Konsten att somna

Det kommer jag ihåg att jag somnade till när jag bodde hemma hos mamma som barn/tonåring. För mig jag hade 2 timmar sleep-läge på den.
Har ingen radio numera dock och vet inte om det skulle fungera idag då jag ligger och aktivt lyssnar på låtarna. Kanske hade funkat med annat ljud som typ vågor som slår mot en strand eller regnljud, men ja vet inte.
Det finns ofta sleep funktioner på podd appar. Även spotify har en sleep funktion men jag tror den kallas timer där.

Om jag märker att jag har svårt att somna drar jag nästan alltid igång en podd, och sätter timern på typ 40 minuter. Sen lägger jag mig och lyssnar och slappnar av. Oftast somnar jag direkt då.
 
Jag fattar det, men ditt resonemang framstod som baserat på direkta faktafel. Att ogilla känslan är en sak, att påstå att man inte kan röra sig pga den förhållandevis lilla tyngden är en helt annan.
Jag skrev i princip samma sak som Bison, bara lite andra ord. Jag kommer aldrig köpa ett tyngtäcke vare sig va folk tycker eller tänker, över min döda kropp och så är det bara. Punkt.
 
Jag sällar mig i skaran som gärna har ljud på för att överrösta hjärnkontorets slammer. Lyssnar på samma sak varje kväll och har i det närmaste betingat mig själv till att somna till det programmet. Sover även med öppen balkongdörr året runt och tyngdtäcke.
 
Jag skrev i princip samma sak som Bison, bara lite andra ord. Jag kommer aldrig köpa ett tyngtäcke vare sig va folk tycker eller tänker, över min döda kropp och så är det bara. Punkt.
Det är ingen som tvingar dig att skaffa ett tyngdtäcke. Punkt.

Jag tyckte hur som helst att det var intressant att läsa vad @Invicta skrev angående att det går att röra sig ändå då jag också trott att man blir "fastlåst". Har alltså baserat den tanken endast på egna fördomar så det var bra med information som sa annat då jag annars tycker att tyngdtäcke verkar vara ett bra alternativ för personer med sömnproblem.

Men som med alla andra svar på denna tråd så är det fritt fram att prova vilka tips du vill. Och de som du inte är intresserad av behöver du inte dissa. Tänk istället att det är trevligt att människor engagerar sig, och att ett tips som du är ointresserad av kanske kan passa jättebra till någon annan!

För att återgå till ämnet så hör jag till team "podd med sömntimer". Gärna nån med lagom lättsamt innehåll så jag slipper koncentrera mig på vad som sägs.
 
Jag har en liten låt-lista på spotify på ca 30 min och en sömn-app. Tar den som behövs beroende på humör. 😁

Annars somnar ju en trött kropp lättare. Jag har alltid haft svårt att somna men nu när jag går minst 20k steg per dag så somnar jag som en liten gris varje kväll.. 🙈😂
 
Vad som funkar är ju olika för olika människor, men mina strategier är:

1. Lyssna på ljudbok eller podd på telefonen med inställningen att den slutar spela efter 20 minuter. Oftast somnar jag efter 10.
2. Om inte ovan funkat försöker jag i 20 minuter till.
3. Går det fortfarande inte så brukar jag stänga av boken/podden, sätta i öronproppar och försöka fokusera tankarna på en väldigt specifik uppgift. Favoriten just nu är att köra ABC-leken med mig själv, jag ska alltså försöka komma på t.ex. bilmärken eller huvudstäder på alla alfabetets bokstäver. Aston Martin för A, BMW för B, Citroen för C, osv... Jag hinner sällan till slutet, och gör jag det väljer jag bara ett nytt ämne! Varje gång tankarna vill vandra iväg tar jag tillbaka dem till uppgiften.
4. Om jag mot förmodan fortfarande inte somnat sätter jag på ett avsnitt av podden Nothing Much Happens (finns på t.ex. Spotify). Den är gjord just för folk som inte kan somna och går ut på att samma enkla, mysiga historia berättas två gånger - en gång i normal takt och sedan en gång i väldigt långsamt tempo. Den är väldigt mysig att somna till!
 
Nu har jag testat nån grej stridsflygare i Usa kört med. Man ligger i sängen och slappnat av, går igenom ansiktet med tanken och slappnar av i de olika muskelgrupperna, sen arbetar sig neråt kroppen bit för bit och försöker slappna av, sedan när man kommit igenom å tankarna försöker rymma iväg skulle man inte tänka på något eller typ "tänk inte, tänk inte, tänk inte" alternativt tänka att man låg i en hängmatta på ett varmt ställe.

Har funkar si så där, men det tar tid att komma in i det. Igår somnade jag på ca 20 min när jag sov borta, natten till idag sov jag riktigt bra å skönt, vaknade tyvärr vid 2 för jag var kissenödig, sen hade jag svårt att somna om efter det men har säkert sovit lite till å från fast det kändes som om jag var vaken.
 
Idag hoppas jag att jag kommer sova riktigt gott, har bäddat rent i sängen och har duschat.
Minns inte när jag gjort det senast, vet att jag undvikit att duscha innan sängen pga mitt hår, som då var väldigt rött och färgade av sig i blött tillstånd. Nu har den röda färgen försvunnit så det bara är något rostfärgat kvar som inte färgar av sig, så nu äntligen blir det sängen efter dusch. Som jag längtat. :heart :heart :heart
 
Jag räknar namn/saker/hästar/djurarter you name it i alfabetisk ordning. Till exempel 3 (eller 7!) djurarter som börjar på A. Sen B osv. Missar jag en bokstav måste jag lägga till det antalet på nästa. Eller platser jag besökt i Sverige. Eller utomlands. Hästar jag känt. Hundar jag känt. Jag väljer en kategori. Oftast hinner jag inte längre än till F eller G förrän jag börjar bli degig i planeten och somna. Tar jag mig igenom hela alfabetet så börjar jag på en ny kategori; kvinnor jag känt, eller män. Eller nåt. Det funkar alltid - på mig :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 947
Senast: kbtravare
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 344
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp