Köpa resa på Black Friday?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 1 883

Bukefalos 30 år!

Corax

Trådstartare
Det är ju hyfsat svindyrt att resa utomlands nu för tiden...
Kan man göra bra fynd på Black Friday eller hur gör man ens för att hitta en resa utan att bli totalt ruinerad? 🤔

Vi vill åka i början av januari och siktar på Kap Verde mest bara för att det är det 'längsta' men ändå 'varmaste' vi har råd med. 😅

Följer. Är sugen på att åka till Filippinerna ☀️ Har varit i kap verde i mitten av februari, var väldigt varmt och gick definitivt att bada i havet. Dock blåsigt men inte så det blev kallt. 😊

Jag har nog bara sett rea på riktigt dyra paketresor, typ safari och vinresa till Sydafrika eller kryssning i Galapagos. Resor som även efter rabatten är riktigt dyra.

Jag har köpt resor på black friday. För ett par år sen köpte jag och en kompis en resa till Cypern.
Vi betalade precis över 18 000 kronor för en vecka i Ayia Napa, slutet av maj, 4*-igt hotell, all inclusive, transfer, två incheckade väskor och mat på planet.

Sen har jag köpt stadsresa ett par gånger men det är ju svårare att jämföra med ditt önskemål.

Jag har köpt resor på black friday. För ett par år sen köpte jag och en kompis en resa till Cypern.
Vi betalade precis över 18 000 kronor för en vecka i Ayia Napa, slutet av maj, 4*-igt hotell, all inclusive, transfer, två incheckade väskor och mat på planet.

Sen har jag köpt stadsresa ett par gånger men det är ju svårare att jämföra med ditt önskemål.
Det låter ju jättedyrt? Den typen av resa innan högsäsong brukar vi betala max 4-5000 för med all inclusive, flyg etc. Har aldrig bokat så långt i förväg dock, kanske finns någon särskild anledning att att ni behöver göra det?

Det låter ju jättedyrt? Den typen av resa innan högsäsong brukar vi betala max 4-5000 för med all inclusive, flyg etc. Har aldrig bokat så långt i förväg dock, kanske finns någon särskild anledning att att ni behöver göra det?

Jämfört med andra priser motsvarande datum = billigt.
Visa mig ett enda exempel på en liknande resa för 4-5 000 för två personer.
Vi måste hinna få semester godkänt båda två. Det är liksom inte bara att åka från jobbet.

Av nyfikenhet kollade jag samma hotell med avresa maj 2026. Det är med all inclusive men innan transfer, väskor och mat är tillagt.

1000033414.webp

Det är ju hyfsat svindyrt att resa utomlands nu för tiden...
Kan man göra bra fynd på Black Friday eller hur gör man ens för att hitta en resa utan att bli totalt ruinerad? 🤔

Vi vill åka i början av januari och siktar på Kap Verde mest bara för att det är det 'längsta' men ändå 'varmaste' vi har råd med. 😅
Jag har faktiskt aldrig sett billiga långresor men som någon skrivit kanske paketresor kan reas?
Vi reser mycket men bokar alltid flyg väldigt tidigt för att det är billigast långt innan, 6-12 månader. Sedan beror boendet väldigt ofta på säsong, lov etc kan man åka utan för lov och specifika dagar/helger blir priserna såklart mycket lägre.
Vi har varit i Filippinerna januari/februari sista två åren, Kambodja innan dess och nästa år åker vi till sydvästra Thailand, vi komponerar vår egen resa vilket blir allra billigast med transporter (båt o bil) mellan.

Ja men hur gör man ens då och är det inte mycket 'runt omkring' som man måste tänka på? 🤔
Vad är det som känns svårt? :)

Jag har inte bokat en färdig paketresa på 15+ år. Bokar alltid flyg och boende separat. Beroende på vart vi ska gör jag sedan en koll på om vi ska hyra bil eller inte och då vilka tänkbara alternativ som finns från flygplatsen (buss, tåg, taxi osv) och beroende på om det behöver bokas innan så gör jag det.

Om jag har ett resmål jag är sugen på så brukar jag kolla hur det ser med flyg och hotellpriser. Sedan bokar jag flyg (om möjligt tidigt eftersom det brukar vara billigast). Sen bokar jag hotell för perioden, eller hus/lägenhet eller liknande. Sedan ser jag om det är övriga saker jag behöver boka (transfer etc) eller om det löser sig bäst på plats. Jag tycker inte det är krångligare men visst har man ett annat "eget ansvar" om saker inte går som tänkt och att ingen transfer hämtar en utan man får lösa det själv. Men jag tycker alltid allt brukar lösa sig. :) eller är det något annat du syftar på med "mycket runt-omkring"?

Vad är det som känns svårt? :)

Jag har inte bokat en färdig paketresa på 15+ år. Bokar alltid flyg och boende separat. Beroende på vart vi ska gör jag sedan en koll på om vi ska hyra bil eller inte och då vilka tänkbara alternativ som finns från flygplatsen (buss, tåg, taxi osv) och beroende på om det behöver bokas innan så gör jag det.

Om jag har ett resmål jag är sugen på så brukar jag kolla hur det ser med flyg och hotellpriser. Sedan bokar jag flyg (om möjligt tidigt eftersom det brukar vara billigast). Sen bokar jag hotell för perioden, eller hus/lägenhet eller liknande. Sedan ser jag om det är övriga saker jag behöver boka (transfer etc) eller om det löser sig bäst på plats. Jag tycker inte det är krångligare men visst har man ett annat "eget ansvar" om saker inte går som tänkt och att ingen transfer hämtar en utan man får lösa det själv. Men jag tycker alltid allt brukar lösa sig. :) eller är det något annat du syftar på med "mycket runt-omkring"?
Har man aldrig gjort något så känns det naturligt svårt eftersom man inte lärt sig än?
Tänker att det är 'mycket' att tänka på och ett större ansvar att det blir bra. Vi har dessutom barn så mycket för hans skull det 'behöver bli bra'.
Han har aldrig varit utomlands och vi vuxna var utomlands senast 2012. 😅

Och du har rätt, det mesta löser sig alltid men med åldern har jag även fått en större stress vid just oförutsedda händelser och den vill jag gärna undvika.

Har man aldrig gjort något så känns det naturligt svårt eftersom man inte lärt sig än?
Tänker att det är 'mycket' att tänka på och ett större ansvar att det blir bra. Vi har dessutom barn så mycket för hans skull det 'behöver bli bra'.

Och du har rätt, det mesta löser sig alltid men med åldern har jag även fått en större stress vid just oförutsedda händelser och den vill jag gärna undvika.

Jag bokar alltid paketresor när jag åker till Kanarieöarna, just för att jag vill ha semester och slippa vara den som fixar allt. Så det är helt okej att göra så, speciellt om man inte rest på ett tag.

När jag åker till USA går det däremot alldeles utmärkt för mig att boka resa, boende och transfer. ;) Jag har t.o.m. flugit inrikes i USA.

Men billigast blir det om man inte köper paketresor.

Oftast får man mer för pengarna att boka allt separat, och det är inte så mycket att tänka på direkt. Tycker charterpaket ofta är rätt dyra med tanke på vad man får. Men jag kan absolut förstå varför det är så populärt, det är bekvämt att boka en gång och sen inte behöva bry sig om något annat utan bara bli lotsad till rätt ställe.
Själv tycker jag att det är kul att leta flygresor och kolla upp boende och trevliga restauranger eller besöksmål 😊

Min erfarenhet är istället att det blir billigare att boka allt i ett. Sist jag åkte så blev kostnaden minst 30% högre om vi bokat flyg och hotell separat.
Bilen bokade vi själva. Vet inte om det blev billigare men det kändes av olika orsaker enklare.

Ja såklart. Allt är ovant och svårt första gången. Men jag tycker inte det är så mycket mer. Antingen bokar man ett paket (flyg-hotell-transfer) eller så bokar man det separat i 3 olika bokningar. Det behöver inte vara svårare. Jag känner mig inte som en resledare för att jag gör separata bokningar. Men det blir ju oftast billigare.

Vi reser också med barn och har aldrig åkt på en paketresa med honom och det har alltid blivit bra :) Men vi har mer resvana från de senaste åren, absolut. Men saker går fel ibland och det löser sig ändå. Men bra har det alltid blivit! Sen förstår jag bekvämligheten med ett knapptryck och att någon annan ansvarar för att flyg-transfer-boende klaffar men det är inte en jättestor skillnad. Jag bokar flyg med tider som passar - sen boende för de datumen - ev transfer eller transport inom resmålet om det rekommenderas att förbokas. Annars löser vi det på plats på flygplatsen. Så visst det är fler saker som ska klaffa men ja inte direkt. Jag gillar att kunna välja mer flexibelt mellan olika flyg-datum-boenden och det blir i regel billigare. Det beror väl på vad man prioriterar, men för att få ner priset är det ofta ett bra alternativ!

Ja men hur gör man ens då och är det inte mycket 'runt omkring' som man måste tänka på? 🤔

Som vadå? Jag använder hotels.com eller booking.com för inspo, sen bokar jag direkt på hotellets hemsida.

Det runtomkring... Som? Från flygplats till hotell? Taxi eller hotellets transferbuss, eller tåg eller buss eller vad man nu föredrar.

Mat? Jag brukar kolla google maps i området eller bara knata runt och upptäcka 😅.

Resten av världen fungerar ungefär likadant som Sverige. På många sätt är Sverige faktiskt mer annorlunda.

Och man blir mer scammad av flygplatstaxi i Stockholm än i Mumbai hahaha.

Jämfört med andra priser motsvarande datum = billigt.
Visa mig ett enda exempel på en liknande resa för 4-5 000 för två personer.
Vi måste hinna få semester godkänt båda två. Det är liksom inte bara att åka från jobbet.
Okej! Har aldrig betalat så mycket för en charterresa öht men som sagt heller aldrig bokat så långt i förväg. Brukar hitta en billig resa och sen lägga in om semester, men förstår att det blir annorlunda om man har specifika datum att förhålla sig till, förvånad att det är så dyrt utanför högsäsong dock.

Liknande trådar

• Black Friday
  • Att säga upp sig
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Hästen eller resa/plugga - hur väljer man?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka