Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Hon ÄR rädd, ingen tvekan om det! Hon vill inte gå nära, tittar mkt snett, trumpetfrustar, darrar, spänner sig, blir "blockerad", nervösbajsar. Allt denna då jag satt brevid vattenhinken o rörde runt lite så det plaskade lite lätt. Höll på i ca 30 min. men hon gå närmre, så helt omöjligt är det inte..
Hon går i vattenpölar utan att blinka, ner i sjön, inga problem. Men vatten i boxen, det går inte längre. Tror hon eg bara blivit blockerad.
Jag kommer att träna vidare, och uppdaterar vid framgångar, eller motgångar. Börjar bli sugen på att ta bort vattnet ute, så hon MÅSTE komma igång o dricka inne igen. En häst vägrar väl inte dricka såpass att det blir sjuk?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Hästen har fortfarande inte druckit nåt inne. Stallägaren och jag har bestämt att vi en varm dag ska ta bort vattnet ute och bara erbjuda henne vatten inne i boxen. Vet. ska komma nästa vecka, får försöka göra det den dagen, OM hon skulle få kolik!! men det tror jag inte, hoppas inte..
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Om hästen dricker ute och du vill att den ska dricka ur vattenkoppen inne förstår jag inte varför du ställer in en hink. Ta bort hinken och sluta "öva", låt hästen komma över det här själv. Visst kan det hända att hon under resten av livet kommer att vägra dricka ur just den här vattenkoppen men så länge hon har fri tillgång till vatten ute kommer hon ju att dricka någonstans. Uppenbarligen har hon ju redan löst det, annars skulle hon ju vara död redan. Sedan har hon ju inte löst det på det sätt du vill, men det kanske hon inte måste göra just nu? Det är ju rätt lång tid kvar tills vattnet fryser ute, menar jag, och hon lär vänja sig vid pysandet så småningom.

Risken med att "vänja" är att man hela tiden triggar hästens alarmsystem, så att det slår på snabbare och snabbare. Och det motverkar ju i sin tur inlärning, för en stressad häst lär sig ingenting (precis som med människor!). Låt hästen vara ifred i boxen och slappna av, så kommer den med all sannolikhet att dra slutsatsen själv att vattenkoppen är ofarlig, speciellt om du slutar bry dig så mycket om den :).
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Och detta "blockerade" beteende hon har, stoppa ner mulen i marken o bara stå o illglo, jag har knappt aldrig sätt det. Är hon SÅÅÅ skräckslagen?! Över åsynen av en vattenhink, som stått där i månader? Hur kan ett litet, litet ljud på en häst att bli så blockerad? hur ÖVERLEVER hon i stora vida världen, den är ju inte ljudlös? Måste finnas mängder med grejer som skrämmer henne isåfall.

Skillnaden på henne och en vildhäst är i detta fallet: yta. En vildhäst som blir rädd för någonting kan springa iväg från det. Din häst är fast i en liten box där hon bara kan röra sig till ena sidan. Det är nog därför hon tillslut förknippat vattenkoppens ljud med vatten eftersom hon inte kommer bort från ljudet och varenda gång hon försökt dricka vatten så låter det i vattenkoppen och hon blivit vettskrämd.
För ja, hon är vettskrämd, det skvallrar hennes "stå och stirra" beteende som är en s.k. inlärd hjälplöshet. Inlärd hjälplöshet uppstår när en individ under en tid utsätts för obehag den inte kan undkomma trots att den provat olika strategier. Vid inlärd hjälplöshet förlorar djuren förmågan att försöka rädda sig ur en knepig situation för att de tror inte att det går, trots att det kan vara enkelt. De har lärt sig att de inte kan och blir apatiska.

Prova byta vattenhink till något genomskinligt/ljust. Kanske något som liknar vattenbaljan i hagen? Låt bli att flytta det till vattenkoppen: det kan riskera att skrämma henne mer. Låt henne ha sin trygga hörna där hon känner att hon inte behöver gå fram till det läskiga än.
Prova att byta box och se om hon kanske slutar förknippa ljudet med vattnet då? Blanda ut något gott i vattnet: melass, betfor, morötter, äpplen, vadsomhelst som får henne att dricka!
I värsta fall kanske man kan blanda i salt i maten så hon blir extra törstig? (fråga vet först- kan mycket väl göra det värre om hon inte vill dricka)
Prova kanske klickerträning? Då kanske du kan få henne att förknippa vattenkoppens ljud med något positivt.

Jag tror att det kan finnas ett problem i att du försöker "lära" henne att vattenkoppen inte är farlig. Du tar din häst och visar henne "titta titta! Den där saken är speciell!!" när du leder henne runt vattenkoppen. Kanske stjälper mer än det hjälper egentligen. Jag visar aldrig hästen det läskiga för då erkänner jag ju för hästen att det är något att bry sig om, jag ignorerar föremålet och hästarna fattar då att "jaha men då är den ju inte läskig för matte bryr sig inte".
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tack alla för er goda råd. Igår hade hon faktiskt druckit ur hinken!! vattenkoppen har jag nga störra förhoppningar om att hon ska våga röra, men det kommer kanske. Huvudsaken är att hon iaf kan dricka ur hinken. men det har tagit EN månad för henne att komma så långt som till att dricka i hinken igen. Vilken häst alltså..
När jag senast jag gjorde nåt alls med att öva vatten så var det att få henne att våga röra sig i större delen av boxen, vilket on gjorde då jag "longerade" henne i boxen. Efter det så började hon bajsa lite mer mitt i boxen. Sen har det fortsatt, jag har lagt höt på staällen där hon förut vägrat att vara som hon ätit, sen så en dag så såg jag att hon druckit. Men jag vidhåller att hon är lite lätt störd! Nu vet jag att iaf vågar dicka ur hink inne, det räcker för mig, sen struntar jag i om hon aldrig dricker ur koppen!!
 

Liknande trådar

J
Ridning Har ända sedan jag började med hästar hört att om en häst ställer sig så kan man ta en plastpåse med jummet vatten och "slänga" i...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 074
Senast: tuaphua
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 965
Senast: Mayara
·
C
Träning okej, ja vet de kanske låter lite dramatiskt, men så är de faktiskt, o ja insåg inte att jag faktiskt räddade livet på henne förens de...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 042
Senast: Haaannnaa
·
Träning Min stackars Nova blir rädd för allting som inte ser ut som det brukar och när hon väl blivit rädd så stannar rädslan kvar även om vi...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp