Konsten att uppfostra döttrar

Bukefalos 30 år!

Inte ett sexualiserat plagg? Ett plagg som accentuerar rumpa, kön och bröst (eller bristen därpå, i barns fall)? Som skickar meddelandet att flickor har något att skyla på överkroppen som inte pojkar har? Måste säga att jag inte alls förstår det resonemanget.
En rimligt utformad bikini består av ett par trosor och en topp. Och nu är det visserligen ett tag sedan jag själv handlade bikini åt småflickor (i den mån jag gjort det, minns faktiskt inte när min dotter fick sin första bikini), men de jag har sett och ser i affärer och på stränder tycker jag i normalfallet inte är utformade för att accenturera några kroppsdelar. Förvisso finns det bikinis som gör det, men dem har jag utestlutande sett på vuxna kvinnor. Självklart är det problematiskt om man går in för att göra små flickor "sexiga", men jag anser inte att det hänger på om de har en normalt utformad bikini eller inte.

En rimligt utformad bikini består av ett par trosor och en topp. Och nu är det visserligen ett tag sedan jag själv handlade bikini åt småflickor (i den mån jag gjort det, minns faktiskt inte när min dotter fick sin första bikini), men de jag har sett och ser i affärer och på stränder tycker jag i normalfallet inte är utformade för att accenturera några kroppsdelar. Förvisso finns det bikinis som gör det, men dem har jag utestlutande sett på vuxna kvinnor. Självklart är det problematiskt om man går in för att göra små flickor "sexiga", men jag anser inte att det hänger på om de har en normalt utformad bikini eller inte.

Det är ju hur många småtjejer som helst som har trekantsbikini på sig på stranden. Det fick inte min dotter ha på sig. Hon skulle ha praktiska badkläder som sitter på sin plats även när hon leker och hoppar och dyker d.v.s. baddräkt. Inte förrän hon blev äldre så köpte vi bikini till henne. Och då en där "BH:n" är mer lik en sport-BH.

Det är ju hur många småtjejer som helst som har trekantsbikini på sig på stranden. Det fick inte min dotter ha på sig. Hon skulle ha praktiska badkläder som sitter på sin plats även när hon leker och hoppar och dyker d.v.s. baddräkt. Inte förrän hon blev äldre så köpte vi bikini till henne. Och då en där "BH:n" är mer lik en sport-BH.
Ja, okej, vi lever nog i helt olika världar vad gäller syn på en normalt utformad bikini då. Trekantsbikini tycker jag inte känns särskilt problematiskt i sig.

Sedan kan man givetvis ha synpunkter på vad som är praktiskt och inte. Fördelen med bikini är ju att det går att skippa toppen om den är ivägen och att man slipper en massa blött tyg på magen när man kommer upp ur vattnet, fördelen med baddräkt är att den sitter bättre på plats än både bikini och badbyxor.

Det finns massor av bikinis för barn med rysch och pysch på överdelen, trekantsformat, små underdelar som knappt täcker rumpan, etc etc. Och jag är fortfarande nyfiken på varför du tycker det är oproblematiskt att barn som inte har bröst ska ha ett BH-liknande plagg?

Ja, okej, vi lever nog i helt olika världar vad gäller syn på en normalt utformad bikini då. Trekantsbikini tycker jag inte känns särskilt problematiskt i sig.

Sedan kan man givetvis ha synpunkter på vad som är praktiskt och inte. Fördelen med bikini är ju att det går att skippa toppen om den är ivägen och att man slipper en massa blött tyg på magen när man kommer upp ur vattnet, fördelen med baddräkt är att den sitter bättre på plats än både bikini och badbyxor.

Fast en trekantsbikini sitter ju inte på plats på en 5åring som leker. Det är att sexualisera småbarn tycker jag. En baddräkt sitter ju på plats oavsett hur vilt man än leker.

Ja alltså personligen hade jag önskat att barn kunde bada nakna eller med heltäckande UV-kläder betydligt längre än 2-3-årsåldern (då började mitt barns kompisar och barn på stranden ha bikini på sig vilket gjorde att mitt barn plötsligt tyckte det var pinsamt att bada naken eller ha UV-tröja på sig). Vi körde med framgång med badbyxor ganska länge, tyvärr accepterar hon inte det längre, baddräkt går dock bra.

Den här och typ 70 andra barnbikinis finns att köpa i stor svensk webbshop. Denna finns från storlek 92 (dvs motsvarande 1-2 år!). Hur detta inte kan vara ett sexualiserat plagg fattar jag inte

FED88759-F085-4725-AFE7-5D915D73E58B.webp

Vad en rimligt utformad bikini för småbarn utan bröst är begriper jag nog inte heller.

Fast en trekantsbikini sitter ju inte på plats på en 5åring som leker. Det är att sexualisera småbarn tycker jag. En baddräkt sitter ju på plats oavsett hur vilt man än leker.
Att något är opraktiskt och inte sitter på plats ordentligt behöver ju inte vara samma sak som att det är sexualiserande. Det är bara rätt och slätt opraktiskt.

Den här och typ 70 andra barnbikinis finns att köpa i stor svensk webbshop. Denna finns från storlek 92 (dvs motsvarande 1-2 år!). Hur detta inte kan vara ett sexualiserat plagg fattar jag inte

Visa bifogad fil 76688
Vad en rimligt utformad bikini för småbarn utan bröst är begriper jag nog inte heller.

1631189317288.webp

Jag kan väl tycka att om barnet vill ha bikini är något sånt här betydligt mer rimligt. Jag är dock glad så länge barnet vill ha badbyxor (eller uv-kläder en solig dag) och hoppas att inte behöva ta den fighten än på ett tag, men jag ser ingen större skillnad på något sånt här och en baddräkt.

Vet inte hur många småbarn jag såg på stranden i somras med en pytte-bikini på sne eller uppe vid nyckelbenen typ så att de ändå visade bröstvårtorna, det gör verkligen att jag ännu mindre förstår poängen :confused: Barn mindre än min tvååring i plagg som det du visar, det ser så fruktansvärt obekvämt och opraktiskt ut :crazy:

Visa bifogad fil 76692
Jag kan väl tycka att om barnet vill ha bikini är något sånt här betydligt mer rimligt. Jag är dock glad så länge barnet vill ha badbyxor (eller uv-kläder en solig dag) och hoppas att inte behöva ta den fighten än på ett tag, men jag ser ingen större skillnad på något sånt här och en baddräkt.

Jag håller med, det där är ett exempel på vad jag menar är en rimlig och inte sexualiserad modell på bikini till barn. Det finns ju också "sportigare" varianter som ser ut som sport-BH och trosor eller små shorts och jag har väldigt svårt att se dem som särskilt väsensskilda från baddräkter.

Jag har ju en numera vuxen dotter och vad jag kan minnas var det ingen fight alls kring badkläder när hon var liten. UV-kläder var inte särskilt utbrett (om det ens fanns, inte säker på det), så under blöjåldern var det nakenbad som gällde (eventuellt med T-shirt som skydd mot sol) och därefter olika typer av baddräkter mestadels. Minns inte riktigt när bikinin gjorde sitt intåg, men det var kanske i 5-6-årsåldern. Rätt odramatiskt i vårt fall, så det behöver inte bli någon strid :)

Minns inte riktigt när bikinin gjorde sitt intåg, men det var kanske i 5-6-årsåldern. Rätt odramatiskt i vårt fall, så det behöver inte bli någon strid :)

Men alltså... om du inte tycker det är nåt som helst problem med småbarn i bikini så är det väl självklart att det inte blev nån strid? :confused: Det är ju om ens värderingar krockar med barnets önskemål och påverkan från reklam/kompisar osv som det blir problematiskt.

Men alltså... om du inte tycker det är nåt som helst problem med småbarn i bikini så är det väl självklart att det inte blev nån strid? :confused: Det är ju om ens värderingar krockar med barnets önskemål och påverkan från reklam/kompisar osv som det blir problematiskt.
Mina strider med dottern angående kläder har alltid gällt vad som är praktiskt kontra inte praktiskt, så det hade ju kunnat bli det. Några andra värderingar har jag aldrig lagt på kläder än att de ska funka för ändamålet. Hade hon velat ha en bikini som snurrade runt eller satte sig runt halsen eller ramlade av vid vattenlek så hade jag sagt nej. Precis som jag sade nej den gången hon ville köpa en skinnjacka som var så liten att den inte gick att knäppa.

Hoppas jag inte upprör någon nu, men jag klickade i rutan "Jag inser att det här är en gammal tråd..." !

Jag kom ihåg den här tråden och mtp på tråden som just nu är aktuell om könsbestämmande kläder eller vad exakt den heter, ni vet vilken jag menar tyckte jag den kunde vara kul att damma av!

Jag och åtminstone en till vad jag såg har ju fått barn sen tråden skrevs. ❤
Och utöver det är det ju också intressant att höra allas t ex TS' @Guldaskig tankar idag kring detta, 4,5 år senare.

Jag har tänkt på det här rätt mycket och nu har jag en egen son. Vill att han ska få vara den han är. Vi kommer köpa 90% av hans kläder beg, från "båda sidor", men det var ett bra tips i tråden att ta större storlek av tjejkläder, jag antar att det inte blivit någon ändring där?
Och ni andra som har pojkar köper ni t ex klänningar och dockor så att valmöjligheterna finns hemma?

Hoppas jag inte upprör någon nu, men jag klickade i rutan "Jag inser att det här är en gammal tråd..." !

Jag kom ihåg den här tråden och mtp på tråden som just nu är aktuell om könsbestämmande kläder eller vad exakt den heter, ni vet vilken jag menar tyckte jag den kunde vara kul att damma av!

Och utöver det är det ju också intressant att höra allas t ex TS' @Guldaskig tankar idag kring detta, 4,5 år senare.

Jag har tänkt på det här rätt mycket och nu har jag en egen son. Vill att han ska få vara den han är. Vi kommer köpa 90% av hans kläder beg, från "båda sidor", men det var ett bra tips i tråden att ta större storlek av tjejkläder, jag antar att det inte blivit någon ändring där?
Och ni andra som har pojkar köper ni t ex klänningar och dockor så att valmöjligheterna finns hemma?
Dockor har vi, och barbies, men inga klänningar eftersom de inte efterfrågat det. Min ena son har ibland sagt att han vill prova en klänning och då har jag sagt att han absolut får det, men sen har det inte blivit av. Tänker att jag ska be min syster om en avlagd klänning som han kan testa, hade han haft systrar hade det nog skett mer naturligt.
Han är ganska förtjust i rosa och glittrigt, men också i minecraft och spindelmannen så jag är glad att han hittills verkar kunna få båda världar. Min andra son efterfrågar snarare enfärgade kläder utan tryck nu och det har jag inte hittat på vare sig Kappahl eller Lindex? Även han kan uppskatta rosa dock, det har inte varit några problem med att ärva rosa overaller från kusinen än, men jag är lite orolig att det ska ändras till hösten när de börjar skolan.
På förskolan är det flera killar som har klänning ibland och det är mycket rosa och regnbågigt på båda könen, det känns tryggt!
Jag saknar dock verkligen småbarnskläderna på Lindex som har klara färger och mönster som inte är könsstereotypa. Det är riktigt deppigt att gå runt på pojkavdelningen på Lindex nu när de har storlek 116, men det är ändå ingenting mot Kappahl som är fullständig katastrof. Där finns bara mörkblått, grått och militärgrönt med ”tuffa” tryck. Jag vägrar köpa något alls där förutom typ fingervantar.

Kul att tråden vaknade till liv igen! Jag har, sedan jag startade tråden, fått en son och han har ärvt massor med kläder från sina storasyskon och klär sig gladeligen i klänning! 😍 Det tycker jag är så himla befriande, och hittills har faktiskt ingen kommenterat det så att jag eller sonen hör. Han gillar att leka med bilar men är inte så förtjust i bilar på kläder.

Jag tänkte faktiskt på detta häromdagen. Dottern har ju ärvt storebrors gamla (begagnade) kläder. Och just nu är allting rosa. Inte för att hon är tjej, utan för att vi fått grejerna, och storebror hade dem i precis samma ålder. Men det känns så himla könat plötsligt när hon går runt i rosa fleecetröja och galonbyxor. Det ger inte alls samma känsla (för mig) när hon har på sig dinosaurietröjor och brandmanströjor.. Hon älskar kläder och kan ägna en halvtimme åt att på egen hand ta av och på sig strumpor, byxor, mössor, vantar och prova storebrors kläder. Men hittills bryr hon sig inte om färger eller liknande. Leker hellre med bilar än dockor.

Dockor och dockvagnar leker sonen med ibland och givetvis har vi det hemma. Senaste klänningen har han växt ur men han önskar sig en spiderman-klänning eller Pyjamashjältarna-klänning. Verkar svårt att hitta tyvärr, särskilt i stl 128 💔 Glitter och paljetter gillar han också så det blir det en del :) "Regnbågsfärgat" är en av favoritfärgerna. Men ja han vill gärna ha Hot wheels-kläder och superhjältar av olika slag också.

Dockor har vi, och barbies, men inga klänningar eftersom de inte efterfrågat det. Min ena son har ibland sagt att han vill prova en klänning och då har jag sagt att han absolut får det, men sen har det inte blivit av. Tänker att jag ska be min syster om en avlagd klänning som han kan testa, hade han haft systrar hade det nog skett mer naturligt.
Han är ganska förtjust i rosa och glittrigt, men också i minecraft och spindelmannen så jag är glad att han hittills verkar kunna få båda världar. Min andra son efterfrågar snarare enfärgade kläder utan tryck nu och det har jag inte hittat på vare sig Kappahl eller Lindex? Även han kan uppskatta rosa dock, det har inte varit några problem med att ärva rosa overaller från kusinen än, men jag är lite orolig att det ska ändras till hösten när de börjar skolan.

Så bra!
Kanske ni kan leta enfärgat begagnat?

På förskolan är det flera killar som har klänning ibland och det är mycket rosa och regnbågigt på båda könen, det känns tryggt!

Så kul!

Jag saknar dock verkligen småbarnskläderna på Lindex som har klara färger och mönster som inte är könsstereotypa. Det är riktigt deppigt att gå runt på pojkavdelningen på Lindex nu när de har storlek 116, men det är ändå ingenting mot Kappahl som är fullständig katastrof. Där finns bara mörkblått, grått och militärgrönt med ”tuffa” tryck. Jag vägrar köpa något alls där förutom typ fingervantar.

Usch, ja jag tänker inte utsätta mig för butikerna alls (tills han själv efterfrågar det typ).

Kul att tråden vaknade till liv igen! Jag har, sedan jag startade tråden, fått en son och han har ärvt massor med kläder från sina storasyskon och klär sig gladeligen i klänning! 😍 Det tycker jag är så himla befriande, och hittills har faktiskt ingen kommenterat det så att jag eller sonen hör. Han gillar att leka med bilar men är inte så förtjust i bilar på kläder.

Kul att du tycker det!
Och så roligt!

Jag tänkte faktiskt på detta häromdagen. Dottern har ju ärvt storebrors gamla (begagnade) kläder. Och just nu är allting rosa. Inte för att hon är tjej, utan för att vi fått grejerna, och storebror hade dem i precis samma ålder.

Men det känns så himla könat plötsligt när hon går runt i rosa fleecetröja och galonbyxor. Det ger inte alls samma känsla (för mig) när hon har på sig dinosaurietröjor och brandmanströjor..

Det här tycker jag också känns lite svårt!
Men de ska ju få ha båda världar...
Jag tänker att det på ett sätt vore enkelt att klä barnet i typ grönt, gult, brunt, orange... och inte i rosa eller blått, men då tar man ju ifrån dem istället för att bredda för dem... det blir ju också fel.

Hon älskar kläder och kan ägna en halvtimme åt att på egen hand ta av och på sig strumpor, byxor, mössor, vantar och prova storebrors kläder. Men hittills bryr hon sig inte om färger eller liknande. Leker hellre med bilar än dockor.

Dockor och dockvagnar leker sonen med ibland och givetvis har vi det hemma. Senaste klänningen har han växt ur men han önskar sig en spiderman-klänning eller Pyjamashjältarna-klänning. Verkar svårt att hitta tyvärr, särskilt i stl 128 💔 Glitter och paljetter gillar han också så det blir det en del :) "Regnbågsfärgat" är en av favoritfärgerna. Men ja han vill gärna ha Hot wheels-kläder och superhjältar av olika slag också.

Så kul!

Jag hoppas barnen häromkring när vår börjar fsk också kör alla färger på alla barn!
Läste två tips tidigare i tråden också, dels att prata med pedagogerna (de ska ju dock arbeta med genus enligt läroplanen, så det ska ju inte behövas, men..) och dels att prata med barnet om att det finns dom som tänker att alla färger inte är för alla, men det är bara deras åsikt, typ.

Jag tar gärna fler tips och tankar kring detta!

Sen läste jag också att med allt annat man behöver tänka på med barn, kommer man orka driva denna frågan...? Hur känner ni?
Jag hoppas ju verkligen det och jag gör det kanske som nog ska ha ett (1) barn.

Så bra!
Kanske ni kan leta enfärgat begagnat?

Så kul!

Usch, ja jag tänker inte utsätta mig för butikerna alls (tills han själv efterfrågar det typ).

Kul att du tycker det!
Och så roligt!

Det här tycker jag också känns lite svårt!
Men de ska ju få ha båda världar...
Jag tänker att det på ett sätt vore enkelt att klä barnet i typ grönt, gult, brunt, orange... och inte i rosa eller blått, men då tar man ju ifrån dem istället för att bredda för dem... det blir ju också fel.

Så kul!

Jag hoppas barnen häromkring när vår börjar fsk också kör alla färger på alla barn!
Läste två tips tidigare i tråden också, dels att prata med pedagogerna (de ska ju dock arbeta med genus enligt läroplanen, så det ska ju inte behövas, men..) och dels att prata med barnet om att det finns dom som tänker att alla färger inte är för alla, men det är bara deras åsikt, typ.

Jag tar gärna fler tips och tankar kring detta!

Sen läste jag också att med allt annat man behöver tänka på med barn, kommer man orka driva denna frågan...? Hur känner ni?
Jag hoppas ju verkligen det och jag gör det kanske som nog ska ha ett (1) barn.
Ja, det är nog olika om man orkar driva det tänker jag, för mig har det hittills inte varit så mycket att driva, utan mer att ge dem alternativ och inte ifrågasätta vare sig de vill ha rosa eller blått, men befinner man sig i en omgivning där det är tuffare för barnet kan det ju säkert kosta på mer och också kanske bli svårare att skicka en pojke i klänning om man vet att han kommer bli utsatt, då hamnar man ju i andra frågor kring för vems skull man tar diskussionen och vad barnet egentligen vill osv.

Min ena son säger ibland att han ”trodde att jag skulle bli en tjej” eller att han önskar att han var en flicka, det har jag försökt bemöta mest med att säga jaha, vad tänker du är skillnad mellan pojkar och flickor? Och säga att vissa pojkar kan känna så och vissa flickor kan känna att de vill vara pojkar, sen har vi pratat om att man får ha på sig vilka kläder man vill och jag har berättat om en kollegas dotter som gärna ville vara en pojke förut, det tyckte han var spännande!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka