Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Presto

Trådstartare
Jag flyttade nyss och upptäckte att mitt hår började skifta lite i grönt. Läste på internet och kom fram till att det måste vara vattnet. Jag gjorde en vattenanalys och har fått svaret att det är för mycket koppar i vattnet, så mycket att det är otjänligt!

Vattnet är "privat" och vi ska nu försöka få igång en annan brunn än den som vi nu får vatten ifrån, men det kommer ta ett tag.

Jag vill verkligen inte ha mer grönt hår! Jag slingade det hemma, blonda slingor i mitt mellanblonda hår, ingen skillnad när det gällde det gröna. Brunt har jag inte lust att färga håret för att dölja det gröna. Jag hittade på internet att man kunde göra nån inpackning med askorbinsyra, vilket jag ska pröva.

Men vad mer kan man göra för att undvika grönt hår? Fram tills att brunnen är fixad kommer jag mata mitt hår med vatten som inget hellre vill än att jag ska ha grönt hår. Jag har dusch på jobbet, men det är ingen idé, då jag åker till stallet efter jobbet och jag vill duscha efter stallet. Det känns dumt att låna någon annans dusch, jag har en moster som kanske ställer upp. Men helst vill jag kunna fortsätta använda min dusch, har ni några tips?

Sen, det gröna finns ju här. Går det bort eller bleks det av sig själv? Hur blir man annars av med det? Hemmafärg fungerade tydligen inte, funkar det hos en frisör tro? Eller finns det något mer man kan göra?

Någon med erfarenheter? :angel:


Som salt i såret så saknar jag bukes smile så sjukt mycket, dom var så uttrycksfulla. Använder knappt smile nu, för det finns ingen som passar, man var så bortskämd innan med våra fina vi hade... Vilka skriver under en protestlista om att vi vill ha tillbaka dom gamla? I vissa fall är inte förändring och utveckling något bra!
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Ketchup skall ta bort grön missfärgning sägs det.

Fast det är i brunt hår, som blivit grönt pga avsaknad av rött pigment. Så ketchupen lär ju tillföra röda pigment och därmed inget jag skulle rekommendera någon att ha i blont hår... ;)

TS: Kontrollera först så att det faktiskt är mycket koppar i vattnet i brunnen, så det inte kommer från ledningarna. Kan vara värt att spola vatten ett par minuter innan du blöter håret med det, då kopparhalten kan öka rätt rejält om vattnet blir liggande i ledningarna. Det kan också eventuellt hjälpa att tvätta håret i lite kallare vatten.

Ang. smileys så finns det en tråd om det i "Om Bukefalos".
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Lite krångligt kanske, men kan du inte fortsätta duscha i ditt vatten men tvätta håret i vatten som du hämtar någon annanstans? Släng på en duschmössa (heter det så??) och duscha som vanligt, men tvätta sedan håret med annat vatten. Du borde ju kunna hämta en stor dunk hos någon släkting/vän/på jobbet.
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Jag blev kanongrön i håret när jag blonderade mig och hävde i silverschampoo efteråt (fick veta efter att jag använt det att man helst inte skall använda silverschampoo om man har egen brunn)
Det enda som hjälpte var att gå till frisör och lägga i röda pigment och sen färga det brunt...

Nu blonderade jag det en sväng igen och det började bli gröna nyanser så hävde jag i Askblont och det gröna försvann för stunden i alla fall :p

Update:
När man googlar så tycker de flesta att askorbinsyra har fungerat mot grönt hår :)
 
Senast ändrad:
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Vi har också egen brunn, och mitt hår är riktigt blont naturligt, det blir vitt på sommaren, det har blivit grönt flera gånger. I vårt fall är det tydligen järn som spökar (ibland smakar vattnet till och med järn). Första gången det hände var jag inte gammal, åtta år kanske. Mamma frågade frisören (en åttaåring kanske inte ska färga över det), och vi fick köpa något specialschampo där som skulle ta bort missfärgningarna. Det funkade på mig i alla fall. Fråga din frisör om hon/han kan komma med något tips?
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Det har flera frisörer sagt till mig och då var det just på blont hår, inte brunt, så det är det tydligen olika uppfattningar om.
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Tack alla! Hämta en dunk hos en släkting var ingen dum idé! I dagsläget tvättar jag bara håret varannan dag istället för varje, de dagar jag inte tvättar håret sätter jag upp det i en knut och undviker helt enkelt att det blir blött. Jag får verkligen pröva det med askorbinsyra, men är rädd att det ska slita på håret?

Och jag vet att det är för mycket koppar i vattnet, jag skickade in proverna helt enligt regelverket. Tog bort sil och allt i kranen, spolade vattnet 10min innan, stängde inte kranen något emellan osv. Det var 3,8mg/l koppar.

Jag klipper sällan håret hos frisör och dom gånger jag gör det brukar det bli spontant på någon drop in. Men kanske kan gå in på nån salong och höra mig för helt enkelt.
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Askorbinsyra är vanlig c-vitamin ingen jättefrätande syra så jag hade då inte varit rädd för att ha det i håret :)

Det skadar inte att gå in till en frisör och fråga, de kan ju ev sälja på dig en produkt så de skulle nog inte tycka det var slöseri med tiden :)
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Innan vi borrade ny brunn fick min mor alldeles grönt hår av kopparn i vattnet, så hon gick till frisör för att bleka bort det gröna. Hon blev rödhårig.

Sen ska du komma ihåg att säga till frisören att du har mycket koppar i håret, då viss färg tydligen kan reagera på det. Troligtvis var det därför mor min blev röd.
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Nja, jag hade blont hår med gröna missfärgningar och fick tipset av frisören att ha i ketchup. Sagt och gjort. Jag blev av med det gröna. Men eftersom det berodde på vattnet så kom det ju ganska snart åter tyvärr, men fungerar ju utmärkt om man ska vara fin för kvällen eller så.
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

+ Centaur

Okej, då funkar det säkert på blont också! :) Jag hade personligen inte vågat testa på platinablont/"vitt", men det kanske inte är nån fara det heller?
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

Paul Mitchell Shampoo Three.

Jag hade exakt samma problem fast mitt hår blev verkligen GRÖNT. Min frisör fick spatt när hon såg mig och tvingade mig att sitta med shampo i håret i en halvtimme innan hon sköljde ur det. Därefter fick jag ha samma shampo sittande i håret fem-tio minuter varenda gång jag tvättade det. Det tog ett par veckor men det gjorde fantastisk skillnad, och jag är fortfarande tacksam att jag inte behövde klippa arméfrisyr av mitt midjelånga hår.
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

googlade en bild, det är det schampot min mamma köper av sin frisör! Jag får be henne köpa med en flaska till mig med så får vi se om det funkar ;)
 
Sv: Koppar i vattnet gör mitt hår grönt

googlade en bild, det är det schampot min mamma köper av sin frisör! Jag får be henne köpa med en flaska till mig med så får vi se om det funkar ;)

Det funkar garanterat! Se bara till att det är nummer 3 (three) och inte 2 eller 1. 1an och 2an är helt annorlunda shampon och tar inte bort missfärgningar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Är såå less på mitt hår, har testat så himla mkt, men inget verkar hjälpa riktigt. Har rådfrågat massor med frisörer, fått produkter...
Svar
7
· Visningar
4 883
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 572
Senast: scizofren
·
Hästhantering Nu tänker ni säkert, går den inte att duscha, vill den inte gå i vattenpölar? Jag ska ta det från början.. Köpte henne i januari, frid...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp