Jag tänkte faktiskt på detta häromdagen. Dottern har ju ärvt storebrors gamla (begagnade) kläder. Och just nu är allting rosa. Inte för att hon är tjej, utan för att vi fått grejerna, och storebror hade dem i precis samma ålder. Men det känns så himla könat plötsligt när hon går runt i rosa fleecetröja och galonbyxor. Det ger inte alls samma känsla (för mig) när hon har på sig dinosaurietröjor och brandmanströjor..
Oj, här går diskussionens vågor höga!
Jag tycker det är modigt av
@Roheryn att erkänna att hon faktiskt blev lite glad över att dottern valde "det icke-flickiga". Men samtidigt kan man ju då kanske själv få en tankeställare angående det i en tråd som det här. Och tankeställare är ju alltid bra.
Sen tänker jag att det jag citerar här ovan blir lite samma sak...?
Eftersom vad jag förstår ingen av er uttryckt dessa tankar inför barnen?
Ja, det är kanske inte svårare än så egentligen!
Man ska inte göra det svårare än vad det är.
Känns dock lite lättare att blanda in "pojkleksaker" till en flicka än "flickleksaker" till en pojke, men det behöver det väl inte vara egentligen. Vi har ingen tjejkusin att ärva av dock.
På tal om tankeställare skrev jag ju t ex själv det här. Det kunde väl lika vart en pojkkusin vi kunde ärvt dockor av? (Btw kom jag på att vi har det visst, tänkte inte på det för hon är så pass mkt äldre, men inte så farligt egentligen).
Jag erbjuder inte olika leksaker beroende på vilket kön mina barn har eller på vad jag lekte med eller erbjöds som barn, det är helt främmande för mig.
Jag hoppas att jag ärligt kommer kunna säga såhär.
Att göra det som min farmor gjorde - köpa dockor och dockvagnar till flickor för att flickor "ska" leka med det (och dessutom inför dessa barn ge uttryck för det) - det tycker jag är att grooma barnet in i en könsroll/mammaroll/omhändertagande roll.
Nu är ju detta ett väldigt tydligt exempel och dessutom påtalat för barnen, vilket ju blir fel.
Men om det inte vore lite såhär i samhället hade ju diskussionen inte ens behövt tas.
Som jag kan tänka mig om man går in i en klädaffär och ber om hjälp då tror jag med 99,99% sannolikhet att det kommer en fråga om kön, vilket ju inte är relevant för ett småbarn? Det skulle vara om man ska köpa kalsonger då, jag vet inte.
Samma sak i en leksaksaffär "Hej, jag skulle köpa en födelsedagspresent till en 7-åring, har du något tips?". 99,99% säker där med, men hoppas jag har fel? Jag har ju ännu ingen erfarenhet.
Tänker att om man tycker det är svårt med flickleksaker så glömmer man kanske att det blir ett allt vidare begrepp

Vanliga manliga/mänskliga aktiviteter som att laga mat och vara konstnär och forskare/läsa böcker, författare, rida hästar, lägga pussel verkar anses flickigt nuförtiden.
Kök och sådant är ju inte flickleksaker även om vissa uppfattar det som det.
Fast allt det där är unisex för mig iaf.
Dockor har ju alla barn också, actiondockor och barbiesar är ju samma sak.
Fast jag tror inte jag känt att jag erbjudit mitt barn alla leksaker om han "bara" har actiondockor. Jag tycker att det finns en skillnad där.
Djur hästar och hundar gillar ju alla barn, inget flickigt med hästar.
Glöm inte block och pennor! det har jag sett jättemånga föräldrar som inte har någonting alls av, vissa verkar rent av se det som flickleksaker udda nog.
Absolut! Oj, ja det tycker jag med låter udda.
Block och pennor kommer vi ha massvis, jag älskar att rita själv

.