Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, det är svårt att se sånt på en bild ;-)
Jag ser inte att den rör sig genom kroppen heller... Så för mig visar det mest på att vi tänker olika!
Sänkt/höjd rygg kan inte vara svårt att se på bild. Det är svårare att se på en bild om hästen rör sig genom kroppen än om hästen har en hov i marken och en annan hov upplyft.

Titta på en film som visar när Karl rider "action/reaction" eller "neck extension" om du vill se en häst som rör sig genom kroppen.

Bästa sättet att få en häst att lyfta ryggen är att från marken trycka något mot undersidan på magen strax bakom sadelgjordsläget.

Ett sätt att få hästen att använda magmusklerna mer än vanligt, t.ex. vid piaff, är tillbakaförda skänklar så att de "retar" muskulaturen längre bak. För att det skall fungera bör det inte vara skänklarnas normala plats som framåtdrivande hjälp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är bättre att ge hästen förutsättningar att röra sina bakben så den själv aktiverar sina buk o ryggmuskler.

Återigen denna piaffixering- varav metoden är till för dessa som vill kunna hävda att man kan rida piaff bra, men är tyst om övrig ridning o kan klanka ner på all annan. En exklusiv liten klick som håller sig väl dold inom kretsen.

Huvudfixering oavsett hästens övriga attributer .

tänk om det vore så lätt....Läs en bok om vilket ämne som helst o bli en supertalang.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Länka gärna till film där det görs! Då kan jag vackert ändra mig. Jag är inte omöjlig gällande sånt. :)
Att jag vet en del mer om de olika nyfranska torde betyda att jag tagit mig tid att kolla upp dem tycker jag?
Och det gör jag alltid utan åsikter först. PK var jag tom mkt hoppfull kring.
Jag har dock sett fler elever till Carde, Craig Stevens, Racinet regelbundet än PK. IOM att jag delat stall med sådana och varit vän med såna.

Kollar man PKs egna videor ser de halvbloden väldigt vältränade ut i underhalsen. Den muskulaturen är bullig, vältränad och stark.
Jag upplever också att hästarna först kommer av och på tygeln ovanifrån regelbundet, dvs de går över tygeln en hel del.
Jag tycker att är den muskeln så vältränad har den använts way to much.
IOM att jag tycker den muskeln är en balansmuskel som drar hästen ner i framkärran.

Sen att du tycker annat, PK med och alla hans anhängare - helt ok.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Var börjar man? Jag översätter nu "klassisk ridning" med den ridning som bl.a. Philippe Karl utbildar i.
- Titta på ekipage "före och efter", dvs med egna ögon se vad som händer med ett ekipage när ryttaren börjar använda t.ex. Philippe Karls metoder.
- Ta kontakt med någon av de instruktörer som utbildas i Norden (gäller Philippe Karls metod). De finns listade på Philippe Karls hemsida. De flesta bor i Stockholmsområdet men reser över hela Norden.

Jag har ändrat ordet som är understruket så att det inte skall ge upphov till fler missförstånd. Det var inte min avsikt att påstå att det idag finns certifierade instruktörer i Sverige. Jag har inte koll på hur det ser ut i resten av Norden.

Glädjande är att det snart kan finnas minst en instruktör som är certifierad i Karls skolas högsta utbildningsnivå.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag läste för ngt år sedan om ngn här på buke som skulle gå kursen på 12 tillfällen med sin då 3åring.

Om man läste mellan raderna så fanns inte så stor tidigare kunskap o tror man att man har utbildat en häst högt för första ggn på 12 veckoslut så...

Det funkar inte som Karl menar. att bara man inte tillåter hästen att sänka sitt huvud så blir den inte framtung. De behöver på stretcha sin överlinje med ryttare på o i synnerhet unga hästar som inte byggt upp ngn stryka i ryggen alls. Han rider heller inte med ngn avstämning/ halvhalter utan åker med o sen börjar med ryggning o piaff.
Det är ju därför som det inte funkar- att man inte kommunicerar med hästen o att den blir kvar i sin form utan att huvudet lyfts upp var gång- allt annat än finlir o korta korta stärkande sekvenser där man får hästen att vänta o samla sig ngt steg. Då får man göra halt o rygga istället... för att återigen tappa allt efter en kort sträcka.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den som är "fotfolk" eller bättre uttryckt "deltagare utan häst" på en clinic har stor möjlighet att om och om igen höra samma budskap och se hur olika ryttare förvaltar budskapet och vilken effekt det får.

Tyvärr är det ibland det enda som står till buds om man vill ta reda på fakta. Även den som har ridit på en vanlig "enskild" lektion kan ha missförstått och gör fel när den kommer hem.

Är du införstådd med vad ordet Fakta betyder?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tyvärr var jag något otydlig. Jag skrev "paket om 12 tillfällen".
Även solen har fläckar - är jag en sol nu?

Tyvärr skrev jag verkligen ett fel när det gäller utbildningens omfattning i Karls skola. Det är 9 tillfällen. Varje tillfälle omfattar fyra dagar. Det innebär 36 dagar eller runt 280 timmar utbildning till häst och avsuttet.

Dessutom har ryttarna, som inte är nybörjare utan ridinstruktörer med egna elever, hemläxa till nästa tillfälle.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kl

Om man eleverar halsen innan hästen aktiverat bukmusklerna, får man tekannehals o häng i ryggen.. underhalsen trycks ut när hästen spänner ryggen istället för buken.
För att komma åt buken o få ut halsen krävs en genomsläppligghet i hästens kropp o en lång överlinje.
När de bitarna är på plats kan man börja stärka o plocka upp formen. Här eleveras halsen med en sträckt överlinje för att hästen börjar vinkla om i bakkärran...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kl

Om man eleverar halsen innan hästen aktiverat bukmusklerna, får man tekannehals o häng i ryggen.. underhalsen trycks ut när hästen spänner ryggen istället för buken.
För att komma åt buken o få ut halsen krävs en genomsläppligghet i hästens kropp o en lång överlinje.
När de bitarna är på plats kan man börja stärka o plocka upp formen. Här eleveras halsen med en sträckt överlinje för att hästen börjar vinkla om i bakkärran...

Håller med!
Och får känslan av att man inte alltid bryr sig om den detaljen. Återigen- vi måste se till hela hästen. Inte bara huvud och bakben.

Där tycker jag att jag tappar dig Brille. Vi är överens om att det börjar med bakbenen. Så som jag lärt mig fortsätter det genom hela hästens kropp och slutprodukten är huvud och hals.
Du säger att de som rider enligt PK rider hals och bakben för då funkar resten. Men det behöver det i mina ögon inte göra. Att hästen är "av" på mitten betyder ju att rörelserna och ryttarens inverkan inte går igenom hela kroppen. Hästen rör sig inte genom kroppen, tygeltagen går inte ner i bakbenen.
Sen ska jag inte säga att det inte kan funka- för det fattar jag oxå att det kan. Men man kan rida ganska avancerade saker utan att hästen är loss. Bara för att man kan rida svåra övningar betyder det ju inte att man har en genomsläpplig häst?

Antingen har du haft turen att inte se eller rida sånna hästar eller så har vi olika syn på en ihopkopplad häst med hel överlinje.

Kan du inte hitta en film på någon som rider enkla tempoväxlingar och övergångar på ett enkelt böjt spår. Gärna med galoppökningar och upptagningar.
Du har inte riktigt berättat vad du tyckte om AW ' s film?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Brille dömer ut DRL helt o hållet. Det var ju grundat på 10 års egna försök.
Ingen självkritisk förmåga eller insikt om att det praktiserades fel.

Skulle tippa att det fattades bitar som h*n nu skrev om Karls energi.

det måste till en tränare IRL som är med o säger vad man gör fel.

H*n skrev även indirekt AW skulle sågas -att hon var "modig".

AW behöver inte bevisa ngt o kan förklara vad hon har för röd tråd- som hon följer.:bow::love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Roligt att det fortfarande finns dom som vågar lägga in bilder/filmer! :D

Nytt försök!
travliten.JPG
skrittliten.JPG

På andra bilden tycker inte jag heller ryggen verkar sänkas, däremot är responsen bak mindre än det man försökt få till framifrån och fortfarande ganska mycket vikt på h.fram som är i marken på bild 2.

Sen beroende på vad man har för syfte och vart man befinner sig i utvecklingen kanske det kan vara fördelaktigt ändå att prova växla mellan lägena. Den ser åtminstone ut att ha "kommit åt" bakbenen mer på bild 2 är 1, även om den kanske inte är stark nog/har teknik nog att kunna få det till en helhetsmässigt bra form ännu. Bild 1 är ju inte riktigt en jobbform som jag ser det, mer viloläge, i bild 2 blir det lite mer åt andra hållet - att man försökt tänja på gränserna?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Åh, så intressant med en tolkning! (och ja, man kanske bara lägger upp bilder en gång :) ) Men den här var ju konstruktiv!
Ja, jag håller med om viloform. Tanken är att vi ska samla energi för att sedan slappna av i lägre form, och växla däremellan. Jag blir lite ivrig och tar lite för mycket på tvåan. Jag tror jag oftast rider lite mellan just dessa, för jag upplever att den ena formen behöver den andra. Han behöver ju få fram sina ben så han sen har något att lägga vikten på. Dock så har jag börjat få mycket mer reaktion på senare tid när jag slappnar av och tar bak vikten i sitsen, och det tror jag kan bero på att vi har bättre balans i den avslappnade. Och- helt sant igen, det här är våra ytterlägen, varken högre eller lägre skulle ge något.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ang. framför och bakom lodplan tror jag man snabbt anpassar sig till det man oftast ser och vad ens förebilder gör. Så en häst som går rätt framför lod kan i mångas ögon se lite stel eller motsträvig ut medan en bakom ser mjukare och mer följsam ut. Och, det är bakom lod som oftast syns!
Om man förespråkar att hästen visst kan gå bakom och arbeta rätt, den kanske till och med behöver det för träningen osv. så kanske man också ska tänka på alla som läser ens åsikt? För det spelar ingen roll att man säger att bara de duktiga ska rida så för de vet vad de gör. Så länge det förespråkas eller "inte spelar nån roll" så håller gemene man på och testar det på sin egen häst. Det är nästan genomgående vilken bild eller film man ser idag, en stor majoritet rider bakom lod. För det gör ju de bästa. Och man vill rida som de bästa.

Jag tycker iofs aldrig att det ser bra ut, men ni som ändå tycker att det är helt okej, varför är det värt att strida för?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tror inte ett dugg på den teorin faktiskt . Rider man med känsla och kunskap i bagaget på normal nivå så ligger inte fokus på exakta cm var nosen är exakt en viss stund . Är hästen i balans känner man av det.

Sen håller jag självklart med om det handlar om en indragen nos på handkraft . Men då har vi ett annat problem av betydligt större kaliber som knappast avhandlas Via denna diskussion .

Ingen , eftersom Brille abdikerat från frågorna , som vill kommentera uppresande tygeltag som aktivt verktyg samtidigt som man anser LDR är djävulens påfund ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tror inte ett dugg på den teorin faktiskt . Rider man med känsla och kunskap i bagaget på normal nivå så ligger inte fokus på exakta cm var nosen är exakt en viss stund . Är hästen i balans känner man av det.

Sen håller jag självklart med om det handlar om en indragen nos på handkraft . Men då har vi ett annat problem av betydligt större kaliber som knappast avhandlas Via denna diskussion .

Ingen , eftersom Brille abdikerat från frågorna , som vill kommentera uppresande tygeltag som aktivt verktyg samtidigt som man anser LDR är djävulens påfund ?

Ja, du...
Jag har inget svar på din fråga- som jag sett att du ställt ganska många gånger...Men argumentet verkar vara att hästen själv hellre väljer att ha nosen framför än bakom och då är det mindre tvång att lyfta än att dra???

Kl
En sak som jag tänkt på, som i och för sig inte är uppresande tygeltag i den höjd som jag sett folk använda på tuben, är att det är viktigt med rätt höjd på sin hand i förhållande till hästens mun. Alltså att sträva efter den raka linjen från hästens mun- genom tygeln- ryttarens underarm och ända till armbågen.
Har man handen så linjen blir bruten tycker inte jag kontakten blir bra eftersom man antingen "hänger upp" hästen i tygeln med för hög hand eller låser fast hästen med för låg hand.
Därför kan jag tycka det är helt ok att höja sin hand om hästen höjer sitt huvud och sänka handen sen igen. Men det är inte för att påverka huvudhöjden utan mer för att bettet ska kunna inverka korrekt. Många gånger ser man folk göra tvärtom. Man höjer handen på en häst i låg form för att man vill lyfta upp den och sänker handen på en häst som går över tygel för att dra ner den.

Någon som har några tankar kring det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Exakt och uppresande tygeltag här som det beskrivits är en handhjälp för att balansera upp hästen . Det är det jag är nyfiken på om argumentet mot LDR är handkraft vilket alla som inte tror det är rollkur/HF vet att det knappast är .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För mig är det inte riktigt så enkelt att man höjer och sänker handen endast för att höja/sänka formen.

Jag höjer ena handen och för fram den för att lossa nacken tex. Gör man det på ett visst sätt så kan man med den ändrade anlägningsytan bettet får i munnen och ibland i kombination med tygeln mot halsen/nacken lossa nacken på hästen om den har lte muskulära spänningar där.
Jag kan höja ena handen för att balansera upp och lyfta upp den sidan på hästen(framdelen genom att balansen i manken skjuts åt andra hållet).
Jag kan höja båda för att tala om att nu ska du upp i formen.
Jag kan höja handen för att få upp halsbasen och runda hästen.
Men allt detta måste läras in med timeing och tydligt signalsystem.

Nedåt tror jag inte direkt på att hålla på med tyglarna. Möjligen någon gång för hand ett första pass på en häst som är riden över tygeln a la travhäst som gått uppkäkad. För att den snabbare ska förstå att det GÅR att söka sig nedåt. Sen lär jag in annat signalsystem för att söka sig framåt/nedåt.
Jag tycker tygeltag nedåt låser hästarna och påverkar balansen negativt. De dras ner mer i fronten.

Utgångsposition för handen bör vara så att man får obruten linje underarm-bett. Men jag tror inte man ska vara för rädd för att gå ur den positionen om det krävs, dvs i tygeltag för att när man får rätt respons återgå till eftergift i normalläget/utgångsposition.
Däremot måste man för att kunna inverka så ha koll nog på att man kan sitta hyfsat ok. Och man måste separera hjälperna.
Så det är ett signalsystem man får lära sig när man lärt sig en del och det ska göras med tränare. Dock är det synd att inte fler kan och lär ut.

En tjej i mitt stall som tränat och tävlat tom MSV A har jag för mig och rider för GP-ryttare insåg idag att den tysk-utbildade beridaren som hennes tränare rider en del för och som är hype:ad rider för min ena tränare.
Hon har ju hört snacket om att det är AR-inspirerat etc från övriga på gården och bara antagit att det är mkt skumt då hon aldrig sett dem eller mig.
Nu hade hon sett lektion som beridaren red för min tränare. Och var minst sagt impad.
Hon fick också höra att hennes tränare ridit en hel del för min tränare. Och fick se honom jobba någon häst vid hand. När hennes förbilder nu öppet sa att min tränare var bra och hon fick se resultatet steg han tydligen rejält i aktning. Innan har han varit en kuf som sysslade med märklig barockridning i hennes ögon. Utan att hon ens sett honom rida eller sett elever till honom.
Det är ju inte så att det är få som snackar skit om metoden och sen ovetande rider för tränare som rider för mina. Lite kul faktiskt..;)

När man får höra om alla tygeltag och böjningen i början etc så får många för sig att det är suuuupermärkligt. Men när de sen ser det så inser man att det ser ut som TR när man kommit längre. Men med mer lösgjorda hästar och högre kvalitet i samlingen. Och man kan styra hästens kroppsdelar, balans och koppla på/av muskler lättare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror inte du kommer få ngt annat svar.
Det går liksom inte när man drar likhetstecken vid ldr och hf.

Har man dessutom pluggat på hf mer så kommer man få annat svar också.
Det är en så mkt mer komplex metod än att bara rida näbb i bringa och rolla.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

En tränare som själv kan leverera upplever jag ofta är hyfsat ödmjuk och börjar inte clinics eller lektioner med nya människor att racka ner på andra. Man gör det heller inte i tidningar eller konstant under utbildningen.

Mina tränare tror givetvis på sitt system. Annars hade de ju gjort annorlunda.
Men inte fasen skulle de göra så!
Jo, jag vet vad de tycker om andra system, andra tränare i person etc. Men så har jag också ridit för dem i runt 13 år och i perioder bott där. Dvs, vi känner varann rätt väl. Och de vet hur jag tar den informationen.
De är också mkt noga med att tala gott om de som är duktiga. Och de kan berätta om sina egna brister.

Vill man börja vidga vyerna sas tycker jag det kan vara gott att läsa en del böcker och skita i bilderna. Detsamma om man kollar tuben eller filmer.
Jag tycker det finns gott om människor som är otroligt belästa. Där man kan ta med sig små saker till egna ridningen från deras system. Men en del av dem blir man mycket besviken då man ser rida eller ser deras elever rida. För de får inte till det och det ser inte ut som man tänker sig med egna erfarenheter i ryggen då man läser texterna.

Jag tycker det finns en hel del bra att hitta hos Bent Branderup tex. Hans böcker Akademisk Ridkonst och Ridning på Kandar kan man gärna läsa. De är lättfattliga och simpla. Inget superavancerat i dem. men en bra första läsning, spec första boken.
Sen har väl jag lite annan bild av hur jag vill ha min ridning än hur Bent och hans elever rider. Jag vill ha mer energi och kontakt i tygeln etc.
Men Bent är en otroligt(!) kunnig man. Och man ska inte räkna bort honom pga kläderna, utrustningen etc.
Plockar man det lösgörande arbetet etc från Bent och adderar energi och kontakt kan man snäppa upp tävlingsridningen.

Sen tycker jag att de gamla franska mästarnas böcker är klart läsvärda; De la Guereniere, Baucher, De Carpentrys tolkning etc.

Jag tycker också att Sylvia Loch skrivit tänkvärda ord, Sally Swift, Susan von Dietze..

Nu glömde jag kika var du bor, har för mig nedåt. Mina tränare åker hyfsat regelbundet till Skåne. Säga vad man vill om metoden, mina tränares fel och brister etc.. Men speciellt kvinnan är fantastiskt pedagogisk! Jag har aldrig stött på någon som når hennes nivå där faktiskt. Har du lust att kolla lektioner så får du säkert komma och kolla om du kan ta dig dit.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror inte du kommer få ngt annat svar.
Det går liksom inte när man drar likhetstecken vid ldr och hf.

Har man dessutom pluggat på hf mer så kommer man få annat svar också.
Det är en så mkt mer komplex metod än att bara rida näbb i bringa och rolla.

Det har du nog rätt i men inte av den anledning som du påstår. Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara (på). Påståenden om vad jag skall ha sagt som jag inte har sagt som dessutom är inlindade i frågor. Ungefär lika omöjliga att svara på som frågan "Har du slutat slå din fru?"

Vad menar du med hf?

Uppresande tygeltag är en signal/hjälp. LDR ser jag som ett sätt att rida på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 988
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 660
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 970
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 183
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp