Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag har inte läst alla svaren du fått, men jag kan garanteraatt hon inte har vätskebrist sålänge hon är pigg att rida och orkar lika mycket som vanligt.
Jag är rätt säker på att hon inte låter sig törsta ihjäl, tror bara du ska låta henne vara så kommer hon att dricka.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

jag som då rider distans vet att hästarna springer på bra även med vätskebrist!

min gamla valack fick alltid en 1 a på hudturgor, vid en 3 a utesluts man, och får troligtvis dropp oxå, men springer gör många hästar tills de stupar!

Det är ju därför det är så många veterinärkontroller i distansen.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Förstår inte varför hästar ska kallas för störda,idioter osv bara för att de lever efter instinkt??

Koppla bort vatten koppen och ge henne ur spann,lite melass i som någon skrev eller äppeljuice. Sen träna på vatten koppens läte på större yta och inte i den plats där hästen ska känna sig trygg nämligen i sitt hem=box.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tycker inte alls det är konstigt. Din häst har blivit skrämd av vatten och är nu rädd för vatten. Min häst hade en sådan självpåfyllande grej på betet och vågade inte närma sig den heller för den väste.

Har du provat att inge förtroende genom att hålla en hink med vatten i famnen och låta hästen dricka ur den? Du får nog jobba lite på detta problemet.

Tycker du skall stänga av vattenkoppen omedelbart, dålig idé att låta den stå på hela tiden och fräsa. Hästen blir ju bara mer och mer rädd så.
Har själv en känslig häst och få den trygg är enda sättet att få den att acceptera.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

HÄsten måste ju på något sätt fått i sig vatten om den har varit sådan i en vecka. utan vatten under så l¨ång tid, och det hade inte varit någon häst kvar att bekymra sig om. nåväl.
el tror jag på. pysljudet också. det kan vara vilket som.
jag hade en häst inackorderad som drack ur vattenkopp. Tills jag bytte ut den mot en "bättre". hanhöll INTe med. Den nya som man bara behöver dutta var läskig. Hink i månader och inte en rörd vattenkopp. Aldrig! Sa han, försökte två gånger att sparka sönder den för att få bort den ur boxen....
så efter mycket elände bytte jag tillbaka till den gamla vattenkoppen. nu pratar vi månader. inte vande han sig inte. vattentrycket var för högt för den koppen så vattnet formligen sprutade över halva hästen när han tryckte ner pedalen i koppen. det struntade han i. han var nöjd. hans gamla vattenkopp var tillbaka.
de kan ju inte berätta vad det är som är fel. jag hade satt olika hinkar i boxen. en ljus, en mörk och på olika ställen. gett som andra säger mat med betfor och snaskigt blask. Och inte fyllt på hinkar mned vatten så att hästen såg. bara låta dem vara där, fyllda när hästen kommer. vatten ska vara trygghet, inte stress.
lycka till och ge gärna feedback på hur det går!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tills jag bytte ut den mot en "bättre". hanhöll INTe med. Den nya som man bara behöver dutta var läskig.

Precis vad jag också tänkte på. Även om den druckit ur vattenkopp tidigare så skiljer det sig mellan olika vattenkoppar, hur de låter, vilket vattentryck osv.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tack för er svar. Jag har mkt svårt att tro att stallägaren går med på att stänga av vattnet, nu när det ÄNTLIGEN fungerar igen!!
Det låter ju inte hela tiden, bara då nån dricker. Hon dricker ute i hagen har jag sett, annars hade hon, som nån sade, nog inte vart vid liv idag, och självklart har jag inga planer på att låta det gå så långt.
Hon har fortfarande inte rört vatten inne i boxen, hinken är densamma som alltid, och står på samma plats. Vilket ju inte hjälper då hon inte ens närmar sig den halvan av boxen. Nu har jag flyttat hinken, så det står i den halva av boxen hon vågar vara i. Tanken är att få henne att börja dricka inne igen, ur hinken, och sen succesivt flytta hinken närmre vattenkoppen.
Idag var ju korkad nog o vattna höet, vilket resulterade i en srräcklsagen häst som stog o stirrade på höet, vägrade äta. jag satte mig o pillade lite i det o fixade, rörde fram lite torrt, och efter typ 20 min vågade hon smaka.
För mig är det här ett udda bettende. hästen är 9 år, och beter sig värre än vilken vildhäst som helst!!
Och detta "blockerade" beteende hon har, stoppa ner mulen i marken o bara stå o illglo, jag har knappt aldrig sätt det. Är hon SÅÅÅ skräckslagen?! Över åsynen av en vattenhink, som stått där i månader? Hur kan ett litet, litet ljud på en häst att bli så blockerad? hur ÖVERLEVER hon i stora vida världen, den är ju inte ljudlös? Måste finnas mängder med grejer som skrämmer henne isåfall.
El i vattnet hade kunnat vart en förklaraing på en sån panisk reaktion, men de andra 2 dricker, jag känner inget då jag är i vattenkoppen.
Lär sig inte hästar av varandra? De andra två är ju helt oberörda, ser inte min häst att ljudet inte stör dem?
Just nu känns det som om jag får leva med en häst som vägrar dricka vatten inne. Finns väl värre öden iof. Men jag HOPPAS att då vattenhinken finns i den "ofarliga" delen av boxen, kanske det kan avhjälpas, så man iaf får in ett drickande inne i boxen. Det vore ju urlöjligt annars!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

det tycker jag var en bra idé. men dricker hon ute så e de ju iaf ingen panik. bara blöta upp fodtret ordentligt så får hon ju i sig lite vätska där. hon lärde ju sig på bara 20 min att ära blött hö så de går ju framåt iaf. nu blir de ju sommar och hon kommer väl få va ute en hel del då kan jag tänka, så hon får i sig så mkt vätska hon vill. problemet kanske är över då hon får stå inne mer timmar av dygnet sen =)
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

KL

Jag skulle också köra på att vänja henne vid ljudet eller vattnet eller vad det nu är hon inte gillar, som Kimmis säger, man gör det bara värre genom att dutta.
Den är det ju inte menat att man ska tortera hästen på nåt sätt men om man gradvis bara visar att inget händer ju av ljudet/ vattnet etc. så komemr hon ju märka det.

Vad skulle du gjort om det var en sadel det var frågan om? Ställ dig den frågan...skulle du gått omkring problemet med att börja rida barbakca (dvs. ha vatten i hink) eller ha helt enkelt vant henen vid sadeln istället? (dvs. inte sluta med ljudet från vattenkoppen förrän hon verkar fatta att inget händer som är farligt)

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jo, på nåt vis måste jag ju vänja henne vid ljudet, men jag misstänker, att jag då kan få stå en hel natt o tappa upp vatten i en hink. Och, ja, det är ljudet hon ogillar. ch vad gör jag om jag står där i timmatal och hon inte ger sig? Eg borde man bara två, en som tappar vatten och en som "låser upp" hästen hela tiden från sin blockerade ställning. När hon står o illglor så händer precis inget, hon måste "låsas upp".

Och höt åt hon inte allt, hon lämnade det som var mest blött såg jag imorse då jag fodrade igen. Vattenhinken var fortfarande orörd. Blir så ledsen på hästen, det är så himla skumt beteende tycker jag.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Dagens nyckelord är: Tålamod(!)

Precis som några skrivit - vänj hästen vid ljudet.
Ta en stund varje dag och ha henne fram till vattenkoppen, låt den rinna lite.
Ge henne några äpplebitar.

Om du ser någon annan häst gå och dricka, ta fram din häst så nära det går så den får höra och se.

Det är viktigt att du inte "daltar" med hästen. Du måste vara en trygg ledare och vara bestämd utan att vara brysk.
Om du plockar och fjäskar så visar du att det är något konstigt med vattenkoppen.
Jag skulle strunta i hur hästen betedde sig och bara fokusera på att hon ska STÅ vid vattenkoppen, medan du fokuserar på vattenkoppen (samtidigt som du läser av hästen såklart).
Om hon är mutbar så är det bra, ge henne en liten godisbit då&då.
Det kanske inte är det bästa sättet att muta fram saker, men fungerar det så fugnerar det.
Min häst går med på det mesta för en äpplebit, och det tycker jag är positivt. Då slipper man argumentera med dem när det kommer till situationer där man inte kan göra det. (ex vatten är ju viktigt att den får i sig!)


Annars kan man ju gå en omväg och byta vattenkopp till en vanlig och se om det fungerar.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Ja tålamod är nog behövd rejält här, dock...kankse itne detta funkar, men du kan ju prova, om hon inte gillar vattenslangs ljud heller, det är ju lite liknande och är ju vatten, så kan man ju ta vattenslang och lägga på marken och närma sig för att till slut gå över det och i vattnet som rinner på backen, och sen börja vänja henne vid att duchas.

Det är ju lite mer aktivt och på så sätt blir prosessen lite snabbare, eftersom i effekt MÅSTE hon vänja sig lite mer, elelr lite snabbare liskom. Plus, ifall hon är rädd för ljudet o vatten så komemr det vara svårt att ducha o fixa ändå och det är ju jobbigt så kan vara bra att träna.

Kanske itne hjälper om det är just bara vattenkopps ljudet hon är rödd för, men verkar ju som hon fått ide om att allt blir farligare hela tiden, om det har med vatten att göra, så kan ju vara värt ett försök ialalfall.

Men som sagt, lugn fast bestämd.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Häromdagen plaskade Stjärna glatt ner i sjön här hemme, men hon har fortfarande inte rört vattenet inne, nu har det gått två veckor. Får ju i sig ute, men antar det är bra om hon kan dricka inne oxå. Måste väl ta itu med det hela o träna. Men hon har ju under "tvång" doppat mulen i vattnet iaf!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag har inte läst igenom tråden jättenoga så jag vet inte om någon redan sagt detta som inte är någon lösning men ett förslag på varför hon är rädd.
Kanske har hon blivit ormbiten, det var min stallägare som föreslog detta för mig då min häst också är rädd för liknande ljud och också om det slingrar på marken som vattenslangen t.ex.
Nu ska ju hästar ha respekt för ormar men han är som din panisk eller var för vi tränar och tränar och tränar.....
Och detta med hästens förtroende för människan kan man ju träna på i alla möjliga situationer så följer det förhoppningsvis med till hinkar och vatten och vattenkoppar.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Min häst dricker inte heller inne nu när det är färskt gräs ute och vattenkar i hagen. Hon vill bara dricka ute och hon är inte på det minsta vis rädd för vattnet.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tyvärr ÄR hon rädd för vattnet. Hade terapi idag, rätt lönlöst. "longerade" henne i boxen, och tvingade henne att gå lite nära hinken, för att få henne att fatta att den inte kommer bita henne, flyga på henne, låta konstigt, eller nånting annat. Höll på nån halvtimme, pausade då hon var nära hinken, och gjkorde det trevligt där. Inget direkt resultat alltså. Skeptisk som tusan även efteråt. Kan en häst trots att det finns vatten inom räckhåll, låta bli att dricka så att de får kolik av det?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jobbig situation! Bara kom att tänka på att när jag tagit in min häst från betet har hon hållt på och dummat sig att inte dricka ur vattenkoppen, det var tydligen så enkelt att vattnet "stått stilla" för länge i ledningarna och tydligen blivit dåligt. Hon ville inte dricka ur vattenkoppen på ett par veckor! Nu "spolar" jag alltid genom ledningen och då har det inte varit några problem. Kan det vara så för er också att hon fått i sig "stillastående" vatten när ni fick igång vattenkopparna igen? En väldigt enkel grej men kan tydligen ställa till mer än man anar! Hoppas det löser sig! Lycka till!!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

För det första vill jag bara säga att din häst är inte varken störd eller dum på något sätt men förmodligen känslig och osäker.
Min häst var också jätterädd för vatten innan, i alla former!
Vattenkopp gick bra om det inte var för mycket vatten i den, han var alltså rädd för vattnet, inte suset i rören.
Dricka vatten i hink var stört omöjligt, det skvalpade ju...
Gå i vattenpölar/duscha = omöjligt!

Jag har tränat, tränat och tränat lite till.
Gav han foder med lite vatten, sen lite mer, sen fick han sitt favoritgodis (morötter) i en hink med lite vatten och till slut vande han sig och nu har han vattenhink i boxen och den är nästan tom varje morgon :)

Jag har kanske inga supertips på ditt problem, rådfråga kanske en veterinär eller någon duktig nh-tränare?
Men jag tror det är viktigt att du visar henne att det är inte farligt, visa att du är lugn och trygg. Ge henne tid och beröm mycket när hon gör rätt eller ens tänker rätt. Och ljudet kan du ju vänja henne vid succesivt.
Lycka till!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag tror att du lägger lite för mycket känslor på din häst nu. Jag har ju inte sett hästen så jag vet ju inte, men jag tror knappast att hon har blivit rädd för en hink om den stått där i flera månader. Det handlar nog mer om att hon dricker tillräckligt ute så hon inte behöver dricka inne.

Sluta med terapin och sluta hetsa över det så kommer det att gå över ska du se. Hon dricker ju ute så det går ju ingen nöd på henne, eller hur?
 

Liknande trådar

J
Ridning Har ända sedan jag började med hästar hört att om en häst ställer sig så kan man ta en plastpåse med jummet vatten och "slänga" i...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 074
Senast: tuaphua
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 965
Senast: Mayara
·
C
Träning okej, ja vet de kanske låter lite dramatiskt, men så är de faktiskt, o ja insåg inte att jag faktiskt räddade livet på henne förens de...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 042
Senast: Haaannnaa
·
Träning Min stackars Nova blir rädd för allting som inte ser ut som det brukar och när hon väl blivit rädd så stannar rädslan kvar även om vi...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp