Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Jo, jag vet att artikeln är låst om man inte är prenumerant. Den handlar om farorna av vedeldning, och fokuserar väl mest kring utsläppen, som t.ex.

Enligt Naturvårdsverket beräknas luftföroreningar från vedeldning bidra till ungefär 1 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Dessutom påverkas klimatet. Vedeldning sprider sot till Arktis som snabbar på smältningen av isarna.

Men det finns också med en liten faktadel kring hur man ska göra för att elda så säkert som möjligt och det är där det står om att elda 2 timmar, låta vila 2 timmar, elda 2 timmar, osv för att inte överhetta skorsten, osv. Och jag tänker en del på detta redan, för när vi har brandskyddsinspektion brukar vi få anmärkning (alltså inget vi ska åtgärda) på bjälklager som ligger väl nära skorstenen. De vill man ju verkligen inte riskera att sätta fyr på....
De där beräkningarna om 1000 förtida dödar går att ifrågasätta. Finns på Vedspisupproret att läsa om det.
 
Svårt att säga att det är meningslöst om alternativet är typ minusgrader inomhus eller fukt och ruttet hus. Och det går att ha igång en brasa över dagen utan att göra av med mycket ved, bara en klabb då och då så att glöden håller igång. Allt är relativt etc.

Sen beror det väl på vilken sorts eldstad man har med? Kakelugn är väl antagligen bättre och mer effektiv än min köksspis.
 
Svårt att säga att det är meningslöst om alternativet är typ minusgrader inomhus eller fukt och ruttet hus. Och det går att ha igång en brasa över dagen utan att göra av med mycket ved, bara en klabb då och då så att glöden håller igång. Allt är relativt etc.
Jag tänker att alla med så urusla eldstäder har någon annan sorts uppvärmning också.

@MissFideli

Jag har direktverkande el och accumulerande vedkamin (eller vad heter det) samt en vedspis. Det går inte att helt stänga av elvärme och enbart elda med ved. Det funkar liksom inte. Så jag förstår inte hur det kan vara ett alternativ att bara elda med ved om man har en eldstad som är gjord för att trivselelda.
 
Jag tänker att alla med så urusla eldstäder har någon annan sorts uppvärmning också.

@MissFideli

Jag har direktverkande el och accumulerande vedkamin (eller vad heter det) samt en vedspis. Det går inte att helt stänga av elvärme och enbart elda med ved. Det funkar liksom inte. Så jag förstår inte hur det kan vara ett alternativ att bara elda med ved om man har en eldstad som är gjord för att trivselelda.

Nu har väl de som eldar med ved mer frekvent, oftast inte en eldstad som är gjord för trivseleldning.

Och ja, de flesta har säkert en eluppvärmning i grunden, men vill hålla nere priserna och eldar som komplement.
 
Jag tänker att alla med så urusla eldstäder har någon annan sorts uppvärmning också.

@MissFideli

Jag har direktverkande el och accumulerande vedkamin (eller vad heter det) samt en vedspis. Det går inte att helt stänga av elvärme och enbart elda med ved. Det funkar liksom inte. Så jag förstår inte hur det kan vara ett alternativ att bara elda med ved om man har en eldstad som är gjord för att trivselelda.

Äldre eldstäder är inte till för trivseleldning! Är de i gott skick och eldas i på rätt sätt är de en utmärkt värmekälla.
 
Jag tänker att alla med så urusla eldstäder har någon annan sorts uppvärmning också.

@MissFideli

Jag har direktverkande el och accumulerande vedkamin (eller vad heter det) samt en vedspis. Det går inte att helt stänga av elvärme och enbart elda med ved. Det funkar liksom inte. Så jag förstår inte hur det kan vara ett alternativ att bara elda med ved om man har en eldstad som är gjord för att trivselelda.
Direktverkande el ofta, men inte alltid bra alternativ, ibland bara vedeldning. Det behöver inte vara trivseleldstad utan bara ett gammalt hus med vedspis.

Det känns underligt för mig att du vill på något sätt förneka att en stor del av Sveriges hushåll använder eldning som största/enda värmekälla och då kan behöva elda mer än bara 2 h utan att det för den delen är något direkt fel på något?
 
Nej men funkar det bara om man eldar 24/7 är det ju liksom helt dumt.

@MissFideli som sagt gör jag just så. Men det var tal om att annars är det minusgrader inne och väggarna ruttnar osv.

Klart att du måste elda varje dag om det är kallt... men dygnet runt eldar en ju inte. En korrekt eldad murstock håller ju värmen helt ok över natten.

Har du ens bott i ett gammalt hus och eldat för icke vattenburen värme? Det är något av en konst men det är inget märkligt med det.
 
Men det går ju helt sjukt enorma mängder ved om man eldar hela tiden? Varför eldar man hela tiden?
Beror ju lite på vad du menar med elda hela tiden? Fulla lågor med stor luftflöde som i en öppenspis är klart ineffektivt. Men om man eldar kontinuerligt för värme så har man vanligtvis olika sätt att reglera elden. Då kan man ha den i gång en hel dag utan att det behöver gå några stora mängder vad. Periodvis är det kanske inte så mycket mer än en bra glödbädd och lite lagom med ved för att underhålla den.
 
Klart att du måste elda varje dag om det är kallt... men dygnet runt eldar en ju inte. En korrekt eldad murstock håller ju värmen helt ok över natten.

Har du ens bott i ett gammalt hus och eldat för icke vattenburen värme? Det är något av en konst men det är inget märkligt med det.
Jag bpr I ett 1800-tals hus ja. Och eldar samt har elvärme. På väg att byta till vedeldad vattenburen, vilket vi haft hemma medan jag var liten.

Vi eldar 1-2 gånger om dagen kanske 2-3 timmar varje gång. Det var att elda nonstop som jag ifrågasatt.
 
Beror ju lite på vad du menar med elda hela tiden? Fulla lågor med stor luftflöde som i en öppenspis är klart ineffektivt. Men om man eldar kontinuerligt för värme så har man vanligtvis olika sätt att reglera elden. Då kan man ha den i gång en hel dag utan att det behöver gå några stora mängder vad. Periodvis är det kanske inte så mycket mer än en bra glödbädd och lite lagom med ved för att underhålla den.
Jag förstås på inlägget att det var nonstop som menades. Vem sjutton gör det egentligen. Gör de inget annat? Jobbar?
 
Direktverkande el ofta, men inte alltid bra alternativ, ibland bara vedeldning. Det behöver inte vara trivseleldstad utan bara ett gammalt hus med vedspis.

Det känns underligt för mig att du vill på något sätt förneka att en stor del av Sveriges hushåll använder eldning som största/enda värmekälla och då kan behöva elda mer än bara 2 h utan att det för den delen är något direkt fel på något?
Hur vanligt är det med vedeldning (utan vattenelement) som enda värmekälla? Finns det alls nån som gör så? Och jag har fortfarande inte pratat om två timmar.
 
Jag bor i ett sånt. Inte en chans att jag eldat nonstop.
Du är välkommen att hälsa på i mitt och se hur du klarar dig utan elden igång.
Hur vanligt är det med vedeldning (utan vattenelement) som enda värmekälla? Finns det alls nån som gör så? Och jag har fortfarande inte pratat om två timmar.
Det är min enda värmekälla. Dålig spis + dåligt hus = tillbaka till 5-10 c efter ett par timmar om det är kallt ute.
 
Hur vanligt är det med vedeldning (utan vattenelement) som enda värmekälla? Finns det alls nån som gör så? Och jag har fortfarande inte pratat om två timmar.
I förra huset jag hade så hade jag det så. Det fanns element - men veden fick jag gratis. Jag eldade varje kväll, gärna typ 6-7 timmar, så det var uppemot 30 grader i typ hela huset utom sovrummet. Då var det typ 18-19 på morgonen när jag vaknade. Om det inte var jättekallt... Väldigt oisolerat hus. Ibland hade jag flyt och det fanns pytteytte lite glöd kvar i någon av kaminerna, då tände jag när jag vaknade också. Ibland var det bara 15 grader inne, men det gick fort att få upp tempen så det kändes ändå värt det. Jag hade ett litet element i badrummet bara, för det blev så attans kallt där annars.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 541
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp