Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det här! Nu kanske det blir flum, har nog inte rätta terminologin för att förklara detta men kan inte ge fan ändå... :o

Vi måste skilja på en muskel som är ihopdragen och det som händer när man använder sträckarmuskulatur till största delen.
Ni som kampsportat eller kommit i kontakt med CR vet vad jag pratar om!

När man använder sträckarmuskulaturen är vi rörliga i lederna samtidigt som vi är starka!
Detta i samspel med an och avspänning skapar rörelse men på ett sätt som är mindre ansträngande, men effektivt.
En ihopdragen spänd muskel minskar dramatiskt ledernas möjlighet att röra sig.

En spänd och kort (ihopdragen) hästrygg gör ingen glad.
Det blir ett U. Däremot en svingande rygg som är höjd upp mot sadeln och är RÖRLIG.
Är smått allergisk mot ryggar som sluttar upp mot korset med ryttare på ryggen när den ska vara ihopplockad. Finns kanske undantag pga exteriören men de är få som inte KAN.
Bålstabilitet behöver vi! Magen ska bära rubbet! HÄR behövs mer anspänning för att hålla ihop rasket.

Ställer jag mig på alla fyra o ber dottern hoppa upp så inte fan spänner jag ryggen, då putar ju arslet ut och allt blir stelt.
Jag spänner buken för att hålla upp. Nu är jag ingen häst men principen är densamma. Tyngdlagen gör att buken måste med.

Mycket bra att ta upp! Även om jag tror de som är aktiva i tråden redan är med på det?
Sen som du säger- det sker fortfarande anspänning i ryggen, bara med mindre muskelgrupper och mer dynamiskt än en häst man skulle säga spänner ihop ryggen.
Personligen tycker jag det är en av utmaningarna att försöka lära hästen använda bra ryggmuskulatur (förutom som du skriver, att inte korta "fel" muskulatur). Precis som när jag själv core-tränar och försöker komma åt de fina musklerna längs ryggraden. Mycket svåra att komma åt, mycket nyttiga att ha för att stabilisera ryggraden och använda till finmotorik och hållning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej det där såg inte trevligt ut. Det hade varit intressant att höra vad han själv har att säga om saken!

Bilden finns med i en artikel han skrivit som visar "hur det ska se ut" :crazy::crazy: Eller det var ju där jag fann den... Tror den kommer från hans böcker från början.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vi kan ju diskutera denna fruktansvärda bilden på Philippe Karl när han försöker sig på annat än piaff.. nämligen någon slags mellantrav eller nått.. såhär ser det ut när man försöker rida framåt på en häst som inte är ihopkopplad för fem öre... den faller framåt och bakdelen i haparanda..

Han har ju lagt ut den så han måste ju tycka det är bra?

En häst helt upphängd i handen.. inaktiv bukmuskulatur.. framvikten allan.. här man kan ju verkligen "se" en oren trav då.. bakbenet har redan lämnat marken medans frambenet är kvar

image.php

Här är en bild på en icke rak linje bett- tygel- armbåge... Jag hade velat att han öppnade armbågsvinkeln och sänkte handen för nu ser det ut som han hänger upp den i handen.
Detta visar precis den känslan jag hade med min"fallhäst". Huvudet är i form, den är igång bak- men av på mitten och då blir den bogtung och spänner ryggen vilket gör att bakbenen inte svinga in under hästen.

Kyra nämnde att hästen ska vara som ett dragspel! Elastiskt!

Tack till fio för intressant bild, bra beskrivet om musklerna biffen! Och kul att det tog lite fart igen ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bilden finns med i en artikel han skrivit som visar "hur det ska se ut" :crazy::crazy: Eller det var ju där jag fann den... Tror den kommer från hans böcker från början.


Aj då, inte så bra reklam för sig själv! :S
Undrar om t o m herr PK fastnat i "frambenssprattel"?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är journalistens ord. Men jag håller med om en hel del iaf.
Nog om det. Jag är inte bekväm med att diskutera nu också namngivna personer som inte kan säga sitt.
Jag tycker de gör ett bra jobb, att artikeln är bra iom att den belyser en del saker som man inte så mkt talar om bland de utbildade på Strömsholm/Flyinge etc.

Och jag kan lova att om vi skulle ta handen bakåt under ridning hade vi fått den avhuggen. Men från marken kan man som proffs, vilket Ubbe är, göra en första sån check innan hästen lärt sig runda sig för tygeltag upp.
Det går heller inte att i en kort artikel gå igenom hela sitt system. Varför man har valt en del små saker. Och man gör heller inte samma på alla hästar.
Sen är det tolkat av journalisten.

Jag tycker vi kan lämna den artikeln nu. Om du inte vill ta något annat via PM. Även för övriga läsare här.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Iom att det där är vad jag sett av PK och iom att jag mött en hel del hästar ridna så är det var jag fått min bild av sån formgivning.

Jag tror de blir korta i halsen, tappar buk och rygg och blir framtunga av det.

Det måste gå att rida fram också. Tappar man bärigheten i mer tempo är man fel ute.
Antingen rider man med mer påskjut än hästen klarar, i för hög form etc etc.
Här tycker jag vi ser allt det.

Och det är ju inte direkt lätt kontakt i bettet. Den är upplyft och kvarhållen där. Ganashvinkeln är för stängd.

Den där hade jag velat rida liiite långsammare, i lägre och rundare form och med mindre tryck i truten. Då tror jag man senare kan elevera den mer fram och i det kunna lätta av i handen, rida fram mer och behålla hästen mer på arslet och med längre hals och mer öppen ganashvinkel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast i all ära blir det väl lite dubbelt att PK diskuteras men Ubbe ombedes tas vis pm ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det tycker jag inte iom att PK själv figurerar i press mkt och gärna. Och är ett ngt större namn. Han är ju också rätt frisk på att både i press, på clinics etc totalsåga många andra. Då känner jag inte så stor lust att ta hänsyn, när man inte visar någon.

Jag har avhållit mig från att diskutera svenska tränare även då det lagts ut bilder på deras hästar i den här tråden och betts om kommentarer.
Jag tycker det blir avigt då man inte lagt ut bilder på nätet. Ej heller har hemsidor med texter etc.

Jag har inte namngett någon svensk. Ens de som rider VC och bör pratas mer om iaf och finns egna bilder etc på. Jag tycker det tillhör lite god ton att man låter bli sånt. Speciellt rörande personer som inte själva slänger skopor åt andra. Visste jag någon svensk som snackade skit om alla i press och på clinics kanske jag även där hade visat mindre respekt.
Men det kanske bara är jag som känner så.

Oavsett så är det ju ingen skoj diskussion när man pratar mellan två parter bara. Ingen annan har ju kommenterat. Då känns ju den diskussionen lite trist för övriga här.
För mig med iom att jag VET en hel del om både djur och människor i artikeln. Jag har ju sett dem en hel del.
Och när jag har så olika åsikt som den jag diskuterar med och vi inte kommer mötas känns det rätt döfött. Vissa kan man inte förstå och det känns som att man inte ens läst samma inlägg ibland.
Fiador och jag tycker olika. Men jag upplever en annan respons på det jag skriver. Att man läst, tagit in.. Men inte håller med. Helt ok!
Brille och jag verkar inte kunna förstå varann riktigt.
Så är det ibland. Men jag förstår inte riktigt. Och jag orkar inte riktigt ärligt talat. :P
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Visst . Fast du blir ändå färgad i ditt svar av personliga anledningar vilket inte blir riktigt rätt om vi ska vara rättvisa i sammanhanget .
Du adresserar ju din med namn tex - blir väldigt subjektivt i sig ;) det vet ju alla insatta vem det är så namngivning och subjektivt blir det ju ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Sen när handlar denna tråden om kommunikation över nätet och den egna synen på vad man pratar om eller inte? Jag tycker Tuas tanke är hänsynstagande. Prata inte skit om de som inte är aktuella/aktiva inom media.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Absolut är jag färgad. Man blir väl aldrig objektiv mot någon man har en relation av något slag med, bra som dålig.

Men jag har som sagt medvetet avhållit mig från att kommentera svenska som figurerat i tråden. En av dem känner jag mkt väl till iom att vi har gemensamma bekanta och hållit till i grannstallar. Vi är inte vänner eller ovänner. Men jag VET saker om denne och dennes ridning iom att jag sett det, pratat häst/ridning med denne i stall och på middagar. Och känner några elever(som jag sett rida en del med, lektioner och själva).
Dock avhåller jagmig från att diskutera kring denne tex. Vi har ingen relation och eg bryr jag mig inte om vad denne skulle tycka om mig om jag sa ngt. Den är ju redan medveten om hur jag tänker och hur jag gör.
Så det är inte för att denne inte vet vad jag tycker. Men det säger jag direkt till denne isf. Och jag drar inte igång drevet här..
Och så tycker jag man gör faktiskt. Det är yrkesverksamma svenskar. Jag vill inte trasha någon sån. Inte ens de som rider VC.

Jag pratar hellre då om större namn som inte kan påverkas negativt av det.
PK har sin business tryggad.
Det har visserligen Ubbe med. Och förmodligen de svenskar som rider VC tex.
Men jag tycker iaf svenskar är mindre ok för mig att diskutera.

Jag har någon gång sagt vad jag tycker om någon annan svensk tränare. Men jag försöker hålla mig. :P
Och jag brukar försöka undvika att namnge folk.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag kan hålla med om att det finns en viss moral när det gäller att kritisera och diskutera folk även här på nätet. För mig är det ingen större skillnad i en tränare som skrivit en artikel i en tidning eller någon som har en hemsida- om man visar upp sig i media måste man nog tåla att folk pratar.
Sen är det skillnad om du som elev sitter och diskuterar din tränare med folk på ett nätforum. Ni har ju en personlig relation och det kan kännas himla obekvämt för både dig och tränaren. Så jag tycker man får respektera det.

Däremot så har du ju lite uppmanat Brille att läsa och kommentera och då får man ju acceptera att så sker:angel:
Med tanke på hur diskussioner på buke kan gå till gör man nog klokt i att hålla låg profil gällande sina tränare. Folk kan vara ruggigt otrevliga på nätet!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Absolut har jag frågat. Men jag trodde då man skulle läsa det som stod med. Och att man kan tänka på att människor som har en resp 2 hästar kan ha svårt att prestera 100-procentiga ögonblicksbilder på en så kort stund som en journalist är där.
Jag tycker dock artikeln är bra och tycker bilderna är bra.
Jag skulle vilja se andra greja det bättre. ;)
Och sen får man skilja på egen artikel/eget material eller att bli omskriven, vilket det är frågan om här. Dock tycker jag journalisten har gjort ett bra jobb.

Två av hästarna är en bit över 20 år. En av dem har hjärtfel och tränas därför därefter.
Det är heller inte hästar i dyr prisklass a la gångartsmonster med supervinklar, toppenpsyke etc.
Det är 2 fd problemhästar(ena psykiskt och andra fysiskt) och en egen uppfödning som är en vanlig häst bara som man utbildat väl.

Den som nämts nedlåtande är en nytillkommen sak som däremot är flottare modell. Dock står det skrivet att den inte är stark nog. Den tror jag kommer bli super!

Jag är inte rädd för att nämna vilka jag rider för. Jag är inte rädd för att prata om deras i mina ögon bra artikel.
Men det blir en trist diskussion om jag ska diskutera med en enda person om bilder som inte andra kan se. När man heller inte tar hänsyn till helheten i artikeln eller de texter som står under bilderna OM dem.
De vet dessutom om mitt nätskrivande. ;)
Både de och min tredje tränare.
Ingen av oss är särskilt mycket för att dölja saker.


Jag är väl färgad av att jag också vet att de hästarna går att rida på framåt utan att de ramlar ner i framvagnen. Och av att jag vet deras historia givetvis.
Att se ekipage live är väl alltid bättre än stillbilder för att bilda sig en uppfattning.
Det gäller ju även bilden på PK. Men det går ju att se videor på det på honom med om man inte åkt på clinicsen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är journalistens ord. Men jag håller med om en hel del iaf.
Nog om det. Jag är inte bekväm med att diskutera nu också namngivna personer som inte kan säga sitt.
...
Jag tycker vi kan lämna den artikeln nu. Om du inte vill ta något annat via PM. Även för övriga läsare här.

Det var du (tuaphua) som rekommenderade läsning av artikeln och ville ha kommentarer. Tränarens namn står i artikeln. Andan i och större delen av mitt inlägg var positiv så jag förstår inte vad du är bekymrad över. Dessutom rekommenderade jag läsning av artikeln.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad är VC?
Då var det din tränare som inte kunde/ ville kvala hela vägen upp o åkte till N. för att starta GP för en del år sedan o poängen var förstås orättvisa för att de var dåliga.:grin:

Nåväl. man kan bli piaffproffs o göra skolor över marken- för att bli bra på ngt eget.

Så funkar en hel del män.

Jag blir inte så bländad av det. Jag gillar 7 o tiokamp, de som rider GP o FT- för att de har större helhet/ allsidiga. Eller en fantastisk unghäst som rids dito.

Biffen, Bra förklaring. Det går även lättare både vid ditt ex.. o situps om man böjer in huvudet- som vid LDR
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Absolut var det jag som rekommenderade den och undrade vad du tyckte.
Just för att du skulle få en bild av vad jag tycker är bra. Jag tycker tex bilden på fuxen är riktigt bra.

Men jag ville tala om att jag inte skulle bemöta mer än jag gjort.
Och varför..

och jag ville höra om du tyckte hästarna var samlade. Trots att de alla tränats i låg och rund form först. Iom att det ju var omöjligt att samla hästar som börjats så.
Fuxen även han har ju startats så. Han är ju den som är mest utbildad av de piafferande hästarna.

Den svarta är ju rätt ny. Och skimmeln har fått en långsam start iom tidsbrist(man hade då fler hästar, framför allt en "huvudhäst" som fick avlivas pga cancer). Så han börjar bli fin. Men han är nära 180 hög, ingen superlätt sak och har som sagt inte riktigt hunnits med förr. Så även där behöver stärkas och finliras en del.

Så det var mest det jag ville höra om. Ifall tex fuxen ansågs samlad för dig.
Jag tycker ju han är det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Haha.. Klart du skulle ta chansen.

Jag sa ANDRA som rider WC(skrev fel.. trött!). De har ingen som helst koppling t mina tränare eller mig.
Jag bara sa att jag avhåller mig från att kommentera såna tom. Trots att de ju figurerar i press mer.

Min manliga tränare har inte tävlat GP nej(han har dock flertalet elever som gjort det). Kvinnan har det däremot, några starter.
Norgeresan som du drar upp då och då har jag inte hört om. Det låter mkt skumt allting.
Jag ser nämligen inte varför han skulle göra sig omaket att åka ända dit och förlora all den arbetstiden(jag vet hur mkt de jobbar och hur lite tid de har, spec förr) med en häst som inte var klar för sånt eller hade gång för det. Jag vet ju vilken häst du syftar på iom att du nämt det någon av de andra gångerna.
Men ja, om det skulle ha hänt.. Man lär sig med åren och misstagen, du, jag, de , alla..
FÖ är mannen gammal fälttävlans och hoppryttare, du kan nog leta gamla resultat där med. Och fråga de som var med i den svängen då. På den tiden red inte så många fälttävlan. Så de känner ju varann de gamla rävarna där..

De är inte så intresserade av tävlan. Man behöver inte mäta resultat i tävlingsresultat. Ibland kan man mäta det i hälsa, glädje, utveckling.
För mig är det fantastiskt nog att man lyckas få så många sjuka hästar friska, få problemindivider trevliga och tillfreds och få sina elever att utvecklas(om de vill tävla eller ej får de själva välja).
Vill man tävla på det -fine. Men det beöver inte vara målet och det enda..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 548
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 171
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp