Bukefalos 28 år!

Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Det är lite blandat. Torr ska den vara enligt min hyresvärd. Spisen blir varm, men inte så man kände nån värme 2 m bort. Sist eldade jag nog 6 h (fyllde på med ved konstant) och då blev det 2 grader mer. Vilket försvann efter några timmar. Ska den då stå utan eld i i typ 6 h på det (dvs mer än halva dygnet) så har jag väldigt svårt att tro att den kommer kunna värma ännu mer. Faktiskt.
Du ska inte fylla på konstant. Som sagt - då kyler du spisen med den kalla (rumstemererade) veden. Det ska sakta brinna ner till glöd innan du lägger i nytt.

Luckan under vedluckan har inget givet läge. Den reglerar du efter ved, lufttryck och hur bra det brinner. När du tänder har du den rejält öppen och vartefter det tar sig stänger du till
 
Du menar att länsstyrelsen, Umeå universitet, Naturvårdsverket osv har fel? Toppen! Var är dina källor, så jag kan lugna mig?
"Vedspisupproret" har en del källor samlade. Och ja, de hade fel om mycket och levererade politiskt tillrättalagda slutsatser med bristfällig grund och tveksamma syften.

Mycket handlar om att det dragits växlar och gjorts tolkningar av undersökningar som som inte är framtagna för den användningen. Undersökningar som visade på annat resultat förnekades att de fanns. Detta i kombination med dv agresiv påverkan av brancher som helt krasst trodde de kunde tjäna pengar på att göra sig pengar på att fungerande eldstäder byttes ut mot nya.

I slutänden handlar det ändå om hur man bär sig åt. Går att elda hyggligt bra i gammal spis och även "skitig" eldning i aldrig så nya och godkända spisar.

Pyreldning är en av myterna som det ligger något i, men det är inte att förväxla med lagom strypt eldning. Stormelda är inte heller bra, som för vedspis som spricker ovanför luckan och liknande, men med att det då uppfyller myten om att värme försvinner ut i skorstenen.
Att gamla spisen skulle vara innefektiv för att den har lite högre rökgastemperatur är med något som det gärna tas fram, men ser man hela systemet så handlar det om att skorstenen utgör en del av uppvärmingssystemet, ända upp på vinden, och nån meter ner i skorstenen ska det vara viss temperatur när det är riktigt.
En sak man gärna glömmer bort är ventilationskanalen. Idag ser vi det som självklart med fläkt ovanför spisen, men med självdrag från spiskåpan kan där behövas något annat som suger ut oset. Uppvärmningen av ventilationskanalen med hjälp av den intillliggande rökkanalen, i äldre system även i samma pipa, så blir det vedspisdriven ventilation med.
 
Jag eldade tror jag 4 h första gången och fick inte upp en grad.
Nä detta känns lönlöst.
I början på säsongen kan det ta tid. Är säkert en massa fukt i murverket i skorstenen som ska torkas ut först. Undvik att elda för hårt då där kan finnas risk för sprickor, även om det inte ska överdrivas. Men En fyr och ett inlägg morgon middag kväll när du ändå sitter framför eldstaden och äter goda vedspislagade maten som just blivit färdig så piggnar snart systemet igång.
 
Finns ett billigare trick än fläkt, även om de är lite roliga.

Öppna ungluckan och sätt plåten lite utdragen så luften kan passera innanför. Blir rätt bra snurr på det med. Men vänta tills det är bra drag då det kan läcka lite rök i ugnen.
 
Är där lite skralt med lera ovanpå ugnen så går det ätt lägga ett lager aska som temporär lösning.

Sota spis och platter ska du göra själv ofta för att få det att fungera bra. Enstaka mm med sot försämrar värmeutbytet förvånadsvärt mycket.
 
Brukar stå "start" på läget där man har när man tänder. Sen är tricket att strypa lagom. Det ska prinna men inte "storma" om elden. Sen ballansera utgående spjäll mot ingående. Öppna lite extra på utgående för att motverka att det backar.

Jag har bara det spjället i luckan att använda mig av, det i murstocken sitter fast.
 
Jag har bara det spjället i luckan att använda mig av, det i murstocken sitter fast.
Wait what. Alltså spjället är öppet hela tiden? Eller vad menar du?

Och speciellt om du är ovan ska du inte mecka med att strypa utluft. Spjället i murstocken öppnar du helt och låter vara öppet medan det finns eld eller glöd. Men tilluften reglerar du så som ptr sa, det ska brinna men inte stormbrinna. Brinner det för långsamt/pyr är det heller inte bra, det blir mera sot i skorstenen så.
 
Wait what. Alltså spjället är öppet hela tiden? Eller vad menar du?

Och speciellt om du är ovan ska du inte mecka med att strypa utluft. Spjället i murstocken öppnar du helt och låter vara öppet medan det finns eld eller glöd. Men tilluften reglerar du så som ptr sa, det ska brinna men inte stormbrinna. Brinner det för långsamt/pyr är det heller inte bra, det blir mera sot i skorstenen så.

Ja, spjället i murstocken är öppet hela tiden. Det sitter fast och går inte att rubba, oavsett hur kunnig man är.
Att det står i öppet läge är en gissning, då det kan storma rätt bra inne i spisen.
 
Ja, spjället i murstocken är öppet hela tiden. Det sitter fast och går inte att rubba, oavsett hur kunnig man är.
Att det står i öppet läge är en gissning, då det kan storma rätt bra inne i spisen.
Om spjället i murstocken är helt öpet är det BRA. Eld regleras ine med det. Snarare kan det bli farligt.

Du reglerar med luckan under vedluckan. Stormar det så har du alldeles för mycket tilluft!!
Lite lagom knister är perfekt. Alltså så spisen låter lite hemtrevligt knastrande.
 
Ja, spjället i murstocken är öppet hela tiden. Det sitter fast och går inte att rubba, oavsett hur kunnig man är.
Att det står i öppet läge är en gissning, då det kan storma rätt bra inne i spisen.
Det är främst nedre luckan som får det att "storma".

Är spjället öppet kallnar ju spisen fortare (alltså efter att elden slocknat)
 
Om spjället i murstocken är helt öpet är det BRA. Eld regleras ine med det. Snarare kan det bli farligt.

Du reglerar med luckan under vedluckan. Stormar det så har du alldeles för mycket tilluft!!
Lite lagom knister är perfekt. Alltså så spisen låter lite hemtrevligt knastrande.

Varför finns då det spjället?
 
Då har du din första elbesparande åtgärd att göra där. Få det fixat så du slutar drälla ut varmluften genom skorstenen dygnet runt!

Vad jag fått reda på av hyresvärden, finns inget annat att göra än att riva skorstenen och mura upp den på nytt. Vilket jag självklart inte tänker göra.
 
Om spjället i murstocken är helt öpet är det BRA. Eld regleras ine med det. Snarare kan det bli farligt.

Du reglerar med luckan under vedluckan. Stormar det så har du alldeles för mycket tilluft!!
Lite lagom knister är perfekt. Alltså så spisen låter lite hemtrevligt knastrande.
Nja. Spjället i murstocken reglerar hur snabbt rökgaser och värme försvinner. Indirekt styr det elden genom att flödet av tilluften beror av hur kraftigt drag du har ut.
Det är dock en reglering man bara ska använda när det finns överskott på drag, och den ska inte användas istället för regleringen av tilluften utan som komplement.

Sen beror mycket på vad det är för spis, hur den är monterad och vad du har för skorsten. Ibland kan det vara omöjligt att enbart reglera på tilluftssidan om du har för mycket drag i skorstenen. Ibland behövs det inte eller kommer kanske inte ens till punkten när det är en tillämpbar funktion i den eldstaden. Ibland kan det vara avgörande för vilken värme som lagras men inte avgörande för att eldningen ska fungera.
 
Ska börja elda imorgon efter jobbet, är ledig torsdag och kan hålla på dygnet runt ett tag.
Ska ta in så mycket ved jag kan idag.
Glöm inte bort att låta den vila lika många timmar som du eldar. Räddningstjänsten skriver så här:

Ett brinnande hus blir snart ett kallt före detta hus.
Vi märker inför vintern ett ökat intresse för att använda kaminer, öppna spisar och andra lokaleldstäder som inte använts på länge. Och det är fullt förståeligt.
Om du är en av dem som planerar att elda mer än vanligt, snälla elda förståndigt!
En lokaleldstad är bara anpassad att värma det rum den finns i -under en begränsad tid.
Överanvändning kan bli livsfarligt!
Våra råd är:
🔴 Elda max 2,5 kg ved per timme. Lägg in ett nytt vedträ när det tidigare inlägget brunnit ner till en glödbädd, det är både mer effektivt för värmen och mer skonsamt för anläggningen.
🔴 Låt eldstaden vila mellan eldningarna. Eldar du 4 timmar, låt den vila 4 timmar. Kontinuerlig värme kan ackumuleras i till exempel bjälklag och därmed starta en brand.
🔴 Använd bara torr ved, och gärna björk. Överblivet virke från renoveringen, eller trädgårdsavfall kan medföra ökade beläggningar i skorstenen och leda till sämre förbränning och ökad risk för skorstensbrand.
🔴 Meddela din sotare om att du eldar mer, så sotning och brandskyddskontroll sker med rätt intervall.
Glöm inte att testa brandvarnarna och ställa släckarna synligt!
Vi önskar dig en varm och trygg vinter ❤️
 
Vad jag fått reda på av hyresvärden, finns inget annat att göra än att riva skorstenen och mura upp den på nytt. Vilket jag självklart inte tänker göra.
I den situationen skulle jag på allvar fundera på om den bästa värmeekonomin inte låg i att pula tygtrasor i sotluckan? (för att vara tydlig, givetvis på ett sätt som gör dem lätta att plocka ut igen)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 689
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 729
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp