hormonnivåer och muskelstyrka har ganska mycket med biologiskt kön (du vet, XX resp XY kromosomer) att göra.Men hormonnivåer och muskelstyrka har väl inget med kvinnlighet och manlighet att göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hormonnivåer och muskelstyrka har ganska mycket med biologiskt kön (du vet, XX resp XY kromosomer) att göra.Men hormonnivåer och muskelstyrka har väl inget med kvinnlighet och manlighet att göra?
Jag håller helt med Marcus! Släng det här förslaget i papperskorgen!Marcus Oscarssons analys tv4 /
SKOLINSPEKTIONENS JA TILL KÖNSUPPDELADE IDROTTSLEKTIONER
ANALYS: SVENSKA FOLKET KOMMER SÄGA IFRÅN SOM ALDRIG FÖRR
Skolinspektionen säger ja till könsuppdelade idrottslektioner. Tjejerna ska sorteras ut och tas in på separat idrottsundervisning medan killarna får undervisas för sig helt utan tjejer. Det är en skola med muslimsk profil som ligger bakom kravet som nu fått grönt ljus och könsuppdelade idrottslektioner kan därmed aktualiseras runt om i hela Sverige.
ANALYS
Beslutet från Skolinspektionen som nu blivit känt lär få tummen ned från svenska folket så det bara sjunger om det. Och i Frankrike hade förslaget blivit så utskällt att Skolinspektionen fått skämmas i stora lass. Det lär bli likadant i Sverige nu när det avslöjats.
Företrädare på skolan som fått igenom kravet har uttalat sig till SVT.
– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen. Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en lärare som också påstår att hon skulle undervisa på samma sätt i en skola utan muslimsk profil.
Men dessa argument kommer inte svenska väljare köpa. Tjejer och killar har haft gympalektioner tillsammans i Sveriges skolor årtionde efter årtionde och det har fungerat bra utan krav på att tjejerna måste sorteras bort och ha egna lektioner. Att gympan och idrotten i skolan inte skulle ha fungerat pga extrema religiösa idéer baserat på att tjejer och killar inte får vistas tillsammans i träningskläder är inget man känner igen.
Orsaken är enkel: Detta är inte det Sverige folket vill ha. Det är inte det Sverige vi känner igen. Det är precis tvärtom – könsuppdelade idrottslektioner lär applåderas av islamister som inte står upp för jämställdhet och svenska värderingar om demokrati och lika värde. Om det finns ett enda parti i Sveriges riksdag som ställer sig bakom detta förslag så kan de räkna med ett kraftigt sjunkande väljarstöd. Frågan är hur förslaget från Skolinspektionen ens kunnat bli verklighet. Opinionsmässigt sett är det nog det dummaste beslutet jag hört på år och dag.
Sveriges väljare torde bums förpassa idén till följande plats: Papperskorgen!
En vettig skola och framför allt en vettig lärare skulle uppmuntra elever att ha kläder som de känner sig bekväma i -oavsett vilka människor som finns omkring dem.
Varför skulle det vara svårt att undervisa flickor tillsammans med jämnåriga pojkar?
Detta beslut och de argument som förs fram för att försvara könssegregering visar muslimsk människosyn när den är som vidrigast.
gulan
hormonnivåer och muskelstyrka har ganska mycket med biologiskt kön (du vet, XX resp XY kromosomer) att göra.
Vad säger Frigolit dåMarcus Oscarssons analys tv4 /
SKOLINSPEKTIONENS JA TILL KÖNSUPPDELADE IDROTTSLEKTIONER
ANALYS: SVENSKA FOLKET KOMMER SÄGA IFRÅN SOM ALDRIG FÖRR
Skolinspektionen säger ja till könsuppdelade idrottslektioner. Tjejerna ska sorteras ut och tas in på separat idrottsundervisning medan killarna får undervisas för sig helt utan tjejer. Det är en skola med muslimsk profil som ligger bakom kravet som nu fått grönt ljus och könsuppdelade idrottslektioner kan därmed aktualiseras runt om i hela Sverige.
ANALYS
Beslutet från Skolinspektionen som nu blivit känt lär få tummen ned från svenska folket så det bara sjunger om det. Och i Frankrike hade förslaget blivit så utskällt att Skolinspektionen fått skämmas i stora lass. Det lär bli likadant i Sverige nu när det avslöjats.
Företrädare på skolan som fått igenom kravet har uttalat sig till SVT.
– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen. Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en lärare som också påstår att hon skulle undervisa på samma sätt i en skola utan muslimsk profil.
Men dessa argument kommer inte svenska väljare köpa. Tjejer och killar har haft gympalektioner tillsammans i Sveriges skolor årtionde efter årtionde och det har fungerat bra utan krav på att tjejerna måste sorteras bort och ha egna lektioner. Att gympan och idrotten i skolan inte skulle ha fungerat pga extrema religiösa idéer baserat på att tjejer och killar inte får vistas tillsammans i träningskläder är inget man känner igen.
Orsaken är enkel: Detta är inte det Sverige folket vill ha. Det är inte det Sverige vi känner igen. Det är precis tvärtom – könsuppdelade idrottslektioner lär applåderas av islamister som inte står upp för jämställdhet och svenska värderingar om demokrati och lika värde. Om det finns ett enda parti i Sveriges riksdag som ställer sig bakom detta förslag så kan de räkna med ett kraftigt sjunkande väljarstöd. Frågan är hur förslaget från Skolinspektionen ens kunnat bli verklighet. Opinionsmässigt sett är det nog det dummaste beslutet jag hört på år och dag.
Sveriges väljare torde bums förpassa idén till följande plats: Papperskorgen!
Jag håller med.....Nu är ju jag äldre, men för mig har idrottslektionerna varit könsuppdelade, TACK OCH LOV säger jag!!!
Jag håller med.....
Vissa saker blev ju per automatik gemensamt, tex orientering osv... brännboll...
Dessutom - varför är det negativt för just tjejerna att det är uppdelat? Killarna förlorar väl lika mkt på det isf?
jo fast... jag förstår vad du menar och jag håller med om att det inte kan ha varit lätt för just de personerna, men vissa saker är ju lite som de är...Det som jag ser som negativt och riktigt vidrigt hemskt är att det delas upp i killar och tjejer.
Vi blev uppdelade på sexualkunskapen där dom tog dom med livmoder åt ena håller och kuk åt andra hållet. Sinnessjukt nu när jag tänker på det i efterhand. Och det måste ha känts så fruktansvärt för dom som blev klassade som tjej eller kille trots att dom kanske inte ens var det![]()
Nu var det ju just kvinnlighet och manlighet jag skrev, inget annat. Och om en person är man eller kvinna (eller något annat eller varken eller) så har inte det med hormoner att göra![]()
Nu är ju jag äldre, men för mig har idrottslektionerna varit könsuppdelade, TACK OCH LOV säger jag!!!
Jag vet faktiskt inte. Kanske att det skulle bli bättre om det delades upp i kuk och fittbärare. Eller något sånt. Inte i "män och kvinnor".
Killar måste ju inte stöka till lektioner. Killarna i vår klass gjorde inte det.Tja, jag minns fortfarande hur det alltid var killarna som stökade till lektionerna och vi tjejer fick lida för det. Då och då blev vi särade så att vi tjejer fick vara för oss själva och killarna kvar i klassrummet, och gud vilken arbetsro man fick. Vi blev även klar snabbare och mådde bättre.
Sen kan det anses fel och bakåtsträvande, men min erfarenhet säger att det underlättade det för oss som skötte oss (sen fanns det såklart tysta och lugna killar också, och de brukade få flytta in till oss de med om de ville).
Nä det hette faktiskt hushållsskolor och instiftades under typ 1860 talet. Å där fick kvinnorna lära sig städa, matlagning, sy, m.m.Killar måste ju inte stöka till lektioner. Killarna i vår klass gjorde inte det.
På Gammelns gamla hederliga 1800-tal då pojkarna lärde sig teoretiska ämnen och flickorna gick i husmodersskola och lärde sig det praktiska så verkar pojkarna ha kunnat sitta still och plugga både matte och språk. Inget blir ju bättre av att man går från att förakta flickor till att förakta pojkar då faktumet faktiskt är att man har ett klassrum fullt av barn.
Vi hade inte uppdelad idrott och det gick bra. (Jag var dålig dock). Men vi hade tjejer som var bra och killar som var dåliga och tvärtom även om antagligen fler killar var bra på bollsporter (Bra släppt fick man höra på volleybollen jämt, men jag lärde mig till slutJag hade inte könsuppdelade idrottslektioner men hade gärna haft det.
jag hade många sportiga killar i min klass och det innebar att jag inte hade en chans.
Det var betydligt roligare när jag gick i gymnasiet och vi nästan bara var tjejer. Först då tyckte jag det var roligt med bollsport.
Om man inte ska ha könsuppdelat hade jag annars velat ha någon annan uppdelning så man kan få spela med folk på samma nivå.
Det är inte roligt att spela fotboll om man inte får en chans att röra bollen![]()
Vilket iofs inte är att förakta, dvs städ, matlagning, sy mm. Vävning är ganska mycket matte. Broderi är konstnärligt och sy är att foga samma delar till en helhet, typ bygga. Matlagning är kemi och konst. Men det är ju bättre att använda andra kriterier än snippa för att göra det hemma och snopp för att göra det professionellt. (Under 1900-tal, kvinnor har alltid jobbat professionellt med saker, utom enstaka undantagstider som 1950 och delar av 1800-talet för borgerskapet).Nä det hette faktiskt hushållsskolor och instiftades under typ 1860 talet. Å där fick kvinnorna lära sig städa, matlagning, sy, m.m.
Huvudsyftet med hushållsskolor var ju att utbilda tjänsteflickorVilket iofs inte är att förakta, dvs städ, matlagning, sy mm. Vävning är ganska mycket matte. Broderi är konstnärligt och sy är att foga samma delar till en helhet, typ bygga. Matlagning är kemi och konst. Men det är ju bättre att använda andra kriterier än snippa för att göra det hemma och snopp för att göra det professionellt. (Under 1900-tal, kvinnor har alltid jobbat professionellt med saker, utom enstaka undantagstider som 1950 och delar av 1800-talet för borgerskapet).
Absolut och de dåliga killarna och duktiga tjejerna blir ju inte gladare av en könsuppdelning. Då får man väl dela upp i -ni som känner er usla på fotboll och ni som känner er bra på fotboll möjligen.Håller med. Har samma erfarenhet. Bollsport var liksom aldrig roligt för man fick ingen chans att vara med. Det spelade ingen roll om det handlade om basket, handboll, fotboll eller innebandy. Grabbarna (och några av tjejerna) som ägnade sig åt bollsport på fritiden ägde fullständigt.
Detta löser man dock inte med könsuppdelade grupper utan det är ju ett lärarproblem. Det är idrottsläraren som är oförmögen att planera lektionerna så att alla eleverna får vara med. Det är inte okej att låta en liten grupp äga idrottshallen (eller skolsalen) på det sättet.
Ah, jag tänkte på dem som unga borgarflickor ibland gick innan de gifte sig, på någon herrgård. Men det kanske var blandat.Huvudsyftet med hushållsskolor var ju att utbilda tjänsteflickor![]()
Nja, tjänsteflickorna som kom från fattigare familjer skulle ju utbildas för att sedan ta plats hos den svenska överklassen och även i medelklassen. Detta lever kvar än i dag men då kallas det visst au pairAh, jag tänkte på dem som unga borgarflickor ibland gick innan de gifte sig, på någon herrgård. Men det kanske var blandat.