Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tussilago

Trådstartare
Nu tänker ni säkert, går den inte att duscha, vill den inte gå i vattenpölar?
Jag ska ta det från början.. Köpte henne i januari, frid o frjöd. Vattnet i stallet har varit fruset, men för ca en vecka sedan kom det igång igen. Och min häst DOG av skräck! Varför? Jo, för att vi har stora koppar, med flottör i, som alltså är självpåfyllande. Dvs att när vattent rinner in, så vässsser det lite granna. Och min lilla tjej fick spunk. Sen dess går hon knappt inte till den änden av boxen där vattent finns. Hon har vattenkoppen i ena hörnet och i hörnet brevid, en vattenhink. Hon har sen vattnet började funka, inte druckit en droppe vatten inne. Hon står, med huvudet 10 cm från marken, så långt från vattnet hon kan komma. I början stog hon på tre ben, beredd till flykt. Hon "snorkelfrustar" med jämna mellanrum, man kan tydligt se hur obekväm hon är i situationen.
Men det finns ju vatten ute. Och jag har sett att hon druckit lite där. Tills idag. Det var tomt då jag kom upp, så jag fyllde på. De två andra hästarna gick fram o drack, och min gick oxå fram. Sänkte huvudet, men vågade inte dricka!!
Alltså, det tycks ha blivit värre! Hon kommer inte nära vatten alls! Provade nu ikväll o hälla vatten i krubban, inte mkt, kanske 2-3 dl. Hällde sen på kraftfoder. Hon stog likadan, huvudet sänkt i backen o bara stirrade. Slängde i godis för att få lite intresse till krubban. Hon var framme en gång, men åt inte, det var ju vatten i!
Vad gör jag nu?! Vad är felet? Kan jag träna det här?
Det har ändå gått nästan en vecka, och det är INGEN förbättring i beteedet. Jag känner nu att nu får hästjäkeln fasiken torka ut o dö. HJÄLP; VAD GÖR JAG? Hon MÅSTE ju vänja sig?!
Hon har ju tidigare druckit ur vattenkopp. Hon har gått genom vattenpölar, badat i sjön. Så hon har ju inte tidigare inte varit rädd. Det här helt SJUKT beteende. Ni tror säkert det är ett skämt, men jag det är det verkligen inte kan jag säga!!! Hur hjälper jag min lilla korkade häst?!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag tycker det låter som om hon är sjuk om hon står och hänger med huvudet och inte vill äta eller dricka.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

kan ju tillägga det, att hon motioenras som vanligt, är pigg o allert, och står på detta vis med sänkt huvud ENBART i boxen. Ingen annanstans. Så sjuk tror jag inte hon är. Annat än i huvudet då:crazy:!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag kan bara intyga att detta inte är på skämt utan på fullaste allvar.

Hur gör man när hästen är paralyserad av skräck vid åsynen av vatten att dricka?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Uppdatering. Vattnet helt orört i boxen imorse vid fodring, men hon hade en mer avslappnad kroppshållning, stog inte paralyserad av skräck med huvudet
1 dm från marken längre. Lämnat en hel del hö, för det hamnat för nära vattenkoppen.
Ska strax upp o släppa ut, hoppas att hon dricker oredentligt ute. Annrs vet jag inte vad jag gör..
Hur tränar man bort det här? Låter henne vara, och hoppas att hon kommer över det själv? Tvingar henne att närma sig vattnet, på samma sätt som att an "tvingar" in dem i transport vid lastning?
Helt enkelt tar en slang o spolar hästen så hon får fullständigt knäppen, och hoppas att hon till slut lugnar sig? Dvs utsätter henne för det hon tycker är farligt? Som att stänga in en spindelrädd människa i ett rum fullt med spindlar.. känns inte såå lockande!
har ju hoppats på att hon skall lugna sig, men jag har liksom inte sett några större tecken på att hon skulle tycka det är mindre otäckt..

Kom igen nu, 80 som tittat, och 2 som har nåt alls att säga?!
Är medveten om att det ÄR ovanligt, och det ÄR skumt, men det är ju därför jag startat en tråd, behöver lite nya uppslag!!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag har inga direkta råd att ge, det är ett problem jag inte hört talas om innan. Men under tiden du funderar på en lösning kan du inte försöka ge henne mycket mat med vätska i. Utblandad betfor kanske? Äpplen? Jag vet inte riktigt, men det är ju viktigt att hon får i sig vätska.
I värsta fall får ju hästen få dropp om det går längre tid utan att hon dricker, man kan ju dö av vätskebrist. Det hjälper inte om du som ledaren visar att vattnet inte är farligt? Står med henne och långsamt rör i vattnet och hon ser att det inte är farligt? Men hon kanske inte kommer så nära?
Min häst har ju olika rädslor (dock inte att dricka vatten men väl exempelvis havet är hon absolut livrädd för) men hon brukar kunna gå med på att i alla fall titta/vara nära om jag står med och visar att det minsann inte är något farligt.

Lycka till, jag vet inte ens vem man ringer i såna här lägen. Djurpratare? Tränare? Veterinär?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Först och främst, är vattenkopparna avstängda nu så hon slipper bli rädd för dem? I alla boxar menar jag.

Prova att kupa handen och ta vatten i och ta mot mulen, förmodligen är hon ju jättetörstig och när hon känner att du som hon litar på har vatten i handen kanske hon vågar slicka på din hand?

Ta en ny hink, eller en låg balja, gärna genomskinlig (mörka hål är farliga) och ta vatten från den i din hand och till mulen så kanske hon vågar dricka.

Om hon börjar bli uttorkad så får ju veterinären komma och ge dropp.

Vänta inte för länge, det går fort när de blir uttorkade.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Nu vet jag inte hur vattensituationen ser ut ute. Men det har förekommit både i stall och ladugård att det blivit överslag, alltså staketströmmen har gått i vattenledningssystemet på ngt konstigt sätt.

Kan det vara ngt sådant???

Dricker hon om du vattnar henne i en bäck eller spann med vatten ute, långt ifrån allt som hage/stall heter???

Störd, som i "dum i huvudet", tror jag absolut inte på. Utan hon har blivit störd i och omkring vatten.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Har ni provat hur hon agerar i andra boxar, om det bara är hennes egen box där hon upplevde det obehagliga som framkallar det största obehaget?

Problemet med hästar och vatten är att de, vad jag hört i alla fall, inte ser igenom vattnet och de därför inte uppfattar det som vi gör.

Jag skulle (som någon annan nämnt) jobbat med att ge väldigt saftig mat och typ extremt uppblött betfor. Kanske lägga äppelbitar i lite vatten så att det lockar lite med vattnet.. Så skulle jag försöka få henne så lugn som möjligt för att ha ett bra utgångsläge och ta lite vatten i taget först i handen och sen kanske i en liten foderskopa eller liknande som hon få ner mulen i.

Lycka till!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Jag har haft en häst som vägrade att dricka ur en svart tunna ute, den skulle
vara vit tyckte han. Inne så drack han inte om hinken var trekantig, den skulle
vara rundad :crazy:! Vattenkoppen måste du stänga av. Att köra "vattentortyr"
är nog ingen bra lösning :eek:........ Att dom inte dricker är ju som du säger ett
allvarligt problem, din häst borde gå i en egen hage med uppmätt vatten (även
inne), så att du kan se vad den får i sig. Låter annars som om dropp är aktuellt.
Hoppas att din häst börjar dricka nu så att du slipper en massa följdproblem.
Att hälla äppeljuice i vattnet hjälper ibland.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Hon drack lite då hon kom ut iaf, så då dricker hon ju nåt iaf! Det där med vattentortyr var def inte allvarligt menat, fast jag vet att vissa gör sånt.
Jag var iväg o longerade, sen gick jag in i boxen med henne. Försökte få henne att närma sig vattenhinken, som hon ju druckit hur 100 ggr sen hon kom, och som stått i samma hörn nu i säkert 2 månader. Fick den "låsta" reaktionen", dvs huvudet i backen o bara stå, stå, stå och stirra. Bröt henne genom att tvinga upp huvudet, då det inte händer precis nånting då hon står så, då är ett hysteriskt utbrott bättre, för då händer NÅT!
Hon närmade sig faktiskt vattnet, men ville inte dricka,. Tänkte hon borde vara lite törstig efter motionen. Lyfte ut hinken från väggen o ställde den närmre henne. Plötsligt doppade hon mulen i! Drack inte, men doppade iaf mulen! Jag plaskade runt o blötte mulen på henne.
Flyttade sen hinken ytterligare lite utåt från väggen, och hon var typ "låst" hela tiden. Jag bröt henne, hon låste sig igen. Så höll vi på. Sen bad jag henne att GÅ runt vattenhinken, för att hon inte skulle låsa sig. åt höger gick ok, men var mkt tveksam. Vänster fick det bli rejäl övertalning. När hon gjorde det utan att bekymra sig särskilt fick hon gå ut i hagen igen.
Hon har ju druckit ur samma hink i samma hörn många gånger förut! Bara det att vattenkoppen i hörnet brevid skrämt henne med sitt ljud. Så nu är målet att få henne att återgå till att dricka ut hinken. Sen tänkte jag sakta flytta hinken mot vattenkoppen, och hoppas att hon tillslut kan klara av vattenkoppen.
Vattnet är inte avstängt, jag anser att hon MÅSTE vänja sig vid ljudet.
Hon har oxå börjat tycka att stallgången är otäck, eg kanske hela stallet, pga det här med vattnet. Snacka paranoid häst! Hon har ju inte haft problem såvitt jag vet förut!
Men om vi jobbar på det så hoppas jag att det lossnar snart! Hon visar inga tecken på uttorkning, så då måste hon ju dricka tillräckligt ute iaf. Skulle man vara riktigt hård, så skulle man ju ta bort vattnet i hagen. Men det känns om att leka med elden lite, be om kolin och uttrokning.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Mina hästar gillar melassvatten, lite melass i en hink och spola sen vatten i så det blandas ordentligt. Kan ju vara lockande för din häst? Då får hon i sig vätska också. Värt att prova?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Tycker inte att din häst är störd på något sätt, kanske beror på att jag är van vid hästar som inte är så lätta. Men frågan är ju då hur hon ska komma över rädslan..det är ju lättare sagt än gjort. Du kan inte ställa henne i en annan box, prova om det hjälper?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

jag skulle helt enkelt göra så att vattenkoppen lät helatiden så hästen lär sig att det inte händer mer än att det låter lite.

så gör jag med allt annat som hästarna är rädda för, vänjer dem helt enkelt, hon är rädd för ljudet, vänj henne vid det. det är ditt jobb, hästen kommer inte göra det själv (uppenbarligen).
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Låter som en bra idee tycker jag enklaste lösningen är oftast den bästa. När det gäller "korkade" hästar/hästars korkade ideer i alla fall.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

kl

Lite långsökt men kan det vara så att det har varit/är el i vattenledningarna?
Så hon fått sig en kyss när hon druckit?
En eltråd som legat mot vattenledningen långt bort, kan ju gjort så hon fick obehag när hon skulle dricka och därför har blivit rädd?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

tycker det är konstigt att ingen kommit på iden tidigare...

vad gör man det första man gör, jo man vänjer hästen vid grimma, man vänjer hästen vid sadel, man vänjer hästen vid transporten osv i all oändlighet.

hästar föds ju inte vana vid allt, man måste vänja dem, en del hästar tar det längre tid för, andra behöver man bara presentera "objektet" och de accepterar direkt.

men alla hästar måste vänjas, det är väl knappast ingen som slänger på sele o vagn och sedan bara kör? :p

till ts, tänk på din egen hållning när du vänjer hästen, tänk på axlarna, stå gärna avslappnat och luta dig mot väggen eller liknande, är du spänd så vet ju inte hästen att det beror på att du är nervös utan den tror ju att det är för vattenkoppen, ha gärna nån utanför som är bra på kroppspråk som kan hålla koll på dig så att du inte spänner dig, för det är svårt att kontrollera kroppspråk och det är jätte viktigt att du skickar rätt signaler!

Lycka till!

ps håll på tills hästen är lugn, sluta när hästen gör nåt bra, sluta absolut inte om hästen blir rädd/hoppar och skuttar för då lär den sig att om den gör det så slutar ljudet.
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Hej!
Det som finns att göra är att vända på denna rädsla med att trubba av detta. 'DVS att du måste utsätta henne för ljudet flera gånger utan att hon kan fly så att hon till slut intalar sig själv att inget händer....tyvärr har det redan blivit värre av att du givit henne godis...har vatten ute etc...kanske gullat med henne (ljus röst).....det kan vara svårt att träna bort detta om du inte är väldigt hästvan och kan tyda henner singnaler väldigt väl. I stort sett så träna ex flytta henne i boxen...när du gör detta så ska hon ha uppmärksamhet på dig och din träning...inte ljudet....liknande träning vid lastning....hästen ska ta drivning och koncentrera sig på ledare/ledarskapet och inte fly eller bli rädd och springa ifrån sin ledare eller vid tävling att hästen ska koncentrera sig på dig och inte på allt annat runtikring......Lycka till!!
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

Men om hon nu har fått i sig så lite vätska så hade jag nog knappt vågat motionera henne,, iaf inte så hon blir svett, de känns onödigt om hon inte kan dricka... eller?
 
Sv: Störd häst-sjukt rädd för vatten!

kl

Lite långsökt men kan det vara så att det har varit/är el i vattenledningarna?
Så hon fått sig en kyss när hon druckit?
En eltråd som legat mot vattenledningen långt bort, kan ju gjort så hon fick obehag när hon skulle dricka och därför har blivit rädd?

håller med fast då borde dom andra hästarna i stallet också ha reagerat tycker man ju. Vet ett fall då en hade ett väldigt starkt aggregat på som hade lett strömmen ner i jorden, detta gjorde att grannen 1 km bort fick el i sina vattenkoppar inte trevligt alls.
 

Liknande trådar

J
Ridning Har ända sedan jag började med hästar hört att om en häst ställer sig så kan man ta en plastpåse med jummet vatten och "slänga" i...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 074
Senast: tuaphua
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
3 965
Senast: Mayara
·
C
Träning okej, ja vet de kanske låter lite dramatiskt, men så är de faktiskt, o ja insåg inte att jag faktiskt räddade livet på henne förens de...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 042
Senast: Haaannnaa
·
Träning Min stackars Nova blir rädd för allting som inte ser ut som det brukar och när hon väl blivit rädd så stannar rädslan kvar även om vi...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp