Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

Då har vi också varit inne på återbesök igen, 5:e besöket på lika många månader ungefär.

Det här var alltså första rörelsekontrollen efter operation och efterföljande behandling.
Hon såg fin och ren ut på rörelsekollen rakt fram i gången och på volten. Veterinär ville inte göra böjprov och råka riskera reta läkningen och det är jag helt okej med.

Hon var allmänt fin och vet tyckte hon var jättefin i kroppen och musklig trots långa vilan. Får nog tacka de otroligt kuperade vägarna vi måste gå på! Så jobbigt och svettigt! :wtf:

Hursom så ska vi testa försiktig och lång igångsättning nu. Vi börjar med 30 min uppsuttet skritt varannan dag och promenader resterande. Vi ökar försiktigt under 8 veckor och sedan återbesök.
Har laddat upp med Confidence till de första turerna ifall hon får spelet.

Känns fantastiskt att få sitta på henne igen men jag kan verkligen inte slappna av! Så fort hon snubblar/travar/busar/halkar whatsoever sitter hjärtat i halsgropen och ångesten kommer tillbaka. Ska försöka tänka lite i nuet och njuta av att just nu kan jag rida.
Får du skritta 30 minuter direkt? Det tog mig en månad innan jag var uppe i 30 minuter. Efter två månader skrittar Barb 30-40 minuter och 5-6 minuter trav+galopp.
 
Får du skritta 30 minuter direkt? Det tog mig en månad innan jag var uppe i 30 minuter. Efter två månader skrittar Barb 30-40 minuter och 5-6 minuter trav+galopp.
Ja, enligt veterinärens igångsättningsprogram ska vi det varannan dag och arbeta oss upp till några minuter trav rakt fram efter 8 veckor. Vi har promenerat 30-45 minuter per dag under nästan hela perioden (ej direkt efter op och behandlingar). Jag har haft turen att aldrig haft skadad häst innan så jag har inte så mycket att gå efter förutom vets ord.
Tycker du det låter hastigt? Borde jag låta det ta längre tid?
 
Ja, enligt veterinärens igångsättningsprogram ska vi det varannan dag och arbeta oss upp till några minuter trav rakt fram efter 8 veckor. Vi har promenerat 30-45 minuter per dag under nästan hela perioden (ej direkt efter op och behandlingar). Jag har haft turen att aldrig haft skadad häst innan så jag har inte så mycket att gå efter förutom vets ord.
Tycker du det låter hastigt? Borde jag låta det ta längre tid?
Iom att din häst har promenerat hela tiden gör det nog liten skillnad om du sitter på! Jag har blivit väldigt försiktig och brukar låta dom vila ett tag extra efter att en fått grönt ljus att sätta igång. Barb blev friskförklarad i början av oktober, tror jag red första gången efter två månader och då hade jag promenerat några veckor först. Följ din veterinärs råd, men det gör nog aldrig något att ta det lite långsammare 😊
 
Iom att din häst har promenerat hela tiden gör det nog liten skillnad om du sitter på! Jag har blivit väldigt försiktig och brukar låta dom vila ett tag extra efter att en fått grönt ljus att sätta igång. Barb blev friskförklarad i början av oktober, tror jag red första gången efter två månader och då hade jag promenerat några veckor först. Följ din veterinärs råd, men det gör nog aldrig något att ta det lite långsammare 😊
Blir nog inte 30 minuter i början ändå för jag behöver leda henne i starten annars flippar hon ur nu när hon är så över pigg.
 
Här kom vi undan ännu en längre konvalescens med blotta förskräckelsen. B2 hade ju en spricka i benet förra våren som dock läkte precis som den skulle och konvalescensen gick väl förhållandevis bra, men, aldrig kul med konvalescens.

Förra onsdagen sprängde han dock hagen av okänd anledning (han är liksom inte den hästen som gör så...) och stod på kvällen med en svullen sena vänster fram. Jag blev naturligtvis åt helvete orolig och fullständigt panikslagen, målade fan på väggen så det skrek om det. Vår förra häst fick nämligen en gaffelbandsskada och han finns ju inte mer...
Det blev 1,5 vecka av boxvila och promenader för hand (som gick bra), och i fredags var vi hos veterinären. B2 var aldrig halt och svullnade gick ner fort, men det behöver ju inte betyda något som så när det gäller senskador. Vi kom dock undan med blotta förskräckelsen. Ingen skada på senan a-l-l-s!! Bara en liten svullnad/litet ödem som satt mer ovanpå senan/under huden. Jag trodde verkligen att jag skulle börja stortjuta där hos veterinären, den lättnaden är ju obeskrivlig.
Vi ska skritta i 10+4 dagar, ha metacam i 10 dagar och sen sätta igång som vanligt. Det känns som en piss i havet i jämförelse, och lite aktiv vila är nog ändå bara bra för honom efter ensommar och höst där han gått framåt i utvecklingen med stormsteg.
 
Jepp, han var riktigt dålig om morgnarna sista tiden. Vände riktigt dåligt. De där sista dagarna var hemska även om det bekräftade att det var rätt att låta honom avsluta. Han hade aldrig klarat stå på box.

Men alltså jag hoppas det är en ful äcklig böld som mognat ur nu för er!!

Jag är rädd att min behöver rensa upp i knäet eller gräva i hoven och få en länge boxvila. Tror inte han fixar det.
Han har varit halt sen den 21 december, boxvila (visserligen en stor på 56 kvm) sen den 30 december och idag när han inte har så ont längre börjar han bli rätt vild å galen 😎
 
Nelly har varit så lugn sista tiden så idag fick jag för mig att tömköra utan att ge henne lugnande. Det var ingen bra ide😅😆

Explosion och skolor med alla hovar ovan mark när vi skulle starta, varje gång vi skulle gå från skritt till trav och om jag smackade lite. Däremellan när jag väl fick henne att trava lugnt så var hon fin iaf :angel:

Nästa vecka ska hon enligt plan få börja med lite galopp, hoppas det kommer lugna henne lite mer!
 
I lördags kom Nelly in från hagen m värme och en liten svullnad vä fram. Igår var svullnaden något värre. Jäkla skit!
Hon är inte halt iaf, det är ju skönt.

Jag tror inte det är hennes tidigare skada som spökar utan hon har nog gjort något annati hagen. Hittade en liten sårskorpa, kanske att hon slagit i..

Man blir så känslig för småsaker när de varit dåliga! Jag fick typ panik när jag kände värmen och den liiiiilla svullnaden i lördags 😫
 
I lördags kom Nelly in från hagen m värme och en liten svullnad vä fram. Igår var svullnaden något värre. Jäkla skit!
Hon är inte halt iaf, det är ju skönt.

Jag tror inte det är hennes tidigare skada som spökar utan hon har nog gjort något annati hagen. Hittade en liten sårskorpa, kanske att hon slagit i..

Man blir så känslig för småsaker när de varit dåliga! Jag fick typ panik när jag kände värmen och den liiiiilla svullnaden i lördags 😫
Känner igen mig i det där! Jag är supernojjig! Såpass att jag säger till mig själv att skärpa mig. :banghead:
Skönt att det inte verkar vara något iaf!
 
Hur går det för alla? :)

Vi puttrar på i skogen och det går hyfsat. Hon sköter sig oftast och den värsta överskottsenergin börjar lägga sig nu när vi får trava lite mer. Än så länge har jag inte märkt några bakslag. Håller tummarna för er andra också!
 
Hur går det för alla? :)

Vi puttrar på i skogen och det går hyfsat. Hon sköter sig oftast och den värsta överskottsenergin börjar lägga sig nu när vi får trava lite mer. Än så länge har jag inte märkt några bakslag. Håller tummarna för er andra också!
Vi fick en rejäl paus från igångsättningen när Nelly blev skadad av sin hagkompis. Det var nog ungefär samtidigt som jag skrev i den här tråden sist. Blev vila i en månad, men nu är vi på väg igång igen! Har longerat och tömkört i ungefär två veckor 👍

Nelly har varit skogstokig men nu har hon lugnat sig igen. Tur det!
 
Hur går det för alla? :)

Vi puttrar på i skogen och det går hyfsat. Hon sköter sig oftast och den värsta överskottsenergin börjar lägga sig nu när vi får trava lite mer. Än så länge har jag inte märkt några bakslag. Håller tummarna för er andra också!
Min Barb kom ut på sin första tävling i helgen😍! Naturligtvis inte helt igångsatt så det blev en kort framridning vilket gav väldigt pigg och glad ponny i programmet😁! Lyckades tom få med en rosett hem.

Hoppas det kan ge någon lite hopp att det går att komma tillbaka efter lång konvalescens. Barb var utan ryttare i sju månader och vilade helt i hage i ett halvår för ligamentskador bf.
 
Vi fick en rejäl paus från igångsättningen när Nelly blev skadad av sin hagkompis. Det var nog ungefär samtidigt som jag skrev i den här tråden sist. Blev vila i en månad, men nu är vi på väg igång igen! Har longerat och tömkört i ungefär två veckor 👍

Nelly har varit skogstokig men nu har hon lugnat sig igen. Tur det!
Åh, va trist att ni fick bakslag men härligt att ni är på g igen!
Är det skritt som gäller?
Har du bäst kontroll på henne riden eller tömkörd?
Har i perioder fått tömköra min mer än rida för hon är så jäkla mycket lättare att kontrollera på tömmen. Härjar som bara den men känner ingen risk att jag skulle tappa henne.
 
Min Barb kom ut på sin första tävling i helgen😍! Naturligtvis inte helt igångsatt så det blev en kort framridning vilket gav väldigt pigg och glad ponny i programmet😁! Lyckades tom få med en rosett hem.

Hoppas det kan ge någon lite hopp att det går att komma tillbaka efter lång konvalescens. Barb var utan ryttare i sju månader och vilade helt i hage i ett halvår för ligamentskador bf.
Inte avundsjuk, iiiiinte avundsjuk... :angel:
Grattis till rosetten! Längtar så till att tävla, försöker lugna mig lite men sneglar på tävlingar i maj. En liten start kanske... :D:idea:
Jag hoppas att vi kan vara på rätt väg och hon känns väldigt trevlig, pigg och arbetsglad just nu, dock väldigt stark!
Ska om en vecka eller så åka ner till ridskolans stoooora paddock och rida lite dressyr, första gången på bana! :love:
 
Åh, va trist att ni fick bakslag men härligt att ni är på g igen!
Är det skritt som gäller?
Har du bäst kontroll på henne riden eller tömkörd?
Har i perioder fått tömköra min mer än rida för hon är så jäkla mycket lättare att kontrollera på tömmen. Härjar som bara den men känner ingen risk att jag skulle tappa henne.
Nej vi är igång i alla gångarter. Hade precis börjat med galopp innan hon blev skadad i hagen så kom ganska snabbt tillbaka dit igen.
Jag har ju gett henne lugnande hela tiden men sen någon vecka tillbaka slutat. Då har jag bara longerat för hon har lekt rodeo. Står säkrast i mitten då när hon far omkring 😅

Jag har inte ridit alls. Hon är så ung och så lite riden så det kändes olämpligt att börja rida direkt. Tänkte rida för första gången imorgon för nu är hon lugn!
 
För att spinna vidare på mitt eget inlägg..
Igår kollade jag Nelly på hårt underlag för att ha koll på att allt fortfarande ser bra ut. Gör det varje eller varannan vecka på order av veterinären, för att kunna följa och säkerställa att hon inte försämras igen när vi ökar belastningen.
Var extra skönt att se att hon fortfarande rör sig bra nu när hon har studsat runt och lekt rodeohäst på lina. Det är verkligen pest eller kolera ibland, tidigare under hennes rehab har jag varit väldigt noga med att hon inte får bocka och busa eftersom det kan belasta mer, samtidigt så behöver vi komma framåt och ju snabbare jag kan komma upp och rida på henne desto bättre rehab kan vi göra.
Bedömde att det nu ändå har gått så lång tid att det borde vara riskfritt med mer bus, och än så länge hade jag rätt iaf.

Nu när jag snart kommer igång med ridningen så kommer vi på ett lättare sätt kunna övergå till raka spår och förhoppningsvis även komma bort från ridbanan lite.

Nelly kommer även gå ut i sin vanliga hage tidigare än planerat. Från början var det sagt att hon ska sättas igång helt innan, men hon har haft så mycket överskottsenergi att hon gjort sig illa i hagen på andra sätt och det gynnar inte direkt. Det är ju dels att hon behöver röra sig, men mycket hänger också ihop med att hon behöver komma tillbaka till ett socialt liv med sina kompisar i hagen. Så i helgen släpper vi ihop igen, det kommer blir skönt för henne efter flera månader i egen hage!
 
Mitt sto gjorde en tenoskopi i måndags, efter en segdragen senskidesinflammation som inte velat läka (hon blev ursprungligen skadad i april förra året). Opererande veterinär rensade bort lite sammanväxningar och onormal vävnad, och nu är vi hemma och vilar på boxvila.

För att ge henne bättre möjligheter att stärka sig ordentligt så har vi fått plats på ett rehabstall dit vi flyttar nästa helg. Gissar på att vi kommer stå där i tre-fyra månader. Det är inte gratis förstås, men helt andra möjligheter än vad vi har haft tidigare. Det känns bra!
 
Mitt sto gjorde en tenoskopi i måndags, efter en segdragen senskidesinflammation som inte velat läka (hon blev ursprungligen skadad i april förra året). Opererande veterinär rensade bort lite sammanväxningar och onormal vävnad, och nu är vi hemma och vilar på boxvila.

För att ge henne bättre möjligheter att stärka sig ordentligt så har vi fått plats på ett rehabstall dit vi flyttar nästa helg. Gissar på att vi kommer stå där i tre-fyra månader. Det är inte gratis förstås, men helt andra möjligheter än vad vi har haft tidigare. Det känns bra!
Idag har vi flyttat! Det känns så himla bra, rent ut sagt. Det var en väldigt glad och nyfiken tjej som fick kliva ur transporten på det här nya, spännande stället.

91114366_10219615378433172_6550962532524228608_o.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp