandra och samarbeta inom gruppen borde ge betydligt större fördelar än förtryck inom gruppen.
 
1. Hur kommer det att en massa människor, framför allt en massa män, tycker att det är betydligt viktigare att spy galla över Greta, hennes föräldrar och hennes eventuella äkthet, än sakfrågan?

2. Säg att Greta vore ett skapat varumärke utan minsta genuinitet. VAD spelar det för roll? Varför skulle det påverka någons val att engagera sig i klimatfrågan? Greta skulle kunna vara en röd tecknad ekorre for all I care. Om den tecknade ekorren lyckas få världen att lyssna så mer röda tecknade ekorrar åt folket.

Även om jag slår vad om att en massa människor då hade suttit och spytt galla på nätet om att ekorrar minsann är bruna...
Huvudet på spiken! Det är så konstigt att det skulle vara ett "frikort" att inte bry sig om klimatet om man inte tycker om Greta eller om man hittar minsta brist hos henne.
 
Vad spelar det för roll om hon säger att man ska lyssna till fakta och kunskap från forskare när hennes anhängare och många andra lyssnar på henne istället.

Det blir Al Gore v 2.0 med allt vad det innebär.
Hon sammanfattar forskningen till ett mer lättförståeligt format som folk lyssnar till. Hon har inte utgett sig för att ta fram något nytt, men är väldigt påläst. Jag ser inte motsättningen?

Var menar du att det inte överrensstämmer?
 
Senast ändrad:
Att media har fokuserat på annat är väl visserligen förståeligt (om än rätt tröttsamt vid det här laget), får väl hoppas att politiken kan hålla mer än en sak i huvudet.
 
Jag tillhör definitivt inte någon i Gretas personkult. Jag har inte lyssnat på hennes sommarprat och det är tveksamt om jag kommer att göra det.

Men det beror inte på att jag ogillar henne eller tycker att det hon gör är dåligt. Tvärtom. Det hon säger är oerhört viktiga saker och hon lyckas förmedla dem på ett sätt som får mångas uppmärksamhet. Det är lite därför jag inte följer henne slaviskt - jag håller med henne i hela hennes grundbudskap(om än inte alltid i personliga åsikter).
Och framför allt tycker jag att det är jättebra om hon fortsätter vara i rampljuset och sätter press på politiker att inte bara applådera när hon pratar och berömma hennes engagemang utan faktiskt agera.

Jag förstår verkligen inte varför Greta kritiseras när hon hela tiden säger att det man ska göra är att lyssna på experter.
 
För individer fast i konsensuskulturen spelar det ingen roll om kritiken är väl underbyggd och befogad. Kritiken är ett hot oavsett och kommer därmed att hånas eller negligeras.

Jag är rätt van vid att diskutera med folk som tillhör en konsensuskultur. Och nej, det spelar verkligen ingen roll om man presenterar otvetydiga fakta på t ex att asylinvandringen till Sverige är lägre än den varit de senaste 15 åren. De väljer ändå att lita mer på den egna känslan och bekräftelsen man får av andra, utan minsta källkritik. De som ifrågasätter kan man ju avfärda som ”vänsterextremister” eller ”hjärntvättade av statsmedia”.
 
Jag är rätt van vid att diskutera med folk som tillhör en konsensuskultur. Och nej, det spelar verkligen ingen roll om man presenterar otvetydiga fakta på t ex att asylinvandringen till Sverige är lägre än den varit de senaste 15 åren. De väljer ändå att lita mer på den egna känslan och bekräftelsen man får av andra, utan minsta källkritik. De som ifrågasätter kan man ju avfärda som ”vänsterextremister” eller ”hjärntvättade av statsmedia”.

Skojar du nu eller?

Ditt påstående är felaktigt.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige/
 
Det där med vilken typ av konsensuskultur som gäller varierar beroende på grupp och kontext. Inom alla grupper finns det sammanhållande sociala regler och då ofta även en underförstådd människosyn och ideologi. Men den är inte samma bland rika unga män på Östermalmskrogen som bland äldre arbeterskor i Malmberget.

Däremot tenderar personer som raskt klagar på konsensuskulturer att ha vissa gemensamma åsikter som återkommer - ex att Pride-rörelsen / miljörörelsen / feminismen / invandringen gått för långt och att ingen annan förstår det utom just dem. Dessa åsikter konstruerar då den nya konsensuskulturen som gruppen enas kring.

Med det sagt så håller jag med om att vi har en ganska smal mediebild som reflekteras i våra största tidningar och nyhetsrapportering, men vi är också ett litet land. Nu är det corona dygnet om känns det som. Likaså kan du bli straffad som du går ut som känd profil och uttrycker vissa åsikter - men så är det verkligen inte enbart i Sverige. Graham Linehan har precis blivit avstängd från twitter för att han skrivit att transkvinnor inte är biologiska kvinnor. I twitters kontext är det ett hatisk uttalande (bland flera liknande) och han är nu portad.

Det finns sociala regler i samhället och vilka regler som gäller är i rotation hela tiden. #MeToo gav utrymme för att lyfta sådant som tidigare var oerhört skambelagd att tala om för den utsatta parten. Nu är BLM-rörelsen väldigt aktiv och kanske sätter det prägel på det sociala samtalet i framtiden även i Sverige. Men vi kan lika gärna få en backlash, exempelvis som i Ungern och Polen där media blivit mer och mer låsta för varje år.

Jag tycker gott att vi kan och ska utmana varandra, men då får varje person faktiskt också bidra, det räcker inte med att bara häva ur sig en åsikt och sedan gå in i en passiv offerroll om du argumentera för vad du menar.
 
Hon sammanfattar forskningen till ett mer lättförståeligt format som folk lyssnar till. Hon har inte utgett sig för att ta fram något nytt, men är väldigt påläst. Jag ser inte motsättningen?

Var menar du att det inte överrensstämmer?

Jag tillhör definitivt inte någon i Gretas personkult. Jag har inte lyssnat på hennes sommarprat och det är tveksamt om jag kommer att göra det.

Men det beror inte på att jag ogillar henne eller tycker att det hon gör är dåligt. Tvärtom. Det hon säger är oerhört viktiga saker och hon lyckas förmedla dem på ett sätt som får mångas uppmärksamhet. Det är lite därför jag inte följer henne slaviskt - jag håller med henne i hela hennes grundbudskap(om än inte alltid i personliga åsikter).
Och framför allt tycker jag att det är jättebra om hon fortsätter vara i rampljuset och sätter press på politiker att inte bara applådera när hon pratar och berömma hennes engagemang utan faktiskt agera.

Jag förstår verkligen inte varför Greta kritiseras när hon hela tiden säger att det man ska göra är att lyssna på experter.

Greta levererar mest obildat känslosvall baserat på fördomar. Hennes tal i FN är bland det mest pinsamma jag sett.


Inget ont om henne dock. Det är inte hon som satt sig själv på den positionen. Men att en rörelse väljer en så obildad och oerfaren ledare är häpnadsväckande.
 
Senast ändrad:
Fast nu var det inte den totala invandringen @Dentaku skrev om utan asylinvandringen vilket ju inte är samma sak.
Nu hittar jag inte statistik med siffror från de senaste 15 åren utan bara de senaste 10. 2019 var det 21 958 asylsökande, 2018 var det 21 502, 2010 var det 31 819 och alla år där emellan mer än både 2018 och 2019. Max var förstås 2015 då det var 162 877 som sökte asyl. Hela listan hittar du här: https://www.scb.se/hitta-statistik/...ing/befolkningsstatistik/#_Tabellerochdiagram och en artikel som beskriver utvecklingen under hela 2000-talet här: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/asylsokande-i-sverige/ i den finns ett diagram från början på 2000- talet och framåt.
 
Senast ändrad:
Att utmana konsensus har inget värde i sig själv. Som Carl Sagan sa "det är bra att ha ett öppet sinne - men inte så öppet att förnuftet ramlar ut".

Om de flesta vetenskapliga studier visar att vi t.ex. inte kan frigöra oss från tyngdkraften, att liv i den form som vi känner till det är ett resultat av darwinistisk evolution, att jorden är nästan rund eller att utsläpp av växthusgaser i atmosfären ger upphov till växthuseffekter. Då kommer det att gälla som konsensus - tills dess att någon bevisar att det är fel. Inte tills dess att någon "tänker fritt" och bestämmer att det är fel.

Mycket underligt är också att de som förfäktar "fritt tänkande" ofta anser sig som hjältar när de förnekar växthuseffekten (vilket är ungefär lika dumt som att be brandkåren ha ett öppet sinne och ifrågasätta om huset verkligen brinner bara för att lågorna slår upp), baktalar feminism och kämpar för sin rätt att säga "negerboll". Sällan handlar det om att t.ex. ifrågasätta konceptet privat ägande, fiat-pengar/bankväsendet eller orättvisor i världen. Det är faktiskt bara helt nyligen som det blev come il faut att ifrågasätta varför vi har statyer av massmördare som kung Leopold II.

Fritt tänkande är ingen ursäkt att behandla människor illa. Det är ingen ursäkt att argumentera för att politik bör (eller ens kan) styras utifrån fria fantasier, spökhistorier och önskedrömmar.
 
Fast nu var det inte den totala invandringen @Dentaku skrev om utan asylinvandringen vilket ju inte är samma sak.
Nu hittar jag inte statistik med siffror från de senaste 15 åren utan bara de senaste 10. 2019 var det 21 958 asylsökande, 2018 var det 21 502, 2010 var det 31 819 och alla år där emellan mer än både 2018 och 2019. Max var förstås 2015 då det var 162 877 som sökte asyl. Hela listan hittar du här: https://www.scb.se/hitta-statistik/...ing/befolkningsstatistik/#_Tabellerochdiagram och en artikel som beskriver utvecklingen under hela 2000-talet här: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/asylsokande-i-sverige/ i den finns ett diagram från början på 2000- talet och framåt.

Påståendet stämmer inte ändå vilket dina länkar visar. Dessutom kan man undra om Dentaku och hans vänner diskuterar samma sak. För Sverige som land spelar det ingen nämnvärd roll om det är asylinvandring eller anhöriginvandring.

Att prata om asylinvandringen utan att nämna anhöriginvandringen blir att luras med statistik.
 

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 329
Kultur Blytung och bra start av Greta. Tycker hon fick till en personlig touch även om budskapet hela tiden är i centrum, vilket också är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 555
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp