Kontrakt som plötsligt ändras

Jag tycker det verkar som att stallägaren har gjort precis som han ska i det här fallet, aviserat i förväg och iakttagit uppsägningstiden. Men, ett annat problem är att många bara har en månads uppsägningstid. Det kan vara tight som stallägare att få in någon bra på bara en månad och det kan kännas som kort förvarning för en förändring för den inhyrda. Vi har två månader och jag tycker personligen det är mer lagom, för båda parter.
 
Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.

Ja men priserna på foder och strö kan ju mycket väl ha gått upp under den tid du varit installad.
Det är rimligt med en hyreshöjning då och då.
Det är rimligt att man i många inackorderingsstall funderar på lönsamheten.
Många inackorderingsstall innebär stor kostnad i pengar (inköp av foder och strö, underhåll av hagar, underhåll av byggnader, gödselhantering med mera) och arbete (ta ut och in hästar och vad annan service som ingår; beställning och hantering av foder och strö, underhåll av hagar (det tar tid att byta ut stolp och tråd), underhåll av byggnader et c).
Ofta ligger priserna på en nivå som faktiskt innebär att de som driver en anläggning jobbar mer eller mindre gratis.

"som en blixt från klar himmel".
Ja, nu har väl stallägaren sett över kostnader och tidsåtgång och kommit fram till att man ändrar sitt erbjudande.
Om du inte kan hitta ett stall inom en månad, så kan du ju acceptera det nya avtalet så har du kvar din stallplats. När du sedan funnit ny plats, säger du i god ordning upp det du har nu och flyttar.
 
Jag anser att det hör till god sed att annonsera större förändringar i god tid innan (längre än vad kontraktet säger). Jag menar absolut inte att de inackorderade har något som helst veto, men jag tycker ändå att det är vettigt att man som stallägare informerar i god tid, samt har ett öppet samtal kring, större förändringar i kontraktet. Vem vet, hälften av alla inackorderade kanske inte alls gillar ändringen och vill flytta. Är det inte då skönt som stallägare att veta det i god tid innan?

Varför ska man ha ett "öppet samtal" om förändringarna?
Menar du att det som erbjuds ska vara öppet för förhandling?
Liksom; stallägaren säger "jag kommer inte längre att tillhandahålla foder" och de inhyrda säger "jo men det ska du ju"?

Nej, jag tycker att det är rimligt att stallägaren informerar genom att säga upp nuvarande avtal och erbjuda nytt avtal där de nya förutsättningarna presenteras. Sedan har de inackorderade möjligheter att inom korrekt uppsägningstid antingen acceptera det nya avtalet, eller säga upp det.
 
Visst kan det vara så och en box hit eller dit spelar ju oftast ingen större roll. Men börjar det bli fem-sex boxar så kan det bli kännbart.

Ja, om man faktiskt tar ut så pass ordentlig hyra att man har en riktig inkomst av det. Som motiverar arbetsinsatsen.
Och det är ju fullt möjligt att TS anläggning är en sådan som får in riktig inkomst av verksamheten.
Men det är ju också fullt möjligt att TS anläggning är en sådan som går runt på nästan självkostnadspris.
 
Läste ni ts svar på ett inlägg?
Stallägaren har inte pratat med ts direkt. Det är från nån annan detta har kommit

Jag finner det ganska otroligt att man har en månad från att ryktet började spridas.
Varken vi eller TS vet ju då ens om det hela är sant. Vi vet ju inte heller om TS talar sanning. Varför har man då själv inte kontaktat stallägaren och frågat istället för att skriva här vad som händer, fast det kanske inte gör det?
 
Varför ska man ha ett "öppet samtal" om förändringarna?
Menar du att det som erbjuds ska vara öppet för förhandling?
Liksom; stallägaren säger "jag kommer inte längre att tillhandahålla foder" och de inhyrda säger "jo men det ska du ju"?

Nej, jag tycker att det är rimligt att stallägaren informerar genom att säga upp nuvarande avtal och erbjuda nytt avtal där de nya förutsättningarna presenteras. Sedan har de inackorderade möjligheter att inom korrekt uppsägningstid antingen acceptera det nya avtalet, eller säga upp det.

Nej, jag menar inte alls så, utan mer "Nu kommer jag att göra si och så förändringar, är det någon/några som känner att de inte alls vill stå kvar då? Säg det gärna nu.", "Ja, det är vi två som inte känner att detta inte passar oss längre", "Vi är jättemissnöjda med detta, nu drar vi (läs: typ alla)".
I mitt tycke är det åt båda hållen. Dels för att ge inackorderingar en fair chans att få information i tid och kunna ta ett välgrundat beslut, men också för stallägaren så att denne inte står med ett helt tomt stall från en dag till en annan.
 
Nej, jag menar inte alls så, utan mer "Nu kommer jag att göra si och så förändringar, är det någon/några som känner att de inte alls vill stå kvar då? Säg det gärna nu.", "Ja, det är vi två som inte känner att detta inte passar oss längre", "Vi är jättemissnöjda med detta, nu drar vi (läs: typ alla)".
I mitt tycke är det åt båda hållen. Dels för att ge inackorderingar en fair chans att få information i tid och kunna ta ett välgrundat beslut, men också för stallägaren så att denne inte står med ett helt tomt stall från en dag till en annan.

OK, vi tycker olika.
Jag tycker det låter jättekonstigt med stallmöte för att de inackorderade ska kunna lufta sina meningar gemensamt.
Jag tycker det verkar rimligt att informera inom avtalad tid och ge var och en möjlighet att själv ta ställning till hur man ska göra.

Varför skulle stallägaren utsätta sig för situationen att få ett gäng missnöjda hästägare på sig (vi utgår för skojs skull från att alla är missnöjda med de ändrade villkoren) och bli attackerad i grupp?
 
OK, vi tycker olika.
Jag tycker det låter jättekonstigt med stallmöte för att de inackorderade ska kunna lufta sina meningar gemensamt.
Jag tycker det verkar rimligt att informera inom avtalad tid och ge var och en möjlighet att själv ta ställning till hur man ska göra.

Varför skulle stallägaren utsätta sig för situationen att få ett gäng missnöjda hästägare på sig (vi utgår för skojs skull från att alla är missnöjda med de ändrade villkoren) och bli attackerad i grupp?

Jag vill mena att har man ett gemensamt möte om det, så blir det inte nödvändigtvis dessa "attacker", utan mera sansat.
 
Tycker du?
Jag menar att vuxna, mogna människor ska kunna prata med varandra och klara av att ha ett öppet möte kring saker. Vet inte om det är så extraordinärt på något vis?
Så klart det är önskvärt. Men det ÄR de facto inte så överallt och med alla.
Då skulle det väl inte behövas att ha skriftliga avtal heller.

Och folk måste lika mycket få tycka att något inte behöver pratas om när det inte finns någon anledning (även om de KAN ifall det skulle behövas)
Det är trots allt en kundrelation, och en del är nöjda med att hantera det som en sådan.

Men du tycker att företagets ekonomi- och verksamhetsbeslut ska genomlysas som om det var en MBL-förhandling. Eller att det är ett kompisgängs kollektiva intressen som ska avhandlas?
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 850
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 780
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp