konsumentköplagen, dolt fel, 6 månader?

ako

Trådstartare
Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt huvud.

Någon skrev i inlägget att det kunde vara upp till säljaren att intill 6 månader efer köpet i princip måsta bevisa att hästen var felfri vid försäljeningen. Är det så?

Anledningen till att jag undrar är, i korta drag, att jag köpte ny häst i november. Den gick klockrent igenom vet bes, men kändes bara efter någon vecka inte riktigt fräsch. Informerade säljaren och åkte på hältutredning o fick diagnosen kotledsinflammation... Vet att ryttar o stallbyte mm kan leda till problem, så jag var ändå vid gott mod, även om det kändes som en tråkig start.

Inflammationen är nu utläkt, men hästen är ändå inte 100 fräsch på böjt spår. Inte halt, men lätt orytmisk ffa i hö varv, ser ut som det sitter bak och högre upp. Håller på och behandlar med equiterapeut (massage, laser) och tömkör mm för att hon ska muskla sig rätt (enligt equiterapeuten är hon snedmusklad och spänd), och hoppas att allt har med snedmuskling mm att göra. Är dock tyvärr ganska säker på att dessa problem (vad det än är - går de att lösa är jag inte intresserad av att bråka på något sätt) funnits tidigare, även om ledinflammationen kanske uppkom hos mig.

Ska kanske tillägga att hästen inte är ryggröntgad (ännu), däremot exportröntgad (lös benbit/birkelandsfraktur i h bakkota, vilken hon aldrig haft problem med eller reagerat på böjprov på, i övrigt u a) Equiterapeuten kommer igen om 10 dagar, och ser vi inte mer förbättring då tänkte jag åka på ny klinikutredning.

Vill ju i första hand få hästen bra, funkar det är ingen gladare än jag. Går det inte, och/eller man hittar något hemskt och obotligt som kan antas ha funnits innan jag köpte henne känner jag dock inte att det ska behöva vara mitt problem. Hann ju trots allt bara rida henne ett par veckor.

Så tillbaka till den faktiska fråga; Ändras förutsättningaren för att hävda dolt fel efter 6 månader? HAr alltid hört två år tidigare, och även om förnuftet säger att det blir svårare ju längre tiden går, uppfattade jag i tråden jag läste nyss att förutsättningaren ändrades vig 6 månader exakt? Detta spelar ju roll för mig, då det redan gått fem månader, och samtidigt som jag verkligen vill försöka att få hästen att fungera, vill jag ju inte heller sitta ovetande medan tiden att försöka häva köpet rinner sin väg och förutsättningarna försämras.

Snälla ni som läser!! Missförstå mig rätt! Självklart vill jag helst få hästen frisk, och det får gärna ta mer än en månad till. Undrar bara angående lagstiftning mm för att veta hur snabbt jag måste se till att få tid för ryggröntgen mm.

Ska kanske även tillägga att jag är privatperson och säljaren näringsidkare.

Tack på förhand för svar.
 
Hm men om hästen blev akut sjuk och det inte var någonting gammalt som blossat upp är det väl inte säljarens fel?

Eller?

/Kung Tulle
 
Det som gäller är följande: Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades anses ha funnits vid leveransen, om inte säljaren visar annat eller det är oförenligt med varans eller felets art. Efter dessa sex månader är det köparen som ska visa att felet är ursprungligt för att kunna kräva ansvar av säljaren.
 
Fast en akut sjukdom kan man ju ganska lätt att visa inte är förenligt med att den har förelegat vid försäljningen.

Det som blir bekymmer är ju den typen av skador som orginalinlägget tar upp. Kotledsinflammationer är ju ofta förslitningsskador och då krävs en längre tids slitage. Men samtidigt kan de ju komma akut oxå och det svåra är ju att visa vilket det är.
 
Snälla, snälla läs mitt inlägg igen, och läs det ordentligt! Du missuppfattar PRECIS på det sätt som jag bad er att inte göra!!!

Jag misstänker att muskelspänningarna som orsakar rörelsestörningen kan ha funnits tidigare, ledinflammationen måste självklart ha uppkommit hos mig (kanske som en följd av ont i rygg e d), då hon ju var ren på böjprov vid vet bes).

Vad jag undrade var dessutom bara huruvida premisserna för att låta köpet gå tillbaka andras drastiskt efter 6 månader.

Och, NEJ, jag är ingen otäck människa som till varje pris vill lämna tillbaka min häst av någon luddig anledning. OM det däremot visar sig att hon har en defekt som med all sannolikhet fanns redan när jag köpte henne, och som DESSUTOM inte går att göra något åt, så vill jag däremot försöka få köpet att gå tillbaka.

I första hand vill jag ju som sagt få hästen frisk, och om det skulle vara så att det hon har ont av trots allt uppkommit hos mig (vilket jag TYVÄRR inte tror - allt hade ju varit lättare om hon gjort sig illa i min hage dag 3, då hade det ju bara varit att bita i det sura äpplet) så är det ju SJÄLVKLART mitt problem och inte säljarens.

Och, som sagt, om jag kan få henne fräsch igen ser jag ingen som helst anledning till att tjafsa med säljaren.

AKO
 
Läste nu även ditt andra inlägg. Varför är du så otrevlig? Vem tjänar på det?

Som sagt, läs mitt orginalinlägg igen!! Där står det klart och tydligt att jag har anledning att misstänka att det faktiskt fanns något före köpet. Om detta något "bara" är snedmuskling e d så kan jag ju göra något åt det, och allt är bra. Om hon däremot är sned och spänd för att hon t ex är sammanvuxen i ryggen eller något annat otrevligt, då fanns det ju där innan.

I mitt första inlägg framgår DESSUTOM att jag HAR undersökt hästen ORDENTLIGT före köp.

Och, om det är någon som ser hästar som familjemedlemmar så är det jag. Jag har en hel laddning (3 st) lyckliga pensionärer i min ägo, varav en förtidspensionär p g a skada. Tycker dock att det är skillnad på att ta hand om hästar som man själv haft under en tid och som varit i ens ägo vid skadetillfället, än att stå för all framtid med en som faktiskt antagligen inte var OK från början. Känns mer som om det skulle vara säljarens ansvar.

OCH, om jag varit kallblodig och ansvarslös (vilket jag av dina inlägg iaf tycker mig kunna utläsa att du anser) så skulle jag väl inte ha hållit på och med alla medel försökt få hästen bra. Då hade jag väl försökt häva köpet direkt!?

Jag har, som tidigare nämnts, inte heller givit upp ännu, utan jobbar fortfarande för fullt på att hon ska bli OK. Ville bara med mitt inlägg få reda på hur de faktiska, juridiska omständigheterna såg ut, OM det skulle vara så olyckligt att det blir aktuellt att försöka häva köpet.

AKO - som blev ganska ledsen över Kung Tulles otrevliga ton.
 
Tack för kort, saklig och lättförståelig information :bow: :bow: :bow:! Det var precis det jag ville ha ut av att lägga ut tråden :).

AKO
 
Skulle HEMSKT gärna se en liten förklaring från Kung Tulle ang varför h*n har valt att uttrycka sig på ett så otrevligt sätt..., och en bekräftelse på att h*n har läst mina inlägg lite noggrannare...
 
Har PMat moderator Lobelia och bett henne ta bort det för AKO så förhatliga inlägget. Så slipper ju du se det vidare....

/Kung Tulle
 
Det behövdes verkligen inte!!! Jag ville bara se en liten förklaring. Men du kanske skämdes över att ha kastat ur dig så mycket otrevligheter på ett och samma ställe, vad vet jag?

Ja, ja jag orkar inte tjafsa om detta mer iallafall. Kände mig dock väldigt missförstådd när jag läste vad du skrivit, särskilt som det du skrev vittnade om att du inte kan ha läst orginalinlägget speciellt noga.

Har ju oxå från alpha (tror jag det var) fått svar på den fråga jag hade, och hoppas samtidigt självklart att jag ska slippa försöka häva något köp. Hade ju inte köpt hästen om jag inte ville ha den...

Håll gärna en tumme för att hon blir bra...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 016
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp