konstiga läten för sig vid ridning?

sommarvind

Trådstartare
när ja red min häst igår lade jag märke till att hon hade lite konstiga läten för sig, svårt att beskriva hur det lät men det möjligt vis läten som kan förnippas med hur hästen låter precis innan den tänkt frusta. Men ingen frust kommer. Lite dåligt beskrivet kanske kan också vara fel läte ja beskriver men konstiga läten utan frustning iallafall. Hon låter ingenting utan ryttare på ryggen. Vet ni vad detta kan vara?
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Har också ridit ett sto som hade konstiga ljud för sig under ridningen.
Hon lät precis som när en gris nöffar och det kom endast när jag red henne.
Konstigt nog var det inget fel på henne utan bara någon idé/ticks hon hade.

Har nog tyvärr inget bättre svar men har också råkat ut för en häst som gjort konstiga ljud ifrån sig.
Skulle nog även kollat upp det med en veterinär ifall det fortsatt en längre period.
Lycka till
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

okej, andledningen till att jag reagerade är att hon har inte låtit så tidigare. Men hoppas på att det var något tillfälligt:)
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

mitt sto brukar låta lite så när man börjar skritta, ibland frustar hon efter en stund och ibland inte.
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Prova att ta bort snoken till tränset. Kan vara andningsporblem.
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

mitt förra sto gjorde alltid så vid ridnig. samma sak med stallkompisens vallack. Det kändes som hon gjorde det när vi skrittade på lång tygel och hon gick och tänkte på annat.
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Min dam låter också så där. efter högst två varv brukar det komma några frustningar :)
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

mitt sto går oxå å låter lite då å då under ridning typ när man ökar skritter å så. humm va skummt är de bara ston som låter??
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Hmm, har hästen just ätit innan ridning?

Annars har jag ingen aning...
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Hej!

Jag har tre förslag.

Antingen är det ett slags förstadium till frustning/hostning, som inte riktigt vill komma ut.

Eller så har hästen bara små egna idéer?

Eller : En häst som arbetar bra, i form och tar i kan låta höra en slags "inåtvänd" liten grymtning, väldigt svårt att förklara. Som om en människa säger "hrm" nere i halsen, med stängd mun. Den tar liksom i med magen.
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Eftersom alla tycks ha ston som låter får väl jag komma med ett eget bidrag. Min valack frustar ALLTID precis efter man börjat trava, det är som om han måste frusta igång sig lite men det är som sagt bara i början. Sen har han andra läten för sig, om vi t.ex är ute och rider och vänder hemåt kan han gå och "mumla" nöjt för sig själv, samma läte som när han märker att han ska få mat. :D

Om stoet verkar friskt i övrigt (ingen snuva/hosta etc) och det inte kommer några mer skumma ljud kan du nog vara lugn=)
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Åååh...det du beskrev lät precis hur min valack brukar låta. :D
Han brukar under ridning när han tycker det är riktigt mysigt och slappnar av helt och hållet så underläppen hänger brukar han gå och bära på en små frustar. :D Ibland går han bara och hummar för sig själv utan attt det blir en frust eller så kommer det en efter ett litet tag. xD
Mvh Xoya
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Lustigt, jag och sambon diskuterade detta för 2 veckor sen.

Mitt sto lät så när jag red. Små grisgrymtar.
Hon var lite testig denna dag och krånglade lite på vägen från stallet. Efter en stund slappnade hon av och när vi var på väg hemåt började hon småtesta igen och när jag fick ordning på henne lät hon precis så och sen kom frustningar.
Lät som att hon fnissade åt mej eller som att hon var lite busig.
Hon har ingen snokrem och verkade inte må dåligt utom tvärtom som att det var nåt som var lite lustigt.
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

jo ja hoppas att det inte att hon gör detta av någon allvarligare andledning. Alla era svar låter väldigt troliga, är nog en kombination av dessa. Jag hoppas det iallafall.

På ett annat forum skapade jag samma tråd då fick jag ett väldigt dramatiskt och skrämmande svar som att jag borde åka in till hästklinik direkt och ta ett halsprov för hennes kompis häst hade minsann trillat ihop och dött pga brusten halspulsåder:crazy::eek:

Hon är ju i grund och botten lite dammallergiker men det var ju ute vi red och ja har svårt att tro att det kan ha med det att göra. Igår när jag red så lät hon endast en gång och sen inget mer på hela ridturen:D då pustade jag ut:love:
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Jag red en gammal valack för ett par års sen och han hade "grisgrymtningar".
Första gången jag hörde det så stog han i boxen och såg ut som han var i en annan värld.....men tydligen gjorde han så :crazy:....
Hände nån gång i ridningen men inte så ofta......
Han var pigg och en glad häst annars...
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

jo ja hoppas att det inte att hon gör detta av någon allvarligare andledning. Alla era svar låter väldigt troliga, är nog en kombination av dessa. Jag hoppas det iallafall.

På ett annat forum skapade jag samma tråd då fick jag ett väldigt dramatiskt och skrämmande svar som att jag borde åka in till hästklinik direkt och ta ett halsprov för hennes kompis häst hade minsann trillat ihop och dött pga brusten halspulsåder:crazy::eek:

Hon är ju i grund och botten lite dammallergiker men det var ju ute vi red och ja har svårt att tro att det kan ha med det att göra. Igår när jag red så lät hon endast en gång och sen inget mer på hela ridturen:D då pustade jag ut:love:

gud vad läskigt!
jag rider nämligen hos sommarvind ;) och jag reagerade oxå, men jag (vi) hoppas verkligen att det inte är allvarligt. vi har väl nästan konstaterat att det inte var någon fara eftersom att ljudet bara uppkom några gånger. :)
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Mitt sto (vilken överraskning va? I den här tråden..;p) går och låter sådär också när jag börjar trava. Efter ett par varv kommer det en frustning eller två. Men när hon går och låter sådär så brukar jag inte hålla i tyglarna så hårt, för hon drar ner huvudet lite när hon låter sådär och jag vet ju som sagt att det slutar med frustning förr eller senare och sen är det fritt fram att rida som vanligt... :)

(Skulle jag vara häst skulle jag förmodligen springa och stöna hela tiden, med tanke på min kondis och andningsproblem när jag börjar anstränga mig. :D)
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Min medryttarhäst låter så direkt efter första gången man travat men sedan brukar det komma flera frustningar, ibland en kort hostning och sedan är det lugnt. Bara efter de första travstegen, sedan kan han springa hur mycket som helst och vara tyst, så jag gissar att han har lite problem med luftgångarna och harklar sig lite för att få bort slem i halsen eller liknande.
Hade för mig att ägaren sade något om att han hade haft problem med luftvägarna när han var yngre.
 
Sv: konstiga läten för sig vid ridning?

Mitt sto har också för sig massa konstiga läten, hon liksom "knorrar" och typ frustar. Låter som om hon pratar :) dessa läten låter endast när hon blir hämtad från hagen och när hon tycker det är riktigt roligt i paddocken. Om vi t.ex inte ridit dressyr på länge eller hoppar:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 955
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp