Kontrakt som plötsligt ändras

Gissningsvis fanns det inget kontrakt skrivet från början.
Stallägaren har all rätt troligen och jag förstår hen men samtidigt hade det nog blivit mindre drama
om det kommit ut tydlig info direkt till hästägarna och en något längre respit.
 
Så klart det är önskvärt. Men det ÄR de facto inte så överallt och med alla.
Då skulle det väl inte behövas att ha skriftliga avtal heller.

Och folk måste lika mycket få tycka att något inte behöver pratas om när det inte finns någon anledning (även om de KAN ifall det skulle behövas)
Det är trots allt en kundrelation, och en del är nöjda med att hantera det som en sådan.

Men du tycker att företagets ekonomi- och verksamhetsbeslut ska genomlysas som om det var en MBL-förhandling. Eller att det är ett kompisgängs kollektiva intressen som ska avhandlas?

Precis.
Det handlar om en företagare som meddelar "produkt" till kunder.
Inte kompisar som ska komma överens.
 
Klart det är önskvärt att det meddelas i så god tid som möjligt, men är uppsägningstiden 1 mån så räcker det med en månad innan. Dock måste det vara en "riktig" uppsägning, att få det ryktesvägen räcker inte.

En vild gissning är kanske att det varit tufft och dyrt att få tag i hö till de inackorderade senaste året. När det nu med torkan ser ut att bli ytterligare att tufft år med grovfoder så fick stallägaren agera snabbt, då de inte vill hamna i en sits där de inte har foder till djuren. Fullt försåtligt!
 
Så klart det är önskvärt. Men det ÄR de facto inte så överallt och med alla.
Då skulle det väl inte behövas att ha skriftliga avtal heller.

Och folk måste lika mycket få tycka att något inte behöver pratas om när det inte finns någon anledning (även om de KAN ifall det skulle behövas)
Det är trots allt en kundrelation, och en del är nöjda med att hantera det som en sådan.

Men du tycker att företagets ekonomi- och verksamhetsbeslut ska genomlysas som om det var en MBL-förhandling. Eller att det är ett kompisgängs kollektiva intressen som ska avhandlas?

Hyresavtal bör alltid vara skriftliga, något annat är ju rent dödsdömt med tanke på potentiella konsekvenser.

Apropå kundrelationer tycker jag just att man bör ha dialoger med sina kunder, åtminstone vid större förändringar oavsett slag. Som till exempel att man har ett möte om större kontraktsändringar 2-3 veckor innan det enligt kontraktet måste meddelas. Inte för att det på något sätt är en lag, men för att det ser snyggare ut och kan upplevas som trevligt av ens kunder. Så har de åtminstone tagits emot i de fall jag har varit kunden. Och jag har inte varit den enda nöjda kunden i de fallen.
 
Om man har en månadsuppsägningstid åt båda hållen och stallägaren kommer exakt en månad innan med en avtalsändring. Den som hyr har då ingen tid alls att fundera och kanske räkna på kostnader osv om avtalsändringen är acceptabel innan hen eventuellt måste säga upp stallplatsen. Hur funkar det?
 
Om man har en månadsuppsägningstid åt båda hållen och stallägaren kommer exakt en månad innan med en avtalsändring. Den som hyr har då ingen tid alls att fundera och kanske räkna på kostnader osv om avtalsändringen är acceptabel innan hen eventuellt måste säga upp stallplatsen. Hur funkar det?

Man kan ju säga upp sig och fundera och sen meddela om man har ändrat sig och vill stå kvar. Är ju inte så ofta det är 100 på kö liksom.
 
Man kan ju säga upp sig och fundera och sen meddela om man har ändrat sig och vill stå kvar. Är ju inte så ofta det är 100 på kö liksom.

Jag menar inte i praktiken utan rent teorietiskt. Om det nu står 100 pers i kö. Hur lång tid har man på sig att fundera/räkna om man får reda på en avtalsändring exakt samma dag man måste säga upp avtalet om man inte vill acceptera avtalsändringen? Måste man bestämma sig på studs eller finns något i lagen om detta med betänketid?
 
Om man har en månadsuppsägningstid åt båda hållen och stallägaren kommer exakt en månad innan med en avtalsändring. Den som hyr har då ingen tid alls att fundera och kanske räkna på kostnader osv om avtalsändringen är acceptabel innan hen eventuellt måste säga upp stallplatsen. Hur funkar det?
Ja, man har kort tid på sig att bestämma sig.
Ett sätt kan ju vara att man accepterar, och tar några veckor på sig att eventuellt ändra sig.
Man säger "Ja, jag accepterar det nya avtalet", skriver på nytt kontrakt.
Funderar på saken i lugn och ro.
Om man bestämmer sig för att det nya avtalet inte fungerar, så säger man upp sig då och har då en månad på sig till avflytt.
Sannolikt smartaste sättet - man accepterar det nya avtalet även om man inte gillar det, och har lite tid på sig att söka fram ett annat alternativ.
 
Jag menar inte i praktiken utan rent teorietiskt. Om det nu står 100 pers i kö. Hur lång tid har man på sig att fundera/räkna om man får reda på en avtalsändring exakt samma dag man måste säga upp avtalet om man inte vill acceptera avtalsändringen? Måste man bestämma sig på studs eller finns något i lagen om detta med betänketid?

Svår fråga, med juridiken. Men se mitt förra svar för en tanke på hur man i praktiken kan göra/resonera.
 
Jag menar inte i praktiken utan rent teorietiskt. Om det nu står 100 pers i kö. Hur lång tid har man på sig att fundera/räkna om man får reda på en avtalsändring exakt samma dag man måste säga upp avtalet om man inte vill acceptera avtalsändringen? Måste man bestämma sig på studs eller finns något i lagen om detta med betänketid?

Ingen aning?
 
Det TS skrev verkarju enbart vara rykten som TS hetsat upp sig över. Efter detta pr och denna torka kanske inte stallägaren tror sig ha tillgång till Hö nästa år till den mängd och det pris som varit tidigare. Många ställen har egenproducerat hö och havre som erbjuds hyresgästerna men om det inte är så iår så måste ju stallgästerna betala och ordna eget foder. Höprisrt nästa vinter vet vi ju ingenting om. Jag liksom säkert många andra är nog seriöst lite oroliga. Å andra sidan betalar jag hellre för bra hö åt grannen än Alla dessa svindyra foderpreparat som finns. Folk köper sadlar för 40 lapp.

Frågan om informationsmöte eller inte beror väl på om stallägaren vill ha sina inhyrningar kvar. Det är väl inte så mycket att käbbla om. Det är verkligen trevligt och god ton att ha möten men det är inte nödvändigt.

Jag vill hellre hyra in mig i ett stall där gemensamma möten är lite standard så det blir socialt och trevligt att ha häst. Då blir det väl bra att informera hyreshöjningar på ett sådant möte. Skvallervägen att informera är väl lite tokigt och säkert inte menat så, det vet vi ju inte efter som vi enbart hör ena sidan.
 
Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.

Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
 
Jag har varit installad på många olika premisser. Det gjorde att när jag själv var i sitsen att hyra ut boxar och mina kostnader gick upp så bjöd jag in till stallmöte och sa att jag måste höja hyran om sex veckor. Förklarade varför och hade alla med på tåget så att säga. Skönt för både mig och dem.

Sen är det inget måste att göra så men för att slippa tjafs och frågor i det oändliga var det den lätta vägen för alla inblandade.
 
Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.

Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
Allvarligt! Ska inte stallägaren ha 100% bestämmande rätt på som gård och i sin verksamhet?

Alltid bra med såna här trådar så man inte kommer på tanken på att hyra ut.
 
Allvarligt! Ska inte stallägaren ha 100% bestämmande rätt på som gård och i sin verksamhet?

Alltid bra med såna här trådar så man inte kommer på tanken på att hyra ut.
Håller med. Visst att det kan vara snyggt att ha någon sorts möte men i såna fall för att informera vad man har tänkt att ändra på. Inte diskutera. Sen får man väl som företagare alltid vara öppen för synpunkter för att göra sin verksamhet bättre men det är en lite annan sak.
De bästa stall jag har stått i som jag inte har haft själv har alltid haft en stark ägare eller stallchef. Har mycket hellre en bra sådan som sköter allting konsekvent om än kanske inte precis som jag skulle göra själv än en som velar fram och tillbaka och ändrar saker hela tiden för att följa innackorderingarnas nycker.
 
Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.

Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
Verkligen, okej jag räknar litegrann, en hyreshöjning på 2500kr - 3000 kr.
En häst äter 10 kg Hö per dag och 2 kg havre.
Det blir 300 kg Hö i månaden och 60 kg havre.
TS har stått där länge, länge är ett relativt värde.
Om vi antar att TS betalar 1 kr kg för Hö och havre idag.
360 kr i månaden plums moms 25 % 90 kr summa 450kr
Om priset för Hö och havre blir 5 kr kg?.
Då blir foderpriset 1800 kr i månaden plus moms 25% 450kr summa 2250kr

Dvs i princip så är hyreshöjningen enbart en extrem höjning av foderpriset.

Nu vet jag ingenting om detta stall och omgivningar och vad de köper för Hö. Låt oss hoppas på ett lägre foderpris.
 
Senast ändrad:
Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.
Men om du har fått veta det bakvägen är det kanske inte ens något som drabbar dig? Slappna av och vänta. Håll ögonen öppna på stall som är på g om du är orolig men det är ju ingen panik.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 791
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp