Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Nej, jag förstod det :) . De råd jag tycker mig ha sett på sistone är ungefär så här (det var därför jag reagerade på 2 timmar - det lät väldigt kort):

Elda aldrig mer än 2–3 kilo ved per timme i din lokaleldstad och inte längre än 3-4 timmar i sträck. Låt eldstaden svalna lika länge som du eldat innan du börjar elda igen.

https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/elda-ratt-i-din-eldstad/#:~:text=Elda aldrig mer än 2,innan du börjar elda igen.

Ungefär så här har jag gjort nu i höst. Jag börjar elda på eftermiddagen och matar kaminen i ett fåtal timmar. Sedan får den dö ut, och då håller den ju värmen i rätt många timmar till. Det funkar ju bra än så länge när det inte är speciellt kallt ute.
Alltså i "gamla hus på landet" med vedspis och kakelugnar/rörspisar och självdragsventilation, så är hela grejen med eldandet att värma upp massan i i kakelugnen och skorstensstocken, så att det hela fungerar som värmemagasin för hela huset.

Kakelugn/rörspis är väldigt "vedeffektivt", det går åt relativt lite ved för att få till mycket värme, medan vedspisen i gjutjärn svalnar relativt fort.

Eldar man rätt, relativt den sorts eldstad och skorsten man har, kan man värma hela huset med sina eldstäder.

Men, det är ett rejält jobb att göra det, och det kan vara rätt utkylt på morgonen.
 
Hur vanligt är det med vedeldning (utan vattenelement) som enda värmekälla? Finns det alls nån som gör så? Och jag har fortfarande inte pratat om två timmar.
Ja, det finns faktiskt folk som gör så.

Med kakelugn/rörspis samt vedspis.

Har man inte råd att dra in vattenburen värme så är det mer ekonomiskt att vedelda än att köra på elelement.

Vedeldad vattenmantlad kökspanna (som går till element) utan ackumulatortank(-ar) är väldigt vanligt i äldre hus på landet.

Finns det plats i huset, så brukar folk investera i en ackumulatortank och ett reglersystem när de har råd. Har man ännu mer pengar, så kompletterar man med en värmepump...

När man tröttnat på hela vedgrejen, så blir det en värmepump med jordvärme, bergvärme eller åtminstone luft/vatten.

Veden har en tendens att värma många gånger: först ska den huggas i skogen, sedan köras hem, och så kapas och klyvas, ligga och torka, flyttas till vedboden, och till slut tas in till eldstäderna/vedpannan för att eldas upp för att värma huset...

Med egen ved från egen skog är det dock väldigt prisvärt att elda...
 
Ja, det finns faktiskt folk som gör så.

Med kakelugn/rörspis samt vedspis.

Har man inte råd att dra in vattenburen värme så är det mer ekonomiskt att vedelda än att köra på elelement.

Vedeldad vattenmantlad kökspanna (som går till element) utan ackumulatortank(-ar) är väldigt vanligt i äldre hus på landet.

Finns det plats i huset, så brukar folk investera i en ackumulatortank och ett reglersystem när de har råd. Har man ännu mer pengar, så kompletterar man med en värmepump...

När man tröttnat på hela vedgrejen, så blir det en värmepump med jordvärme, bergvärme eller åtminstone luft/vatten.

Veden har en tendens att värma många gånger: först ska den huggas i skogen, sedan köras hem, och så kapas och klyvas, ligga och torka, flyttas till vedboden, och till slut tas in till eldstäderna/vedpannan för att eldas upp för att värma huset...

Med egen ved från egen skog är det dock väldigt prisvärt att elda...
Ja det förstår jag efter som jag gör allt det där.
 
Jo, lite mysigt är det allt, hälsar Seven 🥰
20221103_155352.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 541
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp