Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Apropå eldning helt generellt så hade DN en artikel idag, där de oroar sig för ökade utsläpp från vedeldning pga elpriserna. Där stod det bland annat:

Lagom är alltid svårt. Men man brukar säga max två timmar. Du tänder upp, sedan fyller du på med ett eller ett och halvt vedinlägg. Därefter ska eldstaden vila. Här brukar man prata om interimeldning. När du eldat i två timmar så ska eldstaden vila i två timmar, sedan kan du elda igen.

Jag försöker elda väldigt försiktigt men kan väl inte säga att jag har hört/läst att man bara bör elda 2 timmar i taget. Är det så :confused:?
 
Apropå eldning helt generellt så hade DN en artikel idag, där de oroar sig för ökade utsläpp från vedeldning pga elpriserna. Där stod det bland annat:

Lagom är alltid svårt. Men man brukar säga max två timmar. Du tänder upp, sedan fyller du på med ett eller ett och halvt vedinlägg. Därefter ska eldstaden vila. Här brukar man prata om interimeldning. När du eldat i två timmar så ska eldstaden vila i två timmar, sedan kan du elda igen.

Jag försöker elda väldigt försiktigt men kan väl inte säga att jag har hört/läst att man bara bör elda 2 timmar i taget. Är det så :confused:?
Förstår inte riktigt vad poängen hade varit med det. Vem är det som säger det i artikeln?
 
Låst artikel. Men hela poängen är väl att det ska bli varmt? Jag känner att jag behöver mer ingående förklaringar, haha.
Jo, jag vet att artikeln är låst om man inte är prenumerant. Den handlar om farorna av vedeldning, och fokuserar väl mest kring utsläppen, som t.ex.

Enligt Naturvårdsverket beräknas luftföroreningar från vedeldning bidra till ungefär 1 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Dessutom påverkas klimatet. Vedeldning sprider sot till Arktis som snabbar på smältningen av isarna.

Men det finns också med en liten faktadel kring hur man ska göra för att elda så säkert som möjligt och det är där det står om att elda 2 timmar, låta vila 2 timmar, elda 2 timmar, osv för att inte överhetta skorsten, osv. Och jag tänker en del på detta redan, för när vi har brandskyddsinspektion brukar vi få anmärkning (alltså inget vi ska åtgärda) på bjälklager som ligger väl nära skorstenen. De vill man ju verkligen inte riskera att sätta fyr på....
 
Utsläppsmässigt är det bättre att fortsätta elda medan härden är varm, eftersom man får en bättre förbränning då. Är man rädd för varm skorsten kan man ju gå och känna på den medan man eldar och lära sig hur just ens egen anläggning fungerar. Det där med två timmar är mycket allmänt hållet och nivån är för att klara i princip allas eldstäder.
 
Jag pratade med min hyresvärd om just de korta perioderna, han tyckte det lät helkonstigt. Hur fick man då värme i husen förr, tyckte han. Han visste ingen som höll på så, alla han känner eldar hela tiden. Utöver nattetid då, då hinner det ju svalna.
Jag ska fråga om jag kan få vara med när sotaren kommer nästa gång, så kan jag hålla förhör om eldning :angel:
 
Jo, jag vet att artikeln är låst om man inte är prenumerant. Den handlar om farorna av vedeldning, och fokuserar väl mest kring utsläppen, som t.ex.

Enligt Naturvårdsverket beräknas luftföroreningar från vedeldning bidra till ungefär 1 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Dessutom påverkas klimatet. Vedeldning sprider sot till Arktis som snabbar på smältningen av isarna.

Men det finns också med en liten faktadel kring hur man ska göra för att elda så säkert som möjligt och det är där det står om att elda 2 timmar, låta vila 2 timmar, elda 2 timmar, osv för att inte överhetta skorsten, osv. Och jag tänker en del på detta redan, för när vi har brandskyddsinspektion brukar vi få anmärkning (alltså inget vi ska åtgärda) på bjälklager som ligger väl nära skorstenen. De vill man ju verkligen inte riskera att sätta fyr på....
Ja alltså, jag argumenterar inte emot dig, jag är bara nyfiken på det mer ingående, för nyfikenhetens skull :)

Det med föroreningar och klimatpåverkan torde väl inte förvåna så många. Det känner jag är grundskolekunskap, att när en eldar blir det co2 och rök.
 
Jag pratade med min hyresvärd om just de korta perioderna, han tyckte det lät helkonstigt. Hur fick man då värme i husen förr, tyckte han. Han visste ingen som höll på så, alla han känner eldar hela tiden. Utöver nattetid då, då hinner det ju svalna.
Jag ska fråga om jag kan få vara med när sotaren kommer nästa gång, så kan jag hålla förhör om eldning :angel:
Fast bara för att något gjordes förr så är det ju inte nödvändigtvis bra.
 
Ja alltså, jag argumenterar inte emot dig, jag är bara nyfiken på det mer ingående, för nyfikenhetens skull :)
Nej, jag förstod det :) . De råd jag tycker mig ha sett på sistone är ungefär så här (det var därför jag reagerade på 2 timmar - det lät väldigt kort):

Elda aldrig mer än 2–3 kilo ved per timme i din lokaleldstad och inte längre än 3-4 timmar i sträck. Låt eldstaden svalna lika länge som du eldat innan du börjar elda igen.

https://www.storstockholm.brand.se/...lda aldrig mer än 2,innan du börjar elda igen.

Ungefär så här har jag gjort nu i höst. Jag börjar elda på eftermiddagen och matar kaminen i ett fåtal timmar. Sedan får den dö ut, och då håller den ju värmen i rätt många timmar till. Det funkar ju bra än så länge när det inte är speciellt kallt ute.
 
Apropå eldning helt generellt så hade DN en artikel idag, där de oroar sig för ökade utsläpp från vedeldning pga elpriserna. Där stod det bland annat:

Lagom är alltid svårt. Men man brukar säga max två timmar. Du tänder upp, sedan fyller du på med ett eller ett och halvt vedinlägg. Därefter ska eldstaden vila. Här brukar man prata om interimeldning. När du eldat i två timmar så ska eldstaden vila i två timmar, sedan kan du elda igen.

Jag försöker elda väldigt försiktigt men kan väl inte säga att jag har hört/läst att man bara bör elda 2 timmar i taget. Är det så :confused:?
Det beror alldeles på vad du har för eldstad och skorsten hur det är lämpligt att elda. Utgå ifrån hur din anläggning är avsedd att fungera och använd den på ett sätt som passar dess konstruktion.
 
Det beror alldeles på vad du har för eldstad och skorsten hur det är lämpligt att elda. Utgå ifrån hur din anläggning är avsedd att fungera och använd den på ett sätt som passar dess konstruktion.
Eftersom jag inte är någon expert på eldning så kommer jag nog att hålla mig till att vara försiktig även i fortsättningen, speciellt som jag vet att vi har bjälklager som ligger lite nära skorstenen. Undrar hur många som vet exakt vad deras skorsten och eldstad klarar?
 
Jag pratade med min hyresvärd om just de korta perioderna, han tyckte det lät helkonstigt. Hur fick man då värme i husen förr, tyckte han. Han visste ingen som höll på så, alla han känner eldar hela tiden. Utöver nattetid då, då hinner det ju svalna.
Jag ska fråga om jag kan få vara med när sotaren kommer nästa gång, så kan jag hålla förhör om eldning :angel:
Men det går ju helt sjukt enorma mängder ved om man eldar hela tiden? Varför eldar man hela tiden?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 541
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp