Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

I mitt fall så räckte det med ultraljud men ”åt fel håll” dvs de skador vi lyckades se med ultraljud var tillräckliga för att inse att han aldrig skulle kunna bli bra och en MR (som jag faktiskt hade bokat med aldrig åkte till) hade bara visat den fulla omfattningen och den behövde vi inte.

MR visar mjukdelar bättre än CT, men CT är bättre på skelettet. Vid MR är de sederade och vid CT sövda.

Jag hoppas vi hittar något i alla fall som kan förklara hältan och varför Buttan inte tar bort något alls.
Det är så väldigt defust. När han fick hö vid 17 rörde han sig väldigt illa, senere vid 20 gick han runt riktigt bra 🤔
Det skulle inte förvåna mig om det är en illasittande hovböld som man måste bända bort 😣
 
Jag hoppas vi hittar något i alla fall som kan förklara hältan och varför Buttan inte tar bort något alls.
Det är så väldigt defust. När han fick hö vid 17 rörde han sig väldigt illa, senere vid 20 gick han runt riktigt bra 🤔
Det skulle inte förvåna mig om det är en illasittande hovböld som man måste bända bort 😣
Var det nu i veckan ni skulle på återbesök? Hur gick det? 😊
 
Jag är lite nervös, vi kör ett igångsättningsschema med tvåveckorsintervaller och innan varje ökning av belastningen så ska jag kolla henne själv på hårt underlag för att se att allt fortfarande ser bra ut. Ska kolla idag tänkte jag och får direkt katastroftankar :nailbiting:

Om hon fortfarande ser bra ut så ökar vi med ytterligare några minuters trav nästa vecka👍
 
Jag är lite nervös, vi kör ett igångsättningsschema med tvåveckorsintervaller och innan varje ökning av belastningen så ska jag kolla henne själv på hårt underlag för att se att allt fortfarande ser bra ut. Ska kolla idag tänkte jag och får direkt katastroftankar :nailbiting:

Om hon fortfarande ser bra ut så ökar vi med ytterligare några minuters trav nästa vecka👍
Inget fog för katastroftankar, såg fortfarande jättebra ut 👍

Nästa vecka ska vi öka passen lite. Lite längre travpass och fler dagar. Jag kommer förmodligen falla ihop och dö, kan typ inte andas som det är nu när jag får kuta runt fyrkantspåret vid tömkörningen i några få minuter 🥵😆

31EF168B-37CF-4F87-9BC0-102CDE12AC73.jpeg
 
Var det nu i veckan ni skulle på återbesök? Hur gick det? 😊
Ja, vi var på återbesök i torsdags.
Kom hem med flera diffusa fynd men inga svar 😔
Började med att ultraljuda hoven. Hittade vita fält i hovleden och gas som inte svarade på ljud = suddig bild.
En tagg hittades i sträcksenan.
Det har suttit där ett tag och inte orsaken till hältan.
Hoven bedövades, fortfarande lika halt.
Hela benet plus armbåge och bog röntgades. Lösa fragment, ett trasigt och stressat ligament hittades i knäet.
Bilderna är skickade till en annan veterinär (kirurg) för bedömning.
Hästen är fortfarande halt och jag ännu mer orolig 😯
 
Ja, vi var på återbesök i torsdags.
Kom hem med flera diffusa fynd men inga svar 😔
Började med att ultraljuda hoven. Hittade vita fält i hovleden och gas som inte svarade på ljud = suddig bild.
En tagg hittades i sträcksenan.
Det har suttit där ett tag och inte orsaken till hältan.
Hoven bedövades, fortfarande lika halt.
Hela benet plus armbåge och bog röntgades. Lösa fragment, ett trasigt och stressat ligament hittades i knäet.
Bilderna är skickade till en annan veterinär (kirurg) för bedömning.
Hästen är fortfarande halt och jag ännu mer orolig 😯
Usch, så jobbigt 🥺
Hoppas du får positiva besked från den andra veterinären och att det går att åtgärda!
 
Det hoppas jag med!
Det här tär verkligen på båda två 😔
Fy fan så jobbigt. Man vill ju bara peppa o säga att det ska bli bra men förstår att du är jätteorolig. Vet inte varför man utsätter sig för denna ångest det innebär att ha häst. Jag har lite ont i magen varje dag innan fuxen kommit in o jag vet att hon inte är halt eller skadad..
 
Fy fan så jobbigt. Man vill ju bara peppa o säga att det ska bli bra men förstår att du är jätteorolig. Vet inte varför man utsätter sig för denna ångest det innebär att ha häst. Jag har lite ont i magen varje dag innan fuxen kommit in o jag vet att hon inte är halt eller skadad..
Glädjen och lyckan hästarna ger en (när de är friska) ger väl så mycket mer så man står ut med oron helt enkelt.
Ångesten över att behöva ta eventuella beslut börjar också komma 😯
Hur bra ska prognosen vara för att man ska orkar kämpa vidare?
 
Som jag lider med er andra när jag läser här. Min ena kändes ofräsch i slutet av maj förra året. Hon hade då två år tidigare fått diagnosen hovbensinflammationer som ett sekundärproblem efter att haft fång året innan. Hon vilade då fem månader och kom igång utmärkt och gjorde en makalös tävlingssäsong. Denna gången kändes hon precis likadan så tänkte att det var samma. Men nu gjorde vi en MR och det visade sig vara sidoligamenten som var skadade plus en förändring i kronleden hf. Hon skoddes med ringskor plus sulor och friskförklarades efter drygt fem månaders vila. Lät henne vila ytterligare en dryg månad och nu efter ca två månaders igångsättning känns hon fin, så hoppas innerligt att det fortsätter så!

Men det räcker ju aldrig med att ha en skadad häst:meh:. Lagom tills MR var gjort på den ena kom den andra in tre grader halt från hagen. Under tre månader var vi inne på klinik 5-6 gånger. Först såg det ut som en hovböld på röntgen, men två veckor senare var den skuggan borta. Han sattes på metacam och blev helt ohalt (!) men blev sen lika halt igen när det gick ur kroppen. UL visade skador på x-plattan som indikerade att fästet till djupa böjsenan var skadat. Utan MR gick det inte att fastställa diagnosen men eftersom att han fortfarande var lika halt efter tre månaders vila, var stor och hans shivering blev väldigt mycket sämre av vilan fanns inget annat att göra än att ta bort honom.

Så det är väl lite 50/50 med såna här skador :( . Dyrt och tålamodsprövande är vad det är iaf...
 
Ja, vi var på återbesök i torsdags.
Kom hem med flera diffusa fynd men inga svar 😔
Började med att ultraljuda hoven. Hittade vita fält i hovleden och gas som inte svarade på ljud = suddig bild.
En tagg hittades i sträcksenan.
Det har suttit där ett tag och inte orsaken till hältan.
Hoven bedövades, fortfarande lika halt.
Hela benet plus armbåge och bog röntgades. Lösa fragment, ett trasigt och stressat ligament hittades i knäet.
Bilderna är skickade till en annan veterinär (kirurg) för bedömning.
Hästen är fortfarande halt och jag ännu mer orolig 😯
Fy vad tråkigt 😢
 
Som jag lider med er andra när jag läser här. Min ena kändes ofräsch i slutet av maj förra året. Hon hade då två år tidigare fått diagnosen hovbensinflammationer som ett sekundärproblem efter att haft fång året innan. Hon vilade då fem månader och kom igång utmärkt och gjorde en makalös tävlingssäsong. Denna gången kändes hon precis likadan så tänkte att det var samma. Men nu gjorde vi en MR och det visade sig vara sidoligamenten som var skadade plus en förändring i kronleden hf. Hon skoddes med ringskor plus sulor och friskförklarades efter drygt fem månaders vila. Lät henne vila ytterligare en dryg månad och nu efter ca två månaders igångsättning känns hon fin, så hoppas innerligt att det fortsätter så!

Men det räcker ju aldrig med att ha en skadad häst:meh:. Lagom tills MR var gjort på den ena kom den andra in tre grader halt från hagen. Under tre månader var vi inne på klinik 5-6 gånger. Först såg det ut som en hovböld på röntgen, men två veckor senare var den skuggan borta. Han sattes på metacam och blev helt ohalt (!) men blev sen lika halt igen när det gick ur kroppen. UL visade skador på x-plattan som indikerade att fästet till djupa böjsenan var skadat. Utan MR gick det inte att fastställa diagnosen men eftersom att han fortfarande var lika halt efter tre månaders vila, var stor och hans shivering blev väldigt mycket sämre av vilan fanns inget annat att göra än att ta bort honom.

Så det är väl lite 50/50 med såna här skador :( . Dyrt och tålamodsprövande är vad det är iaf...
Vad tråkigt med fin stora, beklagar verkligen :(
Håller tummarna att Barb håller sig fin och fräsch!
 
Då har vi också varit inne på återbesök igen, 5:e besöket på lika många månader ungefär.

Det här var alltså första rörelsekontrollen efter operation och efterföljande behandling.
Hon såg fin och ren ut på rörelsekollen rakt fram i gången och på volten. Veterinär ville inte göra böjprov och råka riskera reta läkningen och det är jag helt okej med.

Hon var allmänt fin och vet tyckte hon var jättefin i kroppen och musklig trots långa vilan. Får nog tacka de otroligt kuperade vägarna vi måste gå på! Så jobbigt och svettigt! :wtf:

Hursom så ska vi testa försiktig och lång igångsättning nu. Vi börjar med 30 min uppsuttet skritt varannan dag och promenader resterande. Vi ökar försiktigt under 8 veckor och sedan återbesök.
Har laddat upp med Confidence till de första turerna ifall hon får spelet.

Känns fantastiskt att få sitta på henne igen men jag kan verkligen inte slappna av! Så fort hon snubblar/travar/busar/halkar whatsoever sitter hjärtat i halsgropen och ångesten kommer tillbaka. Ska försöka tänka lite i nuet och njuta av att just nu kan jag rida.
 
Som jag lider med er andra när jag läser här. Min ena kändes ofräsch i slutet av maj förra året. Hon hade då två år tidigare fått diagnosen hovbensinflammationer som ett sekundärproblem efter att haft fång året innan. Hon vilade då fem månader och kom igång utmärkt och gjorde en makalös tävlingssäsong. Denna gången kändes hon precis likadan så tänkte att det var samma. Men nu gjorde vi en MR och det visade sig vara sidoligamenten som var skadade plus en förändring i kronleden hf. Hon skoddes med ringskor plus sulor och friskförklarades efter drygt fem månaders vila. Lät henne vila ytterligare en dryg månad och nu efter ca två månaders igångsättning känns hon fin, så hoppas innerligt att det fortsätter så!

Men det räcker ju aldrig med att ha en skadad häst:meh:. Lagom tills MR var gjort på den ena kom den andra in tre grader halt från hagen. Under tre månader var vi inne på klinik 5-6 gånger. Först såg det ut som en hovböld på röntgen, men två veckor senare var den skuggan borta. Han sattes på metacam och blev helt ohalt (!) men blev sen lika halt igen när det gick ur kroppen. UL visade skador på x-plattan som indikerade att fästet till djupa böjsenan var skadat. Utan MR gick det inte att fastställa diagnosen men eftersom att han fortfarande var lika halt efter tre månaders vila, var stor och hans shivering blev väldigt mycket sämre av vilan fanns inget annat att göra än att ta bort honom.

Så det är väl lite 50/50 med såna här skador :( . Dyrt och tålamodsprövande är vad det är iaf...
Åh, hade din stora shivring också!?
Min har också problem med att den är sämre nu när han har boxvila. Veterinären tror även att han har en lindrig patellaupphakning 🙈
 
Fy vad tråkigt 😢
Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. I onsdags svullnade benet upp och jag la ett våtvarmt omslag på hoven.
När jag ska byta det i fredags så har det kommit ut något kletigt ut kronranden och hästskrället kan gå igen 😮
Är det en rackans hovböld i alla fall 🙈😩😝
 
Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. I onsdags svullnade benet upp och jag la ett våtvarmt omslag på hoven.
När jag ska byta det i fredags så har det kommit ut något kletigt ut kronranden och hästskrället kan gå igen 😮
Är det en rackans hovböld i alla fall 🙈😩😝

What!?
 
Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. I onsdags svullnade benet upp och jag la ett våtvarmt omslag på hoven.
När jag ska byta det i fredags så har det kommit ut något kletigt ut kronranden och hästskrället kan gå igen 😮
Är det en rackans hovböld i alla fall 🙈😩😝
Men omg! :eek: Håller tummarna att det bara är en jäkla böld!
 
Åh, hade din stora shivring också!?
Min har också problem med att den är sämre nu när han har boxvila. Veterinären tror även att han har en lindrig patellaupphakning 🙈
Jepp, han var riktigt dålig om morgnarna sista tiden. Vände riktigt dåligt. De där sista dagarna var hemska även om det bekräftade att det var rätt att låta honom avsluta. Han hade aldrig klarat stå på box.

Men alltså jag hoppas det är en ful äcklig böld som mognat ur nu för er!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp