Kontrakt som plötsligt ändras

OK, så jag förstår av era svar att man är rättslös när man hyr stallplats. Man tror att man har kommit överens om något och inrättar sin tillvaro efter det. Men det kan när som helst ändras till orimliga villkor.

Rättslös är du ju knappast. Du måste inte acceptera det nya avtalet och är fri att flytta istället. Så funkar avtalsfriheten, tänker jag. Vad tänker du skulle vara alternativet, undrar jag nyfiket?

Flera år har det fungerat tidigare säger du, då låter det ju inte som att det "när som helst" ändrats hipp som happ, vilket du verkar vilja få det till. Stallägarens förutsättningar har väl förändrats och hen får anpassa sina villkor därefter. Inget konstigt. Jag fattar att det är surt att känna sig överumplad och att det skapar oro över ny stallplats osv, men det låter inte som att stallägaren betett sig illa i mina öron.
 
Om jag hade varit stallägare hade jag nog faktiskt tyckt att det varit lite snyggt att avisera större ändringar i kontraktet mer än precis den kalendermånaden i förväg. Pratar vi "nu höjer vi hyran 100 kr" köper jag absolut att man gör det en månad i förväg, och de som motförmodan inte accepterar det har bara en månad på sig att flytta ut. Däremot om det är förändringar av större/"mer radikal" art, vilket detta verkar vara, hade jag nog kallat till ett stallmöte typ 1.5-2 månader innan för att tydligt avisera vad jag avser ändra, samt låta de inackorderade ventilera sina åsikter om det.
 
Om jag hade varit stallägare hade jag nog faktiskt tyckt att det varit lite snyggt att avisera större ändringar i kontraktet mer än precis den kalendermånaden i förväg. Pratar vi "nu höjer vi hyran 100 kr" köper jag absolut att man gör det en månad i förväg, och de som motförmodan inte accepterar det har bara en månad på sig att flytta ut. Däremot om det är förändringar av större/"mer radikal" art, vilket detta verkar vara, hade jag nog kallat till ett stallmöte typ 1.5-2 månader innan för att tydligt avisera vad jag avser ändra, samt låta de inackorderade ventilera sina åsikter om det.
Ska den som hyr oxå gå ut med det 2 månader innan flytt om uppsägning är 1 månad så stallägaren har god tid på sig att hitta en ny som vill hyra.
 
Om jag hade varit stallägare hade jag nog faktiskt tyckt att det varit lite snyggt att avisera större ändringar i kontraktet mer än precis den kalendermånaden i förväg. Pratar vi "nu höjer vi hyran 100 kr" köper jag absolut att man gör det en månad i förväg, och de som motförmodan inte accepterar det har bara en månad på sig att flytta ut. Däremot om det är förändringar av större/"mer radikal" art, vilket detta verkar vara, hade jag nog kallat till ett stallmöte typ 1.5-2 månader innan för att tydligt avisera vad jag avser ändra, samt låta de inackorderade ventilera sina åsikter om det.
Ventilera sina åsikter? Du menar att hyresgästerna har något veto i hur någon annan sköter sitt företag? Vill man inte hyra enligt det kontrakt som gäller är man fri att söka sig någon annanstans. Varför skulle stallägaren avisera längre i förväg än kontraktet säger?
 
Ventilera sina åsikter? Du menar att hyresgästerna har något veto i hur någon annan sköter sitt företag? Vill man inte hyra enligt det kontrakt som gäller är man fri att söka sig någon annanstans. Varför skulle stallägaren avisera längre i förväg än kontraktet säger?


Jag anser att det hör till god sed att annonsera större förändringar i god tid innan (längre än vad kontraktet säger). Jag menar absolut inte att de inackorderade har något som helst veto, men jag tycker ändå att det är vettigt att man som stallägare informerar i god tid, samt har ett öppet samtal kring, större förändringar i kontraktet. Vem vet, hälften av alla inackorderade kanske inte alls gillar ändringen och vill flytta. Är det inte då skönt som stallägare att veta det i god tid innan?
 
Jag anser att det hör till god sed att annonsera större förändringar i god tid innan (längre än vad kontraktet säger). Jag menar absolut inte att de inackorderade har något som helst veto, men jag tycker ändå att det är vettigt att man som stallägare informerar i god tid, samt har ett öppet samtal kring, större förändringar i kontraktet. Vem vet, hälften av alla inackorderade kanske inte alls gillar ändringen och vill flytta. Är det inte då skönt som stallägare att veta det i god tid innan?
Vi vet ju inte hur stallägaren ser på det. Hen kanske ser det som en förbättring för hyresgästerna. Lägre grundhyra och fler stallpass är inte negativt för alla. Det kan också vara så att något har hänt vilket gör att hen måste ändra omgående.

Det är så märkligt det här med stallplatser som hyrs ut. Vissa som hyr stallplatser anser att de har en hel massa rättigheter som de inte har och anser att de har rätt att ha en åsikt om allt möjligt och blir sura om de inte får som de vill. En hyresvärd, oavsett om hen hyr ut stallplatser eller lägenheter, har skyldighet att följa lagen och sina kontrakt men någon annan skyldighet har hen inte. Sen att alltför många som hyr ut stallplatser böjer sig åt alla håll och sponsrar sina inackorderingars hästar gör inte saken bättre.

Stallägaren har sagt till i god tid. En månad precis som kontraktet säger. Det finns ingen anledning för stallägaren att gå ut med det tidigare.
 
Jag anser att det hör till god sed att annonsera större förändringar i god tid innan (längre än vad kontraktet säger). Jag menar absolut inte att de inackorderade har något som helst veto, men jag tycker ändå att det är vettigt att man som stallägare informerar i god tid, samt har ett öppet samtal kring, större förändringar i kontraktet. Vem vet, hälften av alla inackorderade kanske inte alls gillar ändringen och vill flytta. Är det inte då skönt som stallägare att veta det i god tid innan?
Jag håller med dig. Gör man mycket stora förändringar i kontraktet så tycker jag också att det är god sed att gå ut med tidigare än en månad.
Så har jag själv gjort och själv blivit så behandlad.
 
Du är ute och svamlar om något du inte vet något om . Varför svarar du alls ang sånt här i trådar ? Det blir helt absurt .

Varför svarar du alls i så många trådar som handlar om lagar och rättigheter när du samtidigt påvisar att du inte alls vet /förstår ang kontrakt/hyresavtal osv ?

Lugn mackan.

Jag håller nog inte heller med @Dressyrtjejen_97 men hon pratar ju inte om "lagar och regler" utan om vad hon anser är god sed. Det får man väl ha olika uppfattningar om och ändå få svara i tråden eller?
 
Lugn mackan.

Jag håller nog inte heller med @Dressyrtjejen_97 men hon pratar ju inte om "lagar och regler" utan om vad hon anser är god sed. Det får man väl ha olika uppfattningar om och ändå få svara i tråden eller?

Ja självklart får vem som ha vilka åsikter de vill ?

Ang tråden och att en stallägare annonserar ändringar i hyresavtalet kvarstår mina kommentarer.
 
Jag håller med dig. Gör man mycket stora förändringar i kontraktet så tycker jag också att det är god sed att gå ut med tidigare än en månad.
Så har jag själv gjort och själv blivit så behandlad.

Precis! Vad lagar och regler säger är en helt annan femma, (vilket jag inte heller har sagt någonting om!), men åtminstone jag hade kunnat överväga flytt bara pga. vetskap om stora kontraktsändringar 1 mån och 1 dag i förväg. Jag menar absolut inte att man ska gå ut med det jättelångt innan, men åtminstone 2, gärna upp emot 3 veckor innan man enligt kontraktet måste göra det, tycker jag ändå i någon mån hör till en god sed. Det är åtminstone så jag har blivit, vill bli och själv skulle bemöta, i sådana här situationer.
 
Precis! Vad lagar och regler säger är en helt annan femma, (vilket jag inte heller har sagt någonting om!), men åtminstone jag hade kunnat överväga flytt bara pga. vetskap om stora kontraktsändringar 1 mån och 1 dag i förväg. Jag menar absolut inte att man ska gå ut med det jättelångt innan, men åtminstone 2, gärna upp emot 3 veckor innan man enligt kontraktet måste göra det, tycker jag ändå i någon mån hör till en god sed. Det är åtminstone så jag har blivit, vill bli och själv skulle bemöta, i sådana här situationer.

Men hur tänker du då att kontrakt och avtal funkar helt allmänt ?
Om du har ett kontrakt/avtal - försäkring/ändrade villkor på avtal enligt kontrakt osv.

Då ska alltså alla ”enligt god sed” helst utanför själva avtalet höra av sig långt bortom det ?

På vilket sätt skulle tråden handla om det ang innehåll och svar ?
 
Självklart har stallägaren rätt att göra om kontrakten de säger väl sig självt. Och med den höbrist vi lider av i Sverige nu skulle jag inte vilja vara ansvarig att fodra någon annans häst. Som de ser ut nu åker vi på ett skit år till de är = katastrof för alla djurägare :banghead: Vi själva tex står med 5 hästar som ska ha mat i höst medans vi tittar på åkrarna som torkar bort. Nej jag har full förståelse att stallägaren i de här fallet väljer att ändra kontrakten. Hade nog gjort samma sak iaf vad de gäller höet.
 
Men hur tänker du då att kontrakt och avtal funkar helt allmänt ?
Om du har ett kontrakt/avtal - försäkring/ändrade villkor på avtal enligt kontrakt osv.

Då ska alltså alla ”enligt god sed” helst utanför själva avtalet höra av sig långt bortom det ?

På vilket sätt skulle tråden handla om det ang innehåll och svar ?
Har man bara en månads uppsägningstid och inte är intresserad som stallägare av att tömma stallet så kan det ha sina strategiska fördelar att ge besked på stora negativa ändringar i alla fall två månader i förväg. Risken är annars att många flyttar och man står där med många tomma boxar. Att fylla dessa på bara en månad kan vara svårt om man inte har en kö på folk som vill stå där.
 
Har man bara en månads uppsägningstid och inte är intresserad som stallägare av att tömma stallet så kan det ha sina strategiska fördelar att ge besked på stora negativa ändringar i alla fall två månader i förväg. Risken är annars att många flyttar och man står där med många tomma boxar. Att fylla dessa på bara en månad kan vara svårt om man inte har en kö på folk som vill stå där.
Jag förstår inte vad denna reflektion har att göra med själva sammanhanget ?
Hur konsekvenserna må bli eller inte bli för ev stallägare med div scenarion har väl inget att göra med att själva uppsägningstiden/varslet ges utifrån kontrakt/avtal om det är en månad eller annan uppsägningstid vad som nu än är avtalat ?
 
Jag förstår inte vad denna reflektion har att göra med själva sammanhanget ?
Hur konsekvenserna må bli eller inte bli för ev stallägare med div scenarion har väl inget att göra med att själva uppsägningstiden/varslet ges utifrån kontrakt/avtal om det är en månad eller annan uppsägningstid vad som nu än är avtalat ?
Det är det vanliga du vet, en fördjupning av själva ämnet. Brukar hända i dom flesta trådar.
 
Har man bara en månads uppsägningstid och inte är intresserad som stallägare av att tömma stallet så kan det ha sina strategiska fördelar att ge besked på stora negativa ändringar i alla fall två månader i förväg. Risken är annars att många flyttar och man står där med många tomma boxar. Att fylla dessa på bara en månad kan vara svårt om man inte har en kö på folk som vill stå där.

Äh jag vet inte.. när jag drev ett inackorderingsstall i Skåne kände inte jag att jag tjänade något på det direkt. Tvärtom ! Till slut kastade jag ut alla och hyrde ut på kallhyra utan tjänster... betydligt bättre kan jag säga! Jag led verkligen inte av någon ekonomisk förlust av en tom box. Tvärtom faktiskt
 
Äh jag vet inte.. när jag drev ett inackorderingsstall i Skåne kände inte jag att jag tjänade något på det direkt. Tvärtom ! Till slut kastade jag ut alla och hyrde ut på kallhyra utan tjänster... betydligt bättre kan jag säga! Jag led verkligen inte av någon ekonomisk förlust av en tom box. Tvärtom faktiskt
Visst kan det vara så och en box hit eller dit spelar ju oftast ingen större roll. Men börjar det bli fem-sex boxar så kan det bli kännbart.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 850
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 780
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp