Kontakt...

Alla hästar bär ju sig i en eller annan form, annars hade de ju trillat omkull. Den form westernhästen visar upp är ingen form jag eftersträvar, jag vill att hästen bär sig mer bak och samlar sig. För den typ av ridning jag i dagsläget sysslar med, är kontakt nödvändig för att hästen ska höja rygg och aktivera baken - lite som om bettet är den ena tältpinnen, bakbenen den andra och så spänns tältduken (hästkroppen) däremellan. Jag vet inte hur det kommer att förändras ju bättre jag och hästen blir. Det är jag för mycket nybörjare för att kunna avgöra. (Jag försöker eftersträva ett mjukt och lätt stöd, även om jag säkert misslyckas ofta).
 
Kontakt måste man ha, anser jag. Det intressanta är ju vad man menar med kontakt.
Jag anser att ryttaren på filmen har kontakt, bettet + tygelns tyngd är helt tillräcklig. (Sedan har jag lite svårt för att se nyttan med att hästen ska gå och 'sufsa' i en så låg form, det ser lite framtungt ut, men det är en annan fråga. Det kan ju bero på min okunskap om westernridning...)
Jag är också övertygad om att ofta när ryttaren upplever att han/hon har en lätt kontakt med hästen så är den från hästens synvinkel för kraftigt inverkande. Jag tyckte att jag red min häst på lättaste möjliga kontakt, tygeln var ju nätt och jämnt sträckt, ända till en tränare inom AR visade mig att jag trots denna 'lätta' kontakt ändå hade nästan hela min ridning där, alltså jag kompenserade alla övriga brister genom att (om än med lätt kontakt)korrigera i handen. På en känslig häst blir kontakten alltid lätt för RYTTAREN eftersom hästen hela tiden kortar in sig ett snäpp bakom bettet för att komma undan obehaget.

Dessutom anser många att man inte har KONTAKT om man inte har STÖD. Då är ju risken ännu större att man sitter med en för hästen obehaglig inverkan i munnen. Då blir ju mycket av träningen en träning i att lära hästen att acceptera och tom bortse från denna inverkan, för att komma till ridning.
Men om man på hängande tygel kan placera hästens huvud på en för utbildningsståndpunkten och rörelsen funktionell plats, så har man ju kontakt -för man har ju lyckats kommunicera sin önskan till hästen. Man har också TILLRÄCKLIG kontakt, för varför skulle man vilja ge mer kraftfulla signaler än nödvändigt?
 
Nej varför då?
Ingen häst i frihet har stöd i munnen.........

Jämför inte med extrem-plessure, det är en avart även inom "western". "Western" är inte EN ridstil/tävlingsgren.
 
Hästen kan själv bära sig i frihet utan ryttare. Någon sa att i en väl fungerande flock då hästarna tillåts vara i en -för hästarna- någorlunda naturlig miljö så bär sig hästarna korrekt. Jag tror det ligger mycket i det.

Kan man då lyckas i att anpassa sin ridning så att man inte stör utan snarare lyckas hjälpa hästen så blir självbärigheten självklar. Jag tror att kontakt är en absolut nödvändighet MEN den kontakten jag pratar om är kontakten mellan ryttarens ryggslut/säte och hästens rygg. I detta lilla område finns alla förutsättningar för att överföra all den information som man som ryttare kan tycka sig behöva för att hästen ska bära sig själv och framför allt utvecklas tillsammans med ryttaren. Detta i rörelse och med andning är eg. allt som behövs. För att det skulle kunna lyckas krävs bla tillit och koncentration.

Sedan kanske vissa tycker detta är filosofi, vad vet jag. För mig är det ett mål även om jag måhända aldrig når dit. Men möjligt, ja definitivt, och om målet är uppe bland stjärnorna så kanske man hamnar i trädtopparna om man har riktigt tur. Eller möjligtvis så kanske man iallfall undviker att gräva ned sig själv i ett stort hål :crazy:

:rofl:
 
Hästen är väl inte i frihet när den rids?

OCH det är stor skillnad på "stöd" och "kontakt". :)/T_B
 
Ja det är stor skillnad på stöd och kontakt - förhastade mig i svaret, förlåt.
Men kontakt har du ju så fort du är med din häst, så vad menar du med frågan igentligen och varför hänvisar du till en pleassure-film?
Min direkta tanke med ditt inlägg var att det var tygeln som berördes i frågan - rätt eller fel?
Kontakt för mig har inget med enbart tygel att göra...
//Scata
 
Jag tror att vi först måste börja med att definiera ordens betydelse. Vad är kontakt respektive stöd för dig?!

Själv strävar jag efter en lätt och mjuk kontakt med min häst, men han tar inte (och tillåts inte heller) stöd i tygeln. För att bära sin kropp och mig har han en utmärkt bakdel att aktivera likaväl som jag har en balans att bevara och utveckla.
 
Filmen visar en westernhäst som går som westernhästar av nån anledning ska göra, instoppad bakdel, utan swung, utan spänst och enormt på bogarna.Man verkar stoppa kommunikationen mellan fram och bakdel nånstans på mitteln av nån anledning.
Men det är vad de verkar eftersträva. Har alltid undrat hur ont de får i sina framben av det och hur muskulaturen i deras bogar känns.
Men de uppnår ju inte detta utan kontakt, den westernträning jag sett innehåller väldigt hård och brutal kontakt under inlärningsstadiet, och även många otrevliga saker för att låsa fast huvudet där nere. Men det är klart, sen när man är färdigutbildad så ser det ju kontaktlöst ut :-)

Kontakt är ibland nödvändigt har jag upptäckt när man som jag är på en låg nivå som ryttare. Hur mkt som behövs beror på hur obalanserad hästen är och vad den accepterar i kontaktväg. Alltifrån 1 hekto till typ 10 gram vill mina hästar ha, vissa ännu mer när jag tömkör men det beror kanske på min egen oförmåga som ryttare.
 
Nej, varför skulle dom göra det?
Är det något som "alla" ska, eller ens vilja sträva efter?
Vad ingår i Grand Prix-program som är så upphetsande? Ta en sån film och hänvisa till istället och visa mig den häst som går i egen balans utan "stöd"....
 
Det där med tömkörning har jag också upplevt, men jag vete katten hur vi skall komma ur den situationen?!
 
Ett tag funderade jag på att skaffa mig en tredje arm så att jag kunde ha en pisk att peta bakben med men när det inte var praktiskt genomförbart :D så tänkte jag till på andra sätt så nu gör jag som så att jag skifftar mkt mellan låg och hög form, samlar genom att bromsa ett bakben taget tills hästen nästan står stilla och trampar och sen länger jag ut den och går vanligt ett tag.

När man gör så så släpper kontakten helt med hästens mun när den trampar djupare och djupare in och sen får man den igen när man länger ut den.Rätt eller fel? Ingen aning men det känns rätt iallafall.

Min tanke bakom detta var att jag skulle samla dem på detta vis längre sträckor men mina hästar är så väldigt sammarbetsvilliga att de sätter sig så mkt att de inte orkar så många steg i taget därav att jag hela tiden skiftar mellan låg och hög form.

En trevlig bieffekt av det hela var att jag förmodligen listat ut hur man lär en häst att piaffera :-) för den ena gör det numera så fort jag bara kramar den ena tömmen.

Men ännu tråkigare blev det då för nu orkar de göra ännu kortare bit så nu får jag skiffta hela tiden vilket gjort tömkörning till en alldeles ypperligt svår historia som kräver yttersta försiktighet och tanke hos mig hela tiden.
Dessutom så blir jag tvungen att korta ner passen till ett par minuter i taget för att inte totalt köra slut på pållehästarna.
Nu kämpar jag med att komma åt ett speciellt bakben på ett bättre vis under trampandets gång och jag tycker att det är "lätt" att göra i sluta men i öppna blir det svårare. Funderar på att kanske börja gå bredvid istället för bakom men då blir jag ju en sån där barrocknisse som jag vägrar bli :-).

Det är skitsvårt när man börjar komma en bit på väg, kräver nästan att man tar hjälp av tränare men jag vill ju RIDA på mina lektioner, inte tömköra så jag har en liten intresekonflikt där :-)
 
Självklart är kontakt nödvändig för att få en "bärig" häst, att den kontakten varierar är väl kanske lite en smaksak... Personligen vill jag inte "bära runt" på hästen i handen utan jag vill att den ska bära sig själv, blir en mkt angenämare ridning. :)

När det gäller filmsnutten på pleasuren så är det absolut inte ngt jag strävar efter trots att jag rider western. Jag är mer inriktad på reining och vill ha en bärig häst som använder både bakdel och rygg.
 
Nej, det orkar jag faktiskt inte. Om man har inställningen att ALLT på dressyrbanorna är skit, så orkar jag inte ge mig in i någon diskussion. Vänta ett par år, när du kommit längre i din utbildning kommer du att se att det finns väldigt fin ridning även på de internationella tävlingsbanorna. (Även om det finns dålig också - precis som det finns överböjda hästar på bogarna på barockkurser).
 
Fast så långt på väg är inte jag, tyvärr... Gå bredvid tycker jag dock fungerar bra, brukar variera min position liksom hästens form.

Får nog testa det som du chansar med i stycke två nästa gång :)
 
Kan ju tipsa dig så att du slipper göra nybörjarfelen som jag gjorde i början.
Sluta trampet så fort den börjar i början och läng verkligen ut den i bägge ändor. Det är skitlätt att man bara hänger kvar och låter hästen trampa och trampa och trampa och det är mkt jobbigare än man tror.

Det verkar funka bra för mig iallafall at jag belönar genom att sluta trampa, då blir de avbrutna innnan de blir trötta och då tycker de efter ett tag att det är skitkul och verkar längta tills nästa gång de får visa vad de kan.

När jag INTE gjorde så så blev de nästan lite rädda för att våga sätta sig och det blev mer motstånd i dem och när man längde ut dem då så satt de liksom fast där uppe och följde med bettet ner i ett ryck, nästan som att de tappade all balans och då var de tvungna att börja spjärna och var rädda både för att sluta och att börja trampa.

Om man slutar direkt så har de lättare för att i lugn och ro och med bibehållen hållning länga ut sig.
 
Men kvarstår inte ens ett ynka litet sug i bettet? Själv är jag livrädd för att förlora kontakten med djuret, men det beror ju på att jag har en häst som gått bakom hand i många år.
 
Nu undrar jag då var någonstans du läser "min" inställning till ditten och datten?
Jag bara ifrågasätter saker och ting, och är det jobbigt att svara så måste man inte - fler av mina frågor är obesvarade (inte bara av dig).
Men ditt omdömme om mig säger bara mer om dig ;)
 
Då ber jag om ursäkt, jag misstolkade nog ditt mål med ridningen eftersom du svarade på en fråga inne på Barock. Det kanske är min förutfattade mening att personer som svarar på Barock-forat är intresserade av samling och "klassisk" dressyr. Nu ser jag när jag läser ditt första svar att du är intresserad av en häst som bär sig själv, så som i frihet. Det är ju olika vilka mål man har. Mitt mål är att kunna rida en häst i samling längre perioder.
 

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 937
Senast: Lobelia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 328
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 634
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp